کیا اپتیما هیبرید

سال

با اینکه سابقه اپتیما هیبرید در بازار جهانی به سال 2011 برمیگردد اما ایرانی‌ها برای اولین بار در نیمه اول سال 98 بود که با این خودرو آشنا شدند. اپتیما هیبرید موجود در بازار کشورمان توسط اطلس خودرو وارد شده و به لحاظ ظاهری نیز براحتی از اپتیمای بنزینی، قابل تشخیص است. به عنوان مثال کافی است به فرم خاص جلوپنجره، تغییر سپرهای جلو و عقب و همچنین تغییر رینگ‌ها در اپتیما هیبرید توجه کنید. کابین هردو مدل بنزینی و هیبریدی نیز کاملا مشابه یکدیگر است و فقط در مدل هیبریدی، صفحه کیلومتر خودرو تغییر کرده. اما برخلاف اپتیما JF بنزینی، این هیبریدی فاقد موتور 2.4 لیتری است چراکه از یک موتور 2.0 لیتری GDI با قدرت 154 اسب بخار به همراه یک موتور الکتریکی با قدرت تقریبی 60 اسب بخار بهره می‌برد. اپتیما هیبرید همچون سوناتا هیبرید، فاقد حالت رانندگی تمام برقی است؛ یعنی تصمیم‌گیری برای اینکه در چه زمانی از موتور بنزینی و در چه زمانی از موتور الکتریکی استفاده شود، برعهده ECU خودروست نه برعهده راننده! در حالت توقف کامل یا در سرعت‌های کم، موتور الکتریکی وارد مدار می‌شود، ولی در صورت شتاب‌گیری ناگهانی یا افزایش سرعت خودرو، موتور الکتریکی هم بلافاصله به مدار می‌آید. اما اپتیما هیبریدی به لحاظ آپشن، یک پله پایین‌تر از اپتیما جی‌تی لاین است؛ چراکه اکثر مدل‌های وارداتی به کشورمان، از تیپ نیمه فول هستند و مثلا آپشن‌های مهمی مانند رادارهای ایمنی، دوربین 360، اتوپارک، سقف جیر، گرمکن عقب و ... در آنها وجود ندارد.

ادامه...