هفت سال پس از عرضه پژو 405 در ایران و به‌صورت دقیق‌تر در سال 1379، ایران‌خودرو تبلیغات خود را برای فروش مدلی جدید با نام «پرشیا» آغاز کرد؛ مدلی که البته اندکی بعد، به «پارس» تغییر نام داد. پژو پارس را باید فیس‌لیفتی فرانسوی از پژو 405 دانست که برای بازار کشورهای درحال توسعه و با الهام از پژو 406 طراحی شده است. ظاهر جذاب‌تر پارس در مقایسه با 405 باعث شد تا استقبال مشتریان ایرانی از این محصول بسیار چشمگیر باشد طوری‌که حتی با گذشت بیش از ربع قرن از مونتاژ آن، همچنان از محبوب‌ترین تولیدات داخلی است. پژو پارس این روزها در قالب دو تیپ با نام‌های پارس سال (با پیشرانه 1.8 لیتری XU7) و پارس LX (با پیشرانه 1.6 لیتری TU5) به مشتریان تحویل داده می‌شود که هر دو تیپ علی‌رغم شباهت‌های فنی و افت کیفیت در طی چند سال اخیر، از شرایط مناسبی در بازار فروش برخوردارند. ایران خودرو از اواخر سال 97، «رینگ آلومینیومی» را از تجهیزات استاندارد پارس LX و اتومات و همچنین «ترمز عقب دیسکی» را هم از تجهیزات استاندارد پارس LX حذف کرد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • بازار دست‌دوم
    • فضای جادار کابین
    • فراوانی قطعات یدکی
    • عملکرد سیستم تعلیق
  • نقاط ضعف
    • مصرف سوخت
    • کیفیت ساخت
    • سفارشی شدن رینگ برای LX و اتومات (از اواخر 97 به بعد)
    • سفارشی شدن ترمز عقب دیسکی برای LX (از اواخر 97 به بعد)
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1382 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر XU7J4P
  • حجم موتور 1.8 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 110 اسب‌بخار
  • گشتاور 155 نیوتن‌متر
  • شتاب 9 ثانیه
  • سرعت 195 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.1 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1165 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 195/60R15
  • چرخ عقب 195/60R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1392 تا 1396
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر XUM
  • حجم موتور 1.9 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 105 اسب‌بخار
  • گشتاور 155 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.9 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.6 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (سری جدید از مدل 93)
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1155 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 195/60R15
  • چرخ عقب 195/60R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1387 تا 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر TU5
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 108 اسب‌بخار
  • گشتاور 142 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.2 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (داشبورد جدید از مدل 93)
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1165 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی 15 اینچ (سفارشی)
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل (سفارش مدیران)
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1388 تا 1399
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 4 دنده اتومات - (گیربکس جدید از مدل 97)
  • پیشرانه 4 سیلندر TU5
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 105 اسب‌بخار
  • گشتاور 142 نیوتن‌متر
  • شتاب 15 ثانیه
  • سرعت 180 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.2 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول - (داشبورد جدید از مدل 94)
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1214 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی 15 اینچی (سفارشی)
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل (سفارش مدیران)
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1379 تا 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر L3
  • حجم موتور 1.8 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 100 اسب‌بخار
  • گشتاور 153 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 180 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (سری جدید از مدل 93)
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1248 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی - مخزن گاز 75 لیتری
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1379 تا 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر L3
  • حجم موتور 1.8 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 100 اسب‌بخار
  • گشتاور 153 نیوتن‌متر
  • شتاب 11 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9.1 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1165 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
556 دیدگاه

saeed84311(77 روز پیش)

سلام ، دوستان بین پارس xu7 و پارس LX کدوم یکی شتاب ثانویه بیشتری دارد ممنون میشم اگه جواب بدین

Moein47 (75 روز پیش)

Xum

AmirHo (20 روز پیش)

تیوفایو

Hjjjjjjj (15 روز پیش)

پارس تیوفایو خالی باشه خوبه وگرنه پارس سال قوی تره

Saeiiiddd (4 روز پیش)

100% tu5 چون من الان هردو شو دارم

Elahe64(241 روز پیش)

سورن پلاس بهتره یا پارسtu5?

Farmas (235 روز پیش)

سلام پارس بهتره چون نسبت به رانا پلاس برای قد بلندها بهتره و جادارتره و صندوق عقبش که جای خود داره.

mahf (233 روز پیش)

سورن پلاس بخاطر اینکه جدید هست، احتمال اینکه سود زیادی بهش بیاد و گرونتر بشه زیاده،و سورن پلاس گیافه خیلی قشنگی داره نسبت به پرشیا چون پرشیا سال 79 است سورن پلاس مدلش 99 است و خیلی بهتر از پرشیا است درکل سورن پلاس

Djv (231 روز پیش)

پارس فنیش بهتره چون موتورش خیلی کم استهلاک و کم مصرف تره نسبت به ای اف سون ولی خب بحث ایمنی هست که میرسیم به یه پژو کاغذی به قول بعضیا و یک ۴۰۵ کمی تقویت شده از نظر ورق های بدنه. ایمنی سورن در کل بهتره فضای جفتشون یکیه تقریبا قیافه سورن به نظر من خوشگلتره و اپشناشم در حد کروز کنترل و دی لایت بیشتر از پارسه. بازار پارس هم قطعا بهتره. در کل من باشم سورن پلاس رو انتخاب میکنم.

Amirmohamad (173 روز پیش)

بستگی به ملاک هات داره

Amirmohamad (173 روز پیش)

سمند ماشبن سنگینیه بعد چند سال لش میشه جوری ک کوچیک ترین چاله رو احساس میکنی

ssfree (153 روز پیش)

سورن پلاس چون موتورش باز المانیه ولی پارس هم خوبه الان انتخاب سخته من اگه باشم میگم ای اف چون خیلی ایمن تره خوشگل تره و در کل من ای اف سون رو ترجیح میدم چون خیلی لشه و به این راحتی از رو زمین بلند نمیشه

MSA (11 روز پیش)

سورن پلاس

TReza66(383 روز پیش)

پارس سال بهتره یا سمند ای اف سون؟

Vahid021 (273 روز پیش)

سمند ef7 بهتره

Farmas (258 روز پیش)

پارس سال سمند داغونه

Djv (254 روز پیش)

سمند قویتره شتابشم بهتره فقط مصرفش بیشتره در ل سمند بهتره به نظر من.

MoHammag85 (252 روز پیش)

ببین موتور ef7 نسبت به xu7پیشرفته تر و بروز تر هست و اینکه ۱۶ تا سوپاپ داره که قدرت و گشتاور بالاتری رو هم از موتورxu7 داره و به دلیل داشتن cvvtمصرفش هم کمتره

Amirmohamad (173 روز پیش)

هیچ کدوم پارس تیوفایو

ssfree (153 روز پیش)

قطعا ای اف چون خیلی خوش شتاب و کم مصرفه فقط سرویس هاش باید به موقع باشه تا اذیت نکنه

AmirHo (97 روز پیش)

سمند ef7 بهتره من خودم دارم کم مصرف پرشتاب و سرعت بالا داره بنزینی بهتره

Fast (88 روز پیش)

پرشیا های جدید توش جیر جیر میکنه فکنم ایرانخودرو توشو از زباله های بازیافتی ساخته سمند های جدید هم کیفیتشون پایین اومده ولی توش جیر جیری نمیکنه موتورشم تقریبا بروزه ای اف سونو میگم و از بدنه پرشیا بهتره پرشیا با سرعت ۵ تا به دیواری میخوره سپرش میخواد بشکنه خیلی بدنش ضعیفه برا همین شتابش کمی از سمند بیشتره توش خیلی قشنگه ولی همونطور که گفتم کیفتش افتضاحه

Moein47 (75 روز پیش)

در کل سمند صفر

Alieghbali (60 روز پیش)

سورن پلاس بخر قیمتش خوبه الان‌ بازار

AmirHo (20 روز پیش)

سمند بهتره مصرف کم وشتاب قوی ولی یک بدی هم که داره قطعات گران و فقط ایران خودرو میتونه به موتور دست بزنه من خودم تا یک ماه پیش داشتم وفروختمش ولی الان می خواهم پژو پارس سال بگیرم

MSA (11 روز پیش)

سمند بعدش سورن پلاس بگیر از هر دو بهتره

NightMan(77 روز پیش)

سلام دوستان عزیز من ی سوالی دارم الان من ی ریو مدل 90 کم کارکرد و رنگ شاسی پلمپ موتور سالم دارم بنظر شما ارزش داره بفروشمش با پولش کمی سرش بزارم پژو پارس TU5 مدل 93 ک داشبورد جدید هس ب بالا بخرم اونایی ک براساس سلیقه و نظر خودشون نظر میدن بگن و اونایی ک از نظر فنی هندلینگ قدرت خیلی ممنون

Ffffaaaa (31 روز پیش)

سلام ببین پارس قدرتش دو برابر ریو هندلینگ هم دو برابر ریو کولر قوی داره و در سر بالایی کولر خوب کار میکنه کیفیت رو دری های ریو بهتره بنظرم پارس بگیر

Hjjjjjjj (15 روز پیش)

Fffaaa در جواب پارس رو با ریو مقایسه میکنی؟! ریو با ورنا اوانته مقایسه میشه نه پارس

Sinazzzzzz (12 روز پیش)

سلام بنظرم ریو خودتو نگه دار من مادرم یک ریو مدل 91 داره و خودم پارس تیوفایو 96 ولی به عنوان کسی که هردو ماشین و داره میگم که ریو از هر نظر سرتر هست موتور mitech ریو 16 سوپاپ 4 سیلندر هست و با گیربکسش بسیار همخوانی داره و شتابش نسبت به یه موتور 1.5 لیتری فوق العادس ماشین کف زمینه و هندلینگش فوق‌العادس و تنها مشکلی داره کمبود قطعاتش هست ولی درکل یک ریو اگه سرویس هاش به موقع انجام بشه 15 سال خرجی نداره! ولی اگه ریو دلتو زده بنظرم تندر نود بگیر یا ساندرو شاید قیمتش بیشتر باشه ولی بنظرم برای ماشین خانوادگی منطقی تره

AmirHo(20 روز پیش)

سلام بین ۲۰۰ تا۲۱۰ میلیون ماشین مدل بالای۹۵ چی بگیرم که بی ارزه

Aaaaaa1 (17 روز پیش)

داداش یکم بزار روش mvm 550 بخر هم اوتوماتیکه هم آپشن داره و هم بهتر از پارسه البته الان دوستان متعصب پارس بهم حمله میکنن ولی خوب سوار بشی میفهمی چی میگم

Hjjjjjjj (15 روز پیش)

اگه خانوده داری ۴۰۵ slx اگه مجردی رانا

Fast (15 روز پیش)

سمند ای اف سون خوبه پارس تیوفایو اگه میتونی بخری خوبه توش از سمند زیبا تره ولی صدا میده یکم ، تیوفایو کم خرج تره ولی قدرتش کم تره پارس ظاهرش کمی بروزتره ولی خب سمند باوقارتره و اصالت داره

Sajjadsj(112 روز پیش)

سلام تو جدول نوشتین حداکثر سرعت پارس 190 تایه یعنی اینایی که باهاش بدون تقویت تا 230 تا میرن الکیه

Hjjjjjjj (15 روز پیش)

کدوم پارس بدون تقویت ۲۳۰ میره ؟ پارسelx که موتور زانتیاس بدون تقویت 200 تا میره تیوفایو هم که رو ۱۷۰ از جون می افته پارس سال هم رو همون ۱۷۰ مثل تیوفایو

NightMan(73 روز پیش)

دوستان ریو بگیرم یا پارس LX TU5 داشبورد جدید

Mohammad67 (62 روز پیش)

خب مشخصه ریو. هر ماشینی بخر بجز مدلهای ایرانی

AmirHo (20 روز پیش)

خب اگه از ریو راضی نگهش دار. ماشین خوبه کره ای است وزن ۹۵۰ کیلو است موتور ۱۵۰۰ داره ماشین های خوبی هستن

Amir8585a(111 روز پیش)

سلام خسته نباشید مخواستم بدونم میتونم روی پارس سال دیسک عقب و رینگ و مانیتور سفارش بدم ؟؟

mahf (108 روز پیش)

سلام دوست عزیز، اگر میخوای از نمایندگی بخری بله میتونی، حتی میتونی کروز کنترل هم بزاری

Sina005 (91 روز پیش)

سللم چه جوری از نمایندگی می شود ماشین خرید کرد مگر هنوز خودرو کارتکس هم می دهند؟

Moein47 (75 روز پیش)

بله حتی اگه ماشین رو هم دارید میتونید کمپلت خودتون با هزینه و دنک فنگ بیشتر هر بلایی بیارید سرش

AmirHo (20 روز پیش)

اره

okay(33 روز پیش)

سلام، من چند سال هستش که دوگانه سوز پارس را دارم. تا الان ۲۵۸ هزار کار کرده و میخواهم تجربه خودم با این ماشین را به اشتراک بگذارم. اول اینکه از لحاظ موتورش بنظرم بد نیست و خیلی هم بد نیست، تا ۳ یا ۴ سال میتواند مکانیک را از شما دور کند اما بعد از آن کم کم هی بیشتر و بیشتر میشه تا ۱۵۰ هزار که آنوقت دیگه وقت نو کردن ماشین نزدیک میشه، بیشتر از ۳۰۰ هم باهاش برو اما اونوقت راحت نیست اگه نمیخوای پولشو بدی. از لحاظ نرمی ماشین بد نیستش اما بعد از کارکرد خیلی زیاد دست انداز شما را از بین میبرد، اما آنوقت هم اگر مواظب باشید هیچ ریسکی نیست فقط باید کم کم باهاش مراقبت را زیاد تر کنید. آپشنهاش بد نیست، مانیتور و این چیز ها را ندارد تا وقتی که شما خودتان نصبش کنید. آمیدوارم توانسته باشم کمک کنم.

76Hamid(85 روز پیش)

سلام وقت بخیر دوستان بین ماشین های پژو ۴۰۵ و پرشیا و سمند بین سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ کدومش بهتره وتوصیه میکنید؟

Moein47 (75 روز پیش)

405 به دلیل هزینه نگهداری و تعمیر

majid56 (55 روز پیش)

همشون یه موتور دارن ولی استهلاک سمند بیشتره چون سنگین تره ولی آپشن بیشتر داره به نظر من 405 بهتره چون موتور در اصل برای بدنه 405ساخته شده نه پارس و سمند

okay (33 روز پیش)

سمند و ۴۰۵ و پارس یا همان پرشیا همه موتورشان یکی است اما سمند آپشنی بیشتر داره اما این به شما بستگی داره

okay (33 روز پیش)

ببخشید سمند ef7 رو داره اشتباه من نوشته بودم.

Show More