• کي ام سي ايکس 5 کرمان موتور

کالیبراسیون X5 با تکیه بر دانش فنی بومی

تست و بررسی کی ام سی X5 کرمان موتور

30 اردیبهشت 1403 09:00

کالیبراسیون خودرو X5 در شرکت کرمان موتور

در تولید خودروهای مجهز به فناوری های جدید، کالیبراسیون ماژول ها و سیستم های الکترونیکی که بر روی نحوه عملکرد و کارایی خودرو تاثیرگذار است، فرآیندی مهم در زمینه تولید و ارائه خودرو به بازار هدف تلقی می گردد.

در میان بخش های مختلفی از خودرو که باید با شرایط بازار هدف سازگار شوند، هماهنگی موتور و گیربکس از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا در صورت عدم انجام دقیق فرآیند کالیبراسیون توسط خودروساز، شرایطی نظیر پایین بودن کیفیت سوخت، وجود سرازیری ها و سربالایی های تند، ارتفاع از سطح دریا (فشار هوا) و ... می توانند در دراز مدت استهلاک پیشرانه و بخش انتقال قدرت خودرو را بالا ببرند و هزینه نگهداری خودروی سواری را بیشتر کنند و از سوی دیگر بر کارایی خودرو و کیفیت رانندگی آن اثر نامطلوب خواهند گذاشت.

از این رو شرکت کرمان موتور با در نظر گرفتن اهمیت فرآیند کالیبراسیون موفق شده تا با بکارگیری به روزترین امکانات آزمایشگاهی و تکیه بر دانش فنی مهندسان داخلی، هماهنگ سازی میان موتور و گیربکس محصولاتش را مطابق با نیازهای مصرف کنندگان ایرانی و مختصات بومی کشور، به طور کامل در داخل مجموعه کرمان موتور عملیاتی نماید.

طی این فرآیند که در قسمت معاونت توسعه محصول کرمان موتور صورت می گیرد، مهندسان ایرانی به کمک داده های دریافتی از عملکرد موتور و گیربکس در شرایط مختلف، بهترین برنامه و مپ (MAP)  را به شرکت سازنده ECU  (کامپیوتر موتور) و TCU  (کامپیوتر گیربکس) خودروی مورد نظر ارائه می دهند. به این ترتیب محصول نهایی بازار ایران، در مقایسه با نسخه ای که در کشورهای دیگر عرضه می شود می تواند علاوه بر ارائه عملکرد بهتر در جاده‌های ایران، دیرتر نیز مستهلک شود.

در این پروژه، خودروی کی ام سی X5  به عنوان اولین محصول خروجی این فرآیند، حدوداً 18 ماه تحت تست های جاده و آزمایشگاهی قرار گرفت تا در نهایت پس از بررسی های لازم توسط مهندسان کرمان موتور، بهترین و بهینه ترین برنامه ریزی برای بخش کنترلی موتور و گیربگس آن در نظر گرفته شود.

بهتر است بدانید که زمان رانندگی در سرازیری های تند، کامپیوترهای کنترلی خودرو می بایست به کمک سنسورهای مربوطه، شیب مسیر را تشخیص دهند و با قرار دادن گیربکس در دنده های سنگین، از افزایش سرعت خودرو جلوگیری کنند. چنین ویژگی ای در برنامه عملکردی بسیاری از خودروهای تولیدی در کشور در نظر گرفته نمی شود، اما شرکت کرمان موتور با توجه به این موضوع، X5  را طوری کالیبره کرده تا قبل از تحریک پدال گاز توسط راننده در سرازیری ها، دنده سبک تر نشود و سرعت خودرو افزایش نیابد.

با توجه به تاثیرات مثبت کالیبراسیون در تولید خودرو، می توان نتیجه گرفت که در صورت انجام دقیق و اصولی این فرآیند توسط همه خودروسازان، میزان رضایت مردم از خودروهای سواری موجود در بازار به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

کی ام سی X5 نسل جدید جک S5

جک S5 بعد از 10 سال حضور در بازار ایران و فروش بیش از 100 هزار خودرو، دو فیس‌لیفت متوالی را تجربه کرد و KMC X5 یا همان SEHOL X6 دومین فیس‌لیفت این خودروست، که از سال 1402 به بازار ایران راه یافته. کی‌ام‌سی X5 در واقع همان پلتفرم JAC S5 را داراست اما برند SEHOL برای ورود به بازارهای مختلف (از جمله ایتالیا و اسپانیا) طراحی X5 را به این شکل دراورده است. جک S5 و طرفدارانی که در این 10 سال پیدا کرده است، فروش KMC X5 را تا حدی تضمین می‌کند، اما باید دید در بازاری که دیگر مشابه 10 سال پیش نیست و هموطنان چینی X5 از هر ظاهر و شکلی رقابت را برای این خودرو سخت کرده‌اند، چقدر از این خودرو استقبال خواهد شد.

طراحی بدنه کی ‌ام‌ سی X5

جک S5 در زمان خودش ظاهر قابل قبولی داشت، همان دوران هم پس از ورود S5 به بازار مشابهت نمای پشتی این خودرو با فرم کلی چراغ‌های محصولات آئودی زبان‌زد بود. در کی‌ام‌سی X5 طراحان تلاش کرده‌اند ظاهر جلوی به روزی به این خودرو ببخشند. دی‌لایت‌ها در بالای چراغ اصلی قرار گرفته است و انصافا ظاهر قلدری به این کراس‌اور جمع‌وجور داده‌اند و جلوپنجره‌ای عظیم که کمی بیشتر از اشتهای این خودروی 1.5 لیتری برایش هوا فراهم می‌کنند در خشن‌تر جلوه دادن این خودرو موثر بوده. با تغییر چراغ و جلوپنجره، کاپوت و گلگیر این خودرو هم تغییراتی داشته.

از نمای پشت می‌توان به وضوح رد پای جک S5 را در این خودرو دید، گویی طراحان تمام انرژی خود را برای جلوی این ماشین استفاده کرده‌اند و توان تغییر در عقب این خودرو را نداشتند. چراغ‌هایی را می‌بینیم که همان فرم جک S5 را داراست، اما حالا دیگر به هم پیوسته‌اند و در آنها به جای لامپ رشته‌ای، نوار و LEDهای کوچک را شاهدیم. سر اگزوزهای روی سپر هم برخلاف نسل‌های پیش دیگر راه به جایی ندارند و اسپویلر عقب هم دچار شکستگی‌هایی در طراحی شده است.

نمای جانبی این ماشین هم هیچ تغییری نکرده و همان درهای جک S5 را روی X5 شاهدیم. دلیل این مساله را هم باید در پایین آوردن هزینه‌های تولید و ساخت یک قالب در جدید و تامین قطعات یدکی آن جستجو کرد.

طراحی کابین کی ‌ام‌ سی X5

نمای داخلی کی‌ام‌سی X5 همان چیزی است که دارندگان S5 را برای ارتقا به X5 وسوسه می‌کند. ظاهری به روز و مدرن که دیگر اثری از دکمه در آن نمی‌بینیم و همه چیز از طریق مانیتور بزرگ 12.8 اینچی قابل دسترسی است. عقربه‌های پشت آمپر هم جای خود را به یک نمایشگر رنگی 7 اینچی داده‌اند که هماهنگی خوبی با مانیتور لمسی را ایجاد کرده است.

فرم داشبورد X5 ظاهر قابل قبولی دارد و به طور کلی ارگونومی خوبی برای سرنشینان ردیف جلو دارد. اما داشبورد خودرویی دیگر از SEHOL و کرمان موتورمثل J7 کاملا با کیفیت‌تر به نظر می‌رسد. جزئیات کوچکی مثل پارچه دوزی‌های J7 آکسان چشم‌نوازی بر داشبورد بود که نورپردازی بر روی آن‌ها، پارچه‌دوزی را به خوبی از متریال مشکی داشبورد جدا می‌کرد، چیزی که در X5 نمی‌بینیم، نه نوارهای نورپردازی و نه رنگ و بافت‌های متنوع در متریال داشبورد!

بحث از نورپردازی داخل شد، X5 در توییترهای واقع در درهای جلو نورپردازی‌ای دارد، که بسته به انتخاب شما تغییر می‌کند. اما تغییر رنگ و شدت نور LEDها کمی زمخت به نظر می‌آید و در کل حالت نور استاتیک قابل قبول‌تر است.

کیفیت ساخت کابین در کل قابل قبول است، نقاطی که بیشتر مورد استفاده هستند و بیشتر لمس می‌شوند همگی با چرم مصنوعی و فوم پوشانده شده‌اند و پلاستیک‌های خشک موجود در قطعات پایین‌تر اتاق، حس بی‌کیفیت بودن به شما نمی‌دهند.

صندلی‌های X5 هم به طور کلی قابل قبول بود و تنظیم برقی گودی کمر راننده به همراه 3 حافظه در اختیار راننده است. اما صندلی شاگرد تماما به صورت دستی تنظیم می‌شود. فضای عقب هم مانند S5 بود و راحتی معقولی داشت. شاید تنها نکته‌ای که جای خالی‌اش احساس می‌شود تهویه صندلی‌ها بود، که با توجه به اقلیم ایران و صندلی‌های تمام چرم مشکی جزء امکانات واجب به حساب می‌آید.

بررسی امکانات کی ‌ام‌ سی X5

شاید باید شاخص‌ترین آپشن این ماشین نسبت به رقبا را اول بررسی کنیم، سقف پانورامیک بازشو که یکی از عوامل تعیین‌کننده برای فروش کراس‌اورها در ایران به شمار می‌رود! انصافا هم فضای داخلی X5 به خوبی تحت تاثیر این سقف شیشه‌ای قرار گرفته و در رده قیمتی خودش یک تمایز شاخص برای این ماشین به حساب می‌آید. اما انگار که بسیاری از آپشن‌های دیگر تحت تاثیر این سقف مجلل قرار گرفته و برای این که X5 توجیه قیمتی پیدا کند، اثری از رادار جانبی، دستیار حرکت بین خطوط و تغییر لاین، رادار تصادف از جلو و کروز کنترل اتوماتیک در KMC X5 نیست. اما دوربین‌های 360 به راهبری خودرو در فضاهای تنگ کمک شایانی می‌کنند و کیفیت دوربین‌ها هم‌اندازه خودروهای مونتاژی تا 3 میلیارد تومان است (قیمت X5 در زمان تنظیم این مطلب حوالی 1 میلیارد و 700 میلیون تومان بود).

یکی از مسائلی که انتظار می‌رفت به آن دقت شود، حضور شورت‌کات‌های فیزیکی (دکمه‌های فیزیکی میان‌بر) برای استفاده از بخش تهویه، دوربین 360 و پخش مدیاست.

البته سمت چپ مانیتور X5 شورت‌کات‌های لمسی برای این منظور تعبیه شده است، اما هنگام استفاده از CARPLAY و ANDROID AUTO شما این TOOLBAR (نوار ابزار) را نمی‌بینید و برای تنظیم تهویه یا نمایش دوربین 360 می‌بایست هر بار از منوی CARPLAY و ANDROID AUTO خارج شوید و به منوی اصلی برگردید و اقدام به تنظیم تهویه کنید.

دکمه‌های روی فرمان کارآمد هستند و اما جا داشت قابلیت‌های بیشتری مثل دسترسی سریع به دوربین 360 یا حتی تغییر مود رانندگی به آن‌ها افزوده شود. اطلاعات نمایش داده شده در کلاستر دیجیتال هم می‌توانست بیشتر باشد و نمایش اطلاعاتی مثل مدیای در حال پخش و اطلاعات اپلیکیشن‌های ناوبری جایشان خالیست.

کولر و تهویه خودرو دستی با تنظیم الکترونیکی است و کولر در نیمه اردیبهشت ماه با آفتاب نسبتا شدید تهران، هوای مطبوعی ایجاد می‌کرد. اتوهلد و ترمز پارک برقی یکی از آپشن‌هایی خواهد بود که به طور روزمره از آن استفاده خواهید کرد و آسایش رانندگی در ترافیک را بالا خواهد برد. سلکتور پیچی دنده هم ظاهر جذابی دارد، اما هنگام مانورهای سریع و دور زدن نیاز به تمرین قبلی برای افزایش سرعت عملتان نیاز خواهید داشت.

بررسی مشخصات فنی کی ‌ام ‌سی X5

مشتریان پس از ورود نمونه 1.5 لیتری پاشش مستقیم و توربو جک S5 به بازار، این تیپ را نوعی عقب‌گرد تلقّی کردند. اما این پیشرانه جدید که در X5 هم نصب شده، کاملا پیشرانه پر بازده‌تری نسبت به نیروگاه 2.0 لیتری توربوی قدیمی است. علاوه بر افزایش گشتاور تولید شده، مصرف سوخت خودرو هم کاهش داشته و کارکرد موتور نرم‌تر است، همچنین این موتور در دورهای بالا بازدهی بهتری دارد.

گیربکس انتخاب شده برای این خودرو دو کلاچه تر با 6 دنده است، که در محصولات گسترده‌ای با نام JAC دیده می‌شود و آمار خرابی بالایی ندارد، به شرط این که به سیستم خنک‌کننده آن توجه به خصوصی داشته باشید. پیشرانه 1.5 هم البته نیازمند استفاده از اکتان بوستر در هر بار سوخت‌گیری است. توجه داشته باشید به علت حساسیت بالاتر پیشرانه‌های پاشش مستقیم به رسوبات، از مکمل‌های ضد رسوب و تمیزکننده سیستم سوخت‌رسانی هم استفاده کنید.

تعلیق مولتی‌لینک در عقب و مک‌فرسون در جلو در KMC X5 را شاهدیم، همین که طراحان به جای میل‌پیچشی عقب به سراغ مولتی‌لینک رفته‌اند، خود جای خوشحالی دارد. عموم رقبا در بازار جفت پای عقبشان به هم گره خورده و تعلیق‌های عقبشان از نوع میل پیچشی است.

تجربه‌ رانندگی با کی‌ ام‌ سی X5

با شروع حرکت در KMC X5 شما صدای کمی از خارج خودرو و صدای کمی بیشتر از پیشرانه را در کابین احساس خواهید کرد. با توجه به فاق بلند تایرها، صدای آنها خیلی در کابین به گوش نمی‌رسد. عملکرد گیربکس در شهر با رانندگی آرام مطلوب است، ولی با گرم شدن گیربکس تاخیر در تعویض دنده‌ها بیشتر می‌شود، اما آزاردهنده نیست. گیرکس دو کلاچه این خودرو در وضعیت نرمال هنگام شتاب‌گیری‌ها پاسخ مناسبی به شما نمی‌دهد، اما در وضعیت اسپرت پاسخ گیربکس سریع‌تر بوده و این مشکل تا حدی بهبود می‌یابد.

نرمی فرمان خودرو در وضعیت COMFORT کاملا برای مانورهای شهری مناسب است، اما با وجود سفت شدن فرمان در سرعت‌های بالا، استفاده فرمان در حالت SPORT به طور کلی دلنشین‌تر است. تعلیق خودرو مشخصا برای جلوگیری از کوبش، نرم تنظیم شده است. مساله‌ای که بسیاری از آن لذت می‌برند اما دقت رانندگی را مخصوصا در سرعت‌های بالا کاهش می‌دهد. این تغلیق احساس گیجی فرمان و خارج شدن عقب خودرو از کنترل را به شما نمی‌دهد، اما دامنه نوسان‌های بلند و پی در پی بعد از دست‌اندازها باعث می‌شود سرنشینان همیشه در جنبش باشند!

ارزیابی نهایی کی ‌ام‌ سی X5

کی‌ام‌سی X5 کراس‌اوری مناسب برای استفاده روزمره شهری خانواده‌هاست، برای کسانی که به ظاهر اهمیت می‌دهند هم جالب است و سرهای بیشتری نسبت به S5 را در خیابان به سمت خود برمی‌گرداند. این خودرو تفاوت زیادی از نظر فنی با جک S5 نکرده، مساله‌ای که باعث می‌شود بازار یدکی و تعمیرات تضمین شده‌تری داشته باشد. در نهایت با توجه به قیمت نزدیک S5 و X5 میان این دو خودرو X5 را به شما پیشنهاد می‌کنیم، خودرویی که شاید در حد و اندازه ی رقبای گران‌تر از خود باشد، اما در بازار کمی ناشناخته‌تر به نظر می‌آید.

عکاس: محمدرضا اناری

دیدگاه کاربران
محمد کلاهی 1403/1/25
سلام من در مورد ایکس پنج مطالعه کردم متاسفانه تیپ ترونیک نداره این در جاده‌های کوهستانی یا یکجایی که شیب داره میخوای با دنده بالا بری مشکل ایجاد نمیکنه چون جک اس پنج داره و در زمان بالا رفتن از شیب خیلی راحت کمک میکنه در این ماشین چطور جبران شده کسی میتونه کمک کنه سپاسگزارم
پاسخ
0
0
0
جوانان 1402/11/20
این قیمتی که کارخونه ثبت نام میکنه فقط برای فروش نقدی هست و کسی بتونه ثبت نام کنه برنده است
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/11/17
خیلی سر تر از جک s5 بنظرم نویسنده کوتاهی کرده تو بررسی و معرفی فقط سیاهی نویسی کرده
پاسخ
0
0
1
Fhjhgfdfdf77 1402/11/5
کی ام سی ایکس فایو رو تونمایشگاه از نزدیک دیدم از کی ام سی کی سون و لاماری و فیدلیتی بهتره شتابش فوق العاده ست
پاسخ
0
0
1
محمدرضامعین 1402/11/3
شرایط اقساط کارخانه اعلام نمیکنه
پاسخ
1
0
0
جوانان 1402/11/20
وقتی قیمت کارخونه ۱۳۴۰ هست یعنی فقط نقدی هست چون قیمت کف کارخونه هست هرموقع قیمت کارخونه بشه ۱۹۰۰ اون موقع اقساطی هم فروخته میشه
0
0