در سال 2009 پارس‌خودرو اندکی پس از واردات تی‌ینا، مونتاژ آن‌را آغاز کرد و اولین نسخه‌های آنرا سال 1389 و با دو تیپ XL و XV به بازار فرستاد. تیپ XV (معروف به های‌کلاس) نسخه فول تی‌یناست و امکانات بیشتری نسبت به تیپ XL یا نیمه‌فول دارد؛ امکاناتی مانند کنترل کشش، ایربگ‌های پرده‌ای، اتولایت، تهویه صندلی‌های جلو، پانوراما و سانروف. مونتاژ این لوکس ژاپنی تا زمان تشدید تحریم‌های صنعت خودرو در سال 2013 ادامه داشت و هرچند در این مدت تی‌ینا، فروش خوبی را تجربه کرد اما نتوانست محبوبیت خارق‌العاده ماکسیما را در ایران تکرار کند.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • ایمنی
    • فضای جادار کابین
    • تعلیق کارآمد
    • مصرف سوخت
  • نقاط ضعف
    • عرضه محدود
    • خدمات پس از فروش
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1390 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس CVT X-TRONIC
  • پیشرانه 6 سیلندر
  • حجم موتور 2.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 182 اسب‌بخار
  • گشتاور 228 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.6 ثانیه
  • سرعت 200 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9.4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان بزرگ
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (J32)
  • طول 4850 میلی‌متر
  • عرض 1795 میلی‌متر
  • ارتفاع 1475 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2775 میلی‌متر
  • وزن 1521 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 215/55R17
  • چرخ عقب 215/55R17
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس CVT X-TRONIC
  • پیشرانه 6 سیلندر
  • حجم موتور 2.5 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 182 اسب‌بخار
  • گشتاور 228 نیوتن‌متر
  • شتاب 9.6 ثانیه
  • سرعت 200 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9.4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان بزرگ
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم (J32)
  • طول 4850 میلی‌متر
  • عرض 1795 میلی‌متر
  • ارتفاع 1485 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2775 میلی‌متر
  • وزن 1533 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 215/55R17
  • چرخ عقب 215/55R17
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

85 دیدگاه

Shahaabb(13 روز پیش)

داشتم نظرات دوستان را میخوندم یه جمله ای یکی از دوستان نوشته بود که به نظر من درست بود و خود منم دقیقاا همین حس را دارم هر وقت سوار میشم. ایشون نوشته بودند هر وقت سوار میشی دلت نمیاد زیر پانصد کیلومتر باهاش رانندگی کنی. من مدل نود دارم هر وقت سوار میشی دلت میخاد بندازی تو جاده بری سفر واقعا صندلی های بینظیری داره موتور بی نهایت بی صدا

ssfree(45 روز پیش)

عااالیه فقط چرا سنسور باران و سنسور دنده عقب نداره؟ :///

amir57(199 روز پیش)

سلام دوستان بین هوندا آکورد 2013 با نیسان تیانا کدوم بهتره

BabakCrus (186 روز پیش)

سلام دوست عزیز، هوندا یه سر و گردن از همه ژاپنی ها بالاتره، تو کیفیت و دوام و آپشن، نباید با ژاپنی های دیگه مقایسه بشه، یادمه یه مستند خیلی سال پیش میدیدم که توش کلی ماشین ژاپنی و آلمانیو تست میکردن، وحشیانه تست میکردنا، یکی از مدلهای قدیمی هوندا هم تو تست بود، یکی از تستاشون این بود که موتورو بدون آب روشن میزاشتن ببینن تا چند دقیقه میتونه موتور بدون آّ کار کنه و اینکه وقتی از کار میوفته چی میشه یا به به قول خودمون چقدر طول میکشه که موتور ماشینهای مختلف بدون آب واشر سرسیلندر سوزونن، از برندهای تویوتا و نیسان و میتسوبیش هم بودن آلمانی ها بنز و بی ام و، و فولکس و آئودی و پورش هم بودن، هوندا آخرین ماشینی بود که تست شد، تا قبل اون ماشینای آلمانی حداکثر 10 دقیقه بدون آب کار کردن بعد موتور یجورایی ترکید و انفجارشون شدید بود، موتورای ژاپنی تا 20 دقیقه حداکثر دووم آوردن، انفجار و از کار افتادن موتورهای ژاپنی خیلی کم صدا تر و کم دود تر بود مثل ترکیدن کپسولی تو چهارشنبه سوری، اینو بگم که همه رو در حالت ایست کامل فقط روشن میزاشتن تا موتور از کار بیوفته، نوبت به هوندا رسید، تا نیم ساعت درجا کار کرد، کسی که تست میکرد خسته شد و با ماشین شروع کرد به رانندگی کردن تا نیم ساعت دیگه باهاش روند باز خسته شد پیاده شد و منتظر موند حدود 1 ساعت و 20 دقیقه بعد از شروع تست، موتور هوندا با یه صدای خیلی آروم و بدون انفجار و دود، خاموش شد، کف همه بریده بود تازه هوندای مورد تست حدود 450 کیلومتر راه رفته بود و از بقیه خودروهای تست هم سال تولیدش قدیمی تر بود هم کیلومتر پیمایشش بیشتر بود، کیفیت و دوام هوندا بین افسانه های دوام و کیفیتی مثل تیوتا و میتسوبیشی و نیسان هم یه افسانست، ولی در ایران اگر نیاز به تعمیر پیدا کنی یا تعویض قطعه ای، کفشهای آهنی و هزینه ای به مراتب بالاتر از بقیه هم میهنانش نیاز داری، اینو بزار در کنار بازار افتضاح خرید و فروشش که حتی از لنسر هم ضعیف تر و بد فروش تره، اما از یطرف کیفیت و دوامش چیزی نیست که بشه به راحتی ازش گذشت، خاص و تک و بینظیر، پس از نظر بازار فروش و تهیه قطعات تیینا(که خودش بده تو این موارد) از هوندا وضعیت بهتری داره، اما، از نطر بقیه چیزها مثل سواری، هندلینگ، قدرت، ایمنی، دوام و کیفیت و آپشن و.... ، هونداست که میتازه، مانا باشید

farshid 39 (154 روز پیش)

سلام برابدر عزیر اولا گیربکس تیانا هیچ مشکلی نداره . به اندازه سر سوزنی هم مشکل نداره .اگر سوار یه تیانا شدی که جنین مشکلاتی که میگید داشته قطعا زیر پای یه انسان نامرتب و داغون کننده ماشین بوده .هر کسی تیانا داره به ندرت این ماشین میفروشه .مگر اینکه ماشین داغون کرده باشه و بخواد ردش کنه . یه روز یه تیانا ندل 92 دم بنگاه دیدم که برای فروش 800 گذاشته بود ماشین که بررسی کردم گفتم اگر این ماشین 800 تومان هست ماشین من هشت میلیارد هست .تنها مشکل این ماشین کف کوتاه هست که مخصوص کوه و بیابون نیست در غیر این صورت یه عمر ماشین هست به شرطی که به روغن گیربکس در هر 40 هزار کیلومتر برسی .که این برای همه ماشین های اتومات باید رعایت بشه .ضمنا اگر دقت گنید به ندرت تیانا میبینی بیشتر از 150 هزار کیلومتر رفته باشه مثلا ماشین من مدل 92 هست تازه کیلومترش شده 33000 که فقط و فقط وفقط باطری ماشین یکبار عوض کردم .البته من دو ماشین دیگه هم دارم ولی تیانا گزاشتم برای مسافرت های بالای 1000 کیلومتر چون سوارش که شدی دلت نمیاد زیر 500 کیلومتر رانندگی از تیانا پیاده بشی این ماشین یعنی راحتی یعنی اسایش یعنی ایمنی یعنی اخر ماشین و نداشتن استهلاک

BabakCrus (51 روز پیش)

سلام و درود دوست عزیز farshid39، بنده اصلا در مورد تیینا چیزی گفتم؟؟ نکته منفیی رو اشاره کردم؟؟ صرفا به دوستمون که بدنبال انتخاب بودن بین تیینا و هوندا، در مورد یک مستند که دیده بودم صحبت کردم و بجز این مستند در همه جراید خودرو برتری محسوس هوندا دوام بیشتر نسبت به همه ژاپنی هاست و بنده فقط درمورد دوام و البته آپشنها و کیفیت بهتر هوندا گفتم نه چیز دیگه، شما یا نخوندی مطلب رو یا دنبال نظر دادن و بحث الکی هستی، آکورد و تیینا رو اصلا نباید با هم مقایسه کرد چون از نظر فنی هیچ اشتراک یا شباهتی ندارن و در اصل بجز اشتراک در کلاس سدان هیچ وجه تشبیه دیگه ای ندارن، اما آمار فروش برند هوندا در آمریکا که اتفاقا نیسان هم در این بازار حصور فعالی داره، رو نگاه کنید میبینید هیچ برند واردتای ای به اندازه هوندا فروش نداره تو این بازار و این امر خودش گویای خیلی چیزهاست، بازار خودروی آمریکا مثل ایران نیست که پراید بخاطر قیمت بیشترین فروش بازار رو داشته باشه، علاوه بر اینکه خرید خودرو در آمریکا بسیار راحتتر از ایرانه در آمریکا کیفیت و راحتی و جان سختی مهمترین المانهای انتخاب برای یک خودروست، تیینا خودروی خوبیه و برتریش نسبت به هوندا حجم بالاتر موتور و کمی شتاب بهتر و گشتاور بیشتر از هوندا آکورد هست ولی ضعفاش خیلی بیشتره : مصرف بیشتر، استهلاک بالاتر نسبت به برند هوندا، cvt بودن گیربکسش نسبت اتوماتیک بودن آکورد2013، کیفیت پایینتر ادوات کابین و آپشنها نسبت به آکورد، هندلینگ ضعیف تر و عملکرد فنی پایین تر نسبت به آکورد، سواری خشکتر نسبت به آکورد، تکنولوژی و ساخت قدیمی تر نسبت به آکورد 2013، هماهنگی بین گیربکس و موتور بد نسبت به هماهنگی گیربکس و موتور آکورد، فیس و ظاهر قدیمی که صد البته فیس و ظاهر سلیقه ای هست ولی بنظر خود من آکورد جوان پسند تر هست و به قولی تی ینا ماشین پیرمدیه بیشتر و مورد آخر هم خودتون ضمنی ریز اشاره فرمودید که اگر به خرج بیوفته واقعا ارزش نگه داشتنشو نداره که نسبت به هوندا به مراتب خیلی سریعتر به خرج میوفته، هوندا در کل برند جون دارتریه نسبت به برندهای هم وطنش، سخت میشه یه هوندا رو به خرج درآورد و در کل در بین همه ژاپنیها هوندا جان سخت تره، هرچند خودم حدود 11 سالیه که حضرت سوارم، ولی اگر هوندا در ایران مدلی داشته مشابه با حضرت(از نظر فنی و آفرود) بی شک انتخابم هوندا بود، شما هم لطفا اول بخونید نظرهارو بعد نظر بدید، هر کسی فکر میکنه خودروی خودش بهترین خودروی جهانه حتی اگر ژیان داشته باشه (من خودم داشتم) فقط به حسناش نگاه میکنه نه ضعفاش و میگه چپ نمیکنه و بنزینو بو می کشه راه میره و...، اما دوست عزیز تا الآن هیچ خودرویی ساخته نشده که فقط حسن داشته باشه، هر خودرویی معایب و مزایای خودش رو داره حتی همون ژیان، آدم عاقل هم خودرویی رو انتخاب میکنه(اگر از نظر مالی مساله ای نباشه) که مزایای خودروی انتخابیش بیشتر از معایبش باشه و یا نسبت به شرایط اون فرد نیازهاشو برطرف کنه، تی ینا قرار بود جای ماکسیما رو بگیره ولی شکست خورد، قرار بود انتخاب اول خانواده ها باشه اما شکست خورد، ولی دلیل بر بد بودن یا بی کیفیت بودن این ماشین نیست، از خیلی از تیوتا ها و مزداها ی هم ردش و حتی بعضی از آلمانی های هم سنش بسیار جلوتر و بهتره، اما در مقایسه با هوندا آکورد 2013 که دوستمون amir57 پرسیده بودن، کفه ترازو به سمت آکورد خیلی سنگین تره، تو یه رنج بودن قیمت این دو هم بخاطر دو نکتست، یک بخاطر عدم اجازه ورود خودرهایی با حجم موتور بالاتر از 2.5 لیتر(بجز منع ورود خودرو که در این سه ساله هست) و دو بازاریابی بشدت بد هوندا در ایران و عدم شناساندن و جا انداختن درست این برند در ایران، امیدوارم مفید بوده باشه، مانا باشید.

masoudacc(77 روز پیش)

سلام خدمت دوستان،من مدتی این ماشینو داشتم فروختم ولی الان بدجور دنبال سالمشم،ماشین عالیه شک نکنید.فقط سنسور باران نداره ک نمیدونم چجور میشه نصب کرد ؟

Shahaabb(91 روز پیش)

با سلام. من این ماشین را بعد از تحقیقات فراوان از افراد خبره و تعمیرکارهای ماهر خریداری کردم. خوب نرمی و بیصدایی داخل کابین که کاملا با سایر ماشین های هم رده خودش کاملا مشهوده و با یک بار رانندگی با این و مقایسه با سایر ماشین ها به راحتی معلوم میشه. اما نکته جالب موتور نصب شده هست با کد وی کیو بیست و پنج دی ای نیسان این موتور روی نیسان آلتیما های جزیره کیش و رنو سفران هم هست. جالب بدونید حتی یک مورد دقت کنید یک مورد خرابی از این موتور تا حالا گزارش نشده حتی من کیش هم که کیفیت بنزین پایین تری داره از چند نفر از کسایی که داشتند سوال کردم اونها هم از عمر بالای موتور به شدت تعریف میکردند و اما بریم سراغ گیربکس که من هم موقع خرید تقریبا همه نمایندگی ها و تمیرکارهای گیربکس را دیوانه کرده بودم آقا یک کلام به صد کلام بعد تحقیق فراوان اول اینکه روغن گیربکس هر شصت هزار به همراه دو عدد فیلتر گیربکس تعویض البته یک فیلترها را میشه فقط تمیز هم کرد. این به تنهایی نود درصد داستانه. دوم اگر در دمای بالای 45 درجه و شرایط فشار روی موتور مثلا سربالایی به مدت طولانی رانندگی کنید خود گیربکس به صورت هوشمند سرعت را متناسب نیاز کم میکنه یعنی ماشین در حدی دور موتورش بالا میاد که گیربکس آسیب نبینه... اما راه حل فقط و فقط نصب یک رادیات گیربکس اضافه هست. دقت کنید فن نیاز نیست نصب کنید. البته نمونه های مونتاژ خودش رادیات پشت پرژکتور سمت راست داره.

MEGAN(92 روز پیش)

بهترین ماشین مونتاژی ایران هست . تنها مشکلش گیربکس نیست بنظرم. تنها مشکلش قیمت و بازارش هست.

Ezdar(106 روز پیش)

انتقادات زیادی نسبت به شتاب‌گیری اولیه نامناسب این خودرو به دلیل عملکرد ضعیف گیربکس آن وجود دارد کمبود نسبی قطعات یدکی و نمایان شدن برخی مشکلات برای تعمیر و نگهداری گیربکس ، از عمده مشکلات این خودرو قدیمی است

Sepehr0922(371 روز پیش)

سلام قیمت این ماشین چقدره؟

1234R56789 (124 روز پیش)

800 میلیون تومان

Pr(126 روز پیش)

سلام خدمت همه من کامنت های این خودرو رو خوندم و دیدم که بین برخی از دوستان اختلافاتی به وجود اومده من ماشین های زیادی رو سوار شدم مثل کمری، کرولا، لندکروز، پرادو، سانتافه اتاق قدیم و جدید، سونوتا هیبرد،کمری هیبرد، بی ام و 528i و بنز e200 2015، ایکس تریل، تیینا، اپیروس، تالیسمان، کولیوسو وراکروز که بعضی ها برای اقوام و بعضی برای خودم بوده اول بریم سراغ آلمانی ها که هم بنز و هم بی ام و سواری لوکس و عالی رو دارن که در اضای این سواری هزینه های سرسام آوری هم دارن و بهتره وقتی به کارکرد 50000 رسید ماشینو رد کنی که بعدش زیاد میری تو خرج. نیسان ایکس تریل ماشینی لوکس و با سواری نرم داری داره و رقیبش کولیوس هست که سواری اسپرتی رو بهت میده و سلیقه ای هست. وراکروز وقتی تولید شد از روی لندکروز و پرادو ژاپنی ها تقلید کرد که توی شاسی بلند هایی که من سوار شدم از همه پر قدرت تر بود و بنزین کمتری نسبت به پرادو و لندکروز داره و آپشن هاشم با لندکروز برابره و ارزش خرید بیشتری داره ولی خب هرکی پولشو داره لندکروز و پرادو حس رانندگی بهتری دارن و بهت احساس قدرت میدن اما موضوع اصلی اینکه کره ای بهتره یا ژاپنی....این یه موضوع فوق‌العاده تعصبی هست. ژاپنی ها برتری شون توی اینه که فوق‌العاده کم استهلاک هستن و واقعا هیچیشون نمیشه البته بین ژاپنی ها دوباره کمپانی تویوتا خیلی توی این زمینه جلو هست پس نتیجه میگیریم توی مدل های پایین ژاپنی ها قطعا سر تر هستن اما کره ای ها توی مدل های بروز در ایران واقعا سرتر هستن چون ژاپنی ها اصالت کلاسیک خودشون رو حفظ کردن و توی بروز بودن کمتر بروز شدن کره ای ها بیشتر جلو رفتن

Amrkh(198 روز پیش)

سلام دوستان عزیزان خواهشاً راهنمایی کنید بنده قصد خرید تی ینا دارم بودجه ام به خودروهای 2016-17 هم میرسه اما از اون جایی که تی ینا هم ژاپنی و هم خیلی نرم و راحت هست می‌خوام برم سراغ این ماشین چون فکر نکنم راحت تر و نرم تر از این ماشین در این رنج پیدا بشه حالا دوتا مسئله هست اول اینکه بنظرتون ارزش داره تی ینا مدل 91-92 البته کم کارکرد بگیرم؟!چون بالاخره هفت سال از عمرش گذشته مسئله دوم اینکه بحث گیربکس یکم منو مردد کرده اینکه خیلی گیربکس حساسی داره مشکل زوزه و صدای اضافی و گاز نخوردن ماشین و .... نمی‌دونم واقعیت یا نه و نمی‌دونم راهکارش چیه با اصن اینا الکی هست یا نمی‌دونم این صدا به خاطر نوع گیربکس عادیه دوستان و عزیزان خواهشاً و لطفا پاسخ بدید خیلی مهمه اگر گروه تلگرامی یا واتساپ از این خودرو سراغ دارید لطفاً در اختیار بنده قرار بدید ممنون

هومان (191 روز پیش)

عزیز مطلب رو خودت گفتی - ۷ سال‌کار کرده - قطعات یدکیش گرونه - بازار فروشش هم خوب نیس - گفته بودی پولت ب ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هم میرسه - برو همون ها رو بگیر

Show More