ب ام و ‏سری 3 سدان

دیدگاه

سری3 اتاق F30 فقط یکبار فیس‌لیفت شد که آن هم در 2015 اتفاق افتاد اما بعنوان مدل 2016 راهی بازار جهانی شد. پرشیا خودرو نیز هرچند این فیس‌لیفت را سال 96 و در جریان نمایشگاه خودرو تبریز برای اولین‌بار رونمایی کرد، اما تا پلاک‌شدنش حدود یکسال طول کشید و سرانجام در سال 97 آنرا در خیابان‌ها دیدیم. تغییر مختصر چراغ‌های جلو و عقب و همچنین حذف زنون‌های جلو و جایگزین کردن آنها با چراغ‌های LED، مهم‌ترین تغییر ظاهری بود که در این فیس‌لیفت رخ داد. در قسمت فنی نیز با اینکه سیستم تعلیق بهبودیافت و سیستم کنترل پایداری نیز با عبارت جدید DSC نامگذاری شد، اما ب‌ام‌و دو تغییر فنی بسیار مهم نیز در این فیس‌لیفت انجام داده بود. اول اینکه گیربکس‌های اتومات حالا به سیستم کنترلی جدیدی بنام ConnectedShift مجهز شده بودند؛ سیستمی که با کمک دیتاهای GPS و پیش‌بینی مسیر خودرو (مثلا پیچ‌ها، سرازیری‌ها و سربالایی‌هایی که خودرو درحال نزدیک شدن به آنهاست) می‌تواند بهترین وضعیت دنده را برای گیربکس انتخاب کند. دوم اینکه ب‌ام‌و موتورهای سری N خود را از تمام نسخه‌های بنزینی این فیس‌لیفت حذف و از موتورهای سری B استفاده کرد. یکی از تبعات این تصمیم، حذف مدل معروف 328i با موتور N20 از بازار جهانی (بغیر از آمریکا) بود چراکه حالا مدل جدید 330i با موتور B48 جانشین آن شده بود. پرشیا خودرو این فیس‌لیفت را در دو تیپ 320 یا لجند (Legend) و 330 یا پرفورمنس (Performance) به ایران آورد. همچنین نسخه‌های فول پرفورمنس این آلمانی علاوه بر داشتن کیت M (شامل بهبود تعلیق و تغییر سپرها، رینگ و فرمان) و انبوهی از آپشن‌های بیشتر، در بازار کشورمان به مدل‌های «سه کلید» نیز معروفند چراکه در سمت چپ فرمان‌شان، سه کلید برای 3 رادار مختلف دارند: رادار نقطه کور، رادار تصادف جلو (با ترمز اضطراری و تشخیص عابر) و رادار تغییرلاین.

ادامه...