از 50 میلیون تا 500 میلیون!

بهترین موتورسیکلت‌های مناسب آفرود

9 تیر 1400 19:25

این روزها شاید خیلی‌ها تصور کنند که هر موتورسیکلتی که به دل جاده‌های خاکی می‌زند، نامش «آفرود» است اما برای موتوربازها، آفرود داریم تا آفرود! آنها دسته‌بندی خاص خودشان را برای موتورسیکلت‌های آفرود دارند. البته اگر مطلب آشنایی با انواع موتورسیکلت را مطالعه کرده باشید، احتمالا شما هم کلاس‌های مختلف موتورها را می‌‌شناسید.

انواع موتورسیکلت‌های آفرود

یکی از بهترین موتورسیکلت‌های آفرود که در واقع نوع متداول و رایج آنهاست را با نام «موتور تریل» در بازار ایران می‌شناسیم. از آنجایی که تریل‌ها را هم می‌توان در شهرها استفاده کرد و هم در مسیرهای آفرود، بیشترین محبوبیت در میان مشتریان را به خودشان اختصاص داده‌اند. البته باید بدانید که موتورهای تریل، توانایی آفرودهای سنگین را ندارند و اگر مراقب‌شان نباشید، حتما بلایی سرشان می‌آید.

«موتور کراس یا موتو کراس»، دومین نوع پرفروش در میان موتورسیکلت‌های آفرود است. کراس‌ها برخلاف تریل‌ها، معمولا با هدف استفاده در پیست‌ها و برای استفاده کوتاه‌مدت ساخته شده‌اند و به همین دلیل نیز باک‌های کوچکتری دارند. اما بازدهی انجین آنها بسیار بالاست، وزن‌شان سبک‌تر بوده و تعلیق آنها پیشرفته‌تر است. ضمن اینکه شاسی و بدنه آنها نیز تحمل فشار و ضربات بیشتری را نسبت به تریل‌ها دارد.

«موتور اندورو» یا Enduro نوع دیگری از موتوکراس‌هاست که مختص مسابقات اندورو ساخته شده‌اند؛ یعنی هم باک حجیم‌تری دارند، هم انجین قدرتمندتری دارند و هم طراحی آنها طوری است که برای مسیرهای مختلف آفرود، مناسبت‌تر و چابک‌تر از موتوکراس‌ها هستند. موتورهای اندورو را با لقب «کراس‌‌های جان سخت» هم می‌شناسند چراکه دوام و کارایی آنها در مسابقاتی که زمان بیشتری دارند، بسیار بهتر از کراس‌هاست.

«موتور ترایال» که البته در ایران، به اشتباه آنرا «تریال» هم می‌گیوند، چهارمین و آخرین نوع از بهترین موتورسیکلت‌های آفرود هستند. برخلاف موتوکراس‌ها و اندوروها که به لحاظ ظاهری، تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند اما خوشبختانه ترایال‌ها اینطور نیستند و از ده‌ها متری هم می‌توان آنها را تشخیص داد! در مسابقات ترایال، علاوه بر مهارت موتورسوار، وزن موتورسیکلت باید در کمترین حالت ممکن است باشد چراکه در غیراینصورت، انجام حرکات تعادلی و نمایشی با آن، دشوارتر می‌شود. به همین دلیل، در موتورهای ترایال، قسمت‌های زیادی از بدنه موتور مانند صندلی، فلاپ‌های جانبی و سایر قطعات تزئینی را حذف کرده‌اند.

همچنین علاوه بر چهار دسته فوق، موتورسیکلت‌های آفرود دارای کلاس‌های مختلف دیگری نیز هستند مانند رالی، ترک ریسینگ (Track Racing) و ادونچر تورینگ.

ویژگی موتورسیکلت‌های آفرود

اولین نکته درباره موتورهای آفرود، توانایی آنها در عبور از مسیرهای ناهموار است. بنابراین برای سازندگان چنین موتورهایی، پارامتر قدرت، بسیار مهم‌تر از پارامتر سرعت است. منظورمان از قدرت بیشتر، همان گشتاور بیشتر است. پس جواب این سوال که چرا موتورهای آفرود با حجم کمتر از 250 سی‌سی، مشتریان زیادی ندارند، قابل حدس است!

بهترین موتورسیکلت‌های آفرود، ممکن است از 250 سی‌سی تا 650 سی‌سی، حجم انجین داشته باشند ولی نکته جالب اینجاست که اکثر موتورسازان، حتی برای حجم‌های 650 سی‌سی هم از انجین‌های تک‌سیلندر استفاده می‌کنند چراکه با این کار، می‌توانند گشتاور بیشتری را برای دنده سنگین، از انجین بیرون بکشند.

همچنین در این نوع از موتورسیکلت‌ها، باید از لاستیک‌های آفرود استفاده کنید. بنابراین هیچ موتورسازی از تایرهای تیوب‌لس برای این موتورها استفاده نمی‌کند. اگر به چرخ موتورهای آفرود دقت کرده باشید، خواهید دید که همه آنها از رینگ‌های سیمی بهره می‌برند چراکه دوام و استحکام آنها نسبت به رینگ‌های پره‌ای، معمولا بیشتر و بهتر است.


بیشتر بخوانید:

»» بهترین خودروها برای رانندگی در آفرود

»» بهترین کلاسیک‌ها برای رانندگی روزمره

»» بهترین خودروها برای رانندگی خانم‌ها

»» بهترین خودروها برای شروع رانندگی


موتورسیکلت هوندا CRF

سی‌آراف نه تنها در بازار ایران، بلکه در بازار جهانی نیز شهرت عام و خاص است و باید آنرا یکی از بهترین موتورسیکلت‌های آفرود در تاریخ لقب داد. هوندا بعد از خداحافظی با مدل‌های CR، در سال 2000 میلادی دست به معرفی CRF زد که حرف F در آن، کنایه از واژه Family است. این یعنی اینکه هوندا برای خانواده CRF، طیفی مختلف از موتورسیکلت‌های آفرود را درنظر گرفته است که حجم انجین آنها از 150 سی‌سی در ارزان‌ترین مدلش شروع شده و حداکثر نیز به 450 سی‌سی در گران‌ترین مدلش، افزایش می‌یابد.

خوشبختانه در بازار کشورمان، مدل‌های CRF250 به وفور پیدا می‌شود. اما نکته جالب اینجاست که مدل‌های خاص‌تر این ژاپنی نیز در بازار کشورمان حوضر دارد؛ یکی از آنها نسخه CRF250L است که شاسی آنها بلندتر و فاصله محوری‌شان نیز کشیده‌تر است. اما نسخه دیگر CRF250L Rally است که هوندا، بازهم ارتفاع تعلیقش را افزایش داده و با اضافه کردن به حجم باک بنزین و همچنین افزودن برخی ویژگی‌های ظاهری مانند طلق جلو، گارد زیر انجین و تغییر فلاپ و گلگیر جلو، طرفدارانش را به یاد موتورسیکلت‌های رالی داکار می‌اندازد.

در نیمه اول سال 1400، نسخه‌های صفر موتورسیکلت CRF حدود 200 میلیون تومان قیمت دارند که براساس نوع مدل و سال ساخت، ممکن است با قیمتی کمتر یا حتی بیشتر نیز آنها را در آگهی‌ هوندا CRF و آگهی هوندا CRFL پیدا کنید.

موتورسیکلت کویر T2N

موتوربازها حتما رادیسون 250 را یادشان هست؛ همان تریل پرفروشی که به لطف قیمت اندکش نسبت به رقبا، توانست به فروش خوبی دست پیدا کند ولی این قیمت ارزان، چندان هم بی‌دلیل نبود. هرکسی که تریل رادیسون 250 را می‌بیند، نباید به فکر آفرودسواری با آن باشد! و این بزرگترین ایرادش بود. تریل 250 رادیسون، گیربکس خوبی نداشت و علی‌رغم صندلی خوب و تعلیق نرمش در عقب، اما در تعلیق جلو حسابی مشکل داشت و پستی و بلندی‌های جاده را به دسته موتور منتقل می‌کرد. کیفیت پایین مونتاژ، نداشتن ترمزهای قوی و لرزش زیاد انجین، از جمله مشکلات رایج تریل رادیسون 250 در کارکردهای بالا بود.

اما کویر موتور بعد از توقف تولید رادیسون 250، به سراغ نسخه بهبودیافته آن رفت و به این ترتیب، محصول جدیدی را بنام کویر T2N معرفی کرد. البته اگه به جزییات بدنه T2N دقت کنید، متوجه می‌شوید که همان رادیسون 250 است با این تفاوت که رنگ‌بندی بدنه‌اش را تغییر داده‌اند. باید اعتراف کنیم که مهم‌ترین مزیت کویر T2N داشتن انژکتور است و به همین دلیل نیز نامش را در لیست بهترین موتورسیکلت‌های آفرود، اضافه کرده‌ایم.

کویر T2N از انجین تک‌سیلندر 2 سوپاپی 250 سی‌سی بهره می‌برد و درست مانند تریل رادیسون، حدود 13 تا 14 اسب بخار قیمت دارد. خوشبختانه T2N همچنان عرضه می‌شود و برای اطلاع از قیمتش، کافی است لیست قیمت کویر موتور را مشاهده کنید. البته بد نیست که آگهی کویر T2 را هم ببینید چراکه مدل‌های کم‌کارکرد آن، با قیمت‌های بسیار مناسب‌تری خرید و فروش می‌شوند.

موتورسیکلت فلات تریل

جهان همتا یا همتاز سیکلت، یکی از اصلی‌ترین موتورسازان ایرانی بود که پای هوندا CRF را به بازار ایران باز کرد. اما این شرکت، فعالیتش را به عرضه موتورهای هوندا محدود نکرد، بلکه خودش هم دست به کار شده و مدل‌های پرفروش خانواده فلات را به بازار آورده است که عمدتا در مدل‌های فلات 200 و همچنین فلات 250 شناخته می‌شود.

شرکت جهان همتاز، مدل‌های اولیه فلات را با رنگ‌بندی خاصی و البته با انجین کاربراتوری ساخت اما بعدها، سیستم سوخترسانی را به انژکتوری تغییر داد و طراحی فلاپ‌ها را هم جذاب‌تر کرد. فلات‌های ایرانی از سری محبوب تریل‌های GY هستند؛ یکی از بهترین موتورسیکلت‌های آفرود که تعداد زیادی از شرکت‌های چینی، سال‌هاست به تولید کپی‌ آن ادامه می‌دهند و به لطف آنها، موتورسازان ایرانی نیز انواع نسخه‌هایش را با نام‌های مختلف ولی با انجین‌های مشابه، تولید کرده‌اند.

در نیمه اول سال 1400، اگر آگهی‌ فلات 200 را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که قیمت تقریبی آنها از 50 تا 60 میلیون تومان است. البته باید توجه داشته باشید که بعضی از فلات‌ها، از سری DT200 بوده اما برخی دیگر از سری CRF200 هستند و گران‌ترند. همین تفاوت مدل، دقیقا در آگهی‌ فلات 250 هم وجود دارد؛ یعنی برخی از آنها فلات 250 هستند اما برخی دیگر، طرح KTM بوده و ظاهر جذاب‌تری دارند. فلات تریل 250 نیز با قیمتی در حدود 60 تا 70 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

موتورسیکلت کی تی ام EXC

هرکسی که آگهی‌ کی‌تی‌ام EXC و همچنین آگهی کی‌تی‌ام EXC-F را ببینید، احتمالا به قیمت این موتورها شک می‌کند. مگر می‌شود یک موتورسیکلت 250 سی‌سی را با قیمت‌های در حد نیم میلیارد تومان خرید و فروش کنند؟ بله می‌شود!

ماجرا از این قرار است که کویر موتور، برخی از قطعات محصولات KTM را از نمایندگی هندی این موتورساز اتریشی، به ایران می‌آورد و در کشورمان مونتاژ می‌کرد. مدل‌هایی مثل Duke و RC از جمله این مونتاژی‌ها بودند. اما کویر موتور، یکسری دیگر از محصولات کی‌تی‌ام را به صورت CBU به ایران آورده است و بدلیل داشتن تعرفه گمرکی، قیمت‌شان تقریبا دوبرابر قیمت کی‌تی‌ام‌های مونتاژی بود. خانواده EXC نیز از جمله این وارداتی‌ها بودند.

همانطور که در دنیای خودروها، محصولات AMG و MPOWER را ویژگی‌های اسپرت‌شان می‌شناسند، در دنیای موتورها نیز محصولات کی‌تی‌ام را با آفرودرهای جان‌سختش می‌شناسند. پس وقتی از KTM صحبت می‌کنیم، یعنی درباره یکی از بهترین موتورسیکلت‌های آفرود جهان حرف می‌زنیم.

کی‌تی‌ام تمامی مدل‌های اندورو را در خانواده EXC به بازار جهانی عرضه می‌کند که E از ابتدای کلمه Enduro و XC نیز از عبارت «کراس‌کانتری» گرفته شده است. در بازار جهانی، خانواده کی‌تی‌ام را می‌توانید در مدل‌های 150 سی‌سی تا 500 سی‌ سفارش دهید؛ نسخه‌های دو زمانه آنرا با نام EXC و نسخه‌های چهار زمانه‌اش را نیز با نام EXC-F می‌شناسند.

اما در بازار ایران، خوشبختانه هردو مدل EXC و EXC-F با انجین‌های 250 سی‌سی 16 اسبی وارد شده‌اند. البته نسخه‌های حجیم‌تر این اتریشی هم در تعداد محدودی در ایران وجود دارد ولی متاسفانه امکان شماره‌گذاری را ندارند. موتورهای کی‌تی‌ام، محصولات ارزان‌قیمتی نیستند و همین نسخه‌های 250 از خانواده EXC و EXC-F با قیمتی در حدود 9 هزار یورو وارد کشورمان شده بودند. حالا اگر نرخ ارز و تعرفه واردات را هم به آن اضافه کنید، دلیل قیمت چندصد میلیونی این اتریشی را متوجه می‌شویم.

موتورسیکلت کاوازاکی KLX

مثلث هوندا CRF و سوزوکی DR و کاوازاکی KLX، را باید مثلث خطر در دنیای موتورسیکلت‌های آفرود دانست چراکه رقابت آنها، همیشگی بود و هست. با صرف‌نظر از سوزوکی، هردو محصول هوندا و کاوازاکی به لطف عرضه بیشترشان در بازار، هوادار بیشتری دارند علی‌الخصوص مدل کاوازاکی که همچنان نیز نامش در لیست قیمت کویر موتور، به چشم می‌خورد. البته اگر نگاهی به آگهی‌ کاوازاکی KLX داشته باشید، خواهید دید که تقریبا با یک‌سوم قیمت مدل صفر آن، می‌توان مدل‌های چندسال پیش KLX را به راحتی پیدا کرد.

کی‌ال‌ایکس را باید کلکسیونی از ویژگی‌ها و تجهیزات جالب توجه بدانیم؛ مثلا سیستم جرقه‌زنی‌اش از نوع CDI دیجیتالی است که باعث شده در دور موتورهای مختلف، انجین آن همیشه در بهترین حالت باشد. یا مثلا استارتر الکتریکی هوشمند دارد به این معنی که در زمان استارت‌زدن، یک دریچه خروج دود را همیشه باز نگه می‌دارد. یا مثلا دریچه گاز دوگانه دارد؛ یعنی علاوه بر دریچه گاز اصلی که با دسته ‌گاز و بدست موتورسوار کنترل می‌شود، یک دریچه ثانویه هم دارد که ECU کنترلش را در اختیار گرفته است تا انجین، بصورت یکنواخت، گشتاور تولیدی‌اش را افزایش دهد. این‌ها فقط چند ویژگی خاص KLX هستند که باعث شده نام این ژاپنی، در لیست بهترین موتورسیکلت‌های آفرود بازار ایران، برای همیشه ثبت شود.

در مقاله امروز، فقط به تعداد اندکی از موتورسیکلت‌های آفرود موجود در بازار ایران پرداختیم. پس اگر وقت بیشتری صرف کنید، می‌توانید موتورسیکلت‌های دیگری مانند تریل 150 از برند پیشرو، تریل 200 از برند روان سیکلت، پرواز 200 از برند نیرو موتور و سایر محصولات دیگر را هم پیدا کنید.

شرایط فروش کویر موتور

جهت مشاهده آخرین قیمت محصولات کویر موتور شامل انواع موتورسیکلت کویر، موتورسیکلت وسپا، موتورسیکلت KTM اتریش و سایر محصولات کویر موتور، مقاله قیمت کویر موتور فروش اقساطی را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/9/30
خواهشمندم که موتور سیکلت ایرادار وارد بازار نکنید
پاسخ
0
0
0