ماجرای همکاری سایپا و کیا به سال‌ها قبل و تولید پراید و ریو باز می‌گردد اما بعد از تحریم صنایع خودروسازی کشورمان در ابتدای دهه 90 شمسی، قرارداد مونتاژ سراتو بین دو شرکت برای چندین سال به تعویق افتاد. سرانجام از زمستان 1393 در حالیکه نسل سوم این خودرو نیز به شکل وارداتی در بازار موجود بود، اولین نمونه‌ سراتوهای نسل دوم مونتاژی سایپا، تحویل مشتریان شد. البته در سراتو مونتاژی، تجهیزاتی مهمی مانند ESP، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، آینه تاشو برقی، استارتر و ترمزهای دیسکی عقب متاسفانه حذف شده بودند. اما علاوه بر حذف آپشن‌ها، سراتوهای مونتاژی در برخی قطعات ازجمله تریم داخلی نظیر صندلی‌ها، رودری‌ها و ... نیز تا حدودی داخلی‌سازی شده‌اند که کاهش کیفیت آنها و نارضایتی خریداران را در پی داشته است. در کنار مدل دستی (با موتور 1600)، سایپا نمونه اتوماتیکش (با موتور 2000) را هم از سال 1394 عرضه کرد که نسبت به مدل دنده‌ای، به امکانات بیشتری مانند کروز کنترل، اتولایت و تهویه اتومات مجهز شده است. سایپا همچنین از تابستان 1396 نیز نمونه آپشنال سراتو 2000 مونتاژی را معرفی کرد که وجود سانروف، سوییچ هوشمند، سنسور و دوربین عقب، صندلی چرم و پدال شیفتر از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • عملکرد جعبه‌دنده
    • ایمنی مناسب شاسی و بدنه
    • امکانات رفاهی (در تیپ اتومات آپشنال)
  • نقاط ضعف
    • کیفیت ضعیف‌تر از مزدا 3
    • کمبود امکانات در مدل 1.6 لیتری
    • حذف ESP در مدل مونتاژی
    • حذف ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای در مدل مونتاژی
    • حذف ترمز دیسکی عقب در مدل مونتاژی
    • تعلیق عقب یکپارچه (خشک‌تر از مزدا 3)
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1396 تا 1397
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 6 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 124 اسب‌بخار
  • گشتاور 156 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.3 ثانیه
  • سرعت 182 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (TD)
  • طول 4530 میلی‌متر
  • عرض 1775 میلی‌متر
  • ارتفاع 1460 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2650 میلی‌متر
  • وزن 1240 کیلوگرم
  • حجم باک 52 لیتر
  • چرخ جلو 195/45R15
  • چرخ عقب 195/45R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1393 تا 1396
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 6 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 124 اسب‌بخار
  • گشتاور 156 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.3 ثانیه
  • سرعت 182 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (TD)
  • طول 4530 میلی‌متر
  • عرض 1775 میلی‌متر
  • ارتفاع 1460 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2650 میلی‌متر
  • وزن 1240 کیلوگرم
  • حجم باک 52 لیتر
  • چرخ جلو 195/45R15
  • چرخ عقب 195/45R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1396 تا 1398
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 6 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2.0 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 154 اسب‌بخار
  • گشتاور 194 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.5 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (TD)
  • طول 4530 میلی‌متر
  • عرض 1775 میلی‌متر
  • ارتفاع 1460 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2650 میلی‌متر
  • وزن 1310 کیلوگرم
  • حجم باک 52 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1393 تا 1396
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 6 دنده اتومات
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 2.0 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 154 اسب‌بخار
  • گشتاور 194 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.5 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (TD)
  • طول 4530 میلی‌متر
  • عرض 1775 میلی‌متر
  • ارتفاع 1460 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2650 میلی‌متر
  • وزن 1310 کیلوگرم
  • حجم باک 52 لیتر
  • چرخ جلو 205/55R16
  • چرخ عقب 205/55R16
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

313 دیدگاه

Pahlavi(2 روز پیش)

سلام دوستان .حدود 6ماهه این ماشین رو دارم فقط یک ایراد دیدم تو این ماشین .فقط خشکه .هیچ ایراد دیگه ای نمی‌تونید پیدا کنید.یک گزینه خوب تو رنج قیمت خودش. مزدا سواران ناراحت نشن از مزدا سرتره به لحاظ قیمت قطعات و سواری

gilase_tanha202(10 روز پیش)

با عرض سلام دوستان من حدود ۲ سالی هست ، سراتو آپشنال مدل ۹۶ رو دارم ، چون میدونم بعضی ها واقعا قصد خرید دارن سراتو واقعا ماشین بی آزاریه و نسبت به ماشین های کره ای هزینه هاش خیلی خیلی معقوله و این فکر میکنم میتونه مهمترین فاکتور باشه ، مزدا ۳ ماشین خوبیه اما لوازم بدنه اش واقعا گرونه و اگه خدای نکرده یه تصادف از جلوی و عقب ماشین داشته باشین حسابی به دردسر گیر میکنین و مخصوصا که مقصر هم باشین کلا در مورد گیربکس ۶ دنده اتومات و موتور سراتو که اصلا شک نکنین ، تعویض دنده در رنگ قیمتش خیلی عالیه و اصلا متوجه تعویض دنده ها نمیشین و در صورت نیاز ۲-۳ دنده هم معکوس میده و سربالایی ها هم خیلی خوب راه میره ، اگه رو دنده دستی بذارین و با شیفترها هم رانندگی کنین و دور موتور حدود ۳ هزار نگه دارین که با کوچکترین اشاره به پدال ماشین میکنه اما معایب ، بلایی که سایپا سر این ماشین اورده، از جمله برداشتن، esp ، دیسک ترمز عقب ، ایربگها و رنگ ماشین بدون شک ایمنی ماشین رو کم کرده و یا رنگ بنده مطمئنا کیفیت ماشین های وارداتی رو نداره اما این هم که میگن قطعاتش ایرانی شده و … اصلا اینطوری نیست ، هر قطعه ای رو نگاه میکنین ارم کیا خورده ، حتی لوازم گلگیرها و بدنه به نظرم داشبوردش نسبت به ماشینهای وارداتی ساده اس و ظاهر معقولی داره بنده اگه مجدد برگردم به دوسال پیش بازم بین سراتو ، النترا و اکسنت و لنسر بازم سراتو رو میخرم ، میدونم لنسر ژاپنیه و هندلینکش عالیه و … اما در کنار اینا گیربکسش cvt هستش و خیلی تنبله و داشبورد خیلی مسخره ای داره و قطعات بدنه اش گرونه ، یا اکسنت چهاردنده اتوماته و … النترا هم خیلی دنبالش گشتم اما تمیزش رو پیدا نمیکردم و اگه تمیز هم بود گرون میدادن (البته من اصلا ماشین چینی نمیخواستم و در انتخاباتم جایی نداشتن) سراتو مخصوصا اتوماتش خیلی بازار فروش خوبی داره و میدونم اراده کنم سک هفته ای میفروشمش امیدوارم این نظر به انتخابتون کمک کرده باشه

_امیرعلی(413 روز پیش)

متاسفانه تو کشور ما در مورد ماشینهای مونتاژ مثل سراتو، اینقدر این فرآیند ادامه پیدا می کنه و به مرور از کیفیت کم میشه که دیگه خودرو توان رقابتشو از دست میده. اگر بدون تعصب و فقط از دید فنی نگاه کنیم، با هزینه کمتر میشه دنا‌ توربو اتومات خرید که تمام ایرادات نسل قبلی دنا برطرف شده، سواری نرمتر، موتور قوی تر، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ای اس پی فعال، طراحی داخلی و خارجی قشنگتر، آپشن‌های بیشتر و بروز تر، صندوق و باک بزرگتر. شتاب و سرعت بهتر و.... حالایه عده میان میگن ماشین کره ای رو با سمند بزک شده مقایسه می کنی! راستش من خیلی تحقیق کردم اولا خودرو به مرور زمان معایبش در میاد و پیشرفت میکنه، البته قصدم حمایت از خودروسازی خودمون نیست که خودم دلم ازشون خونه. همینطور که تحقیق کردم نزدیک به بیست مورد از مشکلات دنا در دنای اتومات برطرف شده. در ضمن در پاسخ به اون افرادی که سراتوی مونتاژ رو محصول کره ای می دونن میگم که اولا این محصول دوازده سال پیش کره است. ثانیا بخشی از قطعات ایرانی شده و کیفیت مونتاژ طی سالهای متوالی افت کرده ثانیا خودرو ساز محترم بخشی از تجهیزات ایمنی خودرو اصلی را مثل ای اس پی، ترمز های دیسکی عقب و کیسه های هوا حذف کرده است. پس این خودرو کره ای هم نیست. در ضمن برای ما ایرانیها که یه ماشین می‌خریم ده سال استفاده می کنیم ماشینی به صرفه تره که تولیدش متوقف نشده باشه. در پایان تجربه رانندگی خودمو از کیا هم تعریف می کنم شتاب خوب، موتور و گیربکسش کاملا هماهنگه، طراحی داخلش هم تقریبا اسپرته ولی سیستم فنربندی، ترمز و تعادل ماشین به خوبی موارد دیگه نیست. یه مورد دیگه هم که به نظرم میرسه موتورهای توربو هستن. بخواهیم یا نخواهیم در آینده همه موتور ها توربو هستن. این مقایسه رو یه جا دیدم که درسته، موتورهای توربو دقیقا مثل سیستم انژکتور هستن، وقتی سیستم انژکتور تو ایران اومد خیلی ها میگفتن زود خراب میشه، تنظیم نمیشه و هزینه اش زیاده ولی الان کسی حاضر نیست ماشین کاربراتوری سوار شده. موتورهای توربو هم از توان موتور حداکثر استفاده رو می کنن و داخل شهر و ترافیک که به توان کمتری نیازه سیستم توربو از مدار خارج میشه وموقعی که شما تو جاده و اتوبان هستید و به توان بیشتری نیاز دارید سیستم توربو وارد مدار میشه. در مورد حساسیت موتور توربو به بنزین سوپر هم طبق معمول اغراق شده، من فردی رو میشناسم که بی ام و توربو داره نزدیک ده ساله به ماشینش بنزین عادی میزنه، حالا سالی چند بار هم سوپر میزنه مشکلی نداره، از دوستانی هم که خودروهای توربو داخلی دارن پرسیدم غالب اوقات بنزین عادی میزنن و نزدیک صد و پنجاه هزار تا هم کار کردن با ماشینشون بدون نقص موتور. البته در مورد سراتوی وارداتی اگر صفرش موجود بود قطعا با همین طراحی انتخاب بسیار بهتری بود.

پیمان1211 (408 روز پیش)

تحلیل خنده داری بود. آخه چیو داری با چی مقایسه میکنی؟

ManiH (404 روز پیش)

دوست عزیز شما میگین سراتو خودروی ۱۲ سال پیش کره است، میشه بگین موتور ef7 مال چند سال پیش هست؟ نظر شما در مورد طراحی ظاهری و داخلی ماشین کاملا شخصی و محترمه ولی واقعا اولین باری هست که میبینم کسی از ظاهر دنا تعریف میکنه اونم در قیاس با سراتو. درضمن به اون دوستتون که به ب ام و توربو بنزین معمولی میزنه بگید با اون بنزین ماشینش رو برای گارانتی نبره چون اولین کاری که میکنن اینه که بنزینش رو تست میکنن و اگر اکتانش پایین تر از استاندارد باشه از گارانتی خارج میشه ماشینش

Sobhasi (383 روز پیش)

این آقای امیر علی و سیاوش اسدی و سیاوش محسنی،قطعا از مدیران و یا سهامداران و یا از عوامل ایرانخودرو هستن!!چونکه یک مدت پژو ۲۰۰۸ رو ترجیح میدادن به تمام ماشینا و حالا که روابط با فرانسه قطع شده،رو آوردن به خودروی دنا!!! خودتون میتونید برید و توی نظرات بقیه خودرو ها مشاهده کنید!! این آقایون بلا استثنا خودروی مورد نظر خودشون رو با تمام ماشینها مقایسه میکنن و در آخر به این نتیجه میرسند که هیچ ماشینی بغیر از ماشین مورد نظر خودشون ،بدرد نمیخوره و آشغاله!! واقعا خجالت آوره!!

Mapoorfalah (17 روز پیش)

هموطن لطفا انصاف داشته باشید من خودم خودرو سراتو داشتم و ازش خسته شدم و فروختم شاید سراتو یکم خشک باشه ولی خشکیش در برابر اکسنت و ماکسیما به چشم میاد نه سرطانی مثل دنا البته باور کنید تا سراتو ندلشته باشید نمی دونید ماشین چیه شاید ال نود و ساندرو به لحاظ کیفی یه تعریفی از سراتو بدن ولی دنا اصلا چی هست؟ موتورش مال عهد عتیق هست توربو نسل یک که توربو نیست توربو رو کپچر نصبه اینی که رو دنا گذاشتن ترجیحا بهش بگید سشوار بهتره بعد مسئله بدنه و امنیت سراتو مطرح میشه که تو دنا یادشون رفته در نظر بگیرن تو صفحه اریزو ۶ بگید دنا همه بهشون بر میخوره بعد شما دارین با سراتو مقایسه می کنید؟؟؟

Mamad034(347 روز پیش)

بین سراتو 96وماکسیما90کودوم رو بخرم ؟! لطفاً راهنمایی کنید ممنون

Hamidreza9 (339 روز پیش)

سلام بنظر من سراتو بگیر مدل ۹۶ دیگه خرج نداره ولی ماکسیما مدل ۹۰ مدلش پایین هست

ani98 (189 روز پیش)

سراتو بگیرید چون بازار فروش بهتری داره و هم چون نسبت به ماکسیما که قدیمی شده و خرج هایش شروع شده خرجی نداره ولی از مدل هایی که یک مدت خوابیده نگیرید چون باتری اش خراب شده و باید مدام عوض کنید باتری رو چون دیگه هیچی فابریک نمی شه

Mapoorfalah (17 روز پیش)

یه زحمت بکشید تو یه بنگاه سوار ماکسیما شید پنج دقیقه دور بزنید دیگه همچین سوالی نمیکنید مشکل از وضع بد خودرو سازی ما هست

Sepehr (464 روز پیش)

سلام دوستان من تا ۴۵۰ میلیون پول دارم و بین سراتو سایپا ساده و ماکسیما اتوماتیک کارکرده و کرولا ۲۰۰۸ موندم میخواستم کمری ۲۰۰۷ بگیرم قیمتا رفت بالا الان همین سه تا رو میتو تم بگیرم کدوم؟؟؟؟

سعید اکبری (440 روز پیش)

دوست عزیز سراتو آپشنال مدل ۹۶ ، کم کارکرد ، یک لکه رنگ با قیمت تقریبی ۴۵۰ در حال حاضر ، مرداد ۹۹، به نظر بنده منطقی تر و از لحاظ بازار فروش خودروهای دست دوم و از سوی دیگر تامین قطعات مصرفی نیز نسبت به کرولا ۲۰۰۸ و ماکسیما ، بهتر است .

ani98 (189 روز پیش)

سراتو چون اونا قدیمی شدن و صفر سراتو رو بگیرید بهتره

Mapoorfalah (17 روز پیش)

من سراتو داشتم الان اکسنت دارم پدرم یه ماکسیما مدل ۸۲ داره. ماکسیما قابل مقایسه با این دوتا ماشین نیست هیچ چیز اکسنت یا سراتو در حد ماکسیما نیست هیچ چیزیشون فقط کم مصرف تر هستن همین

AliArash(142 روز پیش)

با سلام بنده قصد خرید ماشین تا ۶۰۰ میلون تومان رو دارم ، اکسنت بلو ۲۰۱۶ بخرم یا سراتو آپشنال ۱۳۹۷ ۲،۰ لیتر ممنون که جواب میدید

Mahan84 (132 روز پیش)

سلام به نظرم سراتو چون هم کم صدا تره هم قدرت بیشتری داره هم آپشناش بیشتره اکسنت ۵ سال پیش تولید شده

Mapoorfalah (17 روز پیش)

وقتی میگید تویوتا دیگه بحث تمومه

Mh89(56 روز پیش)

فقط اکسنت وارداتی ۱ چراغ هالوژن ۲ خیلی نرم ۳ کابین با کیفیت ۴ کابین بی صدا ۵ حالت رانندگی Economy(Eco) ۶ مصرف کم ۷ باک ۴۰ لیتری ۸ طراحی ظاهری زیبا و زاویه دار و خط کشی شده ۹ داشتن سنسور فشار باد تایر و نمایشگر که نشان می‌دهد کدام چرخ باد آن کم تر است ۱۰ مانیتور ۷ اینچ البته در مدل مونتاژی ۱۱ گیربکس دقیق و تعویض دقیق دنده ها و نرم عوض کردن ۱۲ چراغ های جلو و عقب زیبا ۱۳ هیچی

Hamed65 (33 روز پیش)

اینجا درمورد سراتو باید نظر داد. مطمئنا سراتو یه سر و گردن بالاتر از اکسنته

Mapoorfalah (17 روز پیش)

اکسنت خودرو به روز کره هست معلومه بهتره من خودم سراتو ۲۰۱۶ داشتم تازه با یه اکسنت معاوضه کردم تنها نقطه ضعف اکسنت شتابش هست که در برابر ایمنی و کم مصرف بودن اکسنت اصلا به چشم نمی‌آید

Hamed65(33 روز پیش)

من که مدل ۹۷ دارم خیلی راضی ام مخصوصا شتاب و نرمی

ali43(47 روز پیش)

من فقط مزایا و معایب این ماشینو میگم معایب : ۱.نداشتن esp (که به خاطره قدرت بالای موتور خیلی نیازه ) ۲ . پایین اومدنه کیفیت در مدل های مونتاژی ۳ . ترمز های کاسه ای عقب در مدل های مونتاژی ۴ . کمبود آپشن نسبت به رقبا ۵. طراحی قدیمی ماشین ( برای سال ۲۰۱۰ ) ۶.داشتن دو ایربگ ( که رقبای کره ای این ماشین با قیمت کمتر ۶ ایربگ دارن ) ۷. فرمان هیدرولیکی ( رقبا یا الکتریکی هستن یا کمکی الکتریکی ) نقاط قوت : ۱. توان بالای موتور و مچ بودن خیلی خوبه گیربکس شش سرعته اتوماتیک با موتور ۲. بازار دست دوم خوب (که برای بسیاری از افراد مهمه ) ۳. استهلاک کم خودرو

Samanehh(80 روز پیش)

فوق العادست.نسبت به هم رده های قیمتی خودش یک سر و گردن بالاتره

Show More