برادر دوقلوی سوناتا هیبریدی آیا شانسی برای موفقیت در بازار کشورمان دارد؟

بزودی در ایران: کیا اپتیما هیبرید (قیمت + مشخصات)

23 دی 1396 18:52

اپتیما نه تنها در بازار ایران بلکه در بازار جهانی نیز نامی سرشناس، جذاب و محبوب است. چهارمین نسل این خودرو با کد JF در مدل 2016 به بازار کشورمان راه یافت و ظاهرا گذشت 2 سال فرصت خوبی برای اطلس خودرو بود تا به این نتیجه برسد که نسخه هیبریدی اپتیما نیز شانس موفقیت در بازار کشورمان را دارد.

 

اپتیما هیبریدی نخستین‌بار در نسل سوم (TF) معرفی شد و حتی در نسل چهارم نیز کیا یک مرحله آنرا بالاتر برد و مدل پلاگین هیبریدی اپتیما را هم ساخت که البته صحبت امروز ما نسخه پلاگین نیست. پیشرانه بنزینی در اپتیما هیبریدی کم‌حجم‌تر از پیشرانه اپتیماست. کد این پیشرانه G4NG که یعنی همان پیشرانه بنزینی در سوناتا هیبریدی است و هیچ تفاوتی با آن ندارد.

 

حالت رانندگی برقی ندارد

مانند سوناتا هیبرید، در اپتیما هیبرید نیز امکان انتخاب حالت رانندگی برقی وجود ندارد چرا که همه تصمیمات را ECU خودرو می‌گیرد و نیازی به کمک راننده نیست! هر زمان که سرعت رانندگی کم باشد، (مثلا در ترافیک) خودرو فقط با موتور الکتریکی‌اش کار می‌کند. اما در هنگام شتابگیری سریع یا افزایش سرعت خودرو، تنها پیشرانه بنزینی است که چرخ‌ها را به حرکت وامی‌دارد.

همچنین اگر به قدرت بیشتری نیاز داشته باشید (مثلا در سربالایی) هم پیشرانه بنزینی و هم موتور الکتریکی به کمک‌تان می‌آیند. هنگامی که قدرت تولید پیشرانه بنزینی نیز متناسب با وضعیت دنده یا سرعت خودرو نباشد (مثلا در سرازیری) بخشی از قدرت تولیدی پیشرانه بنزینی، صرف شارژشدن باتری‌ها خواهد شد.

 

 

 

پکیج باتری‌های اپتیما هیبریدی از نوع لیتیوم‌پلیمری است و حدود 42 کیلوگرم وزن داشته و دقیقا در زیر صندوق عقب جاسازی شده‌اند. ولتاژ این باتری‌ها 270 است و انرژی تولیدی‌شان نیز به 1.76 کیلووات ساعت می‌رسد.

مشخصات فنی اپتیما JF هیبریدی اپتیما JF
پیشرانه 2.0 لیتری GDi + موتور الکتریکی 2.4 لیتری MPi
قدرت موتور بنزینی 154 اسب بخار 178 اسب بخار
گشتاور موتور بنزینی 190 نیوتن متر 229 نیوتن متر
قدرت موتور الکتریکی 50 اسب بخار -
گشتاور موتور الکتریکی 204 نیوتن متر -
مجموع قدرت 192 اسب بخار -
مجموع گشتاور 367 نیوتن متر -
گیربکس 6 دنده اتومات با H-Matic 6 دنده اتومات با Sportmatic
مصرف ترکیبی بنزینی 5.6 لیتر 8.1 لیتر
مصرف ترکیبی هیبریدی 4.7 لیتر -
حجم باک 60 لیتر 70 لیتر

 

ویژگی‌های خاصش کدامند؟

تقریبا تمام تجهیزاتی که در اپتیما جی‌تی لاین موجود در بازار ایران وجود دارد، در اپتیما هیبریدی نیز موجود است اما با این حال، نسخه هیبریدی‌اش چند ویژگی جالب دارد. جلوپنجره اپتیما هیبریدی از نوع هوشمند است یعنی دریچه‌های آن قابلیت بازوبسته شدن دارند. این دریچه‌ها، که Active Air Flap نامیده شده، در سرعت‌های بالا بسته می‌شوند و اجازه ورود هوا را نمی‌دهند تا بدین‌تریب با کاهش مقاومت هوا، مصرف سوخت خودرو را کمتر کنند.

 

 

علاوه‌بر جلوپنجره هوشمند، طراحان اپتیما هیبریدی، با تغییر در قسمت زیرین کف خودرو و همچنین تغییر ورودی هوای سپرهای جلو به کاهش مقاومت هوا کمک بیشتری کرده‌اند.

 

سومین ویژگی جالب اپتیما هیبریدی وجود سیستمی به‌نام شبیه‌ساز صدای انجین یا VESS است. این سیستم در واقع برای کمک به عابرین پیاده ساخته شده چراکه در حالت برقی، صدایی از اپتیما هیبریدی نمی‌شنوید. به همین دلیل نیز VESS به کمک اسپیکرهایی که در قسمت جلویی خودرو نصب شده، با ایجاد صدایی مجازی عابرین را وجود خودرو باخبر می‌کند.

تیپ‌هایش چه تفاوت‌هایی دارد؟

اپتیما هیبریدی برخلاف اپتیمای معمولی، تنها دو تیپ دارد بنابراین یا خودروی‌تان تیپ پایه است یا تیپ فول. اگر یادتان باشد در نمایشگاه خودرو تهران 96، اطلس خودرو (برای دومین‌ سال متوالی) از اپتیما هیبریدی رونمایی کرد ولی از آنجایی که مدل رونمایی شده فاقد سقف پانوراما بود پس این احتمال وجود دارد که شاید هم تیپ پایه و هم تیپ فول آن به بازار کشورمان راه پیدا کنند. در جدول زیر مهم‌ترین تفاوت هر دو تیپ اپتیما هیبریدی قابل مشاهده است.

تجهیزات تیپ پایه (Premium) تیپ فول (EX)
چرم سفید - O
پانوراما - O
پرده برقی سانروف - O
شیشه عایق صدا در جلو O S
چراغ‌های LED جلو - O
ارتفاع نور اتومات - O
نوربالا اتومات - O
چرخش چراغ‌ها با حرکت فرمان - O
نوار LED کوچک در چراغ جلو S -
نوار LED بزرگ در چراغ جلو - S
رینگ و لاستیک 205/65R16 215/55R17
مانیتور کنسول 7 اینچی لمسی 8 اینچی لمسی
سیستم پخش 6 اسپیکر هارمن کاردن با 10 اسپیکر
سنسور عقب یا RPAS O O
سنسور نقطه کور یا BSD O O
سنسور تغییرلاین یا LCA O O
پیشگیری تصادف عقب یا RCTA O O
پیشگیری تصادف جلو یا FCWS - O
کروز کنترل هوشمند یا ASCC - O
ترمز اضطراری یا AEB - O
راهنمای جدول S= استاندارد O= سفارشی

 

چه قیمتی دارد؟

باتوجه به اینکه اکثر تجهیزات موجودر در اپتیما JF هیبریدی مشابه نسخه بنزینی‌اش است پس انتظار داریم که با قیمتی نزدیک به آن وارد بازار شود که یعنی احتمالا 250 تا 270 میلیون تومان قیمت دارد.

 

دیدگاه کاربران