اولین نسخه‌های پراید، این خودرو مردمی اما نه‌چندان محبوب، در سال 1372 و با تجهیزاتی بسیار اندک به ایران وارد شدند. نخستین فیس‌لیفت خانواده پراید، در سال 1386 و با نام سایپا 132 معرفی شد که نسبت به پراید صبا، چراغ‌ها، سپر و درب موتور آن مجددا طراحی شده بود. مدل ارتقا یافته 132 نیز از سال 1389 به بازار آمد که ایمن‌سازی بیشتر شاسی و تقویت بدنه، فرم متفاوت چراغ‌ها و طراحی مجدد داشبورد و صندلی‌ها از مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در پرایدهای ارتقا یافته است. همچنین از آذر ماه 1393 شیشه لچکی بر روی ستون C مدل‌های صندوقدار حذف شده است و از این‌رو نمای جانبی مدل‌های قبل و بعد از این تغییر، متفاوت از یکدیگر به چشم می‌آیند. تولید پراید 132 بعد از 12 سال، سرانجام در دی‌ماه 1398 برای همیشه متوقف شد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • هزینه نگهداری
    • بازار دست‌دوم
    • فراوانی قطعات یدکی
  • نقاط ضعف
    • کولر ضعیف
    • پوشش گارانتی
    • فرمان‌پذیری
    • کیفیت ساخت
    • امنیت و ایمنی
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1398
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو4 بهینه (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 71 اسب‌بخار
  • گشتاور 108 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.4 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 920 کیلوگرم
  • حجم باک 40 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1391
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1393
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1392 تا 1394
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو4 بهینه (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 71 اسب‌بخار
  • گشتاور 108 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.4 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 920 کیلوگرم
  • حجم باک 40 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

21 دیدگاه

Porya369(836 روز پیش)

هرچی میخرید صفر نخرید

Saba (708 روز پیش)

صفر هرچیزی خوبه اتاق پراید بعد 7 سال وا می ره و می شه لگن

Esy (346 روز پیش)

اتفاقا پراید اصلا لش نمیشه چون خیلی سبک است اثباتش هم پراید های مدل پایین به وفور هست که سرحال هستن. توشهر بهترین انتخاب است. تو جاده تا 120 خوبه. امنیتش هم با سمند و پژو و... ماشینای ایرانی فرق نداره. تست تصادف همشونو دیدم. موتورش هم واقعا قوی بالقوه است، تا250 اسب میتونی افزایش بدی، سر سیلندر قوی داره، آخه اصلش فورد فستیوا بوده، اصل آمریکا. جدیداش رو ایران دستکاری کرده خراب کرده، بهترین مدلهای پراید 83 تا 88است ودر 87 به اوج خودش میرسه. مصرف بهینه، شتاب نسبتا خوب به نسبت مصرفش، قالب گیری خوب قطعات، صدای کم موتور و..اگرهم آمار تصادفش بالاست طبیعیه، وقتی 80 درصد ماشین کشور پراید باشه خب آمار تصادفشم بالاتره اگر به نسبت تعداد خودرو و آمار تصادفات بسنجی از پراید بالاتر زیاد داریم، بشه یه پراید 87 کم کار تمیز بخری از 206 تیپ 5مدل 99 هم بهتره، اینو خودم داشتم واقعا بهتره. ماشینی واقعا بدون توقع و ادا و اصول. فقط کار میکنه اینو فکر کنم از کره ای ها ارث برده! حالا مثلا پژو سرسیلند مواظب باش! روغنش مواظب باش! باطریش مواظب باش! گپ شروع حرکت! و... واقعا به قیمت از هر ماشین تولید داخل بهتره،

Mjk (111 روز پیش)

در جواب esy : داداش موتور ۱۳۰۰ پراید رو تا 250اسب؟؟؟؟؟!!!! میشه برد بالا چه جوری ؟؟؟؟!!

ssfree (16 روز پیش)

در پاسخ صبا: پراید چون سبکه هیچ وقت لش نمیشه اونی که لش میشه 405 و پرشیاعه . یه مقایسه بکنی میبینی پراید همه چیش نصفه ماشینای دیگه هس بازارش عالیه ابعادش خوبه سگ جونه مثل 405 نیست که بگی اخ الان واشرش از تو کاپوت بزنه بیرون و مثل زانتیا و 206 هیچ وقت به خرج نمیوفته یا اگه بیوفته یک چهارم اونا هست الان پدربزرگه من یه پراید هاچبک مدل 75 داره تا حالا براش هیچ کاری نکرده بماند که باهاش 20 لیتری روغن موتور هم بار میزنه و 1 ماه پیش بعد 12 سال سر کمک فنر رو عوض کرد هنوز کمک فنر رو عوض نکرده طلق چراغ جلو اش شکست هفته پیش 25 تومن طلق چراغ جلو رو تو این گرونی خرید الان طلق چراغ 206 و پرشیا کمتر از 100 تومن هست؟همین پراید من باهاش 160 تا هم رفتم و نه احساس نا امنی کردم و نه هیچی ولی من مخالف اقای esyهستم ایمنی پراید پایینتر از بقیه ماشیناس و تقویتش با تعویض سر سیلندر ریمپ یه توربو هدرز کیت مکش شمع سوزنی و تغییرات دیگه به 200 اسب میرسه

Tycjg(199 روز پیش)

سلام دوستان من میخوام ماشین بخرم بنظرشما پراید ۱۳۲ بخرم بهتره یا ام وی ام ۱۱۰ اس

Tycjg (101 روز پیش)

۱۰۰ درصد ۱۱۰ اس بگیر

ssfree (16 روز پیش)

110 کوچولوعه 132 بهتره

Entezar(717 روز پیش)

سلام، بنده ۹۰ دارم خیلی هم راضی هستم هم ظاهر و هم کارکرد ماشین در بین پرایدهای مشابه خیلی خوبه

Saba (708 روز پیش)

خالی نبند عمو جان چپ راست همه داره از پراید می نالیم مال شما معجزه نوح هست انگار

Saba (708 روز پیش)

ببین درها و قالب درهای پراید شبیه پیکان هست تو زمستان سرما میاد تو و تو تابستان گرما واسه همین راندمان بخاری و کولرش تو سرمای شدید و گرمای شدید صفر هست، پراید قالب بندی بدنش دچار بدبختی های پیکان شده بماند مشگلات وحشتناک ناگفتنیش، جعبه دندشو از 90 دست کاری کردن رو دور موتور 1000 به اوج سرعت هر تعویض دنده می رسه در حالی که باید رو دور موتور 3000 دنده عوض شه، مثلاً تو دور 3000 و سرعت 80 کیلومتر باید ار دنده 3 بری دنده 4، ولی پرایدای 90 به بعد رو دنده سه رو دور 1000 به 80 کیلومتر می رسن واسه رفتن به دنده سبک تر فاجعه ها اینقدر زیاده مجال گفتن نیست، 60 تا 70 استانداردی که اداره استاندارد اجباری کرده در حد جنس ابر صندلی و نوع بلند گوی ضبطت و چند چیز ایباب بازیه که نه به افزایش قدرت موتور ربط داره و نه به افزایش قدرت بدنه هم ربطی نداره

Saba (708 روز پیش)

امید است با این همه ذوق از داشتن پراید بلایی سر خودت یا ماشینت نیاد، آمار کشته شدگان با نقص فنی پراید از آمار کشته شدگان با چاقو و تفنگ در آمار روزانه ایران بالاتره، امید واریم در این جایزه لپ لپ ت که سایپا واست ساخته جان سالم بدر ببری

Tycjg (101 روز پیش)

پراید که کلا بده ولی خب ۱۳۲ نسبت به بقیه میشه گفت بهتره و قیمت بهتری نسبت به ۱۱۱داره

ssfree (16 روز پیش)

دوست عزیز (saba) بنده خدا نخواست 132 رو با لامبورگینی مقایسه کنه فقط گفت از 131 و پراید صبا بهتره.

Mohammad7676(171 روز پیش)

به عنوان کسی که ۱۳۲ مدل ۹۷ کف خواب دارم باید بگم که کولر عالی ای داره.راحتی عالی ای داره.شتابی داره که با پارس و ۴۰۵ و ۲۰۶ میشه کل انداخت.بخاریش ضعیفه.فرمون پذیریش عالیه.لاستیک کویرهای فابریکش حرف نداره.ترمزش متوسطه میشه تقویتش کرد.در کل راضی ام استهلاکشم کمه

Mostafatn(448 روز پیش)

من پراید مدل ۹۰ خشک از نمایشگاه خریده بودم واقعا به درد نخور بود انصافا الان که مدل ۹۷ خشک دو ساله دارم واقعا راضی هستم کیفیتش خیلی بالاتر اومده ۲۰۶ ثبت نام کردم ولی دلم نمیاد اینو ردش کنم اصلا ازیتم نکرد

A M(796 روز پیش)

سلام‌ به نظرمن که خوبه واقعا۲۰روزه تحویل میدن وسند به نام میکنن

Sedi (683 روز پیش)

سلام شما تحویل گرفتین؟ میشه شماره تماسشو بدین؟ راستش منم می‌خوام خرید کنم اما اعتماد کردن سخته

محمود.درستکار باشید(922 روز پیش)

هیدرولیک دارد????

jahangirimosi (913 روز پیش)

Sl نداره Sx داره بغلشون نوشته. hp+

[email protected](1098 روز پیش)

سیستم موتور پله ای و ای سی یو افتضاح هست

Show More