• عوارض الکترونيکي آزادراه

اخذ عوارض برمبنای میزان پیمایش و هر کیلومتر

پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه

1 آذر 1402 12:27

اخذ عوارض برمبنای میزان پیمایش و هر کیلومتر

آذر 1402: طبق لایحه بودجه 1403، از کلیه وسایل نقلیه که در بزرگراه های شریانی تردد می‌کنند، بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت خواهد شد.

«طبق بند چ تبصره 6 لایحه بودجه سال 1403، وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از ابزار های هوشمند از کلیه وسایل نقلیه ( به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی ) که در بزرگراه های شریانی تردد می نمایند، بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت نموده و به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نزد خزانه داری کل کشور واریز تا در قالب بودجه سالانه، پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف توسعه، بهسازی، نگهداری ایمن سازی و هوشمند سازی جاده های کشور نماید. صدور مفاصا حساب جرائم رانندگی موکول به تسویه این عوارض است.»

جاده‌های فرعی و روستایی عوارض ندارند

آبان 1402: رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار کرد سه روش برای تامین مالی نگهداری جاده ها در جهان وجود دارد؛ عوارض سوخت، عوارض خودرو و عوارض جاده ای.

وی توضیح داد در کشور ما عوارض خودرو را شهرداری ها دریافت می کنند و با توجه به سیاست های حمایتی، دولت به دنبال گرفتن عوارض سوخت نبوده و موافق آن هم نیست. در بحث عوارض جاده ای به دنبال دریافت عوارض از جاده های پرتردد اصلی و بزرگراهی هستیم. در این برنامه سیاست ما این است که از مردم آسیب پذیر این عوارض دریافت نشود.

وی تاکید کرد اخذ عوارض از جاده‌های پرتردد اصلی و بزرگراهی در دستور کار است و جاده های فرعی و روستایی و محلی تحت پوشش دریافت عوارض جاده ای قرار نمی گیرند.

مخالفت با دریافت عوارض جاده‌ای طبق مسافت و نوع خودرو

مهر 1402: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه روز 23 مهرماه، با بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی که به وزارت راه و شهرسازی اجازه می‌داد تا از کلیه وسایل نقلیه (به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در راه‌های شریانی تردد می‌کنند بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو عوارض دریافت کند، و به حساب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید تا در قالب بودجه سالانه صرف توسعه، بهسازی، نگهداری، ایمن‌سازی و هوشمندسازی جاده‌های کشور شود، مخالفت کردند و به حذف آن رای دادند.

نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال تکذیب شد

تیر 1402: سعید شهسواری،  مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال، در خصوص نرخ عوارض منطقه 2 آزادراه تهران-شمال توضیح داد منطقه 2 آزادراه تهران-شمال از روز 17 تیرماه زیربار ترافیک رفت و هنوز نرخ عوارض این منطقه از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ نشده است.

وی تاکید کرد که گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها در رابطه با نرخ پیشنهادی عوارض منطقه 2 آزادراه کذب است. در صورت ابلاغ وزارت راه و شهرسازی، نرخ جدید عوارض منطقه 2 آزادراه تهران-شمال اعلام و اعمال می شود. در زمان حاضر عوارض عبور از منطقه آزادراه تهران-شمال در روزهای عادی و تعطیل به ترتیب 38 و 50 هزار تومان است. عوارض عبور از منطقه 4 آزادراه در روزهای عادی و تعطیل 12 هزار و 500 تومان است. عوارض عبور خودروها از تونل البرز نیز در روزهای عادی و تعطیل به ترتیب 30 هزار و 50 هزار تومان است.

آزادراه 300 هزار تومانی تهران شمال

تیر 1402: از روز17 تیرماه، باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال برای عموم زیر بار ترافیک رفت و طبق گفته مسئولان در صورت تامین منابع مالی، مابقی قطعه دوم تا بهار 1404 تکمیل می‌شود. اما موضوع مورد توجه در بهره‌برداری از این آزادراه در قطعات یک، دو (عبور از یک باند) و عبور از تونل البرز در قطعه دو و چهار، نرخ عوارضی آن است.

نرخ عوارض در تیرماه با افزایش 25 درصدی همراه بوده و در حال حاضر نرخ عوارضی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در روزهای عادی 38 هزار تومان و در ایام پیک 50 هزار تومان است. همچنین قیمت عوارضی تونل البرز در قطعه دوم در روزهای عادی 30 هزار تومان و در روزهای پیک و تعطیل 50 هزار تومان است. نرخ عوارضی در قطعه چهارم هم 12 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده‌است.

اکنون گفته شده با پیشنهاد سرمایه‌گذار این پروژه، یعنی بنیاد مستضعفان، قرار بر این است که عوارض جدیدی برای قطعه دوم به غیر از عوارضی تونل البرز در این قطعه در نظر گرفته شود که طبق بررسی اولیه، نرخ پیشنهادی عوارضی جدید برای منطقه دو 60 هزار تومان است که دولت با نرخ حدود 50 هزار تومان موافقت می‌کند. یعنی هزینه عبور از قطعات یک و دو آزادراه تهران شمال که سازنده آن دولت و بنیاد مستضعفان هستند به 150 هزار تومان می‌رسد که هزینه رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب قطعه 4 برای هر خودرو به بیش از 300 هزار تومان می‌رسد و قرار بر این است که گیت‌های عوارضی یکپارچه سازی شوند. در ابتدای قطعه یک آزادراه، عوارضی حدود 150 هزار تومانی از هر خودرو اخذ شود حال اینکه با وجود خروجی‌های محلی در این آزادراه برخی از این ترددها، ترددهای محلی هستند اما راننده که از تمام این مسیر عبور نمی‌کند باید تمام عوارضی آن را بپردازد.

محمود ملازینل، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌های شرکت ساخت، درباره نرخ عوارضی جدید باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال گفت تردد عمومی باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران شمال از روز گذشته برقرار شده اما هنوز عوارضی برای باند دوم اعمال نشده و کمیته مربوطه نرخ پیشنهادی برای عوارضی باند رفت قطعه دوم (عوارضی به غیر از تونل البرز) را بررسی کرده و نرخ بررسی شده به صورت محرمانه برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شده است؛ اما هنوز نرخ عوارضی از سوی وزیر راه تایید نشده است. در حال حاضر فعلا عوارضی قطعه یک به طور جداگانه از عوارضی تونل البرز اخذ می‌شود و عوارضی قطعه دوم هم اعمال نشده است. ممکن است وزیر راه و شهرسازی تغییراتی را بر نرخ پیشنهادی اعمال کند و به همین دلیل عددی مشخصی اعلام نشده است.

تمدید بیمه شخص ثالث منوط به پرداخت عوارض

تیر 1402: عباس بیات‌سرمدی، مدیرکل بهره برداری آزادراه‌ها، خبر داد که از تاریخ 17 تیرماه صدور بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو منوط به مفاصا حساب عوارض آزادراهی است. به‌منظور اجرای تکلیف قانونی وزارت راه و شهرسازی مندرج در بند (ی) تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 و بند (ک) تبصره 11 قانون بودجه 1402 کل کشور مبنی بر الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراهی، با برگزاری جلسات متعدد توسط بخش خصوصی و دولتی، سازکارهای مناسب به منظور تسهیل اجرای قانون پیگیری شد. با پیگیری نهادهای نظارتی و همکاری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد از تاریخ هفدهم تیر بیمه‌نامه شخص ثالث خودروها در صورت تسویه بدهی عوارض آزادراهی صادر شود.

وی افزود متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت «آنیرو»، استفاده از نرم افزارهای پرداخت یا مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و غیره، نسبت به پرداخت بدهی و تسویه عوارض آزادراهی خود اقدام کنند. بخش اعظمی از عوارض دریافتی توسط شرکت های احداث، صرف نگهداری و ترمیم آزادراه‌ها می شود و پرداخت آن به حفظ راه های کشور به عنوان سرمایه های ملی کمک شایانی می کند.

افزایش نرخ عوارض تهران-شمال

تیر 1402: عوارض آزادراه تهران- شمال، از تاریخ 30 خرداد ماه امسال، برای خودروهای سواری در روزهای عادی به 38 هزار تومان و در روزهای اوج سفر به 50 هزار تومان افزایش یافت. نرخ عوارض برای وانت نیز 50 هزار تومان و برای اتوبوس57 هزار و 500 در نظر گرفته شده است.

عباس بیات سرمدی، ‌مدیرکل نگهداری آزادراه ها، روز 16 خرداد ماه گفته بود نحوه ابلاغ اجرای عوارض 25 درصدی آزادراهی به صورت تدریجی انجام گرفته است. بدین شکل که هنوز آزادراه تهران- شمال شامل اعمال نرخ‌های جدید عوارض آزادراهی نشده است. به طور کلی 23 آزادراه کشور شامل افزایش عوارض 25 درصدی شده است که در مرحله نخست از ابتدای خرداد ماه عمده آزادراهها شامل تغییر نرخ جدید شده است. مجموعاً 28 آزادراه در حال بهره‌برداری در کشور وجود دارد که 5 آزادراه در اختیار دولت است و شامل آزادراه‌های تهران- قم، تهران ساوه، آزادراه کرج - قزوین، قزوین - زنجان و بندرعباس- بندر شهید رجایی است؛ از 23 آزادراه دیگر که غالباً با سرمایه‌گذاری غیر دولتی نگهداری شده است تاکنون حدود 12 آزادراه الکترونیکی شده‌اند و اخد عوارض در آنها به صورت دستی انجام نمی‌شود.

افزایش 25 درصدی نرخ عوارض از ابتدای خردادماه

خرداد 1402: محمود ملازینل، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها، اعلام کرد نرخ عوارض آزادراه های کشور از ابتدای خرداد ماه ۲۵ درصد افزایش یافته که به مرور و مرحله‌ای، به آزادراه های کشور ابلاغ می شود.

وی توضیح داد نرخ عوارض آزاد راه‌های کشور بعد از سه سال 25 درصد افزایش یافته است که البته این میزان افزایش قیمت ناچیز است چراکه هزینه های نگهداری و جاری برای مرمت آزاد راه های کشور ‍ را پاسخگو نیست. از ابتدای خرداد این افزایش نرخ به آزادراه های کشور ابلاغ شده و تاکنون به نیمی از 28 آزادراه افزایش 25 درصد ابلاغ شده است. با توجه به رشد چشمگیر ساخت و توسعه آزادراه های کشور برای نگهداری و مرمت آن ها نیاز به تامین منابع مالی داریم تا انگیزه بخش خصوصی برای حضور در این بخش هم بیشتر شود.

پرداخت الکترونیکی عوارض در 4 آزادراه تا پایان بهار

فروردین 1402: اخذ عوارض در تمام آزادراه‌های کشور تا پایان امسال باید الکترونیکی شود. این قانون که در بودجه سال 1402 آمده عیناً در قانون بودجه سال‌های 99 تا 1401 هم آمده بود، اما روند الحاق آزادراه‌هایی که اخذ عوارض در آن به صورت دستی انجام می‌شود به شبکه ETC (پرداخت الکترونیکی عوارض) به کندی انجام گرفته است.

عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهره‌برداری و نگهداری آزادراه‌های کشور، درباره الکترونیکی شدن عوارض توضیح داد مجموعاً 28 آزادراه در حال بهره‌برداری در کشور وجود دارد که 5 آزادراه در اختیار دولت است و شامل آزادراه‌های تهران- قم، تهران ساوه، آزادراه کرج - قزوین، قزوین - زنجان و بندرعباس- بندر شهید رجایی است. از 23 آزادراه دیگر که غالباً با سرمایه‌گذاری غیر دولتی نگهداری شده است تاکنون حدود 12 آزادراه الکترونیکی شده‌اند و بخشی از آزادراه قزوین - رشت در محدوده قزوین پیش از سال نو به شبکه ETC متصل شده است اما از آنجایی که کل مسیر متصل نیست در حساب نمی‌آید. 16 پروژه آزادراهی نیز باقی می‌ماند که البته بار اصلی تردد در همان آزادراه‌های منتهی به تهران است که مجهز به ETC شده وهمان 12 آزادراه اعلام شده است.

وی پیش‌بینی می‌کند که آزادراه قم- کاشان، ساوه- همدان و زنجان- تبریز که هم‌اکنون عملیات ETC در آنها در حال انجام است، تا پایان بهار به شبکه آزادراه‌های الکترونیکی اضافه شود. آزادراه قزوین- رشت نیز چهارمین پروژه است که تا پایان بهار به طور کامل به شبکه متصل می‌شود.

جزئیات روند الکترونیکی شدن و افزایش نرخ عوارض

مهر 1401: عباس بیات‌سرمدی، مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور، توضیحاتی را درباره الکترونیکی شدن آزادراه‌ها ارائه داد. بر اساس گفته‌های وی، الکترونیکی شدن تمام شبکه آزادراهی کشور، فقط به تصمیم وزارت راه و شهرسازی برنمی‌گردد؛ بلکه زیرساخت‌هایی برای اجرا، از جمله همکاری بیمه، پلیس و موافقت شرکت‌های آزادراهی، را نیازمند است. در حال حاضر تنها وزارت راه و شهرسازی تصمیم قطعی گرفته و پای کار است و از سمت شرکت‌های آزادراهی استقبال نشده است؛ یکی از این دلایل، توقف و تاخیر در ابلاغ نرخ جدید عوارض بوده است. 

وی افزود شیوه‌نامه‌ای بین تمام ذی‌نفعان، شامل وزارت راه، پلیس، بیمه و شرکت‌های آزادراهی، تهیه و موافقت بیمه با امضای رئیس سازمان بیمه مرکزی اخذ شده است؛ چرا که مطابق قانون شرکت‌های بیمه‌گر و پلیس ملزم به حمایت زیرساختی از اجرای طرح الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراهی هستند. پلیس نیز پای کار است؛ اما این شیوه‌نامه باید توسط آقای اشتری امضا و ابلاغ شود؛ در این صورت بخشی از کار پیش رفته و فقط ابلاغ نرخ جدید عوارض برای راضی کردن شرکت‌های آزادراهی می‌ماند. 

آقای بیات‌سرمدی گفت تعیین نرخ نیز با پیگیری از سمت معاون اول رئیس جمهوری در ستاد تنظیم بازار در حال نهایی شدن است و در صورت نهایی شدن، به شرکت‌های آزادراهی کشور ابلاغ می‌شود. مطالبه ابلاغ نرخ عوارض، حق شرکت‌های آزادراهی است. توقف در اجرا نیز از سمت وزارت راه نبوده و قرار شده نرخ‌گذاری جدید از چند فیلتر سازمانی، از جمله سازمان حمایت از مصرف‌کننده، رد و تایید شود. در این صورت، دلخوری و همکاری نکردن شرکت‌های آزادراهی هم تمام می‌شود و برنامه اجرای الکترونیکی عوارض آزادراهی تا پایان سال انجام خواهد شد. اکنون 28 آزادراه در حال بهره‌برداری است که تنها 12 مورد آن الکترونیکی شده است. 

وی درباره افزایش نزخ آزادراهی تاکید کرد که در بخشنامه قبلی، متوسط افزایش عوارض 28 درصد بوده است؛ البته در جاهایی صد درصد و در برخی جاها افزایش قیمت اعمال نشده بود. در نرخ‌گذاری جدید، متوسط افزایش قیمت 27 درصد است؛ اما انحراف درصدی وجود ندارد و تقریباً هر آزادراهی به همین نسب و در همین حدود افزایش قیمت خواهد داشت. 

وی افزود بخش بزرگی از اجرای قانون الکترونیکی شدن به شرکت‌های آزادراهی بازمی‌گردد که باید نسبت به داشتن حامی برای اجرای طرح اطمینان کنند‌. اگر شرکت بیمه و پلیس در مرحله هماهنگی بین دستگاهی نمانده بودند، بهره‌بردار آزادراهی که بخش خصوصی و نیمه‌دولتی است تاکنون قانع شده و پای کار آمده بود. 

تعلیق افزایش قیمت عوارض جدید

مرداد 1401: درحالیکه کمتر از یک هفته از اعلام نرخ جدید عوارض آزادراهی سال 1401 توسط رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، نمی‌گذرد حالا اعمال این نرخ‌های جدید، به تعلیق افتاده است.

آقای امین کیانی، مشاور وزیر راه و شهرسازی، ضمن اعلام این خبر، گفته که باید بررسی‌های لازم درباره نرخ‌های جدید در ستاد وزارت راه برگزار شود. به همین دلیل نیز نرخ‌های جدید عوارض، تعلیق شده‌اند و تردد در بزرگراه‌های کشور با همان نرخ قبلی انجام خواهد شد و تا اطلاع ثانوی، هیچگونه افزایش قیمتی، اعمال نمی‌گردد.

نرخ عوارض آزادراه در سال 1401

مرداد 1401: پس از گذشت پنج ماه از شروع سال جدید، سرانجام با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، نرخ جدید عوارض آزادراه‌های مشارکتی برای سال 1401 اعلام شد. این عوارض از تاریخ 10 مردادماه اجرایی شده و تا اطلاع ثانوی، نیز برقرار هستند:

نام آزادراه درصد افزایش نرخ عوارض 1401
زنجان تبریز 40 درصد 7 هزارتومان
کاشان اصفهان 101 درصد 20 هزارتومان
کنارگذر غربی اصفهان 27.5 درصد 14 هزارو 500 تومان
قزوین رشت 16.7 درصد 15 هزارو 500 تومان
ساوه سلفچگان 24.4 درصد 11 هزارو 500 تومان
خرم آباد پل زال 26.2 درصد 26 هزارو 500 تومان
تهران پردیس 24.4 درصد 7 هزارو 500 تومان
میان گذر دریاچه ارومیه 19.3 درصد 11 هزارتومان
باغچه مشهد 21.6 درصد 7 هزارو 500 تومان
کنارگذر شمالی مشهد 38.8 درصد 8 هزارتومان
اهواز بندر امام 27.3 درصد 6 هزار تومان
ساوه همدان 23.6 درصد 10 هزارتومان
پل زال اندیمشک 33.5 درصد 10 هزارتومان
قم گرمسار 27.1 درصد 23 هزارتومان
همت کرج 35 درصد 11 هزارو 500 تومان
کنارگذر جنوبی تهران - 34 هزارتومان

*جدول فوق، براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی است.

نرخ عوارض آزادراه تهران شمال در سال 1401

از تاریخ 10 مردادماه 1401 تا اطلاع ثانوی، نرخ عوارض آزادراه تهران شمال به شرح زیر خواهد بود:

  • عوارض قطعه چهار: 14 هزارتومان
  • عوارض قطعه یک در روزهای عادی: 50 هزارتومان
  • عوارض قطعه یک در آخر هفته و تعطیلات: 70 هزارتومان
  • عوارض تونل البرز شرقی در روزهای عادی: 30 هزارتومان
  • عوارض تونل البرز شرقی در آخر هفته و تعطیلات: 50 هزارتومان

با توجه به اعداد فوق، می‌توان چنین نتیجه گرفت که عوارض آزادراه تهران شمال در سال 1401 حدود 19% بیشتر از سال 1400 بوده و در روزهای عادی معادل 94 هزار تومان است اما در روزهای آخر هفته و تعطیلات، به نرخ 134 هزارتومان می‌رسد.

هزینه ساخت آزادراه چقدر است؟

خرداد 1401: خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها، بیان کرد که نرخ عوارض اولین آزادراه غیردولتی و مشارکتی، پس از 25 سال، تنها 15 برابر شده است‌. در حالی که نرخ احداث آزادراه 500 برابر افزایش یافته است. وی افزود که اکنون هزینه احداث هر کیلومتر آزادراه 60 میلیارد تومان برآورد می‌شود. طبق گفته‌های وی، پیشنهاد شرکت‌های آزادراه‌های غیر دولتی افزایش 20 درصدی نرخ عوارضی‌هاست. البته اعداد محاسبه شده بسیار بیش‌تر از 20 درصد هستند؛ اما اگر نرخ آن‌ها بیش‌تر افزایش یابد، مردم از محورهای جایگزین تردد می‌کنند.

عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌ها، عنوان کرد که هنوز وزیر راه و شهرسازی مصوبه افزایش 20 درصدی نرخ عوارض آزادراهی را تائید نکرده است. بنابراین تا زمانی که به تصویب و ابلاغ نرسد، هیچ کدام از نرخ‌های عوارض در آزا‌دراه‌های مشارکتی تغییر نخواهد کرد. آقای خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه، درباره عوارض‌های الکترونیکی گفت که زیرساخت‌های آن هنوز فراهم نشده است. بنابراین قانون الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی به خرداد امسال نمی‌رسد.

وضعیت اخذ عوارض آزادراهی در سال جدید 

 اردیبهشت 1401: خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، بیان کرد که در لایحه بودجه 1401 پیش‌بینی الکترونیکی شدن اخذ عوارض آزادراه‌ها شده است. بنابراین، چنانچه افراد به هردلیل نتوانند عوارض خود را پرداخت کنند، هم در زمان تمدید بیمه و هم در زمان پرداخت خلافی، عوارض آزادراهی از بدهکاران اخذ می‌شود.

وی افزود که قانون الکترونیکی شدن اخذ عوارض باید تا پایان خردادماه سال جاری اجرا شود. اما مشکلاتی در این راه وجود دارد؛ ابتدا تجهیزات باید به طور کامل نصب شوند تا این قانون به مرحله اجرا برسد. در جلساتی با شرکت‌های آزادراهی و پلیس، عوارض بالای آزادراه‌های تازه تاسیس نیز بررسی شد.

طبق بیانات آقای خادمی، اکنون 8 آزادراه در کشور مجهز به زیرساخت‌های اخذ عوارض الکترونیکی هستند. یک آزادراه در حال ساخت، 10 آزادراه در حال نصب تجهیزات و 21 آزادراه نیز در حال انجام است.

وی درباره مشکلات پرداختی نرم‌افزار‌های اخذ آزادراهی گفت که تا حد امکان به حداقل رسیده‌اند.

نیمی از خودروها عوارض آزادراهی نمی دهند

اسفند 1400: خدایار خاشع، دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها، درباره عوارض آزادراهی بیان کرد که هنوز رقم جدیدی ابلاغ نشده است. وی در این باره از وزارت راه و شهرسازی گله کرد که هر ساله دیرتر از موعد مذکور در قرارداد، عوارض را ابلاع می‌کند و تعهدات خود را در قبال افزایش نرخ آزادراه‌ها در ابتدای هر سال عملیاتی نمی‌کند.

آقای خاشع افزود که تنها 60 درصد خودروهای عبوری از آزادراه‌ها عوارض را پرداخت می‌کنند. در ادامه نیز اشاره کرد که ایران 20 سال زودتر از کشور چین آزادراه‌سازی را شروع کرد؛ اما امروزه آزادراه‌های چین 50 برابر آزادراه‌های کشور ماست.

افزایش عوارض آزادراهی در سال جدید

اسفند 1400: در جلسه پنجم اسفندماه مجلس شورای اسلامی، مقرر شد تا عوارض آزادراه‌هایی که پس از دوران مشارکت به دولت واگذار شدند، در سال 1401 به میزان 10 درصد افزایش یابند و منابع حاصله به صورت ماهانه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز گردد.

در ادامه نیز کیومرث سرمدی واله، نماینده مردم اسد آباد، تاکید کرد که افزایش عوارض آزاد راه‌ها باید به نفع محرومان باشد.

الکترونیکی شدن آزادراه‌ها در تابستان 1401

آذر 1400: بر اساس لایحه بودجه سال 1401 که در تاریخ 21 آذرماه به مجلس ارائه شد، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است تا از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی، تا پایان خردادماه 1401، تمامی عوارض‌های جاده‌ای را به صورت الکترونیکی دریافت کند. نیروی انتظامی نیز، در راستای این طرح، موظف شده تا حساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی را از متقاضیان تعویض پلاک خودرو، دریافت کند.

افتتاح آزادراه تهران شیراز در نوروز 1401

آذر 1400: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، تامین دیر هنگام قیر و مشکلات تامین منابع اعتباری مورد نیاز را از عوامل اصلی تاخیر در پایان پروژه‌ آزادراه اصفهان-شیراز دانست. طبق اظهارات وی، قرار بود که این آزادراه تا پایان سال 1400 افتتاح شود اما در حال حاضر، مرحله‌ اولیه آسفالت آن پایان یافته و لایه دوم باقی مانده است. اکنون نیز با کاهش دما، مراحل آسفالت آزادراه به کندی پیش خواهد رفت و طبق گفته‌ خادمی، کیفیت آسفالت پایین می‌آید که با وجود گرانی قیر، یه صرفه نیست. آقای خادمی تاکید کرد که برای افتتاح آزادراه در ایام نوروز 1401، تمام تلاش‌شان را می‌کنند و تامین علائم ایمنی آن در دستور کار قرار گرفته است.

این آزادراه 225 کیلومتر طول دارد که فاصله‌ دو استان را حدود 130 کیلومتر (دو ساعت) کاهش می‌دهد. وی افزود که آزادراه اصفهان-شیراز به حدود 360 کیلومتر نیوجرسی نیاز دارد که تقریبا 1400 میلیارد سرمایه برای بهره‌برداری اولیه می‌خواهد. از این مبلغ، سهم دولت و سرمایه‌گذار (بنیاد تعاون ناجا) 50 درصد است که متاسفانه هیچ‌کدام سهم خود را پرداخت نکرده‌اند.

الزامی شدن زنجیرچرخ برای تردد بین شهری

آذر 1400: سردار تیموری (جانشین پلیس راهور) خبر داده که رزمایش طرح ترافیکی زمستانی 1400 از ابتدای آذرماه آغاز شده است. در حالیکه در سال‌های گذشته، این طرح ترافیکی معمولا از اواخر پاییز اجرایی می‌شد، اما در سال جاری به دلیل سرمای زودهنگام، این طرح ترافیکی حدود 20 روز زودتر از موعد همیشگی، آغاز شده است. در این طرح ترافیکی، گشت‌ها و یگان‌های امدادی پلیس راهور، در 112 گردنه در 27 استان و مجموعا در بیش از 10 هزار کیلومتر از مسیرهای برف‌گیر و صعب‌العبور جاده‌ای، حضور دارند.

سردار تیموری همچنین تاکید کرده که از امسال، همراه داشتن زنجیر چرخ در خودروها الزامی شده است. بنابراین رانندگانی که از ابتدای آذرماه تا پایان زمستان 1400، قصد انجام سفرهای جاده‌ای را دارند، حتما به این موضوع توجه داشته باشند. ضمن اینکه آفتابی بودن یا بارانی بودن هوا، نیز تاثیری در این قانون نداشته و در همه شرایط، داشتن زنجیرچرخ الزامی است.

باجه‌های دستی عوارضی در آزادراه تهران شمال

خرداد 1400: تعداد آزادراه‌هایی که عوارض را بصورت الکترونیکی پرداخت می‌کنند، به 11 عدد رسید. آقای اسلام (ویزر راه و شهرسازی) با اعلام این خبر گفته که با فراهم‌شدن زیرساخت‌ها، هم‌اکنون 1200 کیلومتر از مجموع 1700 کیلومتر آزادراهی کشور، زیر پوشش طرح پرداخت الکترونیکی عوارض هستند.

ویزر راه همچنین خبر داده که در آزادراه‌های تهران-پردیس و تهران-شمال هم باجه‌های دستی و هم باجه‌های الکترونیکی برای پرداخت عوارضی درنظر گرفته شده است.

آزادراه‌های الکترونیکی به 8 عدد رسید

اردیبهشت 1400: فقط 8 آزادراه، عوارض را بصورت الکترونیکی دریافت می‌کنند. آقای سرگزی (عضو کمیسیون عمران مجلس) با اعلام این خبر گفته که علی‌رغم ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر الکترونیکی‌شدن پرداخت عوارض، قرار بود تا شروع سال 1400، پرداخت الکترونیکی در تمامی آزادراه‌های کشور، اجرایی شود اما هم‌اکنون فقط 30% محورهای مواصلاتی، عوارض را بصورت اینترنتی دریافت می‌کنند.

طبق گفته‌های آقای سرگزی، از 27 آزادراه اصلی کشور، تنها 8 آزادراه، امکان پرداخت الکترونیکی عوارض را دارند که عبارتند از:

  • تهران - قم / تهران - ساوه
  • کرج - قزوین / قزوین - زنجان / همت - کرج
  • قطعه چهار ارومیه - تبریز
  • شرق اصفهان
  • بندرعباس - رجایی

افتتاح آزادراه غدیر در تهران

اسفند 99 | آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، که به آزادراه غدیر معروف است، از روز پنج‌شنبه هفتم اسفندماه، با حضور وزیر راه و شهرسازی رسما افتتاح شد و شهروندان نیز امکان تردد در این آزادراه جدید را دارند. رئیس جمهور روحانی نیز خبر داده که به مناسب فرارسیدن سال جدید، نرخ عوارض آزادراه غدیر، تا سه ماه آینده، با 25% تخفیف محاسبه می‌شود.

آزادراه غدیر با هدف کاهش 90 دقیقه‌ای زمان سفر و همچنین کاهش بار ترافیکی در اتوبان تهران - کرج - قزوین ساخته شده و طول آن از آبیک قزوین تا گرمسار حدود 160 کیلومتر است.

طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، نرخ عوارض آزادراه غدیر، معادل 25 هزار تومان برای خودروهای سواری و 85 هزار تومان برای خودروهای سنگین است. البته اگر خودروها پیمایش کمتری داشته باشند، به همان نسبت نیز عوارض کمتری را پرداخت می‌کنند.

برچسب هوشمند عوارضی آزادراه

بهمن 99 | تگ هوشمند یا همان برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، دوباره برگشتند! آقای خادمی (معاون وزیر راه و شهرسازی) خبر داده که استفاده از برچسب عوارضی روی شیشه‌ خودروها، فعلا در کنارگذر جنوبی تهران (آزادراه غدیر) در حال انجام مراحل آزمایشی است و اگر با موفقیت انجام شود، می‌توان از این روش در سایر آزادراه‌های ایران استفاده کرد.

در این روش، رانندگان باید پیش از آنکه به دوربین های پلاک‌خوان عوارضی برسند، کیف پول‌ الکترونیکی خود را شارژ کنند. سپس می‌توانند با خیال راحت از زیر دوربین‌های عوارضی رد شوند و مبلغ عوارض آزادراه نیز براساس نرخ مصوب، از کیف پول رانندگان کسر می‌شود.

با استفاده از این روش، رانندگان پیش از عبور یا در هنگام عبور از آزادراه عوارض آن را پرداخت می‌کنند و نیازی به پرداخت از طریق اپلیکشین‌ها و روش‌های معمول دیگر نیست. ظاهرا استفاده از برچسب‌های هوشمند عوارضی، صرفا برای بازگشت سریع‌تر سرمایه سازندگان آزادراه‌هاست.


عوارض الکترونیک چیست؟

یکی از مهم‌ترین تصمیمات سازمان راهداری در سال 98، اجرای طرح عوارض الکترونیکی آزادراه هاست. این طرح با اینکه بصورت آزمایشی و تنها در چندین آزادراه مهم درحال انجام است ولی در آینده‌ای نزدیک، قرار است تمام محورهای اصلی سراسر کشور را هم پوشش دهد.

منظور از طرح عوارض الکترونیک یا ETC، پرداخت عوارض بدون توقف کردن خودروست.

عوارض الکترونیکی چه فایده‌ای دارد؟

بزرگترین مزیت استفاده از ETC، شیوه پرداخت بسیار آسان آن است. البته مزیت‌های جانبی دیگری هم می‌توان برای این طرح تصور کرد. مثل:

  • کاهش زمان سفر
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش استهلاک خودرو
  • افزایش ظرفیت عبوری از آزادراه
  • مدیریت ترافیک در ایستگاه‌ها
  • حذف انتقال فیزیکی پول

عوارض الکترونیکی برای کدام جاده هاست؟

از 28 اسفندماه سال 97 طرح عوارض الکترونیکی برای چهار آزادراه زیر اجرایی شده‌ است:

  • تهران - قم
  • تهران - ساوه
  • قزوین - رشت
  • قزوین - زنجان

در فاز دوم این طرح -که احتمالا اجرای آن تا اواخر تابستان 98 طول می‌کشد- آزادراه‌‌های زیر نیز عملیاتی می‌شوند:

  • قزوین - رشت
  • تهران - پردیس
  • تهران - شمال (قطعه 4)
  • تهران - کرج
  • قم - کاشان
  • قم - گرمسار (حرم تا حرم)
  • کاشان – نطنز - اصفهان
  • کنارگذر غربی اصفهان
  • زنجان - تبریز
  • تبریز - ارومیه (پل میانگذر دریاچه ارومیه)
  • ساوه - همدان (قطعه اول)
  • ساوه - همدان (قطعه دوم -کربلا)
  • ساوه - سلفچگان
  • کنارگذر شمالی مشهد
  • باغچه - مشهد
  • پل زال - اندیمشک
  • خرم‌آباد - پل زال
  • بندرعباس - بندر رجایی
  • اهواز - بندر امام

همچنین قرار است تا پایان تیرماه 98، تمامی 28 آزادراه کشور به سیستم یکپارچه عوارض الکترونیکی متصل شوند.

محاسبه پیمایشی عوارض چیست؟

آقای امیر امینی - معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه - از تغییر روش محاسبه عوارض آزادراهی خبر داده است؛ تغییری که البته به نفع رانندگان است!

طبق گفته های آقای امینی در خردادماه 98، در سیستم فعلی پرداخت عوارض الکترونیکی، هر خودرویی که از گیت عوارضی عبور می‌کند، باید عوارض را به طور تمام و کمال پرداخت کند؛ یعنی اگر از بین مسیر، وارد آزادراه شده یا حتی در میانه آزادراه، قصد خروج از آن را داشته، بازهم باید عوارض را کامل پرداخت کند. 

اما در روش « پیمایشی » محاسبه عوارض دیگر این طور نیست و خودروها بر اساس پیمایشی که در آزادراه داشته‌اند، عوارض‌شان را پرداخت می‌کنند. مثلا اگر خودرویی تنها در 10% یک آزادراه حرکت کرده و سپس از آن خارج شده، تنها باید 10% عوارض آن آزادراه را پرداخت کند. آقای امینی همچنین گفته که این روش محاسبه جدید قرار بود در اردیبهشت ماه امسال اجرایی شود اما بدلایلی به تاخیر افتاده ولی حداکثر تا اواخر خردادماه امسال، مرحله آزمایشی آن شروع می‌شود.

نحوه استعلام و پرداخت عوارض الکترونیکی چگونه است؟

پرداخت یا استعلام عوارض آزادراهی به روش‌های مختلفی امکان پذیر است:

  1. سایت آنی رو (به نشانی aaniro.com)
  2. سایت پرداخت بدون توقف (به نشانی nspay.ir)
  3. اپلیکیشن تاپ (به نشانی top.ir)
  4. اپلیکیشن کی پاد (به نشانی kipaad.ir)
  5. اپلیکیشن اتول یار (به نشانی stts.ir)
  6. اپلیکیشن دیجی پی (به نشانی mydigipay.com)
  7. اپلیکیشن پرنا (به نشانی parna.navaco.org)
  8. استفاده از کد دستوری #8*720* (ستاره 720 ستاره 8 مربع)
  9. تگ های بانک مسکن (به نشانی avarezi.bank-maskan.ir)
  10. استفاده از کارت‌ خوان‌های ویژه‌ای که در پمپ بنزین‌ها، مجتمع‌های تفریحی و سایر توقفگاه‌های بین راهی در برخی آزادراه‌ها نصب شده است.
  11. استفاده از خودپردازهای بانک ملت، سامان، انصار و شهر؛ البته در این روش باید شناسه قبض و شناسه پرداخت‌تان را در اختیار داشته باشید.

استفاده از تگ اجباری است؟

خیر! تگ یا همان برچسبی که روی شیشه های خودرو نصب می‌شود، تنها یکی از روش‌های پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه است. در این روش، مالک خودرو باید قبل از تردد، تگ را تهیه و آنرا نصب کند. بنابراین مبلغ عوارض، بلافاصله بعد از تردد در آزادراه از شارژ تگ، کسر می‌شود.

با توجه به امکان پرداخت عوارض از روش‌های آسان‌تر (که در سوال قبل توضیح داده شده) خرید و استفاده از تگ، توصیه نمی‌شود.

تخفیف عوارض برای چه خودروهایی است؟

طبق قانون، دو گروه از خودروها مشمول تخفیف عوارض آزادراهی هستند:

  • خودروهای پلاک عمومی: 20 درصد تخفیف
  • خودروهایی با تردد بیش از 40 بار در یکماه: 30 درصد تخفیف

همچنین طبق قانون فوق، خودروهای عمومی که بیش از 40 بار تردد در یکماه داشته باشند، مشمول تخفیف 50 درصدی (20+30) هستند.

از کجا سوال بپرسیم؟

از آنجایی که طرح عوارض الکترونیکی به تازگی اجرایی شده، ممکن است اشکالات یا ایرادات فنی برای راننده‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر، انتقاد، سوال و همچنین هرگونه اعتراض از سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه می‌توانید با « خدمات آنی رو » به شماره تلفن 63468531-021 در تماس باشید یا به شماره 100001531 نظر و درخواست‌تان را بصورت متنی، پیامک کنید.

جریمه عوارض آزادراهی خودرو

آخرین اخبار جریمه عوارض اتوبان، نحوه استعلام جریمه عوارضی، نحوه پرداخت جریمه عوارض آزادراهی، نحوه اعتراض به جریمه عوارضی خودرو و نحوه محاسبه جریمه دیرکرد عوارض آزادراهی خودرو را در مقاله جریمه عوارض آزادراهی مطالعه کنید.

شارژ برچسب عوارضی خودرو

نحوه خرید تگ عوارضی خودرو از سامانه عوارضی بانک مسکن، چگونگی فعالسازی برچسب الکترونیکی خودرو، نحوه شارژ برچسب عوارضی با پلاک و همچنین فرآیند انتقال شارژ عوارضی خودرو را در مقاله نحوه شارژ برچسب عوارضی خودرو مطالعه کنید.


مراکز تعویض پلاک خودرو تهران

در مقاله مراکز تعویض پلاک تهران می‌توانید از آدرس مراکز تعویض پلاک تهران (ازجمله مرکز تعویض پلاک میثم، مرکز تعویض پلاک خاوران، مرکز تعویض پلاک چیتگر و ...) و همچنین شماره تلفن مراکز تعویض پلاک خودرو مطلع شوید. زمان بازگشایی مراکز تعویض پلاک و ساعت کاری مراکز تعویض پلاک را نیز در این مقاله توضیح داده‌ایم.

استعلام و پرداخت خلافی آنلاین

اگر مالک خودرو هستید یا اگر موتورسیکلت دارید، می‌توانید انواع روش‌های استعلام جریمه رانندگی، شامل استعلام خلافی خودرو، استعلام خلافی موتور، استعلام خلافی با شماره پلاک، استعلام جزییات خلافی و همچنین پرداخت آنلاین جریمه راهنمایی و رانندگی را از لینک پرداخت آنی خلافی خودرو انجام دهید.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

دیدگاه کاربران
Toofan63 1402/7/21
چرا در سامانه پرداخت الکترونیک عوارض حتما صد هزار تومان باید اجباری بیشتر پرداخت کنیم
پاسخ
0
0
0
Saeidabdi 1399/7/26
سلام من در عوارضی ساوه همدان کارت کشیدم کاغذ تحویلی از متسدی رو بخاطر شرایط کرونا تحویل نگرفتم و به سمت تهران شروع به حرکت کردم و دیدم که کاغذو به بیرون از باجه پرت کرد . بعد دو ساعت متوجه شدم پیامک عدم پرداخت برام ارسال شده .چطوری پیگیری کنم ؟
پاسخ
0
0
1