هفت سال پس از عرضه پژو 405 در ایران و به‌صورت دقیق‌تر در سال 1379، ایران‌خودرو تبلیغات خود را برای فروش مدلی جدید با نام «پرشیا» آغاز کرد؛ مدلی که البته اندکی بعد، به «پارس» تغییر نام داد. پژو پارس را باید فیس‌لیفتی فرانسوی از پژو 405 دانست که برای بازار کشورهای درحال توسعه و با الهام از پژو 406 طراحی شده است. ظاهر جذاب‌تر پارس در مقایسه با 405 باعث شد تا استقبال مشتریان ایرانی از این محصول بسیار چشمگیر باشد طوری‌که حتی با گذشت بیش از ربع قرن از مونتاژ آن، همچنان از محبوب‌ترین تولیدات داخلی است. پژو پارس این روزها در قالب دو تیپ با نام‌های پارس سال (با پیشرانه 1.8 لیتری XU7) و پارس LX (با پیشرانه 1.6 لیتری TU5) به مشتریان تحویل داده می‌شود که هر دو تیپ علی‌رغم شباهت‌های فنی و افت کیفیت در طی چند سال اخیر، از شرایط مناسبی در بازار فروش برخوردارند. ایران خودرو از اواخر سال 97، «رینگ آلومینیومی» را از تجهیزات استاندارد پارس LX و اتومات و همچنین «ترمز عقب دیسکی» را هم از تجهیزات استاندارد پارس LX حذف کرد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • بازار دست‌دوم
    • فضای جادار کابین
    • فراوانی قطعات یدکی
    • عملکرد سیستم تعلیق
  • نقاط ضعف
    • مصرف سوخت
    • کیفیت ساخت
    • سفارشی شدن رینگ برای LX و اتومات (از اواخر 97 به بعد)
    • سفارشی شدن ترمز عقب دیسکی برای LX (از اواخر 97 به بعد)
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1382 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر XU7J4P
  • حجم موتور 1.8 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 110 اسب‌بخار
  • گشتاور 155 نیوتن‌متر
  • شتاب 9 ثانیه
  • سرعت 195 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.1 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1165 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 195/60R15
  • چرخ عقب 195/60R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1392 تا 1396
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر XUM
  • حجم موتور 1.9 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 105 اسب‌بخار
  • گشتاور 155 نیوتن‌متر
  • شتاب 10.9 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.6 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (سری جدید از مدل 93)
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1155 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 195/60R15
  • چرخ عقب 195/60R15
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1387 تا 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر TU5
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 108 اسب‌بخار
  • گشتاور 142 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.2 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (داشبورد جدید از مدل 93)
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1165 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی 15 اینچ (سفارشی)
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل (سفارش مدیران)
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1388 تا 1399
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 4 دنده اتومات - (گیربکس جدید از مدل 97)
  • پیشرانه 4 سیلندر TU5
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 105 اسب‌بخار
  • گشتاور 142 نیوتن‌متر
  • شتاب 15 ثانیه
  • سرعت 180 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 8.2 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول - (داشبورد جدید از مدل 94)
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1214 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی 15 اینچی (سفارشی)
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل (سفارش مدیران)
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1379 تا 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر L3
  • حجم موتور 1.8 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 100 اسب‌بخار
  • گشتاور 153 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 180 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (سری جدید از مدل 93)
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1248 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی - مخزن گاز 75 لیتری
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1379 تا 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر L3
  • حجم موتور 1.8 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 100 اسب‌بخار
  • گشتاور 153 نیوتن‌متر
  • شتاب 11 ثانیه
  • سرعت 190 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 9.1 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان جمع و جور
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول
  • طول 4498 میلی‌متر
  • عرض 1704 میلی‌متر
  • ارتفاع 1410 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2669 میلی‌متر
  • وزن 1165 کیلوگرم
  • حجم باک 70 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

521 دیدگاه

Mohammad1369(33 روز پیش)

سلام دوستان خسته نباشید بین پارس tu5 و ۲۰۷ صندوق دار کدوم بهتره

mahf (33 روز پیش)

سلام دوست عزیز، هر دو خوبه چون هر دو موتور tu5 دارن، پرشیا درازه موتور بی صدایی داره داخل خودرو کمی زیباتر از بیرون خودرو هست فقط موتورش در سر بالایی کمی ضعیف است بدنه این خودرو در اواخر ضعیف تر شده یعنی استحکام ضعیفی داره، 207 هم مثل این هست موتور صدای بی صدایی داره از بیرون و داخل زیبا هست، فقط این بدنه اش کلا 206 sd است یعنی اسکلت خودرو را هم برای 207sd استفاده شده و هم برای 206 sd موتورش همون 206sd هست و سیم کشیش هم مثل 206 هست همه چیزش کپی 206 sd است فقط چراغ ها و سپر و کاپوت و سینه بروزرسانی شده ای داره بقیه اش در 206sd هم اینه در 207sd هم حرف بقیه را ول کن ببین ایران خودرو جمعا 2 تا موتور داره فعلاً یکی tu5 هست یکی ef7 فقط این 2 تا را داره بعضی ها میان میگن مثل موتور bmw بود خیلی قوی تر از مثلا 207 بهتره، ول کن اینجور چیزی نیست مرسدس نیست که، یک موتور معمولی است که ef7 را برای دنا و سمند وسورن و.. استفاده شده tu5 هم بیشتر به خودرو های پژو استفاده شده البته ایرانی هاش، خب اگه میخوای یک خودرویی بخری و روش بیشتر بیاد و بی خرج باشه موتور قوی تری از اینها داشته باشه سر بالایی کم نیاره هر کاری بکنی اه هم نگه فقط تندر 90 هست، من که میگم یدونه تندر 90 بگیر عالی هست اگر تندر 90 مدل 98 صفرش را بگیری 370 میلیون مطمئن باش سال بعد همین روز 470 میلیون میشه مطمئن باش 100 میلیون هم نیاد 50 میلیون راحت میاد موتورش از اینها هم قویتره پژو tu5 تو 13.8 ثانیه 100 تا را میره ولی تندر 90 10.2 ثانیه میره خب میگی برای من شتاب خب باشه استحکام این خودرو خیلی قوی تر است هیچ خودروی ایرانی و بعضی خارجی به این نمیرسه سر بالایی کم نمیاره بعضی ها هم ول کن سر پیچ ایراد میگیرن یدونه لاستیک 205 بزار هیچی نمیشه یدونه مانیتور بزار تموم شد اگه بگی از قیافش بدم میاد اشکالی نداره یدونه دست بکش از پرشیا هم زیبا میشه، خب من گفتم به جای این برو تندر 90 بگیر خسته نباشید

Mdd (20 روز پیش)

۲۰۷

ITSME (4 روز پیش)

آقای mahf عزیز میشه لطفاً بفرمایید سینه ماشین دقیقا کجای ماشینه؟!🤔 هم توی این کامنت و هم کامنت قبلی چندبار ازش نام بردید. سپاس🙂

TReza66(291 روز پیش)

پارس سال بهتره یا سمند ای اف سون؟

Vahid021 (181 روز پیش)

سمند ef7 بهتره

Farmas (166 روز پیش)

پارس سال سمند داغونه

Djv (162 روز پیش)

سمند قویتره شتابشم بهتره فقط مصرفش بیشتره در ل سمند بهتره به نظر من.

MoHammag85 (160 روز پیش)

ببین موتور ef7 نسبت به xu7پیشرفته تر و بروز تر هست و اینکه ۱۶ تا سوپاپ داره که قدرت و گشتاور بالاتری رو هم از موتورxu7 داره و به دلیل داشتن cvvtمصرفش هم کمتره

Amirmohamad (81 روز پیش)

هیچ کدوم پارس تیوفایو

ssfree (61 روز پیش)

قطعا ای اف چون خیلی خوش شتاب و کم مصرفه فقط سرویس هاش باید به موقع باشه تا اذیت نکنه

AmirHo (5 روز پیش)

سمند ef7 بهتره من خودم دارم کم مصرف پرشتاب و سرعت بالا داره بنزینی بهتره

Amir8585a(19 روز پیش)

سلام خسته نباشید مخواستم بدونم میتونم روی پارس سال دیسک عقب و رینگ و مانیتور سفارش بدم ؟؟

mahf (16 روز پیش)

سلام دوست عزیز، اگر میخوای از نمایندگی بخری بله میتونی، حتی میتونی کروز کنترل هم بزاری

Mat123(36 روز پیش)

سلام دوستان کسانی که پارس tu5 ۱۴۰۰۰ و مدل ۹۹ دارن ماشین چطوره؟ شتابش چطوره؟ راضی هستین ؟ ممنون میشم تجربه رانندگیتونا در میان بذارید

afshinez (17 روز پیش)

سلام دوست عزیز من یدونه پارس تیوفایو ۱۴۰۰ سفارش مدیران دارم شتابش بسیار عالیه....سربالایی کم میاره....ایرادات مونتاژی بی حد و حصر...سر و صداهای عجیب و گاها ترسناک از زیر ماشین در هنگام حرکت...اتاق بسیار نرم و بی‌صدا و صندلی‌های راحت....تجربه شش ماهه بنده از این ماشین بود...ضمن اینکه قبل این انواع دویست و شش ال نود تیبا جک اس فایو و سوناتا هیبریدی هم داشتم

Mehran8484(18 روز پیش)

سلام دوستان یه چیز جالی رو میدونستین؟ ایران خودرو اون پژو هایی رو که به فرزند خواندگی گرفته رو با پایین ترین کیفیت می سازه ،ولی فرزند های خودش مثل سورن و دنا و سمند رو با بالا ترین کیفیت می‌سازه . منظورم از بالاترین کیفیت بهتر از کیفیت پارس و ۴۰۵ و ۴۰۵slx هست .فک کنم می خواد اونا رو (خانواده پژو) در ذهن مردم خراب کنه و این شهرت و آوازه شون رو از بین ببره.

VahidReza(61 روز پیش)

نمیشه این آپشنایی که نوشته سفارش مدیران رو روی پارس ساده مدل ۹۳ نصب کرد؟

مرتضی هستم! (58 روز پیش)

وحیدجان ارادت. یکسری از نمایندگی ها هستن که این اپشن هارو روی خودروی صفر میذارن و با گارانتی به خریداران تحویل میدن. اما راجع به مدلهای قدیمی تر، بنده اطلاعی ندارم. میتونید از اپکو استعلام بگیرید.

mahf (56 روز پیش)

سلام دوست عزیز، مرتضی جان درست گفتن اگه صفر میخوای که سوارشی میکنن حتی بگو نمایندگی برات سانروف هم میزنه ولی قدیمی ها یعنی مدل پایین فرقی هم نمیکنه میتونی بکنی هر امکاناتی که در جدید ها است در این هم بکنی و سینه جدید بزاری و دوربین دید عقب اینه تاشو برقی هر چیزی که در الان ها است میتونی بکنی یا خودت چیز بشتری هم بگذاری، خسته نباشید

VahidReza (19 روز پیش)

آقای mahf من خوب متوجه نشدم آخر بگید رو این مدل که گفتم میشه یا خیر؟

VahidReza(19 روز پیش)

سلام دوستان من یک پارس سال مدل ۹۳ دارم میخواستم تجربیاتم رو در مورد این ماشین بگم ماشین خوبیه مخصوصا برای خانواده ‌، چون پهن هست و جادار و به نسبت ساکت و بی صدا ، امکانات تقریبا خوب مثل دکمه فرمان و بلوتوث و در بخش کولر و ضبط و بهترین نکته هم تنظیم باس و بلندگو هست همچنین اگر کمی هزینه کنید در حد دو سه میلیون میتونید رو ماشین مانیتور نصب کنید که خیلی امکانات داره مانند جی پی اس و رادار مکان ، پخش آهنگ راحت تر ، تاچ بهتر ، تنظیم صدا ، دوربین دنده عقب و... ماشین سیستم صوتی خوبی داره و همچنین شما اگر دکمه ی عوض کردن ترک های ضبط را فشار بدید قابلیت تنظیم باس ، تنظیم صدای واضح و بم ، انتقال صدا به سمت راننده و شاگرد و بالا و پایین ، و مهم تر انتقال صدا به بلندگو های عقب کیفیت ماشین به نسبت خوب است ، کیفیت متریال و ادوات ماشین هم خوبه ولی در بخش فنی موتور xu7 که برای پارس ساده و elx هست کمی دردسر داره و یکی از اونا واشر سرسیلندر هست که میشه با رعایت کردن و نکاتی مانند ریختن ضد یخ و آوردن دمای پایین موتور و ریختن آب رادیاتور مناسب و ... ، ولی اگر پارس تیوفایو یعنی lx مد نظرتون هست مشکل خاصی نداره یک چیز بسیار مهم و خوبی که این ماشین تو قیمت و نسبت به هم رده های ایرانیش داره تعلیق خوبش هست که زیاد نمیکوبه و رانندگی بهتری دارید موفق و پیروز باشید

Sajjadsj(21 روز پیش)

سلام تو جدول نوشتین حداکثر سرعت پارس 190 تایه یعنی اینایی که باهاش بدون تقویت تا 230 تا میرن الکیه

8Mohammadamin(32 روز پیش)

مصرف سوخت پارس tu5 چجوریه

mahf (28 روز پیش)

سلام، خوبه زیاد نیست مصرف ترکیبی 7.9 هست و پرشیا نسبت به خودرو های دیگه مصرف بیشتری داره، خسته نباشید

8Mohammadamin(32 روز پیش)

سلام،یه نفر میگفت پارس tu5 تو تابستان ( ظهر ) اگه کولر بگیری سریع آمپر میزنه ،میخواستم بدونم حرفش حقیقت داره؟

mahf (28 روز پیش)

سلام دوست عزیز، اگه خوذرو را استارت بزنی و کولر را روشن کنی ماشین احتمال داره این کار را انجام بده چون موتور خودرو هنوز درست حسابی به کار نیافتاده است بخاطر اینکه اینکار نکنه باید کمی خودرو را برونی بعد کولر را روشن کنی و اینکه اگه هوا بیشتر گرم باشه و زیاد برونی احتما اینکه واشر بسوزونه زیاده در اینطور خودرو ها، خسته نباشید

Show More