هیوندای توسان (ix35)

سال

با توجه به گرایش جهانی مشتریان نسبت به خرید خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور، هیوندای درحال اضافه کردن سهم بیشتری از سبد محصولات خود به مدل‌هایی نظیر سانتافه، توسان و مدل تازه نفس کوناست تا حق انتخاب مشتریان را افزایش دهد. توسان نیز بر مبنای چنین الگویی شکل گرفته است و علی‌رغم اشتراک فنی با پلت‌فرم النترا، کراس‌اوری چهارچرخ محرک و نسبتا کارآمد به حساب می‌آید. اما متاسفانه افت ارزش قیمتی آن و کاهش حجم پیشرانه‌اش (از 2.4 لیتر به 2 لیتر) باعث شده تا توسان TL، که از سال 2016 به بازار ایران راه یافته است، در مقایسه با نسل قبلی‌اش، چندان رقابتی ظاهر نشود. البته ناگفته نماند که نسل قدیمی‌تر توسان (یعنی اتاق LM) هم در مدل 2016 در خیابان‌های ایران حضور دارد. توسان‌های TL موجود در کشورمان، یا آسان موتوری هستند یا کرمان موتوری یا واردات شخصی! فول‌های آسان موتوری تقریبا با فول‌های کرمانی مشابه‌اند و هردو تک رادار (نقطه کور) را حتما دارند درحالیکه فول‌های وارداتی هم 3رادار (نقطه کور+تغییرلاین+تصادف) دارند، هم به «اتوپارک» مجهزند و هم اینکه «چراغ شور» دارند. برای آگاهی بیشترتان باید بدانید که برخی توسان‌های لوآپشن بازار ایران ممکن است «تک دیفرانسیل» باشند یا حتی سقف‌شان فلزی باشد. همچنین دقت کنید که «شیفتر فرمان» جزو آپشن‌های هیوندای برای این خودرو نیست پس در هنگام خرید نیز دلیلی هم برای پرداخت هزینه بیشتر ندارید!

ادامه...