• شرايط مجوز تردد موتور سنگين

قوانین جدید برای موتورهای بالای 250cc

شرایط مجوز تردد موتورسیکلت تا 550 سی سی

29 بهمن 1402 17:28

مجید رضایی، سهام دار و مدیر استراتژیک شرکت کویر موتور، در یک مصاحبه ویدئویی اعلام کرد که ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های تا ۵۵۰ سی‌سی برداشته شده است. مطابق مصوبه جدید شورای امنیت چالاکی موتورسیکلت جایگزین حجم موتور شده است.

وی در این باره توضیح داد از آن جایی که محدودیت حجم موتور مبحث امنیتی داشت و حفظ امنیت نظام خط قرمز محسوب می‌شد اما مسئولین امنیتی و انتظامی کشور دور هم جمع شدند و طی بررسی های دقیق و کارشناسی چالاکی موتورسیکلت را جایگزین حجم آن کردند. این منطق کاملا صحیح بوده چرا که برخی از موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی در کشور وجود دارند که قدرت مانور و توان اولیه آن‌ها از موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی‌سی حال حاضر هم بیشتر است. در این اقدام و تصمیم بزرگ، شورای امنیت کشور با مبنا قرار دادن چالاکی موتورسیکلت، پارامتر «نسبت توان به جرم» را جایگزین حجم موتور کرد.

وی درباره نوع موتورسیکلت‌های قابل شماره‌گذاری تاکید کرد موتورسیکلت‌های اسکوتر، که طبق دسته‌بندی سازمان ملی استاندارد ایران در دسته موتورسیکلت با کارایی L3e-A2 یعنی همان محصولاتی که توان آن‌ها از ۳۵ کیلووات و نسبت توان به جرم آن‌ها از عدد ۰.۲ تجاوز نکند، را از مصوبه نحوه استفاده از موتوسیکلت‌های بالا ۲۵۰ سی‌سی  مصوبه سال ۱۳۹۴ شورای امنیت کشور مستثنی کرد و شماره‌گذاری آن‌ها را بلامانع اعلام کرده است. با این مصوبه هموطنان و دوست‌داران موتورسیکلت می‌توانند موتورسیکلت و محصولات اسکوتر تا حجم ۵۰۰ یا ۵۵۰ سی‌سی را داشته باشند. امید است با این مصوبه جدید شاهد جایگزینی بیشتر موتورسیکلت با خودروهای تک و دو سرنشین در کشور باشیم. موتورهای با حجم بالاتر علاوه بر اینکه فضای بیشتری برای قرار دادن کلاه ایمنی و لوازم شخصی راکب دارد، دارای لاشه سنگین‌تر و امکانات ایمنی بیشتر که منجر به کاهش ریسک تصادفات و آسیب‌پذیری در تصادفات می‌شود خواهد بود. امیدواریم این روند بازنگری و اصلاح قوانین آیین‌ نامه‌ها و قوانین توسط نهادهای دولتی ادامه دار باشد و شاهد بهبود و رفع محدودیت‌های بیشتر در کشور باشیم.

طبق این اطلاعات، باید گفت که دو پارامتر اصلی موتورسیکلت های دسته L3e-A2 سازمان استاندارد مد نظر قرار می‌گیرد. یعنی موتورسیکلت‌های با حداکثر توان ۳۵ کیلووات (۴۷ اسب بخار) و نسبت توان به جرم کوچک تر یا مساوی ۰.۲ قابلیت واردات دارند.

بر این اساس اسکوتر Yamaha Tmax یک مثال بارز قرار می‌گیرد. این اسکوتر یک پیشرانه ۵۶۲ سی‌سی دو سیلندر موازی چهار سوپاپ دارد که قادر به تولید ۴۷ اسب بخار قدرت و ۵۶ نیوتون‌متر گشتاور است. وزن تر این اسکوتر ۲۲۰ کیلوگرم است که اگر قدرتش را بر وزنش تقسیم کنیم عدد حاصل حدود ۰.۲ است. در نتیجه احتمال ورود این اسکوتر با توجه به محبوبیت این برند بالا است. احتمال واردات اسکوترهای هوندا ADV 350، کیمکو AK550، ب ام و C400 GT و.. نیز وجود دارد.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

دیدگاه کاربران
Mohsenmnb 1402/12/12
باز دم کویر گرم داره موتورهای مشتی وارد میکنه که جوونا هم یه لذتی از زندگی ببرن حداقل با وجود همه محدودیتها، همین zx25r چهار سیلندر رو وارد کردن یه شاهکار بود، هزار آفرین به مدیر استراتژیک کویر
پاسخ
0
0
0
Nima72 1402/12/1
خب دوستان ارزوی واردات موتور ریس به گور برده میشود میخوان فقط اسکوتر وارد کنن ی خبر خوش هم نشنیدیم
پاسخ
1
0
0
Mohsenmnb 1402/12/12
قطعا موتورهای طرح هارلی هم که این خصوصیات رو دارن وارد میشن، همچنین موتورهای شهری که توانشون نسبت به وزنشون با مشخصات اعلامی همخوانی داشته باشن وارد خواهند شد. اسکوتر ۵۰۰ سی سی هم وارد بشه که عالیه، راحت، قوی، خرج کمتر و جا و راحتی بیشتر
0
0