• سامانه فروش يکپارچه خودرو

طرح تبدیل اختیاری ویژه مشتریان بهمن موتور

ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو داخلی (esalecar.ir)

7 اسفند 1402 09:46

طرح تبدیل اختیاری بهمن موتور: 7 اسفند 1402

براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه خودرو، آن‌دسته از مشتریان محصولات بهمن موتور که برای خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی با موعد زمستان 1402 نام‌نویسی کرده بودند، از روز دوشنبه مورخ 1402/12/07 لغایت روز چهارشنبه مورخ 1402/12/09 می‌توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه به نشانی esalecar.ir در طرح تبدیل اختیاری خودرو، مطابق جدول زیر شرکت کنند:

طرح تبدیل اختیاری بهمن موتور - اسفند 1402
ردیف شرکت برند مدل فروش نقدی
1 مدیران خودرو فونیکس تیگو 8 پرو مکس IE 2,584,400,000
2 مدیران خودرو فونیکس تیگو 8 پرو هیبرید 2,764,700,000
3 مدیران خودرو فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم 1,500,000,000
4 مدیران خودرو فونیکس FX پریمیوم 1,730,400,000
5 کرمان موتور کی ام سی X5 1,340,500,000
6 کرمان موتور بی ای سی X3 PRO 889,075,400
7 کرمان موتور جک J4 779,600,000

*اطلاعات فوق از سامانه یکپارچه خودرو گردآوری شده است.

1. در ابتدا متقاضی می بایست به صفحه جزئیات سفارش مراجعه و نسبت به انتخاب گزینه لغو سفارش خود اقدام نموده تا خودرو قبلی حذف گردد.

2. پس از لغو سفارش محصول قبلی توسط متقاضیان، امکان انتخاب یک محصول از سبد محصولات اعلامی در سایت برای ایشان، میسر است.

3. بدیهی است با توجه به ظرفیت محدود برخی از محصولات، در صورت تکمیل ظرفیت آن محصول، متقاضیان می بایست نسبت به انتخاب محصول دیگر از محصولات عرضه شده اقدام نمایند.

4. در صورت لغو سفارش و عدم انتخاب محصول جدید، پس از پایان مهلت ثبت نام، سفارش متقاضی به محصول قبلی بازگردانی میگردد.

5. پس از مشارکت متقاضیان در طرح تبدیل اختیاری و فراخوان توسط خودروساز، در صورت عدم تکمیل وجه توسط ایشان در زمان مقرر برای محصول جدید، به منزله انصراف از طرح تلقی می گردد و متقاضی از اولویت بندی خودرو داخلی در سامانه یکپارچه حذف میگردد.

6. از روز دوشنبه مورخ 1402/12/07 الی چهارشنبه مورخ 1402/12/09 مدت 3 روز امکان تبدیل اختیاری محصولات فوق برای متقاضیان باقیمانده محصولات بهمن موتور از لیست انتظار مشتریان نوبت زمستان 1402 فراهم بوده و پس از اطلاع رسانی توسط خودروساز محصول جدید، امکان ثبت نام و تکمیل وجه به مدت هفت روز است.

امکان انصراف خرید خودرو: 10 بهمن 1402

روز سه‌شنبه مورخ 1402/11/10 اطلاعیه شماره 8 سامانه یکپارچه فروش خودرو داخلی به شرح زیر منتشر گردید:

متقاضیانی که در سامانه یکپارچه اولویت بندی شدند و با وجود مشخص بودن موعد تحویل خودروی ایشان، تمایلی به واریز وجه خوردوی انتخاب شده خود نداشته و یا در آینده نخواهند داشت و تمایل به شرکت در طرح های عرضه آتی را دارند، از تاریخ 1402/11/10 الی 1402/11/14 ساعت 23:59 فرصت خواهند داشت با مراجعه به سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی به آدرس esalecar.ir نسبت به انصراف از طرح اقدام نموده تا امکان شرکت در طرح های آتی برای ایشان فراهم گردد.

بدیهی است در صورت عدم انصراف، سفارش ایشان محفوظ مانده و لغو نخواهد شد ولی امکان شرکت در سایر طرح های آتی برای ایشان وجود نخواهد داشت.

همچنین متقاضیانی که در وب سایت خودروساز واریز وجه کرده اند، تا اطلاع ثانوی امکان ثبت سفارش جدید در سامانه یکپارچه عرضه خودروی داخلی را نخواهد داشت.

طرح جایگزینی سایپا در سامانه یکپارچه: 27 دی 1402

اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه، در تاریخ 27 دی‌ماه 1402 منتشر گردید که براساس آن، منتخبین سامانه یکپارچه، می‌توانند یکی از مدل‌های کوییک GXL و کوییک GXR را انتخاب نمایند.

طرح‌های عرضه شامل طرح فروش عادی، طرح خودروهای فرسوده (خودروهایی که مورد تایید ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده باشند) و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (صرفا مختص مادرانی که حائز شرایط قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت) است.

ويرايش ثبت نام در این مرحله هیچگونه حقی را برای متقاضی جهت دریافت خودرو ایجاد نمی‌نماید و تعهد خودروساز صرفا پس از قطعی نمودن ثبت نام و واریز وجه متقاضی در زمان مقرر شده توسط خودروساز، شکل می‌گیرد. خودروهای عرضه شده در این مرحله، با توجه به اعلام شرکت سایپا خودروهای كوییک GXL و کوییک GXR با روش فروش فوق العاده با تحویل حداکثر سه ماهه و پيش فروش فصل‌های بهار تا زمستان 1403 است.

کلیه متقاضیان دارای شرایط به شرح ذیل میتوانند نسبت به ثبت نام و تغيير نوع خودرو در سامانه يكپارچه اقدام نمایند:

1. برای كليه متقاضیان محترم مرحله دوم سامانه یکپارچه که موعد زمانی تحویل خودرو آنها فصول آتي تعیین شده است، امکان لغو سفارش و انتخاب محصولات عرضه شده میسر میباشد .

2. کلیه افرادی که درخواست خريد خودرو ايشان در دوره های قبل در سامانه نهايي شده و نسبت به واريز وجه اقدام نموده‌اند، امکان انتخاب خودرو را نخواهند داشت و مشمول این طرح نیستند.

سامانه جهت انتخاب خودروها از روز چهارشنبه مورخ 1402/10/27 تا ساعت 23:59 روزشنبه 1402/10/30 در دسترس است.

بازگشایی سامانه یکپارچه در 20 آذر 1402

آذر 1402: اطلاعیه‌ای با عنوان « اطلاعیه تخصیص خودرو از عرضه محصول جدید و یا محل ظرفیتهای خالی موجود برخی خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو» در سامانه یکپارچه منتشر شده که متن آن به شرح زیر است:

با توجه به عرضه محصول جدید، ظرفیت‌های خالی ناشی از انصراف متقاضیان و افزایش تولید، در راستای اجرای تصمیمات کارگروه خودروی شورای رقابت و با هدف تسهیل شرایط برای کلیه متقاضیان خودرو ، ظرفیتهای قابل ارائه توسط خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد.

طرح های عرضه شامل:  طرح عادی ، طرح خودروهای فرسوده ، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (صرفا" مختص مادرانی که حائز شرایط قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت که مورد تائید سازمان ثبت احوال کشور می باشد). مسئولیت اشتباه در انتخاب طرح بعهده متقاضی می باشد. لازم به ذکر است تخصیص خودرو برای متقاضیان محترم طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر طبق ماده 12 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می باشد .

خودروهای عرضه شده در این مرحله، با توجه به اعلام شرکتهای ایران خودرو (Haima 7x)، آرین پارس (Lamari EAMA ) ،کرمان موتور(  JAC j4 ، JAC S3 ،KMC X5،) ایلیا (Dayun Y7) و سانیار موتور پارسیان (Tigard X35) مبنی بر امکان فروش فوق العاده محصولات خود با تحویل حداکثر سه ماهه ،کلیه متقاضیان دارای شرایط به شرح ذیل میتوانند نسبت به ثبت نام درسامانه اقدام نمایند:

1- برای همه متقاضیان مرحله اول و دوم سامانه یکپارچه که موعد زمانی تحویل خودرو آنها پیش از این در فصول آتی و یا سال 1403 تعیین شده است (متقاضیانی که در طرح های جایگزینی قبلی و یا طرح عرضه خودروی وارداتی شرکت کرده اند امکان انتخاب خودرو را نخواهند داشت) ، امکان لغو سفارش و انتخاب خودرو از محصولات عرضه شده میسر میباشد .

2- کلیه متقاضیانی که تاکنون در سامانه ثبت نام نداشته اند و دارای شرایط عمومی تعیین شده در ماده 4 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت هستند امکان ثبت نام و انتخاب خودرو را دارا می باشند .

شرايط عمومي (جهت طرح عادی) تعیین شده مندرج در ماده 4 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت:

1. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت‌های خودروسازی می‌باشد.

2. حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو 18 سال می‌باشد.

3. دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.

4. متقاضیانی که طی 48 ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی 24 ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و ...) اقدام نموده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.

5. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.

6. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.

* با توجه به نوع فروش فوری پس از فراخوان و اعلام مهلت واریز وجه توسط خودروساز ، متقاضیان محترم در موعد مشخص شده (حداکثر 5 روز) نسبت به تکمیل وجه اقدام نمایند .

* کلیه افرادی که دعوتنامه برای ایشان صادر شده و یا خرید خودرو داشته اند ومتقاضیانی که در طرح های جایگزینی قبلی سامانه و یا طرح عرضه خودروی وارداتی شرکت کرده اند امکان انتخاب خودرو را نخواهند داشت و مشمول این طرح نمی باشند.

سامانه جهت انتخاب خودروها از روز دوشنبه مورخ 1402/09/20 تا ساعت 23:59 روز چهارشنبه 1402/09/22 در دسترس است.

مرحله چهارم فروش سامانه یکپارچه: پاییز 1402

براساس اطلاعیه‌های رسمی سامانه یکپارچه، چهارمین مرحله فروش خودروها در سامانه یکپارچه در نیمه دوم آبانماه برگزار می‌گردد. هم‌اکنون می‌توانید آخرین خبرها درباره چهارمین عرضه یکپارچه خودروها را در ادامه این متن مطالعه کنید:

فروش مسمتر خودروسازان در سامانه یکپارچه

آذر 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، از عرضه خودرو با سازوکار جدید در سامانه یکپارچه خبر داده است. در شیوه جدید فروش خودرو در سامانه یکپارچه، که از تاریخ 9 آذرماه 1402 آغاز شده، شرط داشتن داشتن حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه، حذف شده اما سایر محدودیت‌های قدیمی، مانند سن بالای 18 سال، داشتن گواهینامه، کد ملی و ... همچنان پابرجاست.

تغییر دیگری که در سامانه یکپارچه رخ داده، عرضه مستمر خودروست؛ به این معنی که متقاضیان خرید خودرو از سامانه، دیگر لازم نیست که منتظر تاریخ مشخصی برای باز شدن سامانه باشند. چراکه براساس ظرفیت خالی خودروسازان، فروش خودرو به طور مداوم در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ادامه دارد. هم‌اکنون ظرفیت خالی برای شرکت‌های ایلیا موتور، کرمان موتور، آرین پارس موتور و سانیار موتور، وجود دارد. ضمن اینکه از هفته سوم آذرماه نیز دو شرکت ایران خودرو و سایپا، با برخی از محصولات‌شان، به سامانه یکپارچه می‌آیند.

حضور ایران خودرو و سایپا در مرحله جدید فروش

آبان 1402: آقای مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، ضمن اشاره به حضور برخی از محصولات کم‌متقاضی از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در چهارمین فروش یکپارچه خودروها، می‌گوید هر خودروسازی که مازاد تولید داشته باشد یا ظرفیت خالی داشته باشد، می‌تواند در این مرحله جدید که اواسط آبانماه برگزار می‌گردد، شرکت کند.

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو از بارگذاری ورژن جدید سامانه یکپارچه خودرو هم خبر داد وگفت: در تلاشیم مدیریت عرضه خودرو را در سامانه یکپارچه خودرو شفاف تر کنیم .در ورژن جدید سامانه مشخص خواهد شد متقاضیان خودرو در چه مرحله ای قرار دارند، به این شکل که آیا اطلاعات برای خودروسازان ارسال شده یا پول پرداخت شده و به قرارداد رسید یا خودروپلاک شده یا نه ،همه موارد را فرد متقاضی در سامانه یکپارچه خودرو می تواند ببیند.

مرحله سوم فروش سامانه یکپارچه: پاییز 1402

براساس اطلاعیه‌های رسمی سامانه یکپارچه، سومین مرحله فروش خودروها در سامانه یکپارچه در تاریخ 24 لغایت 27 مهرماه 1402 برگزار گردید. هم‌اکنون می‌توانید آخرین خبرها درباره سومین عرضه یکپارچه خودروها را در ادامه این متن مطالعه کنید:

زمان شروع ثبت نام مرحله سوم فروش یکپارچه

مهر 1402: مرحله جدید فروش یکپارچه خودروهای داخلی، از روز دوشنبه مورخ 1402/07/24 آغاز شده و تا روز پنجشنبه مورخ 1402/07/27 نیز ادامه دارد. در این مرحله، متقاضیانی که تاکنون فراخوان نشده‌اند و افرادی که در مرحله دوم، هیچ خودرویی به آنها اختصاص داده نشده است، امکان ثبت نام دارند. اما علاوه بر این دو گروه، آن‌دسته از متقاضیانی که تاکنون هیچگونه ثبت نامی نداشته‌اند نیز می‌توانند در این مرحله شرکت نمایند.

1. در مرحله جدید عرضه خودروها از طریق سامانه یکپارچه، متقاضیان فقط می‌توانند از محصولات مدیران خودرو، کرمان موتور، ایلیا موتور و همچنین سانیار موتور، محصول موردنظرشان را انتخاب نمایند.

2. موعد تحویل خودروها در این مرحله، سه ماهه اعلام شده است.

3. مدت زمان جابه جایی، انتخاب خودرو و ثبت نام در این مرحله 3 روز خواهد بود.

4. پس از ارسال فهرست اولویت بندی شده به شرکتهای خودروساز و اطلاع‌رسانی به متقاضیان امکان تکمیل وجه به مدت 5 روز فراهم میگردد.

5. کلیه افرادی که تاکنون دعوتنامه برای ایشان صادر شده و یا خرید خودرو داشته‌اند مشمول این طرح نیستند.

6. در صورتی که متقاضی ، خودرویی را انتخاب نماید ولی در زمان مشخص شده توسط خودروساز مبالغ تعیین شده را به حساب خودروساز واریز وجه ننماید از اولویت بندی حذف میگردد.

7. با توجه به شرایط فروش در صورت تاخیر در تحویل شرکت مکلف به پرداخت جرایم تاخیر مطابق ضوابط مربوطه است. همچنین این شیوه فروش مشمول سود مشارکت و انصراف نیست.

خودروهای قابل سفارش در این مرحله، که برای طرح‌ فروش عادی، طرح جوانی جمعی و طرح نوسازی خودرو فرسوده قابل انتخاب هستند، عبارتند از:

خودروهای قابل انتخاب در سامانه یکپارچه
شرکت برند مدل
مدیران خودرو فونیکس آریزو 6 پرو
مدیران خودرو فونیکس FX پریمیوم
مدیران خودرو ام وی ام X55 پرو IE
خودروسازی ایلیا دایون Y7
سانیار موتور تیگارد X35
کرمان موتور جک S3
کرمان موتور جک J4
کرمان موتور جک S5
کرمان موتور کی ام سی J7

*اطلاعات فوق از سامانه یکپارچه خودرو گردآوری شده است.

نحوه ثبت نام هر سه گروه از متقاضیان در سامانه یکپارچه، بصورت زیر اعلام شده است.

گروه اول: متقاضیانی که تاکنون فراخوان نشده‌اند:

متقاضیان محصولات تمامی شرکتهای حاضر در طرح که تاکنون توسط خودروساز فراخوان نشده‌اند میتوانند نسبت به تغییر خودروی اعلام شده قبلی به محصولات عرضه شده جدید، طی فرایند ذیل اقدام نمایند:

1. در ابتدا متقاضی با ورود به پروفایل کاربری خود باید گزینه ویرایش سفارش خود را از قسمت جزییات سفارش انتخاب نماید تا سفارش خودرو قبلی حذف گردد.

2. پس از ویرایش سفارش برای هر متقاضی از سبد محصولات اعلامی در سایت، امکان انتخاب محصول مهیا شده و باید خودروی جدید خود را انتخاب نماید.

3. پس از پایان مهلت تغییرخودرو به سایت خودروساز مراجعه و نسبت به واریز وجه کامل خودرو اقدام نموده تا فرآیند ثبت نام نهایی گردد.

4. در صورت انتخاب خودرو بیش از ظرفیت موجود در فصول اعلام شده، تخصیص به ترتیب اولویتهای تعیین شده قبل صورت خواهد گرفت.

5. درصورتی که متقاضی سفارش قبلی را لغو و امکان انتخاب خودروی جایگزین فراهم نگردد کماکان اولویت قبلی ایشان محفوظ خواهد ماند.

6. در صورتی که متقاضی، خودروی جدید را انتخاب نماید ولی در زمان مشخص شده توسط خودروساز مبالغ تعیین شده را به حساب خودروساز واریز وجه ننماید از اولویت بندی حذف میگردد.

گروه دوم: متقاضیانی که خودرو به انها تخصیص نشده:

متقاضیانی که در دور دوم سامانه نوبت دهی، هیچ خودرویی به آنها تخصیص داده نشده است نیز میتوانند در این مرحله، ثبت نام نمایند.

گروه سوم: متقاضیان جدیدی که تاکون ثبت نام نکرده‌اند:

متقاضیانی که تاکنون در سامانه یکپارچه فروش خودرو (مراحل اول و دوم) ثبت نام نداشته‌اند نیز امکان ثبت نام خودرو در این مرحله را نیز مطابق شرایط زیر دارند:

1. در ابتدا متقاضی با ورود به سامانه https://esalecar.ir باید گزینه ثبت نام را انتخاب نماید و پس از تشکیل پروفایل و تکمیل اطلاعات مندرج در آن امکان انتخاب خودروهای عرضه شده در این مرحله را دارد. بدیهی است مسئولیت صحت اطلاعات ثبت شده با متقاضی است.

2. ظرفیت قابل عرضه به این دسته از متقاضیان از محل عدم تکمیل ظرفیت پس از تخصیص به متقاضیان بند 1 و 2 خواهد بود.

3. پس از تخصیص خودرو به متقاضی و اطلاع رسانی به ایشان با توجه به شیوه فروش این مرحله کل مبلغ خودرو بایستی به حساب شرکت مربوطه واریز گردد.

4. پس از واریز مبلغ مرتبط با خودرو به حساب شرکت نسبت به پالایش اطلاعات اعلامی متقاضی (حداکثر یک هفته پس از واریز وجه ) اقدام شده و در صورت احراز شرایط طرف تقاضا نسبت به انعقاد قرارداد با ایشان اقدام می گردد.

5. در صورت عدم احراز شرایط تخصیص خودرو ابطال و شرکت خودروساز مکلف به عودت مبلغ واریزی ظرف مدت 20 روز می باشد.

6. مسئولیت صحت اطلاعات وارد شده در سامانه و داشتن کلیه شرایط تخصیص خودرو بر عهده متقاضی بوده و در صورت اثبات عدم احراز شرایط در بررسی های بعدی و در هر مرحله ، تخصیص خودرو به ایشان کان لم یکن خواهد بود.

جزئیات مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو

مهر 1402: مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اعلام کرد کارهای برگزاری نوبت سوم فروش خودرو انجام شده و امید است که این هفته اطلاعیه عرضه از طریق سامانه یکپارچه منتشر شود. بنابراین هنوز تاریخ دقیق عرضه نهایی نشده است.

وی توضیح داد در این مرحله مازاد عرضه خواهیم داشت و احتمالاً چند خودروی جدید هم عرضه خواهند شد. در واقع دور سوم برای خودروهایی است که مازاد عرضه هستند که عمده آنها را نیز خودروهای مونتاژی تشکیل می‌دهند. تا جایی که اطلاع داریم در این مرحله این دو خودروساز حضور ندارند؛ پس از برگزاری مرحله سوم و تعیین تکلیف محصولاتی که مازاد هستند، در مورد مرحله بعدی و عرضه سایر خودروها تصمیم گیری می‌شود.

تغییر در شیوه عرضه خودروها

مهر 1402: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «باتوجه به افزایش تیراژ تولید و واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده، ما به جایی می‌رسیم که بازار کم‌کم به یک حالت اشباع نزدیک می‌شود. بنابراین چیزی که دیده شده این است که از این به بعد خود خودروسازها، محصولات خودشان را به صورت مستقل عرضه کنند، منتهی در همان سامانه ثبتش کنند».

در شیوه جدید، عرضه خودروها به صورت مستقیم و مستقل توسط خودروسازان انجام خواهد شد، اما در قالب سامانه یکپارچه خواهد بود. به این معنی که مشتری پس از انتخاب محصول موردنظر از طریق سایت سامانه یکپارچه، برای واریز وجه به درگاه پرداخت خودروساز هدایت شده و دیگر خبری از نوبت‌دهی و قرعه‌کشی نوبت‌دهی نیست.

ادامه فروش خودروها در سامانه یکپارچه خودرو

مهر 1402: چندی پیش اعلام شد که اجرای مراحل بعدی سامانه یکپارچه بر اساس وجود تقاضا خواهد بود و با توجه به اینکه در حال حاضر با مازاد عرضه مواجه هستیم، مرحله سوم زمانی خواهد بود که متقاضی وجود داشته باشد؛ اما برخی از این موضوع برداشت اشتباه داشته و مبنای این اظهارات را بر اتمام اجرای طرح‌های فروش‌ یکپارچه گذاشته‌اند و اینکه قرار نیست دیگر مرحله سوم و مراحل بعدی برگزار شود.

در این باره، سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، توضیح داد در فروش‌ یکپارچه عملا دلال‌ها حذف شده‌ و بخش عمده‌ای از تقاضاهای کاذب از بین رفته است؛ این باعث شده که اکنون عرضه در نقطه قابل پیش‌بینی و طبق برنامه‌ها قرار بگیرد؛ بر این اساس در وهله اول ظرفیت‌های خالی موجود  خودروسازان (مازاد عرضه) به فروش می‌رسند و سپس نوبت به اجرای مرحله سوم برای متقاضیان جدید می‌رسد.

وی افزود اجرای مرحله سوم ممکن است یا به‌ زودی باشد یا مدتی دیگر. در حقیقت باید طبق برنامه پیش برویم. اکنون نمی‌توان  اعلام کرد که این عرضه (مرحله سوم) دقیقا چه زمانی خواهد بود؛ اما مردم نگران نباشند؛ زیرا طرح‌های فروش حتما برگزار خواهند شد. محدودیت و معذوریتی برای دور سوم عرضه وجود ندارد؛ بنابراین این تلقی که اجرای مرحله سوم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، کاملا نادرست است. در حقیقت طبق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط سیاست‌گذاران نظیر وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان حمایت و سایر نهادهای نظارتی انجام می‌شود، طرح‌های فروش اجرایی خواهد شد.

شرایط آغاز مرحله سوم فروش سامانه

مهر 1402: تقریبا سه ماه از اجرای مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها می‌گذرد، اما چندباری سایت سامانه برای تکمیل ظرفیت‌های خالی ناشی از افزایش ظرفیت خودروسازها یا انصراف تعدادی از مشتریان هر دو مرحله فروش یکپارچه خودروها (مرحله اول و دوم) بازگشایی شده است.

قرار شده بود که با تعیین تکلیف نهایی مرحله دوم، برنامه‌ریزی برای مرحله سوم آغاز شود؛ اما انصراف از خودروهای عرضه شده در دو مرحله اول بسیار است و از ظرفی  بازگشایی اخیر که برای  تغییر اولویت از ۱۴۰۳به ۱۴۰۲ بوده نیز مورد استقبال قرار نگرفت. بنابراین فعلا خبری از مرحله سوم نیست؛ ضمن اینکه احتمالاً یکبار دیگر سامانه برای تعیین تکلیف عرضه‌های قبلی بازگشایی خواهد شد.

طبق اخبار موجود، با توجه به استقبال نکردن مردم از فروش اخیر خودروسازان مونتاژی، شاید سامانه یکپارچه بار دیگر برای ظرفیت‌های خالی طی هفته‌های پیش‌رو بازگشایی شود. این موضوع از سوی مسئولان سامانه یکپارچه تخصیص خودروها در حال پیگیری است و به‌ محض پاسخگویی اطلاعات تکمیلی آن منتشر خواهد شد. اگر این موضوع محقق شود، سومین بار خواهد بود که پس از ثبت‌نام اصلی سایت سامانه یکپارچه برای تکمیل ظرفیت‌های خالی خودروسازان فعال می‌شود.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت، نیز اجرای مراحل بعدی سامانه یکپارچه عرضه را منوط به وجود تقاضا و مشتری دانسته و افزود در حال حاضر با مازاد عرضه مواجه هستیم. بر این اساس مرحله سوم زمانی خواهد بود که متقاضی وجود داشته باشد.  تاکنون طی دو مرحله، عرضه محصولات خودروسازان تا سال 1403 و حتی امکان تغییر اولویت از 1403 به 1402  شده است؛ بنابراین بهتر است فعلا تمرکز خود را بر روی ایفای به موقع تعهدات با توجه به سهمیه‌ها بگذاریم؛ اما به هر روی محدودیت و معذوریتی برای دور سوم عرضه وجود ندارد و چنانچه مشتری و متقاضی وجود داشته باشد مراحل بیشتر هم برگزار و اجرایی خواهد شد.

ثبت نام جاماندگان مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو

ثبت نام جاماندگان مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، در شهریورماه سال 1402 برگزار گردید. آخرین خبرها از زمان ثبت نام و فروش یکپارچه و همچنین جزییات ثبت نام خودرو در این مرحله از عرضه یکپارچه خودرو را در ادامه این متن مطالعه کنید:

امکان ویرایش اولویت‌بندی برای متقاضیان

شهریور 1402: از روز 20  تا 23 شهریورماه سایت سامانه فروش یکپارچه خودروها دوباره فعال شده تا امکان ویرایش اولویت‌بندی برای متقاضیان اولین و دومین دوره سامانه یکپارچه که موعد تحویل 1403 دارند، فراهم شود. بنابراین متقاضی با ورود به پروفایل کاربری خود، ابتدا باید گزینه لغو سفارش خود را از قسمت جزئیات سفارش انتخاب کند تا خودرو قبلی حذف شود. پس از لغو سفارش برای هر متقاضی از سبد محصولات اعلامی در سایت، امکان انتخاب محصول مهیا شده و باید خودروی جدید خود را انتخاب کنند. درنهایت هم پس از پایان مهلت تغییر خودرو، به سایت خودروساز مراجعه و نسبت به واریز وجه اقدام کرده تا فرآیند ثبت نام نهایی شود.

بازه قبلی سامانه یکپارچه در بازه ششم تا نهم شهریور برای تخصیص خودرو به سه درصد متقاضیان جامانده از مرحله دوم (که ضمن آن بدون نوبت‌ها و حتی دارندگان خودرو با نوبت تحویل نیمه دوم 1402 و سال 1403 هم امکان ثبت درخواست برای تحویل سه ماهه داشتند) باز شده بود و امکان جایگزینی خودرو تنها با محصولات همان شرکت وجود داشت.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودروها،  در این باره گفت با توجه به اجرای تخصیص خودرو از محل ظرفیت‌های خالی موجود برای محصولات سه شرکت خودروساز سایپا، کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو که در پی افزایش تولید و البته انصراف تعداد زیادی از متقاضیان هر دو مرحله سامانه یکپارچه ایجاد شده است، در راستای اجرای تصمیم کارگروه خودروی شورای رقابت و با هدف تسهیل شرایط برای متقاضیان، امکان تغییر نوع خودروی انتخابی با موعد تحویل 1403 برای تحویل تا پایان سال جاری (بسته به ظرفیت‌ها) فراهم شده است.

وی افزود همه شرکت‌کنندگان در دو مرحله اول و دوم فروش یکپارچه خودروها که نوبت دریافت در سال آینده دریافت کرده‌اند، می‌توانند برای تغییر نوع خودروی انتخابی خود اقدام کنند. بطور مثال حتی مشتریان گروه صنعتی ایران‌خودرو (که حتی عرضه محصولی در مرحله دوم نداشته) که نوبت تحویل در سال 1403 دارند، می‌توانند از این فرصت ویرایش استفاده کنند. در حقیقت همه متقاضیان محصولات تمامی شرکت‌های حاضر در طرح‌های فروش یکپارچه (اول و دوم) که موعد زمانی تحویل آن‌ها در سال 1403 تعیین شده است، می‌توانند نسبت به تغییر خودروی اعلام شده قبلی به محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های مذکور و تکمیل وجه آن اقدام کنند.

وی درباره مشتریانی که خودروی نوبت‌دار خود را لغو کرده اما امکان انتخاب خودروی جایگری برایش فراهم نشده گفت چنانچه متقاضی سفارش قبلی را لغو و امکان انتخاب خودروی جایگزین فراهم نشود، کماکان اولویت قبلی آن‌ها محفوظ خواهد ماند و در موعد مقرر خودرو را تحویل خواهند گرفت. اما اگر متقاضی، خودروی جدید را انتخاب کرد اما در زمان مشخص شده توسط خودروساز وجه خودرو را به حساب خودروساز واریز وجه نکنند، از اولویت‌بندی حذف می‌شوند. پس از ارسال فهرست اولویت‌بندی شده به شرکت‌های خودروساز و اطلاع‌رسانی به متقاضیان، امکان تکمیل وجه به مدت پنج روز فراهم خواهد شد؛ در صورت وجود متقاضی یک خودرو، بیش از ظرفیت موجود در فصول اعلام شده، تخصیص به ترتیب اولویت‌های تعیین شده قبل صورت خواهد گرفت.

آقای تقدسی درباره مرحله سوم سامانه گفت با تکمیل و تعیین تکلیف فرآیند مرحله ویرایش‌ها، برنامه‌ریزی برای اجرای مرحله سوم و زمان‌بندی ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش آغاز و اعلام خواهد شد.

امکان ویراش ثبت نام برای منتخبین مرحله اول و دوم

امکان ویرایرش ثبت نام برای متقاضیانی که در مرحله اول و دوم فروش یکپارچه خودرو شرکت کرده بودند و موعد تحویل 1403 داشته‌اند، مجددا از روز دوشنبه مورخ 1402/06/20 لغایت روز پنجشنبه مورخ 1402/06/23 فعال می‌شود. براساس اطلاعیه شماره 5 سامانه یکپارچه، به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت‌های موجود و باتوجه به اعلام شرکتهای کرمان موتور و مدیران خودرو مبنی بر امکان تحویل خودرو در سال 1402 ازمحل این ظرفیت‌ها، متقاضیان دارای شرایط زیر میتوانند نسبت به ثبت نام در سامانه یکپارچه اقدام نمایند:

1. متقاضیان محصولات تمامی شرکتهای حاضر در طرح (اول و دوم) که موعد زمانی تحویل آنها در سال 1403 تعیین شده است میتوانند نسبت به تغییر خودروی اعلام شده قبلی، به محصولات عرضه شده توسط شرکتهای کرمان موتور و مدیران خودرو و تکمیل وجه آن طی فرایند ذیل اقدام نمایند:

• در ابتدا متقاضی با ورود به پروفایل کاربری خود باید گزینه لغو سفارش خود را از قسمت جزییات سفارش انتخاب نماید تا خودرو قبلی حذف گردد.
• پس از لغو سفارش برای هر متقاضی از سبد محصولات اعلامی در سایت، امکان انتخاب محصول مهیا شده و میبایست خودروی جدید خود را انتخاب نماید.
• پس از پایان مهلت تغییرخودرو به سایت خودروساز مراجعه و نسبت به واریز وجه اقدام نموده تا فرآیند ثبت نام نهایی گردد.

تبصره 1 : در صورت انتخاب خودرو بیش از ظرفیت موجود در فصول اعلام شده، تخصیص به ترتیب اولویتهای تعیین شده قبل صورت خواهد گرفت.

تبصره 2 : درصورتی که متقاضی سفارش قبلی را لغو و امکان انتخاب خودروی جایگزین فراهم نگردد کماکان اولویت قبلی ایشان محفوظ خواهد ماند.

تبصره 3 : در صورتی که متقاضی ، خودروی جدید را انتخاب نماید ولی در زمان مشخص شده توسط خودروساز مبالغ تعیین شده را به حساب خودروساز واریز وجه ننماید از اولویت بندی حذف میگردد.

2. متقاضیانی که در دور دوم سامانه نوبت دهی هیچ خودرویی به آنها تخصیص داده نشده است نیز امکان انتخاب تمامی محصولات عرضه شده دو شرکت مذکور را دارند. بدیهی است ظرفیت قابل عرضه به ایشان از محل عدم تکمیل ظرفیت پس از تخصیص به متقاضیان بند 1 خواهد بود.

3. مدت زمان جابه جایی و یا انتخاب خودرو 4 روز خواهد بود.

4. پس از ارسال فهرست اولویت بندی شده به شرکت های خودروساز و اطلاع رسانی به متقاضیان امکان تکمیل وجه به مدت 5 روز فراهم میگردد.

5. کلیه افرادی که تاکنون دعوتنامه برای ایشان صادر شده و یا خرید خودرو داشته اند مشمول این طرح نیستند.

6. به جهت تسهیل در فرایند انجام کار پیشنهاد می گردد متقاضیان جهت مشاهده محصولات و اطلاع از جزئیات برنامه فروش خودروسازان به سایت شرکتهای مذکور مراجعه نمایند.

شرایط ثبت سفارش خودرو برای جاماندگان مرحله دوم

شهریور 1402: امکان ثبت نام در سامانه فروش یکپارچه خودرو به نشانی esalecar.ir مجددا فعال شده است، اما نه برای همه! براساس اطلاعیه وزارت صمت، سامانه یکپارچه از ساعت 20 روز دوشنبه مورخ 140/06/06 باز شده و در ساعت 20 روز پنجشنبه مورخ 1402/06/09 نیز بسته می‌شود. شرایط ثبت نام از متقاضیان، بصورت زیر خواهد بود:

1. ثبت نام صرفا برای متقاضیانی است که قبلا در سامانه یکپارچه، نام‌نویسی کرده و دارای حساب کاربری باشند.

2. برای همه متقاضیان محصولات شرکت‌ کرمان موتور و مدیران خودرو که موعد زمانی تحویل آنها پیش از این در فصول آتی یا در سال 1403 تعیین شده، امکان جابجایی خودرو از محصولات همان شرکت و سپس تکمیل وجه آن با طی فرایند ذیل فراهم است:

الف)) در ابتدا متقاضی باید گزینه لغو سفارش خود را از قسمت جزئیات سفارش انتخاب نماید تا خودرو قبلی حذف گردد.
ب)) پس از لغو سفارش برای هر متقاضی از سبد محصولات اعلامی در سایت، امکان انتخاب محصول مهیا شده و می‌بایست خودروی جدید خود را از همان خودرو ساز انتخاب نماید.
ج)) پس از پایان مهلت تغییر خودرو به سایت خودروساز مراجعه و نسبت به واریز وجه اقدام نموده تا فرآیند ثبت نام نهایی گردد.
تبصره 1: در صورت انتخاب خودرو بیش از ظرفیت موجود در فصول اعلام شده، تخصیص به ترتیب اولویت‌های تعیین شده قبل صورت خواهد گرفت.
تبصره 2: در صورتی که متقاضی سفارش قبلی را لغو و امکان انتخاب خودروی جایگزین فراهم نگردد کماکان اولویت قبلی ایشان محفوظ خواهد ماند.

3. متقاضیانی که در دور دوم سامانه نوبت دهی هیچ خودرویی به آنها تخصیص داده نشده نیز امکان انتخاب تمامی محصولات دو شرکت مذکور برای ایشان فراهم است. بدیهی است ظرفیت قابل عرضه به ایشان از محل عدم تکمیل ظرفیت پس از تخصیص به متقاضیان شرکت‌های کرمان موتور و مدیران خودرو خواهد بود.

4. کلیه افرادی که تاکنون دعوتنامه برای ایشان صادر شده و یا خرید خودرو داشته‌اند، مشمول این طرح نیستند. به جهت تسهیل در فرایند انجام کار پیشنهاد می‌گردد متقاضیان جهت مشاهده محصولات و اطلاع از جزئیات برنامه فروش خودروسازان به سایت شرکت‌های مذکور مراجعه کنند.

سامانه یکپارچه برای متقاضیان باز شد

شهریور 1402: مهدی تقدسی، مدیر طرح یکپارچه خودرو، اعلام کرد که این سامانه در ساعت 20 روز ششم شهریورماه باز شده است. بازگشایی مجدد سامانه با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و نیز محصولات جدید، برای سه درصد باقی‌مانده از ثبت‌نام کنندگان مرحله دوم ضمن حفظ اولویت آنان انجام می‌شود.

وی توضیح داد با توجه به ظرفیت‌های خالی اعلام شده، این دسته از متقاضیان می‌توانند ۹ محصول از محصولات دو شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو را انتخاب کنند. همچنین در این مرحله برای افرادی که تاریخ تحویل خودروهای آنان برای دو خودروساز کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو در فصل‌های آینده مشخص شده (یعنی پاییز و زمستان ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳)، امکان ثبت نام وجود دارد و این دسته از افراد نیز می‌توانند همان خودروهای ثبت نام شده خود یا دیگر خودروهای این خودروسازان را زودتر تحویل بگیرند.

آقای تقدسی افزود از شرکت کرمان موتور چهار مدل خودروی جکJ4،J5،S3 و S5،  و از شرکت مدیران‌خودرو پنج خودروی آریزو ۶، FX، تیگو۷، X۲۲ و X۵۵ برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. تحویل این خودروها حداکثر سه ماهه خواهد بود و به نوعی فروش فوق العاده محسوب می‌شود. پس از این مرحله نیز ظرفیت موجود همه خودروسازان مجددا بررسی خواهد شد و بر مبنای آن مراحل آتی طرح یکپارچه خودرو اطلاع رسانی خواهد شد.

ثبت‌نام مرحله سوم فروش یکپارچه در شهریور

مرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو، خبر داد که شهریور ماه ثبت نام مرحله سوم در سامانه یکپارچه فروش خودرو آغاز خواهد شد. خودروسازان ظرفیت تولیدشان را افزایش داده اند و شهریور ماه ویرایش خودرو برای متقاضیان مرحله دوم طرح یکپارچه فروش خودرو آغاز و پس از آن، ثبت نام مرحله سوم آغاز خواهد شد.

وی افزود 50 درصد از متقاضیان مرحله دوم ثبت نام خودرو از شرکت سایپا و 10 درصد از شرکت کرمان موتور در سامانه یکپارچه فروش خودرو واریز وجه نکرده اند بنابراین در زمان ویرایش امکان انتخاب بیشتری از خودرو وجود دارد. به زودی سامانه یکپارچه فروش خودرو برای متقاضیان مرحله سوم باز خواهد شد. در ویرایش مرحله دوم تمهیداتی برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودرویشان 1403 بوده، دیده شده است.

تاکنون دو مرحله ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شده است؛ در مرحله اول، تعداد ثبت‌نام کنندگان به گفته آقای امید قالیباف، سخنگوی سابق وزارت صمت، بیش از 936 هزار نفر بود که 780 هزار نفر متقاضی محصولات ایران خودرو، 32 هزار نفر متقاضی محصولات سایپا و 124 هزار نفر متقاضی دیگر خودروسازان بود.

در مرحله دوم تعداد ثبت نامی بیش از 2 میلیون نفر بودند که به گفته آقای مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، متقاضیان طرح خودروی فرسوده و طرح جوانی جمعیت با اولویت نسبت به متقاضیان طرح عادی، امسال خودروهایشان را تحویل خواهند گرفت. نکته‌ای که وجود داشت در مرحله دوم برخی ثبت نام کنندگان، متقاضیان خودرو‌های خودروسازان بخش خصوصی بودند، اما از آنجایی که خودروساز مورد تقاضا ظرفیت نداشته، به این دسته از متقاضیان خودرویی تخصیص داده نشد. طبق آنچه که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو گفته بود به 97 درصد از متقاضیان، خودرو تخصیص داده شد و فقط 3 درصد باقیمانده اند و اکنون قرار است شهریور ماه امکان ویرایش برای این افراد فراهم شود.

فروش کرمان موتور در سامانه یکپارچه

مرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، در خصوص طرح جدید فروش اقساطی کرمان موتور که از تاریخ 14 مردادماه آغاز شده، می‌گوید این شرکت برای تعدادی از متقاضیان خرید خودرو که در مرحله دوم سامانه یکپارچه، خودرویی به آن‌ها تعلق نگرفته بود، امکان ثبت نام مجدد را فراهم کرده است.

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، تاکید کرد: همچنان فروش خودرو خارج از سامانه امکان‌پذیر نیست و شرکت ها باید در چارچوب سامانه نسبت به فروش خودرو اقدام کنند.  به گفته تقدسی، در مورد سایر محصولات هم سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، برای تعدادی از متقاضیان خرید خودرو که در مرحله دوم عرضه، خودرویی به آن‌ها تعلق نگرفت، در شهریور امسال حتما باز می‌شود و این متقاضیان می‌توانند در آن مرحله از بین خودروهایی که عرضه می‌شود، خودروی مورد نظر خود را انتخاب و در نوبت تحویل خودرو قرار گیرند.

متقاضیان جامانده چه موقع ثبت‌نام کنند؟

مرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، اشاره کرد تاکنون دو مرحله ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام شده است؛ در مرحله اول، تعداد ثبت‌نام کنندگان به گفته آقای امید قالیباف سخنگوی سابق وزارت صمت، بیش از ۹۳۶ هزار نفر بود که ۷۸۰ هزار نفر متقاضی محصولات ایران خودرو، ۳۲ هزار نفر متقاضی محصولات سایپا و ۱۲۴ هزار نفر متقاضی دیگر خودروسازان بود.  در مرحله دوم تعداد ثبت نامی بیش از ۲ میلیون نفر بودند که متقاضیان طرح خودروی فرسوده و طرح جوانی جمعیت با اولویت نسبت به متقاضیان طرح عادی، امسال خودروهایشان را تحویل خواهند گرفت.

 در مرحله دوم برخی ثبت نام کنندگان، متقاضیان خودرو‌های خودروسازان بخش خصوصی بودند؛ اما از آنجایی که خودروساز مورد تقاضا ظرفیت نداشته، به این دسته از متقاضیان خودرویی تخصیص داده نشد. به گفته مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، به ۹۷ درصد از متقاضیان، خودرو تخصیص داده شد و فقط ۳ درصد باقیمانده اند.

 وی درباره تعیین تکلیف متقاضیانی که در نوبت دوم سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند، اما بر خلاف رویه سامانه، با گزینه «عدم تخصیص» مواجه شدند، گفت همان طور که قبلا هم اعلام شد، سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی برای تعدادی از متقاضیان خرید خودرو که در مرحله دوم عرضه خودرویی به آن‌ها تعلق نگرفت، در شهریور امسال حتما باز می‌شود و این متقاضیان می‌توانند در آن مرحله از بین خودرو‌هایی که عرضه می‌شود، خودروی مورد نظر خود را انتخاب و در نوبت تحویل خودرو قرار گیرند. پس از آنکه به این دسته از متقاضیان، خودرو تخصیص داده شد، متقاضیانی که درخواست ویرایش خودرو دارند اقدام به ویرایش کنند. اما اولویت تخصیص با آن دسته از متقاضیانی است که خودرویی به آن‌ها تخصیص داده نشده است.

وی تاکید کرد پس از پایان تخصیص خودرو و ویرایش آن در شهریور، زمان بندی برای اجرای مرحله سوم فروش خودرو اعلام می‌شود. اکنون طبق زمان بندی خودروسازان، هر خودروی ثبت نامی به ترتیب به متقاضیان تحویل داده می‌شود و تعهد معوقی ندارند.

ثبت نام از جاماندگان مرحله دوم در شهریور 1402

تیر 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، درباره تعیین‌تکلیف متقاضیانی که در نوبت دوم سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند اما با گزینه «عدم تخصیص» مواجه شدند، اظهار داشت: ‌همان طور که قبلا هم اعلام شد، سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، برای تعدادی از متقاضیان خرید خودرو که در دور دوم عرضه‌ خودرویی به آنها تعلق نگرفت، ‌در شهریور 1402 حتما باز می‌شود و براین اساس این متقاضیان می‌توانند در آن مرحله از بین خودروهایی که عرضه می‌شود، خودروی خود را انتخاب و در نوبت تحویل خودرو قرار گیرند.

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو اظهار داشت: در دور دوم عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه به 97 درصد از متقاضیانی که برای خرید خودرو در این سامانه ثبت‌نام کردند، طبق نوبت‌‌بندی تعیین شده خودرو تعلق گرفت اما 3 درصد از متقاضیان در نوبت تحویل خودرو قرار نگرفتند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌‌های سازنده خودرو و مدل‌های عرضه در سامانه یکپارچه برای شهریور مشخص است؟ اظهار داشت: نوع خودرو و شرکت‌های سازنده حاضر در آن عرضه، با لحاظ «ظرفیت جذب‌نشده خودروسازان» و همچنین «ارائه محصولات جدید»، در شهریور ماه برای آن 3 درصد باقیمانده (‌متقاضیان نوبت دوم‌ که خودرویی به آنها تخصیص داده نشد) خواهد بود که ‌در قالب «طرح جایگزین» امکان انتخاب خودروی جدید برای آنها فراهم می‌شود.

به گفته تقدسی این 3 درصدی که با عدم تخصیص مواجه شده‌اند، خودروی خودر را از میان خودروهای پرتقاضا انتخاب کرد‌ه‌اند و از آنجا که تعداد تقاضا‌ها مطابق با ظرفیت خودروساز نبوده است، لذا در نوبت تحویل خودرو قرار نگرفتند. تقدسی درباره زمان برگزاری نوبت سوم عرضه یکپارچه خودرو بیان داشت: احتمالا نوبت سوم هم در شهریور برگزار می‌شود اما هنوز زمان و جزئیات برگزاری آن مشخص نیست.

زمان اجرای مرحله سوم فروش یکپارچه

تیر 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، اعلام کرد طرح فروش یکپارچه خودرو ختم به این دو مرحله نخواهد شد؛ اما اینکه فرآیند مرحله سوم دقیقا چه زمانی باشد، هنوز مشخص نیست و قطعا پس از اتمام مرحله دوم، برای مرحله سوم و اجرای آن برنامه‌ریزی صورت خواهد گرفت. احتمالا مرحله سوم تخصیص فروش خودرو شهریور ماه خواهد بود.

وی توضیح داد خودرو‌های عرضه‌شده در این مرحله به 3 درصد متقاضیان جامانده از مرحله دوم اختصاص دارند. به این گروه از متقاضیان در مرحله دوم سامانه جامع عرضه خودرو هیچ‌گونه خودرویی اختصاص داده نشده بود. متقاضیان طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده باید توجه داشته باشند که همچون دو طرح دیگر (عادی و طرح حمایت از قانون جوانی جمعیت ویژه مادران) باید برای تعریف حساب وکالتی به نام سازمان حمایت و مسدود کردن وجه 100 میلیون تومان اقدام کنند.

انصراف از مرحله دوم، شرط ثبت نام در مرحله سوم است

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، می‌گوید هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد زمان و نحوه برگزاری مرحله سوم عرضه خودرو نهایی نشده اما اگر متقاضیان قصد شرکت در مرحله سوم را دارند، باید ابتدا از مرحله دوم انصراف دهند. متقاضیان با مراجعه به پروفایل خود در سامانه یکپارچه فروش خودرو و انتخاب گزینه انصراف در حساب کاربری، می‌توانند انصراف خود را از این مرحله نهایی کنند.

وی در مورد برخی از اخبار درباره عرضه 4 خودروی جدید در مرحله سوم، تصریح کرد: صحبتی در مورد مرحله سوم نکردیم بلکه اعلام شد که طرح جایگزین در شهریورماه برگزار خواهد شد که خودروهای عرضه شده نیز در همان زمان اعلام می‌شوند.

تقدسی در خصوص اینکه با توجه به نوبت دهی برخی از خودروها در سال 1403، آیا مرحله سوم برگزار می‌شود یا خیر، گفت: مرحله سوم به احتمال زیاد برگزار می‌شود زیرا فقط تحویل برخی از خودروها به سال 1403 موکول شده و حتی برای سال 1402 نیز خودروسازان در برخی از محصولات خود ظرفیت خالی دارند اما مردم آنها را انتخاب نکردند. بنابراین نباید گفت ظرفیت خودروسازان تکمیل شده و دیگر نمی‌توان مرحله سوم را برگزار کرد.

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو اضافه کرد: برخی از محصولات به دلیل اختلاف قیمتی که با بازار دارند پرتقاضا هستند به همین دلیل نیز تحویل آنها به سال 1403 موکول شده است.

وی گفت: 50 درصد از متقاضیان خرید خودروهای خودروسازان خصوصی در مرحله نخست انصراف دادند، بنابراین ظرفیتشان خالی ماند. برای مرحله دوم هم احتمال می‌دهیم که تعداد انصراف دهندگان قابل توجه باشد.

نامشخص بودن خودروهای مرحله سوم فروش یکپارچه

خرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، در خصوص طرح دوره سوم یکپارچه خودرو گفت: در حال حاضر تصمیم گیرنده اصلی وزارت صمت است و هنوز تصمیم نهایی در خصوص کدام خودرو سازی‌ها در طرح سوم مطرح نشده است.

تقدسی گفت: همچنین سامانه یکپارچه عرضه خودرو، شهریور 1402 برای متقاضیانی که در دور دوم خودرویی به آن‌ها تخصیص نیافته است، باز خواهد شد، تا دوباره نسبت به انتخاب خودرو اقدام کنند.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در خصوص اینکه در طرح سوم خودرو‌های مانند p90، شاهین با موتور جدید tu5p سایپا و تارا آپشنال v4 حضور دارند یا خیر گفت: این خبر را به شدت تکذیب می‌کنم و تا دوره سوم اعلام نشود نمی‌توان حضور خودرو ساز و محصولات را معرفی کرد.

مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه خودرو: بهار 1402

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو، در بهار 1402 برگزار می‌گردد. آخرین خبرها از زمان مرحله دوم فروش یکپارچه و همچنین جزییات ثبت نام خودرو در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو را در ادامه این متن مطالعه کنید:

ثبت نام جاماندگان مرحله دوم در شهریور 1402

خرداد 1402: به تمامی نفراتی که در مرحله دوم سامانه فروش یکپارچه، شرکت کرده بودند، طبق زمانبندی تا پایان سال 1403 خودرو تعلق خواهد گرفت. البته با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و نیز محصولات جدید، در شهریور ماه 1402 برای باقیماندگان مرحله دوم، ضمن حفظ اولویت آنها امکان انتخاب خودروی جدید فراهم می‌شود که زمان دقیق آن توسط وزارت صمت اعلام خواهد شد.

بنابراین آن دسته از افرادی که در مرحله دوم فروش یکپارچه، خودرویی به آنها تخصیص داده نشده است، می‌توانند در شهریورماه نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه یکپارچه اقدام کنند. علاوه براین مباحثی در خصوص عرضه خودروی P90 سایپا، شاهین پلاس با موتور جدید و تارا اتومات اپشنال نیز در دور سوم فروش طرح خودرو مطرح شده که هنوز این موضوع به تایید مسئولان صنعت نرسیده است چراکه به اعتقاد آنها همچنان پرونده طرح دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه باز است و بعد از تعیین و تکلیف متقاضیان این طرح برنامه ریزی ها برای مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.

دلیل عدم تخصیص خودرو به برخی از متقاضیان در مرحله دوم

خرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر طرح سامانه یکپارچه خودرو، در رابطه با عدم تخصیص خودرو به برخی از افراد حائز شرایط که پنج اولویت هم انتخاب کرده بودند، شفاف‌سازی کرد و گفت: 97 درصد متقاضیانی که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ثبت‌نام کرده بودند، طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال 1403 بر اساس برنامه تولید خودروسازان، تخصیص صورت خواهد گرفت. این سه درصد متقاضی خودروهای CKD خودروسازان خصوصی بودند که با توجه به محدودیت ایجاد شده و ظرفیت جذب نشده خودروسازان، تخصیص صورت نگرفته اما با حفظ اولویت، امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین برایشان فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای این افراد با توجه به اینکه ظرفیت خالی برای تعدادی محصول هم در سال جاری و هم در 1403 وجود دارد، پس از برنامه‌ریزی، مجدد سایت سامانه فعال خواهد شد تا برای خودروهایی که مشخصا ظرفیت خالی دارند، ثبت تقاضا انجام شود.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در رابطه با علت این محدودیت ایجاد شده در تخصیص خودرو توسط خودروسازان خصوصی، توضیح داد: ظرفیت تولید برای تعدادی از این خودروها، محدود بوده اما تقاضای بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد شده است که امکان تخصیص وجود نداشته است؛ به طور مثال بر روی محصول FMC فرداموتور، تقاضای بیشتر از ظرفیت تولید شکل گرفت؛ با توجه به اینکه عرضه کم است، نتوانند ایفای تعهد کنند؛ بنابراین با حفظ اولویت متقاضیان می‌توانند برای محصولاتی که ظرفیت خالی دارند و در سال 1402 همه تعهدات خود را پوشش داده‌اند و باز هم ظرفیت خالی دارند (همچون X22 پرو مدیران‌خودرو یا کوییک S سایپا) می‌توانند باز هم تحویل داشته باشند؛ این سه درصد حائز شرایط، که عدم تخصیص در این مرحله داشته، می‌توانند در برنامه‌ای که اطلاع‌رسانی خواهد شد، خودروی جایگزین را انتخاب کنند.

امکان تغییر اولویت برای نوبت‌های سال 1403

خرداد 1402: نتایج دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه اعلام شده و متقاضیان می‌توانند از تاریخ 25 خردادماه، 100 میلیون تومان مبلغ بلوکه  در حساب وکالتی خود را برداشت کنند.

متقاضیان باید مواردی را در این زمینه در نظر داشته باشند؛ بعد از اعلام زمان‌بندی به متقاضیان، خودروساز موظف است هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را منطبق بر زمان‌بندی و نوبت‌دهی انجام‌شده، اعلام نماید. بنابراین خودروسازان به‌مرور زمان و صرفاً برمبنای لیست اولویت‌بندی مذکور برای هرمحصول، نسبت به فراخوان و قطعی نمودن ثبت‌نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو، اقدام خواهند نمود. ضمنا قطعی نمودن ثبت‌نام توسط خودروسازان در این طرح براساس لیست نوبت‌دهی‌شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستورالعمل تنظیم بازار خودروی شورای رقابت است.

لازم به ذکر است که به تمامی نفراتی که در مرحله دوم سامانه شرکت کرده بودند، طبق زمانبندی تا پایان سال 1403 براساس برنامه تولید خودروسازان داخلی خودرو تعلق خواهد گرفت. البته با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و نیز محصولات جدید در شهریور ماه، برای سه درصد باقیمانده افراد، ضمن حفظ اولویت آن ها امکان انتخاب خودروی جدید فراهم می شود که زمان آن توسط وزارت صمت اعلام خواهد شد.

افرادی که زمان تحویل خودروهایشان به نیمه دوم ‌سال 1403 موکول شده طرح تغییر اولویت ها اعلام می‌شود و آن ها می‌توانند نسبت به تغییر اولویت محصول خود اقدام کنند.

انصراف ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه

خرداد 1402: در روزهای گذشته، اخباری مبنی بر انصراف 20 تا 50 درصدی متقاضیان خودروهای داخلی و مونتاژی از مرحله نخست طرح فروش یکپارچه و عدم واریز مابقی پول خرید خودرو منتشر شد. این مساله تایید می‌کند که اکثر افراد برای کسب سود در طرح شرکت کرده‌اند و حال که فاصله قیمتی کارخانه‌ای و بازاری کاهش یافته، از طرح خارج شده‌اند.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، در مصاحبه 22 خردادماه گفته علت این مساله، روند ریزشی قیمت‌ها در بازار متاثر از نزولی شدن نرخ ارز است. وی گفت: امروز یکی از خودروسازان خصوصی اعلام کرد که فقط ۱۰ درصد متقاضیان خودروی این شرکت در مرحله نخست طرح یکپارچه، مابقی پول‌ خرید خودرو را واریز کرده اند و ۹۰ درصد دیگر از طرح انصراف دادند.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

با روند کاهشی قیمت خودرو در بازار، متقاضیان اقدام به انصراف از مرحله دوم طرح فروش یکپارچه کرده‌اند، به طوری که فقط در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ هزار متقاضی از این طرح خارج شدند و با مراجعه به بانک‌ها اقدام به برداشت پول‌های خود کرده‌اند و حتی منتظر ۲۴ خرداد و اعلام نتایج و اولویت بندی محصولات نشدند.

تقدسی خاطرنشان‌کرد: در برخی محصولات مونتاژکاران خصوصی شاهد قیمت‌های بازاری پایین‌تر از قیمت‌های کارخانه‌ای هستیم و همین مساله و عدم جذابیت خودروهای ثبت‌نامی، به خروج از طرح یکپارچه سرعت بخشیده است. وی، تعداد ثبت‌نام کنندگان در مرحله دوم طرح یکپارچه را بیش از یک میلیون نفر عنوان کرد، اما گفت: هنوز آمار دقیقی از انصرافی‌ها در دسترس نیست و به‌محض جمع بندی اطلاع رسانی خواهد شد.

احتمال تحویل خودروهای سامانه یکپارچه در 1403

خرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو، بیان کرد بررسی ها نشان می دهد تاکنون بیش از 1 میلیون نفر توانستند در سامانه یکپارچه فروش خودرو 5 اولویت خودرویی خود را انتخاب کنند. آمارها گویای این نکته است که هر دقیقه حدود 250 نفر این امکان را پیدا می کنند تا با حضور در سامانه یکپارچه نسبت به انتخاب پنچ اولویت خودرویی خود اقدام کنند.

وی درباره دلایل ایجاد اختلال در سامانه یکپارچه طی روزهای گذشته می گوید با توجه به اینکه هر فرد متقاضی می تواند پنج اولویت خودرویی را انتخاب کند، این مساله سبب می شود تا مدت زمان بیشتری را در سامانه باشد و همین اتفاق اختلال در سامانه را موجب می شود.

با توجه به آمارهای منتشر شده درباره تعداد متقاضیان در دور دوم فروش خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، به نظر می رسد عرضه تعداد بیشتری از خودرهای سامانه یکپارچه، به سال 1403 موکول شود. اولین دور عرضه خودرو با مکانیزم بدون قرعه کشی، حدود 936 هزار نفر نام نویسی کردند. سهم ایران خودرویی ها تقریبا 780 هزار نفر، سهم خودروسازی سایپا نزدیک به 32 هزار نفر و سهم سایر خودروساز (خودروسازان خصوصی) حدود 124 هزار نفر بود. اما در دومین طرح فروش صمت از مسیر سامانه یکپارچه فاز دوم طرح (انتخاب خودرو توسط متقاضیان) هنوز به نیمه نرسیده شاهد نام نویسی حدود 895 هزار متقاضی هستیم. تعداد متقاضیان تا آخرین روز ثبت نام در 10 خرداد امسال بیشتر نیز خواهد شد و برآرود می شود رکورد دور اول را نیز پشت سر بگذارد.

اطلاعات منتشر شده از دور اول پیش فروش خودرویی صمت نشان می دهد تنها تحویل برخی از محصولات ایران خودرو به سال بعد منتقل شده بود و سایر خودروسازان تعهد کرده بودند تا محصولات فروخته شده را در سال جاری به دست متقاضیان برسانند. درست است که سیاست گذار خودرویی امکان انتخاب پنج خودرو را برای هر متقاضی به ترتیب اولویت آن‌ها مهیا کرده، اما با توجه به تعداد کم خودروساز شرکت کننده و تعداد پایین محصول عرضه شده به نسبت دور اول این احتمال نزدیک به واقعیت است که تعداد بیشتری از خودروها در سال آینده تحویل داده شوند.

البته مدیران سامانه یکپارچه این مساله را در یکی از اطلاعیه خود به گوش متقاضیان رسانده اند تا چنانچه موعد تحویل خودرویی به متقاضی سال آینده اعلام شد، مشتریان بهانه برای نارضایتی نداشته باشند.

قیمت خودروهای مرحله دوم فروش یکپارچه

خرداد 1402: همانطور که می‌دانید، روش عرضه خودروها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، مشابه روش پیش فروش خودروست؛ به این معنی که قیمت خودروها نامشخص بوده و در زمان صدور دعوتنامه، به اطلاع خریداران می‌رسد. بنابراین خودروهای مرحله دوم فروش یکپارچه، ممکن است قیمت دقیق و ثابتی نداشته باشند چراکه براساس قیمت زمان تحویل، فروخته می‌شوند.

اما از طرف دیگر، یکسری از خودروها، در مرحله دوم فروش یکپارچه حضور دارند که هنوز قیمتگذاری آنها انجام نشده‌ است و بصورت دقیق‌تر، قیمت‌شان نامشخص است. این خودروها همگی متعلق به شرکت سایپا بوده و عبارتند از:

  • سایپا کوییک GX
  • سایپا ساینا GX
  • سایپا شاهین اتومات
  • سایپا اطلس

داشتن گواهینامه جزء شروط طرح مادران نیست

خرداد 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اعلام کرد داشتن گواهینامه برای طرح مادران هیچوقت شرط نبوده و نخواهد بود. تنها شرط در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام این متقاضیان، داشتن دو فرزند و بیشتر طبق قانون جوانی جمعیت و مسدود داشتن وجه ۱۰۰ میلیون تومانی در حساب وکالتی آن‌هاست. در شروطی همچون داشتن گواهینامه و سن 18 سال و پلاک انتظامی همانطور که در طرح‌هایی که خود خودروسازان با روش قرعه‌کشی اجرا می‌کردند، ملاک نبود و اعمال نمی‌شد، در طرح‌های فروش یکپارچه هم مدنظر نیست و اعمال نمی‌شود؛ ضمن اینکه در مرحله نخست فروش‌های یکپارچه هم مدنظر نبود.

وی افزود تنها شروطی که برای مادران متقاضی شرکت در این طرح‌های فروش یکپارچه هستند، احراز داشتن دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم به بعد از 19 آبان ماه 1401 به‌ بعد متولد شده باشد، در نتیجه استعلام از سازمان ثبت احوال، عدم شرکت طرح‌های حمایت از قانون جوانی جمعیت است؛ در حقیقت نباید قبلا خرید اینگونه (از مسیر طرح ویژه مادران) داشته باشند. همچنن مادران متقاضی هم بایستی در موعد مقرر (20 تا 29 اردیبهشت ماه) حساب وکالتی تعریف و 100 میلیون تومان را در این حساب مسدود می‌کردند. شرط پلاک انتظامی فعال نیز برای مادران وجود ندارد.

فشار برای حذف گواهینامه از شروط طرح مادران

اردیبهشت 1402: در ماده ۱۲ قانون طرح جوانی تاکید شده که شرکت‌های خودروساز داخلی مکلفند یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه به انتخاب و به نام مادر و پس از تولد فرزند دوم به بعد در هر نوبت ثبت‌نام برای یک مرتبه تحویل دهند. در ادامه این قانون همچنین تاکید شده در هر نوبت ثبت‌نام پنجاه درصد خودروها مشمول این ماده هستند. در صورتی که تعداد متقاضیان مشمول از پنجاه درصد خودروها در هر نوبت ثبت‌نام بیشتر باشد، اولویت با مادرانی است که طی دو سال قبل خودرویی دریافت نکرده باشند. در هر صورت، اگر تعداد متقاضیان در اولویت یا خارج از آن، بیشتر از پنجاه درصد خودروها باشد، تعیین‌تکلیف از طریق قرعه‌کشی خواهد بود و سایرین می‌توانند در نوبت‌های بعدی ثبت‌نام کنند.

چنانچه تعداد متقاضیان کمتر از پنجاه درصد خودروها بود، فروش مابقی خودروها بلامانع است. حدود ۱۸ ماه گذشته در ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو هر مادری با داشتن گواهینامه می‌توانست در لاتاری خودرو شرکت کند و از شانسی که در اختیارش بود استفاده کافی ببرد. حتی سیاستگذار سال گذشته برای تشویق بیشتر مادران در تبصره فروش خود این نکته را مورد تاکید قرار داده بود که مادران زیر ۱۸سال که دارای دو فرزند یا بیشتر هستند، می‌توانند بدون گواهینامه برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند. حالا اما در فروش یکپارچه خودرو که در اسفند سال گذشته مرحله اول آن برگزار شد، وزارت صمت داشتن گواهینامه برای مادران را الزامی کرده است؛ الزامی که این روزها با انتقاد نمایندگان مجلس و برخی از رسانه‌ها همراه شده و حتی عده‌ای از مادران را برای بیان اعتراض به این مصوبه به مجلس کشانده است.

در این زمینه پویشی راه افتاده برای اینکه مادران بدون گواهینامه نیز در سامانه یکپارچه فروش خودرو قادر به ثبت‌نام شوند. ظاهرا فشار برای حذف گواهینامه از شروط ثبت‌نام مادران زیاد شده و حتی یکی از نمایندگان مجلس، دولت را به عمل غیرقانونی متهم کرده است. برخی دیگر نیز به قانون جوانی استناد کردند و اینکه در قانون، حق استفاده از خودرو با قیمت کارخانه به همه مادران داده شده است نه فقط به مادران دارای گواهینامه.

هرچند دولت مدعی است که بازار خودرو در مسیر کاهش دلالی و خروج سرمایه‌گذاران قرار دارد، اما آنچه عملا در بازار دیده می‌شود فاصله قیمت حداقل ۲۰۰میلیونی کارخانه تا بازار است. این فاصله میلیونی ترغیب‌کننده است. ترغیب به خرید ارزان از خودروسازان و گران‌فروشی در بازار. این سود میلیونی می‌تواند یک مادر را به خرید‌ و ‌فروش ترغیب کند یا یک کارمند و کارگر را. هزینه زیان انباشته ۱۵۰هزارمیلیارد تومانی خودروسازان یا ضرر تولید خودرو، که جبران آن به گردن مصرف‌کنندگان و متقاضیان خودرو است. آنچه مشخص است وزارت صمت با گذاشتن شرط گواهینامه در عرضه فروش یکپارچه به‌نوعی در پی ایجاد محدودیت در عرضه خودروی کارخانه‌ای به عده‌ای خاص است.

شرایط ثبت نام در طرح خودرو فرسوده سامانه یکپارچه

اردیبهشت 1402: وزارت صمت در طرح جدید فروش خودروها در سامانه یکپارچه، محدودیت‌هایی برای شرکت در طرح خودرو فرسوده در نظر گرفته که عبارتند از:

  1. داشتن گواهی نامه دارای اعتبار
  2. گذشت 48 ماه از خرید آخرین خودرو از شرکت‌های خودروسازی
  3. داشتن 100 میلیون تومان در حساب وکالتی
  4. خودروی فرسوده حداقل مدل 1385 یا به قبل باشد
  5. پلاک و سند خودرو باید به نام متقاضی باشد و وکالت نامه مورد قبول نیست
  6. داشتن پلاک فعال محدودیت نیست
  7. به فرایند ثبت نام خودروهای فرسوده 2 ماه اضافه می شود (یعنی اگر تحویل خودرو برای زمستان 1402 باشد، علاوه بر آن 2 ماه هم برای فرایند اسقاط باید زمان در نظر گرفت)

عدم اعلام قیمت برخی خودروها در مرحله دوم فروش یکپارچه

اردیبهشت 1402: وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن گلایه از عدم اعلام قیمت برخی محصولات عرضه شده در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها توسط خودروسازان، تاکید کرده که براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده و مصوبه شورای رقابت، بایستی قیمت محصول پیش از اجرای طرح‌های فروش خودروساز اعلام شود و قانوناً نباید خودرویی را فروخت که قیمت نهایی آن هنوز اعلام نشده است.

این وزارتخانه تاکید کرده است: در لیست خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند محصول همچون کوییک GX، ساینا GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شده است که هنوز قیمت قطعی این خودروها توسط خودروساز اعلام نشده است؛ در حقیقت مردم برای خرید خودرویی اقدام می‌کنند که هیچ اطلاعی از قیمت نهایی آن ندارند.

لیست خودروهای مرحله دوم فروش یکپارچه

اردیبهشت 1402: اطلاعات به‌روز شده در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، نشان می‌دهد که تا تاریخ 19 اردیبهشت‌ماه، عرضه محصولات چهار شرکت مدیران خودرو، فردا موتور، کرمان موتور و سایپا، قطعی شده است. خودروهایی که این شرکت‌ها عرضه کرده‌اند عبارتند از:

1. محصولات عرضه شده از شرکت سایپا:

  • کوییک اتوماتیک 
  • کوییک GX دنده ای: شهریور 1402 به‌بعد
  • کوییک GX دنده ای R: شهریور 1402 به‌بعد
  • ساینا S دستی
  • ساینا S اتوماتیک
  • ساینا GX دستی: شهریور 1402 به‌بعد
  • ساینا GX اتوماتیک: شهریور 1402 به‌بعد
  • ساینا GX دوگانه‌سوز: شهریور 1402 به‌بعد
  • شاهین دستی
  • شاهین اتوماتیک: شهریور 1402 به‌بعد
  • اطلس: شهریور 1402 به‌بعد

2. محصولات عرضه شده از شرکت مدیران خودرو:

  • ام وی ام X55 پرو IE
  • ام وی ام X22 پرو دنده ای
  • ام وی ام X22 پرو اتوماتیک
  • چری آریزو 5 توربو IE اسپرت
  • فونیکس آریزو 6 پرو
  • فونیکس تیگو 8 پرو

3. محصولات عرضه شده از شرکت کرمان موتور:

  • جک S3
  • جک J4
  • کی ام سی J7

4. محصولات عرضه شده از شرکت فردا موتور:

  • اف‌ام‌سی SX5
  • اف‌ام‌سی T5
  • اف‌ام‌سی سوبا M4

گفتنی است فروش تمامی این خودروها با قیمت روز شرکت انجام خواهد شد و معیار قیمت خودروها، قیمت در زمان تحویل خودروست.

قطعی شدن زمان دومین مرحله فروش یکپارچه

اردیبهشت 1402: وزارت صمت، در روز یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه، جزییات ثبت نام متقاضیان در دومین عرضه یکپارچه خودروها را اعلام نمود. بر همین اساس، نحوه زمان بندی ثبت نام خودروها بصورت زیر خواهد بود:

1. افتتاح حساب وکالتی و واریز وجه: 20 لغایت 29 اردیبهشت‌ماه.
2. پایش اطلاعات حساب‌ وکالتی: 29 اردیبهشت لغایت 3 خردادماه.
3. ثبت نام در سامانه و انتخاب اولویت توسط متقاضیان: 3 لغایت 10 خردادماه.
4. پایش اطلاعات ثبت نام کنندگان: 18 لغایت 31 خردادماه.
5. پایش پنج اولویت متقاضیان: 10 تیرماه.
6. شروع ثبت نام براساس فراخوان خودروسازان: 15 تیرماه.

براساس اطلاعیه سامانه یکپارچه خودرو، متقاضیان واجد شرایط می توانند از روز چهارشنبه مورخ 1402/02/20 تا پایان روز جمعه 1402/02/29 نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های اعلامی در سامانه، اقدام نمایند. شایان ذکر است محصولات ارائه شده توسط شرکت‌های خودروساز نیز از تاریخ 1402/02/20 در سامانه یکپارچه خودرو، قابل مشاهده است.

صرفاً متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آنها ازسوی بانک ارسال شده است، می‌توانند از روز سه شنبه 1402/03/03 تا جمعه 1402/03/10 نسبت به ثبت نام اولیه به منظور تشکیل لیست نوبت دهی (لیست انتظار) برای خودروی مدنظر، در سامانه esalecar.ir اقدام نمایند.

امکان ثبت نام هرمتقاضی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرارگرفته اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ 1402/02/20 در سامانه های مربوطه ثبت نماید. لازم به ذکر است که موعد تحویل برخی از محصولات پر تقاضا شرکت‌های خودروساز در سال 1403 خواهد بود.

زودتر از موعد، حساب وکالتی افتتاح نکنید!

آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو می‌گوید از روز 16 اردیبهشت 1402 فرآیند ثبت‌نام متقاضیان در طرح یکپارچه عرضه خودرو آغاز می‌شود، متقاضیان خرید خودرو بعد از اعلام زمان‌ و شرایط ثبت نام، نسبت به افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام در طرح مذکور اقدام کنند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ‌پیش از اطلاع رسانی برای ثبت نام مرحله دوم طرح یکپارچه افتتاح حساب وکالتی مجاز نیست، بنابراین متقاضیان مرحله دوم در بازه زمانی که اعلام می‌شود، نسبت به ایجاد حساب وکالتی اقدام کنند.

آمار متقاضیان ثبت نام خودرو در مرحله اول

فروردین 1402: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، خبر داده که در مرحله اول فروش یکپارچه خودرو، بیش از 936 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند. نکته جالب‌تر اینکه از این تعداد، 780 هزارنفر فقط برای محصولات ایران خودرو نام‌نویسی کرده بودند که باتوجه به ظرفیت تولید این شرکت برای سال 1402، می‌توان چنین گفت که حجم بالایی از میزان تولیدات ایران خودرو در سال جاری، به فروش رفته است.

همچنین محصولات سایپا حدود 32 هزار متقاضی و محصولات سایر خودروسازان نیز حدود 124 هزار متقاضی داشته است. براساس گفته‌های سخنگوی وزارت صمت، ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه عرضه خودرو، می‌توانند با مراجعه به حساب کاربری خود در سامانه، اطلاعات لازم را برای زمان تحویل گرفتن خودروی‌شان کسب نمایند.

آقای قالیباف ضمن اشاره به ثبت نام مرحله دوم فروش یکپارچه در اواسط اردیبهشت‌ماه 1402، می‌گوید افرادی که در مرحله اول ثبت نام کرده‌اند، نمی‌توانند در مرحله دوم نیز ثبت نام کنند. مگر آنکه از خرید خودرو انصراف دهند.

ثبت نام جدید خودرو در اردیبهشت 1402

فروردین 1402: آقای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، درباره ساز و کار نوبت دهی خرید خودرو بجای قرعه کشی خودرو، می‌گوید به تمام کسانی که در این ساز و کار ثبت نام می‌کنند، خودرو خواهد رسید. 

سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صمت

وزیر صمت همچنین مرحله جدید فروش یکپارچه خودروها را در اردیبهشت ماه اعلام کرده است. این درحالی است که سخنگوی وزارت صمت، دور دوم عرضه یکپارچه خودروها را در اواخر خردادماه 1402 اعلام کرده بود.

آقای فاطمی امین همچنین درباره حساب وکالتی خودرو بیان داشت: برخی از بانک ها متاسفانه  همکاری خوبی نداشتند و با وجود انصراف متقاضی نسبت به رفع مسدودی حساب ها اقدام نکردند که در دور بعدی ثبت نام این بانک ها را مشارکت نخواهیم داد. ما هر روز پیگیر این مساله هستیم و امیدواریم بانک ها مشتری مداری را رعایت کنند و نسبت به رفع انسداد حساب وکالتی اقدام کنند. 

زمان مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو

اسفند 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، می‌گوید افرادی که نتوانستند در مرحله اول فروش خودرو در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کنند، در خردادماه 1402 می‌توانند یک بار دیگر، شانس خود را برای خودروهایی که در این دوره اول عرضه خودروها، تقاضای بالایی نداشتند، امتحان کنند.

به گفته وی، برای بعضی خودروها تقاضا بیشتر است. بنابراین بهار سال 1402 برای خودروهای با تقاضای کمتر، دوباره ثبت‌نام در سامانه یکپارچه انجام خواهد شد. ‌


نحوه نوبت دهی متقاضیان در سامانه یکپارچه

فروردین 1402: آقای توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درباره چگونگی نوبت دهی خریداران خودرو در سامانه یکپارچه، می‌گوید بعد از اعلام نتایج نوبت دهی در سامانه، خودروسازان نیز برای دریافت پیش پرداخت از متقاضی، فراخوان می‌دهند. بنابراین طبیعی است که کسانی که نوبت تحویل خودرو آنها سه ماهه یا شش ماهه باشد، مبلغ 100 میلیون تومانی را که از حساب بانکی خود برداشت می‌کنند، به عنوان پیش پرداخت در حساب خودروساز واریز کنند. بنابراین متقاضیان خرید خودرو، نمی‌توانند استفاده دیگری از پول‌شان داشته باشند. 

اما کسانی که نوبت تحویل خودرو آنها در نیمه دوم سال است، می‌توانند این مبلغ 100 میلیون تومان را در نزد خودشان حفظ کنند تا زمانی که خودروساز فراخوان دهد و لازم باشد که پولی به حساب خودروساز واریز گردد.

آقای توکلی لاهیجانی، ضمن اشاره به عدم صدور مجوز فروش خودرو برای پیش‌فروش‌هایی که موعد تحویل آنها بیش از 6 ماه باشد، می‌گوید اگر نوبت فردی برای خرید خودرو، برای نیمه دوم سال تعیین شده باشد، وی باید منتظر بماند که خودروساز فراخوان دهد.

در حال حاضر، خودروسازان با کسانی که نوبت تحویل خودروهای‌شان در نیمه دوم سال باشد، قراردادی منعقد نمی‌کند. اما نوبت‌ها حفظ می شود ولی این خریداران باید بدانند که اسامی آنها در بلک لیست قرار دارد و امکان ثبت نام در طرح‌های دیگر فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه را ندارند. مگر اینکه از خرید در سامانه یکپارچه خودرو، انصراف بدهند. 


مرحله اول فروش سامانه یکپارچه خودرو: زمستان 1401

در اواخر زمستان 1401 و در تاریخ 26 لغایت 29 اسفندماه 1401، مرحله اول ثبت نام سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، برگزار گردید. سپس در فروردین‌ماه 1402 و طی دو نوبت (هفتم لغایت هشتم فروردین و سپس شانزدهم لغایت هجدهم فروردین) ثبت نام در سامانه فقط برای برای افرادی که حساب وکالتی افتتاح کرده اما موفق به ثبت نام نشده بودند، تمدید شد. آخرین خبرها و جزییات ثبت نام خودروها در مرحله اول عرضه خودرو در سامانه یکپارچه را در ادامه این متن مطالعه کنید:

زمان اعلام نوبت ویرایش‌کنندگان نوع خودرو

اردیبهشت 1402: مهلت شش روزه برای تغییر اولویت‌های خودرویی به پایان رسیده و طبق آنچه که گفته شده بود پس از پایان مهلت تغییر نوع خودروی انتخابی، چند روزی سایت سامانه بسته خواهد بود تا بر اساس اولویت اول افراد، پالایش صورت گیرد و در نهایت ترتیب (اولویت) دریافت خودرو در سال ۱۴۰۲ مشخص شود.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در این باره گفته نوبت تحویل خودروها برای متقاضیانی که در مدت تعیین شده ( ۵ تا ۱۰ اردیبهشت ماه) نوع خودروی خود را تغییر دادند، اواسط هفته آینده خواهد بود.

اگر متقاضی هیچ اولویتی را انتخاب نکرده باشد، همچنان همان انتخاب اولویت سال ۱۴۰۳ برای او ملاک خواهد بود و براساس آن خودروی خود را در سال آینده دریافت خواهد کرد. طی مدت ویرایش نوع خودروها، گزینه انصراف غیر فعال شده بود تا مشکلی از این حیث پیش نیاید، اما پس از پایان یافتن مهلت گزینه انصراف مجدد فعال شده است.

اولویت خرید خودرو ۱۷۰ هزار نفر تغییر کرد

اردیبهشت 1402: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اظهار کرد که متقاضیان تا فردا می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه یکپارچه خودرو اولویت خودرویی که برای 1403 اعلام شده را تغییر دهند. تاکنون 170 هزار نفر با مراجعه به سایت نسبت به اصلاح اولویت خود اقدام کرده‌اند. البته پروفایل 4 هزار و 260 نفر نیز که از طرح انصراف داده بودند اصلاح شده است و می‌توانند نسبت به تغییر اولویت خود اقدام کنند.

لیست خودروهای جایگزین اعلام شد

اردیبهشت 1402: افرادی که در طرح نخست سامانه یکپارچه اولویت سال 1403 برای آنها احراز شده است، می‌توانند نسبت به تعیین 5 اولویت از میان خودروهای زیر که امکان تعیین اولویت آنها در سال 1402 وجود دارد، اقدام کنند. البته اگر متقاضی یک خودرو بیش از ظرفیت تعیین شده آن برای سال 1402 باشد ممکن است افراد مازاد بر ظرفیت نوبت سال بعد را دریافت کنند. براساس اعلام وزارت صمت، امکان تغییر اولویت خودرو از شب گذشته فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت سامانه یکپارچه خودرو اولویت خودرویی که برای 1403 اعلام شده را تغییر دهند. فهرست خودروهای جایگزین در سامانه یکپارچه به شرح زیر است.

  • وانت آریسان 2 (ایران خودرو)
  • تارا دستی (ایران خودرو)
  • تارا اتوماتیک (ایران خودرو)
  • رانا پلاس (ایران خودرو)
  • شاهین جی (سایپا)
  • کوییک آر اتوماتیک (سایپا)
  • کوییک اتوماتیک (سایپا)
  • ساینا S اتوماتیک (سایپا)
  • کوییک جی ایکس (سایپا)
  • FX Premium (مدیران خودرو)
  • Arrizo 6 PRO Excellent (مدیران خودرو)
  • Arrizo 5 turbo IE (مدیران خودرو)
  • Tiggo 8 PRO MAX (مدیران خودرو)
  • Tiggo 8 PRO Premium (مدیران خودرو)
  • Tiggo 7 PRO Excellent (مدیران خودرو)
  • X55 Pro IE (مدیران خودرو)
  • X22 pro IE Turbo (مدیران خودرو)
  • JAC S3 (کرمان موتور)
  • JAC S5 (کرمان موتور)
  • KMC T8 (کرمان موتور)
  • JAC J4 (کرمان موتور)
  • KMC J7 (کرمان موتور)
  • تیارا (مکث موتور)
  • FMC-SX5 (فردا موتورز)
  • FMC-T5 (فردا موتورز)
  • SUBA M4 (فردا موتورز)
  • دایون Y5 (صنایع خودرو سازی ایلیا)
  • وانت کارا تک‌کابین (بهمن موتور)
  • وانت کارا دوکابین (بهمن موتور)

گفتنی است، تغییر اولویت تخصیص خودرو مشکلاتی را نیز برای مردم به وجود آورده است چرا که برخی نمی‌دانند کدام گزینه را باید برای تغییر اولویت محصولات خود انتخاب کرده و به اشتباه گزینه «انصراف از طرح» را می‌زنند.

باید متقاضیان به این نکته توجه کنند که برای تغییر اولویت خودرو باید در بخش جزئیات سفارش گزینه «لغو سفارش» را بزنند تا امکان تغییر خودرو برای آنها فراهم شود. البته آن دسته از افرادی که به اشتباه گزینه «انصراف» زده‌اند نگران نباشند چرا که امروز انصراف آنها از طرح اصلاح شده و مجدد می‌توانند نسبت به تغییر سفارش خود اقدام کنند.

امکان برداشت وجه برای همه ثبت نام کنندگان

اردیبهشت 1402: مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، اعلام کرد امکان برداشت وجه برای همه متقاضیان خرید خودرو و حتی برای خودرو‌هایی که این هفته تحویل داده می‌شود، وجود دارد.

وی افزود از ساعت 20 روز 5 اردیبهشت‌ماه، سامانه یکپارچه فروش برای ویرایش نوع خودرو بازگشایی شده و همه حساب متقاضیان خودرو، باز شده و مردم امکان برداشت وجه واریز شده را دارند. به همه بانک‌ها برای رفع مسدودی حساب متقاضیان خودرو‌های داخلی و وارداتی نامه ارسال شده و در حال حاضر سازمان حمایت هیچ وجهی را در حساب مسدود نکرده است. حدود 936 هزار متقاضی در این طرح شرکت و اولویت دریافت کردند. طبق اولویت و موجودی خودروی خودروسازان، پیامک به متقاضیان ارسال می‌شود و فرایند تحویل خودرو آغاز خواهد شد.

امکان تغییر مدل خودروها به مدت محدود

اردیبهشت 1402: متقاضیان خرید خودرو می‌توانند از روز 5 اردیبهشت، به‌مدت 5 روز با مراجعه به سایت سامانه فروش یکپارچه، نوع و زمان انتخابی خود برای تحویل خودرو را مشخص کنند. پس از مشخص شدن نوبت‌ها و رتبه‌بندی متقاضیان، حالا امکان ویرایش خودرو بر اساس زمان تحویل فراهم شده است. در این طرح رتبه‌بندی برای برخی خودرو‌های پرمتقاضی سال 1403 است به همین دلیل این امکان ویرایش مهیا شده است تا متقاضیانی که قصد تحویل سریعتر خودرو را دارند، بتوانند زمان تحویل و البته نوع خودرو را تغییر دهند.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، در این باره گفت قرار است هر متقاضی که رتبه‌بندی دریافت خودروی آن سال 1403 اعلام شده است، بتواند در سه اولویت متفاوت، سه خودرو انتخاب و در سال 1402 خودروی خود را دریافت کند. پس از اینکه همه متقاضیان انتخاب خود را انجام دادند، سایت بسته و بر اساس اولویت‌بندی متقاضی، پالایش اطلاعات آن‌ها انجام می‌شود و ترتیب تحویل خودرو در سال 1402 مشخص خواهد شد. اکنون امکان ویرایش خودرو و زمان تحویل بر اساس ظرفیت تولید خودروسازان فراهم شده است.

پاسخ ایران خودرو به ابهامات مشتریان در اولین فروش یکپارچه

اردیبهشت 1402: پس از طرح سوالات مشابه و پرتکرار مشتریان برای ثبت‌نام خودروهای فروش رفته در طرح فروش سامانه یک‌پارچه تخصیص خودرو، گروه صنعتی ایران‌خودرو پاسخ‌ این سوالات را منتشر کرد که به شرح زیر است:

  • نبود امکان ثبت خودرو هایما S7 برای مشتریان و پیشنهاد مدل دیگری از این خودرو در سایت فروش اینترنتی ایران‌خودروست.

پاسخ: با توجه به اعلام اولویت‌ها هم‌زمان با تعطیلات عید سعید فطر، اختلالی در سایت فروش ایران‌خودرو ایجاد شده بود که این مشکل با سرعت رفع شده و در حال حاضر امکان ثبت خودروی مورد نظر وجود دارد.

  • نبود امکان انتخاب نمایندگی مورد نظر مشتری

پاسخ: به منظور ایجاد توازن در توزیع خودرو، ظرفیت نمایندگی‌های مجاز برابر بوده، اما در حال حاضر با رصد میزان درخواست ثبت هر نمایندگی به صورت مستمر، تعداد خودروهای اختصاص یافته بازنگری می‌شود و در صورت نیاز، ظرفیت نمایندگی‌ها در سراسر کشور تغییر کرده و افزایش می‌یابد. ایران‌خودرو با اعلام مهلت 10 روز کاری از زمان ارسال پیامک تاکید کرده، مشتریان نگرانی در این خصوص نداشته باشند و در مدت 10 روزه ثبت‌نام بدون مشکل انجام خواهد شد.

  • نبود امکان پرداخت وجه در سایت فروش ایران‌خودرو برای مشتریانی که پیامک دریافت کرده‌اند.

پاسخ: در این باره گزارشی دریافت نشده و اگر مشتری به صورت موردی با این مشکل مواجه شده، می‌تواند روز دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه مشکل را با مدیریت ارتباط با مشتریان و مرکز تماس 096440 مطرح کرده و پی‌گیری کند.

  • موضوع عوارض و مالیات محصول هایما با رقم‌های بسیار بالا

پاسخ: مشتریان به شایعات مطرح شده در برخی شبکه‌های اجتماعی توجه نکنند، مبالغ مطرح شده برای مالیات و عوارض محصول هایما در این شبکه‌ها واقعی نبوده و با مکاتبات صورت گرفته با وزارت صمت و مشخص شدن ارزش گواهی اسقاط، مبلغ نهایی اعلام خواهد شد.

  • در بخش‌نامه دارا بودن گواهی‌نامه معتبر جزء شرایط اعلام نشده، در صورتی که هنگام ثبت‌نام برای انتخاب خودرو عنوان شده که گواهی‌نامه الزامی است.

پاسخ: طی سال‌های اخیر سه شرط دارا بودن گواهی‌نامه معتبر، دارا بودن سن 18 سال و عدم خرید از خودروسازان طی 48 ماهه اخیر جزو شروط اصلی خرید از خودروسازان داخلی برای متقاضیان عادی بوده است.

مشکلات خریداران درباره زمان تحویل خودرو

فروردین 1402: پس از اعلام لیست اولویت بندی ثبت نام کنندگان سامانه فروش خودرو از تاریخ 28 فروردین‌ماه سال جاری، مشخص شده که موعد تحویل برخی مدل‌ها در سال 1402 کاملا تکمیل شده و مابقی مشتریان، باید خودروی‌شان را در سال 1403 تحویل بگیرند که این موضوع، حواشی زیادی را بوجود آورده است. در همین راستا، وزارت صمت با انتشار اطلاعیه‌ای، درباره موعد تحویل خودروهای سامانه یکپارچه فروش، توضیحاتی را ارائه کرده که خلاصه آنرا در ادامه مطالعه می‌کنید:

  • از حدود 50 محصول مختلف عرضه‌شده، تنها برای 5 محصول پرتقاضا، اعلام نتایج به سال 1403 موکول شده است. در برخی محصولات نظیر محصولات گروه سایپا، مدیران و کرمان و غیره، تحویل فوری به تمام متقاضیان انجام می‌شود.
  • در خصوص محصولات شرکت ایران‌خودرو، قریب به 780 هزار نفر متقاضی این محصولات بودند که با توجه به برنامه 900 هزارتایی امسال شرکت ایران‌خودرو و تعهدات آن شرکت، امکان پوشش تقاضای همه متقاضیان خودرو وجود دارد.
  • استقبال عمده متقاضیان از برخی محصولات ایران خودرو، باعث شد که موعد تحویل برخی از متقاضیان به سال 1403 انتقال یابد. این در حالی است که ظرفیت برخی از محصولات نظیر تارا و رانا در سال 1402 خالی مانده است و در خصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار 1402 برای برخی از محصولات تکمیل نشده است.
  • موعد تحویل اعلام شده، نشانگر حداکثر موعد تحویل می‌باشد که با توجه به برنامه تولید، امکان تحویل زودتر از آن و یا عرضه محصولات بیشتر از برنامه تولید ارائه شده در طی سال، برای محصولات ایران‌خودرو نیز وجود دارد.

وزارت صمت در پایان این اطلاعیه، به افرادی که موعد تحویل خودروی‌شان برای سال 1403 است، توصیه کرده که با تغییر مدل انتخابی از طریق سامانه یکپارچه فروش، می‌توانند سایر خودروها را در سال 1402 تحویل بگیرند. آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در این رابطه می‌گوید گروهی از متقاضیان که زمان تحویل خودروی‌شان برای سال 1403 است، می‌توانند از روز سه‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه، نسبت به تغییر مدل خودرو و انتخاب سایر مدل‌های عرضه شده، اقدام کنند.

تعیین برندگان در اوایل اردیبهشت 1402

فروردین 1402: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، می‌گوید قرعه‌کشی‌های نوبت‌دهی خودروهای داخلی تا پایان فروردین یا نهایتا تا نیمه اول اردیبهشت انجام خواهد شد. پس از مشخص شدن نوبت‌ها، سامانه بازگشایی و افراد می‌توانند از زمان تخصیص خودروی خود مطلع شوند.

همچنین با توجه به اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی توسط شورای رقابت، خریداران علاوه بر ویرایش اطلاعات، این امکان را دارند که خودرو انتخابی‌شان را نیز ویرایش کرده و نوع خودرو را تغییر دهند. در اواخر خردادماه سال جاری، مرحله دوم عرضه خودروهای داخلی از طریق سامانه یکپارچه برگزار می‌شود.

نحوه قیمت گذاری خودروها در سامانه یکپارچه

امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت

فروردین 1402: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، ضمن تاکید براینکه مسولیت اعلام قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ، برعهده شورای رقابت است، می‌گوید که شورای رقابت بزودی برای قیمت‌ جدید خودروهای مشمول قیمت‌گذاری، تصمیم‌گیری خواهد کرد و سپس قیمت‌های جدید توسط این شورا پس از تصمیم‌گیری نهایی اعلام می‌شود.

ضمن اینکه خودروهایی که در طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، با نرخ جدید بوده و براساس قیمت روز اعلامی توسط شورای رقابت است.

تمدید مهلت ثبت نام خرید خودرو از سامانه یکپارچه

فروردین 1402: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، خبر داده آن دسته از افرادی که حساب وکالتی بنام سازمان حمایت را در مهلت مقرر باز کرده‌اند، ولی موفق به ثبت‌نام در سامانه یکپارچه نشده‌اند یا بانک‌ها اسامی آنها را به موقع به سامانه ارسال نکرده‌اند، مجددا در روزهای چهارشنبه 16 فروردین لغایت جمعه 18 فروردین، امکان ثبت نام در سامانه esalecar.ir را خواهند داشت. در این دوره، صرفاً کاربرانی که شرایط زیر را دارند، می‌توانند برای ثبت نام مجدد اقدام کنند:

  • متقاضیانی که حساب خود را در تاریخ 20 الی 23 اسفند 1401 به نفع سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان وکالتی کرده‌اند.
  • مبلغ مسدود شده متقاضیان باید 100 میلیون تومان باشد.
  • شماره حساب وکالتی و شماره موبایل، باید به نام شخص ثبت نام کننده باشد.

همچنین براساس اطلاعیه درج شده در سامانه یکپارچه خودرو، زمان ثبت نام متقاضیان خرید خودرو داخلی، هیچگونه تأثیری در اولویت و حق تقدم برای دریافت خودرو ندارد.

عرضه 51 مدل خودرو در سامانه یکپارچه

اسفند 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، ضمن اشاره به شروع پیش ثبت نام از متقاضیان در سامانه یکپارچه فروش خودرو که از تاریخ 26 اسفندماه شروع شده و تا پایان 28 اسفندماه 1401 نیز ادامه دارد، خبر داده که 9 شرکت خودروساز داخلی، در طرح تخصیص یکپارچه خودرو مشارکت دارند و 51 مدل خودرو برای متقاضیان قابل خریداری شده است.

در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، که از پیش اعلام شده بود بدون قرعه‌کشی به همه متقاضیان خودرو داده می‌شود، کمتر از 900 هزار نفر حساب وکالتی اعلام کردند. بافرض اینکه تمامی این تعداد، واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال 1402 (که حدود 400 هزار دستگاه است)، توان تولید خودرو از مجموع این دو رقم در سال 1402 به مراتب بیشتر خواهد بود؛ بنابراین احتمال اینکه تحویل خودرو به سال 1403 بکشد، تقریبا صفر است.

همچنین 50 درصد عرضه خودروها در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، به مادران مشمول طرح جوانی جمعیت تخصیص خواهد یافت که البته برای این متقاضیان نیز داشتن حساب وکالتی الزامی است.

فروش مدیران خودرو در سامانه یکپارچه: اسفند 1401

طرح فروش یکپارچه مدیران خودرو ویژه اسفندماه 1401، از روز جمعه 26 اسفندماه آغاز شده و تا روز یکشنبه 28 اسفندماه نیز ادامه دارد. در این طرح، صرفا متقاضیانی که حساب وکالتی با موجودی 100 میلیون تومان را در موعد تعیین شده افتتاح کرده‌اند، مجاز به پیش ثبت نام هستند.

شرایط فروش یکپارچه مدیران خودرو در اسفند 1401

براساس بخشنامه فروش مدیران خودرو، محدودیت خرید خودرو در 24 ماه اخیر، محدودیت کد ملی، محدودیت سن بالای 18 سال و ... برای متقاضیان وجود دارد. جزییات بیشتر را از لیک زیر دریافت کنید:

»» شرایط فروش یکپارچه مدیران خودرو (PDF) ««

لغو ثبت نام طرح نوسازی در سامانه یکپارچه فروش

اسفند 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در تاریخ 20 اسفندماه ضمن اشاره به ثبت نام از متقاضیان طرح جوانی جمعیت از طریق سامانه یکپارچه خودرو، خبر داده که به دلیل حذف قرعه کشی، سهمیه‌ای برای طرح جایگزینی خودرو فرسوده وجود ندارد و متقاضیان این طرح، نمی‌توانند در سامانه یکپارچه ثبت نام کنند.

سخنگوی وزارت صمت همچنین گفته اگر متقاضیان می‌خواهند با یک حساب وکالتی، هم در طرح فروش ایران خودرو و هم در طرح فروش یکپارچه خودرو شرکت کنند، باید به اندازه مبالغ هر دو طرح، در حساب وکالتی خود، موجودی داشته باشند.

پیش فروش خودروها در سامانه یکپارچه خودرو

اسفند 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، از جزییات ثبت نام متقاضیان در سامانه یکپارچه خودرو، خبر داده است:

1- متقاضیان خرید خودروهای داخلی، از روز شنبه 20 اسفندماه تا روز سه‌شنبه 23 اسفندماه، فرصت دارند تا برای افتتاح حساب وکالتی خودرو نزد بانک‌های عامل، اقدام کرده و مبلغ 100 میلیون تومان را در این حساب واریز کنند. بانک‌هایی که امکان افتتاح حساب وکالتی را دارند، عبارتند از: رسالت، آینده، اقتصادنوین، ایران زمین، گردشگری، سینا، شهر، مهر ایران، کشاورزی، پست بانک، سرمایه، تجارت و ملت. لیست نهایی و تکمیلی بانک‌های عامل، از طریق سامانه یکپارچه، به اطلاع عموم خواهد رسید.

2- سپس از تاریخ 26 تا 28 اسفندماه نیز ثبت نام از متقاضیان از طریق سامانه یکپارچه خرید خودرو داخلی، به نشانی اینترنتی esalecar.ir صورت می‌گیرد. متقاضیان ثبت نام خودرو داخلی، نباید پلاک فعال داشته باشند و همچنین در 48 ماه اخیز نباید از ایران خودرو و سایپا، خودرویی خریداری کرده باشند.

3- پس از پایان ثبت نام خودرو، اولویت بندی متقاضیان انجام شده و زمان بندی خودروی درخواستی به متقاضی اعلام می‌شود. این مرحله، حداکثر تا پایان فروردین 1402 طول خواهد کشید و در تمام این مدت، مبلغ مسدود شده باید در حساب وکالتی خریدار باقی بماند.

4- چنانچه زمان تحویل خودروها، بیشتر از سه ماه باشد، خریدار می‌تواند نسبت به رفع انسداد (با حفظ نوبت خرید خودرو) اقدام کند و سپس بر اساس فراخوان خودروساز (منطبق با لیست انتظار هر محصول) در خصوص قطعی کردن ثبت نام اقدام کند.

5- آخرین مرحله طرح یکپارچه عرضه خودرو داخلی، تکمیل یا واریز وجه و سپس دریافت خودروست. البته خریداران توجه داشته باشند که قیمت روز خودرو در زمان تحویل، قیمت روز اعلامی مطابق دستورالعمل شورای رقابت خواهد بود. برخی خودروهای عرضه شده در این مرحله، عبارتند از:

  • وانت آریسان
  • پژو ۲۰۷ اتومات / پژو ۲۰۷ دستی
  • پژو ۲۰۷ با موتور TU3
  • دناپلاس دستی / دناپلاس اتومات
  • تارا دستی / تارا اتوماتیک
  • سورن پلاس دوگانه سوز / سورن پلاس بنزینی
  • پارس ساده / پارس ELX-XUP / پارس سفارشی XUP
  • شاهین جی
  • کوییک آر اتومات / کوییک آر دستی / کوییک اتومات / کوییک اس
  • لاماری
  • فردا SX5 / فردا T5 / فردا سوبا M4
  • مکث موتور تیارا
  • دایون Y5
  • آریزو 6 پرو اکسلنت / آریزو 5 توربو
  • تیگو 8 پرو
  • ایکس 22 پرو
  • ایکس 55 پرو
  • تیگو 7 پرو

عرضه 500 هزار خودرو در سامانه یکپارچه خودرو

اسفند 1401: آقای امید قالیباف، روز چهارشنبه 10 اسفندماه، خبر داده که همه خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی (به‌جز گروه بهمن) در طرح فروش 500 هزار خودرو از طریق سامانه یکپارچه، حضور خواهند داشت. عرضه خودروها با قیمت‌هایی است که از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود.

شرایط ثبت نام افراد، همان شرایط اعلامی در طرح‌های قبلی است و با ثبت نام در این سامانه، مطابق وعده وزارت صمت، دیگر چیزی به نام قرعه کشی نخواهیم داشت. چنانچه تقاضای خودرویی از عرضه خودرو در این طرح بیشتر شود، یک لیست انتظار تعریف شده و نوبت افراد برای تحویل خودرو مشخص می‌شود که به احتمال زیاد از سه ماه تا یک سال خواهد بود.

امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت

وی اضافه کرد: در این طرح حدود نصف قیمت هر خودرو به عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود می‌شود که خودرو به خودرو متفاوت خواهد بود. با عرضه سنگین یادشده، همچنین انجام واردات خودرو و انجام واردات از مناطق آزاد، بازار خودرو شرایط خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود به تدریج به آرامش برسد.

قالیباف تاکید کرد: عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهد بود و در بورس کالا انجام نخواهد شد. پس از پایان ثبت نام خودرو وارداتی در سامانه یاد شده و مشخص شدن وضعیت و تکلیف افراد، بلافاصله عرضه خودروهای داخلی در این طرح آغاز خواهد شد.

بازگشت خودروسازان به سامانه تخصیص خودرو

اسفند 1401: آقای امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، خبر داده که برنامه فروش گسترده خودرسازان بزرگ دولتی، که قرار بود در هفته اول اسفندماه و بدون قرعه کشی انجام شود، لغو گردیده و قرار شده که در هفته دوم اسفندماه 1401 و با حضور اکثریت خودروسازان دولتی و خصوصی و از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام شود.

وی افزود: این طرح از بزرگترین برنامه های فروش خودرو است که همه خودروسازان‌ محصولات خود را با به صورت یک پارچه در یک سامانه عرضه می کنند. سخنگوی وزارت صمت، درباره نحوه قرعه کشی خودروها نیز می‌گوید در صورتی که تقاضا برابر عرضه خودرو باشد، خودروها بدون قرعه کشی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد اما در صورتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، متقاضیان در لیست انتظار قرار می‌گیرند. جزئیات این طرح عرضه گسترده خودرو به صورت یکپارچه، احتمالا در روز چهارشنبه 10 اسفندماه، اطلاع‌رسانی می‌شود.

پایان عمر سامانه فروش sale.iranecar.com

مهر 1401: معاون حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرد که در نیمه دوم سال جاری، هیچ خودرویی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به نشانی sale.iranecar.com به فروش نمی‌رسد.  

بر اساس گفته‌های وی، از این پس  این سامانه برای نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل به‌‌‌‌موقع خودروهای ثبت‌نامی و همچنین اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی استفاده می‌شود. 

مشخص است که وزارت صمت متوجه ناکارآمدی و بی‌اثری این سامانه در تنظیم بازار شده است. البته آن‌ها ادعا می‌کنند که حذف سامانه به دلیل رشد تولید و تعادل عرضه و تقاضای برخی خودروهاست. از این پس، فروش خودروها از طریق بورس کالا و یا پلتفرم داخلی خودروسازان انجام خواهد شد.  

معاون وزیر صمت تاکید کرده که خودروسازان باید الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص ۵۰‌ درصدی ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰ ‌درصد ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را رعایت کنند. 


آدرس سامانه فروش یکپارچه خودرو

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش خودروسازان در سامانه ثبت نام خودرو داخلی، به نشانی اینترنتی ، چه به روش قرعه کشی و چه به روش غیرقرعه کشی، باید به آدرس سامانه فروش یکپارچه خودرو به نشانی esalecar.ir مراجعه کنید.

شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

  1. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت های خودروسازی است.
  2. حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه، 18 سال است.
  3. دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.
  4. متقاضیانی که طی 48 ماهه گذشته در شرکت ایران خودرو و سایپا و همچنین طی 24 ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی، نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و ...) اقدام نموده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را ندارند.
  5. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.
  6. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.
  7. امکان صلح خودروی خریداری شده به غیر وجود ندارد.
  8. شرکت خودروساز موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند (حداقل به مدت یک سال)، از جمله رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند.
  9. امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.
  10. در صورتی که در هریک از مراحل و فرآیند ثبت نام مشخص شود که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نیست، ثبت نام وی کان لم یکن تلقی و وجه واریزی (بدون پرداخت سود مشارکت و ...) عودت خواهد شد.
  11. در صورت بروز هرگونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت جبران تاخیر در تحویل، پرداخت خو اهد شد.
  12. سایر موارد و شرایط براساس بخشنامه‌های صادره توسط شرکت های خودروسازی و قرارداد منعقده فی مابین با مشتریان خواهد بود.

اقدامات سامانه یکپارچه فروش خودرو

فرایند عرضه محصولات داخلی در سامانه یکپارچه خودرو، شامل سه مرحله زیر است:

  1. پیش ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی
  2. نوبت دهی و اعلام زمان بندی به ازای هر خودرو
  3. قطعی نمودن ثبت نام متقاضیان براساس فراخوان خودروسازان

در ادامه این مقاله، هرکدام از مراحل فوق را، بیشتر توضیح می‌دهیم.

1- نحوه پیش ثبت نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

در این مرحله متقاضیان واجد شرایط، که وجه لازم را در حساب وکالتی خودرو مسدود نموده‌اند، امکان ثبت نام اولیه برای قرارگرفتن در لیست نوبت دهی و (حق تقدم خرید خودروهای داخلی) برمبنای لیست انتظار را خواهند داشت بنابراین پیش نیاز ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت دهی، وکالتی نمودن حساب شخصی متقاضی (به نفع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) و مسدود نمودن وجه اعتبار است.

1- موجودی لازم برای انجام ثبت نام در لیست نوبت دهی کلیه خودروهای داخلی "صد میلیون تومان" بوده و این وجه، صرفا لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان وجود داشته باشد. وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی صرفاً به منظور شناسایی مشتریان واقعی درنظر گرفته شده است و برای کلیه متقاضیان خرید خودرو (شامل طرح‌های فروش عادی و طرح جوانی جمعیت) الزامی است.

2- وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان ثبت نام اولیه تا اعلام اولویت‌های تخصیص، مسدود گردیده و قابل برداشت نیست. انصراف از حساب وکالتی و یا برداشت وجه توسط متقاضی در طی این مدت، به منزله انصراف از خرید خودرو تلقی می‌گردد و متقاضی، از لیست انتظار حذف خواهد شد.

3- امکان ثبت نام صرفا برای یک خودرو وجود دارد و ثبت نام از کسانی که پیش از این در لیست نوبت دهی ثبت نام خودرو وارداتی نام‌نویسی کرده‌اند، وجود نداشته و در صورت ثبت نام مجدد، فرد متقاضی از لیست افراد واجد شرایط، حذف می‌گردد.

4- ثبت نام مرحله اول در لیست نوبت دهی، هیچگونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌کند. بنابراین تعهد خودروساز، صرفا براساس قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح، شکل می‌گیرد.

5- ضروری است علاوه بردارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، کلیه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت گردیده و چنانچه در هر مرحله تا قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز، مشخص گردد که متقاضی حایز شرایط ثبت نام نبوده، ثبت نام وی ملغی می‌گردد.

2- نحوه نوبت دهی در سامانه ثبت نام خودرو

پس از نوبت دهی لیست متقاضیان واجد شرایط در ثبت نام اولیه، براساس برنامه تولید اعلام شده از سوی خودروسازان داخلی، زمان برنامه ریزی شده برای تحويل خودروی مدنظر به متقاضی، در سامانه یکپارچه فروش خودرو، اعلام می گردد.

1- قرارگرفتن متقاضی در لیست انتظار براساس زمانبندی اعلامی، تعهدی را برای خودروساز به منظور تحویل خودرو ایجاد نمی‌نماید و این تعهد صرفاً پس از انجام مرحله سوم و براساس انعقاد قرارداد فروش متقاضی با خودروساز، شکل می‌گیرد.

2- در این مرحله و پس از اعلام نتایج زمانبندی، متقاضی می‌تواند نسبت به برداشت وجه اعتبار از حساب وکالتی اقدام نماید. همچنین وی می‌تواند برای قطعی نمودن ثبت نام براساس فراخوان خودروساز (با تکمیل وجه درحساب خودروساز و براساس قیمت روز) اقدام کند.

3- متقاضی در صورت تمایل، می‌تواند با اعلام انصراف از خرید خودرو پس از اعلام نتایج زمانبندی، از لیست انتظار خودروی مدنظر خارج گردد.


بیشتر بخوانید:


3- نحوه قطعی نمودن ثبت نام متقاضیان در سامانه یکپارچه

در این مرحله و پس از اعلام زمانبندی وعده فروش به متقاضیان و شکل گیری لیست انتظار برای هر محصول، خودروساز موظف است تا هرگونه فراخوان برای طرح‌های فروش خودرو را براساس نوبت دهی انجام شده، اعلام نماید. بنابراین خودروسازان به مرور زمان و صرفا برمبنای لیست اولویت بندی مذکور برای هرمحصول، نسبت به فراخوان و قطعی نمودن ثبت نام و انعقاد قرارداد فروش بر مبنای قیمت روز خودرو اقدام خواهند نمود.

1- قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروسازان در این طرح، براساس لیست نوبت دهی شده بر مبنای قیمت روز منطبق بر دستور العمل شورای رقابت است.

2- در صورتی که در طول فراخوان مشتری در زمان تحویل و یا انجام ثبت نام قطعی مشخص گردد که مشتری از خودروسازان داخلی خودرو خریداری نموده است، ثبت نام متقاضی لغو می‌گردد.

    دیدگاه کاربران
    محمدرضا 5 روز پیش
    سلام چطور باید ثبت نام کرد؟
    پاسخ
    2
    0
    0
    سیاوشم 4 روز پیش
    آخرین اعلام برای اسفتد پارسال بود و احتمالا برای دور بعدی یا شرایط فروش جدید باید صبر کنید. سایت https: esalecar.ir رو مشاهده کنید خودرویی برای عرضه فوری در دسترس نیست
    0
    0
    Hossini123 4 روز پیش
    در این سایت میتونید ثبتنام کنید https: esalecar.ir و منتظر بمونید ببینید شرایط چی هست ایا نیاز به بلوکه کردن پول هست یا خیر
    0
    0
    ناشناس 1402/11/12
    سلام من تابستان 1400ساینا از سایپا گرفتم الان دوسال گذشته میتونم تو سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کنم چون شامل طرح مادران هستم
    پاسخ
    1
    0
    0
    Hossini123 1402/11/16
    شرايط عمومي (جهت طرح عادی) تعیین شده مندرج در ماده 4 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت: 1. هر کد ملی مجاز به خرید یک دستگاه خودرو از مجموع شرکت‌های خودروسازی می‌باشد. 2. حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو 18 سال می‌باشد. 3. دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است. 4. متقاضیانی که طی 48 ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی 24 ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و ...) اقدام نموده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند. 5. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند. 6. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.
    0
    0
    Farhad1354 1402/10/13
    سلام تابستان برنده x22شدم نتونستم پول واریزکنم الان سایت اجازه ثبت نام نمیده لطفآ مشکل مراحل کنید
    پاسخ
    0
    0
    0
    میردرانی 1402/10/11
    سلام علیکم وقت بخیر بهمن موتور ماشین فیدلیتی و دیگنیتی که برای فروش تو سامانه قرار میدهید لطفا جواب بدهید
    پاسخ
    0
    0
    0
    mbd0060865156 1402/10/7
    در حالی که سر خودروهای بی کیفیت و ناامن ایرانی وچینی ماباید تو صف وایسیم و دوسال دیگه با پرداخت چندین برابر قیمت واقعی اون آشغال رو بگیریم عربستان داره تبدیل میشه به یکی از بزرگترین اقتصادهای آسیا وجهان و سایر کشورهای همسایه هم که خودتون میدونید . حالا ما توصف کوییک وپرایدیم .فقط میتونم بگم متاسفم
    پاسخ
    0
    0
    1