هیوندای آزرا (گرنجور)

سال

از 2007 به این‌سو تبدیل شد به یک پای خودروهای لوکس بازار ایران. آنقدر باوقار و منطقی بود که دیگر کسی نسبت به کره‌ای بودنش اظهارنظر نمی‌کرد. فیس‌لیفت 2011 آن غوغا کرد و با نسل جدیدی که در 2012 وارد بازار شد سنگ تمام گذاشت. اما سال بعد ناگهان وارداتش ممنوع شد و بازار با یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها خداحافظی کرد. با اینکه آزرای نسل پنجم با پیشرانه 2.4 لیتری نیز عرضه می‌شد اما بعد از توقف واردات نسخه‌های 3.0 لیتری این خودرو در سال 2014، آسان موتور دیگر به‌دنبال عرضه مدل کم‌حجم‌تر آزرا نرفت چراکه در این صورت تهدیدی جدی برای فروش سوناتا محسوب می‌شد. هیوندای آزرا که در بازارهای جهانی رقیب سخت‌جانی برای تویوتا آوالون، نیسان ماکسیما و کیا کادنزا به حساب می‌آید، بعد از یک غیبت سه چهار ساله دوباره در سال 97 و به‌عنوان مدل 2018 و سپس 2019 به ایران بازگشت، ولی این‌بار عرضه‌کننده آن آسان‌موتور نبود بلکه کرمان موتور فروش آنرا برعهده گرفته است. نسل ششم آزرا (اتاق IG) پلتفرم مشترکی با سوناتا LF و اپتیما JF دارد و به همین دلیل نیز فاصله محوری آزرا اختلاف ناچیزی در مقایسه با برادران کوچکترش دارد. این سدان لوکس، از نظر آپشن و امکانات، یک پله پایین‌تر از رقبای اروپایی‌اش است. ضمن اینکه به دلیل عرضه محدود در بازار کشورمان، هنوز فرصتی برای عرض‌اندامش (مانند آنچه در سالیان قبل می‌دیدیم) در ایران فراهم نشده است. هرچه هست آزرا یا آن‌طور که لفظ قلم‌ها می‌گویند گرنجور، هنوز هم یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای خریداران خودروهای تجملی و قدرتمند است. از آنجایی که تمامی مدل‌های 2018 و 19 آزرا توسط کرمان موتور به ایران آمده، هیچ تفاوت آپشنی میان‌شان نیست.

ادامه...