• معرفي مزدا EZ-6
  • معرفي مزدا EZ-6
  • معرفي مزدا EZ-6
  • معرفي مزدا EZ-6
  • معرفي مزدا EZ-6
  • معرفي مزدا EZ-6
  • معرفي مزدا EZ-6

چانگان با نشان مزدا

معرفی مزدا EZ-6

30 اردیبهشت 1403 11:06

شرکت مزدا با رونمایی از EZ-6 در نمایشگاه خودرو پکن 2024، جانشین معنوی مزدا 6 را معرفی کرد. در آن زمان از مشخصات فنی حرفی به میان نیامد اما حالا، اسنادی از طرف وزارت صنعت و فناوری چین (MIIT) منتشر شده که از ارائه دو پیشرانه مختلف برای این خودرو خبر داده است.

طراحی مزدا EZ-6

حتما به یاد دارید که در سال‌های نه چندان دور، محصولات شرکت‌های چینی همچون فاو و هایما، از پلتفرم محصولات قدیمی مزدا استفاده می­‌کردند، اما حالا کار به جایی رسیده که وظیفه تولید مزدا EZ-6 به شرکت چانگ‌کینگ چانگان محول شده است، که البته جای تعجب هم ندارد چراکه این خودرو براساس پلتفرم EPA چانگان شکل گرفته و در واقع نسخه تغییریافته از چانگان دیپال SL03 است.

مزدا EZ-6 با پیروی از زبان طراحی Kodo شکل گرفته است و مواردی شامل بخش نورانی جلوپنجره، سقف شیشه‌­ای بزرگ، درهای بدون فریم، دستگیره‌های مخفی‌شونده و رینگ‌های 19 اینچی را به همراه دارد. گذشته از شباهت به سایر محصولات مزدا، فرم چراغ‌های جلو و عقب تاحدی به محصولات جگوار شبیه است.

ابعاد بدنه مزدا EZ-6 در طول، عرض ارتفاع به ترتیب 4.921، 1.89 و 1.485 متر اعلام شده است، که این خودرو را به مراتب بزرگتر از نسل قبلی 6 نشان می‌دهد. نکته جالب این‌که علیرغم عرض یکسان بدنه مزدا EZ-6 با چانگان دیپال SL03، فاصله بین محورها 5 میلی‌متر کاهش یافته است.

کابین و امکانات مزدا EZ-6

به واسطه اصالت چینی، طراحی کابین مزدا EZ-6 ارتباط چندانی با سایر محصولات این برند ژاپنی ندارد، هرچند که این امر، چیزی از ارزش طراحی این بخش کم نمی‌­کند. صندلی‌ها با طراحی zero-gravity، نمایشگر لمسی 14.6 اینچی، نورپردازی 64 رنگ، سیستم صوتی سونی با 14 بلندگو و سقف شیشه‌ای پانوراما، از مهمترین امکانات رفاهی این خودرو به‌شمار می‌­آید.

مشخصات فنی مزدا EZ-6

مزدا EZ-6 در نسخه برقی به یک موتور روی محور عقب با 255 اسب‌­بخار قدرت مجهز شده است و می‌­تواند به حداکثر سرعت 170 کیلومتر برساعت دست یابد. از سایر مشخصات فنی همچون ظرفیت مجموعه باتری اطلاعی در دسترس نیست، اما شرکت سازنده در زمان رونمایی، برد حرکتی این خودرو را 600 کیلومتر (برمبنای CLTC) اعلام کرده بود.

برای افرادی که قصد پیمودن مسیرهای طولانی دارند، مزدا EZ-6 هیبرید با برد حرکتی نزدیک به هزار کیلومتر (براساس اعلام سازنده)، می­‌تواند گزینه بهتری باشد. سامانه هیبرید این خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری با 94 اسب‌­بخار قدرت، یک موتور برقی با 215 اسب­‌بخار قدرت در محور عقب و مجموعه باتری لیتیوم فلز فسفات تشکیل شده است. حداکثر سرعت این مدل هم به 170 کیلومتر برساعت می­‌رسد.

برخی منابع از مزدا EZ-6 هیبرید به عنوان پیمایش-بالا یا EREV یاد می­‌کنند درحالی‌که برخی منابع دیگر اعتقاد دارند که مدل هیبرید این خودرو در دو نسخه پلاگین-هیبرید (قابل شارژ با جریان برق) و هیبرید عادی تولید خواهد شد. این مسئله از آنجا ناشی می­‌شود که در اسناد MIIT، وزن نسخه برقی 1855 و 1962 کیلوگرم و وزن نسخه هیبرید، 1820 و 1862 کیلوگرم اعلام شده است بنابراین به نظر می‌­رسد که مزدا EZ-6 در چهار نسخه متفاوت تولید خواهد شد.

مزدا EZ-6 تا قبل از پایان سال 2024 به بازار خودروی چین وارد خواهد شد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران