اولین نسخه‌های پراید، این خودرو مردمی اما نه‌چندان محبوب، در سال 1372 و با تجهیزاتی بسیار اندک به ایران وارد شدند. نخستین فیس‌لیفت خانواده پراید، در سال 1386 و با نام سایپا 132 معرفی شد که نسبت به پراید صبا، چراغ‌ها، سپر و درب موتور آن مجددا طراحی شده بود. مدل ارتقا یافته 132 نیز از سال 1389 به بازار آمد که ایمن‌سازی بیشتر شاسی و تقویت بدنه، فرم متفاوت چراغ‌ها و طراحی مجدد داشبورد و صندلی‌ها از مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در پرایدهای ارتقا یافته است. همچنین از آذر ماه 1393 شیشه لچکی بر روی ستون C مدل‌های صندوقدار حذف شده است و از این‌رو نمای جانبی مدل‌های قبل و بعد از این تغییر، متفاوت از یکدیگر به چشم می‌آیند. تولید پراید 132 بعد از 12 سال، سرانجام در دی‌ماه 1398 برای همیشه متوقف شد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • هزینه نگهداری
    • بازار دست‌دوم
    • فراوانی قطعات یدکی
  • نقاط ضعف
    • کولر ضعیف
    • پوشش گارانتی
    • فرمان‌پذیری
    • کیفیت ساخت
    • امنیت و ایمنی
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1392
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1398
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو4 بهینه (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 71 اسب‌بخار
  • گشتاور 108 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.4 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 920 کیلوگرم
  • حجم باک 40 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1391
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1389 تا 1393
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو3 (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 63 اسب‌بخار
  • گشتاور 103 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.8 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 850 کیلوگرم
  • حجم باک 37 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1392 تا 1394
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر یورو4 بهینه (M13)
  • حجم موتور 1.3 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 71 اسب‌بخار
  • گشتاور 108 نیوتن‌متر
  • شتاب 13.4 ثانیه
  • سرعت 160 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.4 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول (X100) - فیس لیفت اول
  • طول 3952 میلی‌متر
  • عرض 1605 میلی‌متر
  • ارتفاع 1455 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2345 میلی‌متر
  • وزن 920 کیلوگرم
  • حجم باک 40 لیتر
  • چرخ جلو 165/65R13
  • چرخ عقب 165/65R13
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها
26 دیدگاه

TtttrteeeeeyefTONDRA(4 روز پیش)

سلام من در سایت دیوار آگهی هایی به نام پراید اتومات دیده ام آیا حقیقت دارد؟

مرتضی هستم! (2 روز پیش)

دوست عزیز ارادت. بله درسته

HamidArt(2 روز پیش)

سلام من یه 132 مدل 88 دوگانه فابریک دارم. در مقایسه پراید رو باید با هم کلاس خودش مقایسه کرد. این خودرو در کلاس یک سدان کوچک شهری..... و اقتصادی است... لطفا اول به این دوکلمه توجه کنین! در این مقام پراید باتوجه به اوضاع یک کشور جهان سومی مثل ایران که تحت تحریم هم هست و درامد عامه مردم حتا از سطح متوسط استاندارد جهانی هم کمتر است خودروی خوبی برای استفاده روزمره محسوب میشه. خوب حالا تجربیات خودم بعد از 12 سال داشتن این خودرو..... معایب / از اول که گرفتم از زیر شیشه جلو آب وارد ماشین میشد. گیربکس کمی صدا داشت و دارد_ کیفیت رنگ متالیک ش اصلا جالب نبود و قلم گیری لکه های رنگ تو کارخونه افتضاح بود (توقعی که در اول گرفتن ماشین تو ذوق ادم میزنه) _ بخاری ش که اصلا بگم نداره بهتره _ ترمزش خوب طبیعتا زیاد قوی نیست... مزایا.... اینم بگم من به غیر این ماشین خودروهای دیگه ای هم داشتم مثل ال90 - پژو405 slx- و نهایتا سمند Ef7 دوگانه استهلاک واقعا پایین حتا با گذشت 12 سال کار - هزینه سوخت واقعا هیچ .. دو تا باک گاز در هفته حدود 8 تومن میزنم بعلاوه 10 لیتر بنزین در ماه و هر روز هم دارم می دوونمش . و به همین این وسیله قانع است و با این جیره سوخت خدمت میکند. مدلهای قدیمی تا یورو 2 ماشین های بسیار بی ازاری هستند. مثلا از هر مکانیکی بپرسید تایید میکند. موتور پراید رو بسختی میشه بخاطر بی ابی سوزوند یا پاره شدن تسمه تایم هیچ اثری رو موتورش نداره ... یا روغن اگر کیفیت بالایی نداشته باشه اصلا این ماشین بخودش نمیگیره و همچنان بدون غر زدن بهتون خدمت میکنه ولی مثلا 206 یا دنا یا سمند هرکدوم از مورد های بالا موجب نابود شدن شان خواهد بود. جای پا و سوار و پیاده شدن در پراید بسیار راحت انجام میشود و در این مورد اصلا 206 یا 207 یا رانا که تقریبا در همین کلاس هستند رو نمیشه مقایسه کرد مخصوصا ردیف عقب. بخاطر سبکی ماشین طبعا در مقابل ضربه شدید تصادف خطرافرین است اما یادتونه گفتم این ماشین شهری است... تا حالا کسی رو ندیدم که با سرعت 60 یا 70 تا در این ماشین در تصادف های روزمره (نه واژگونی) کشته شده باشد و یا بسیار نادر. علت کشته شدن ملت اینه که با یه ماشین شهری سبک و اقتصادی میخوان 120 -130 تا برن و بعدش هم خون از دماغشون نیاد.. البته همین عامل سبکی هم باعث میشه که پراید اصلا لش نشه و به موتورش فشار نیاد ( البته اگه مثل ادم رانندگی کنیم و از نظر فنی ماشین رو از بین نبریم) 132 در زمانی که من خریدم آپشن های متفاوتی با پراید معمولی داشت : رادیو ضبط cd خور . اون موقع همه ماشینا نوار کاست بود// ریموت سوییچ با قابلیت بازکردن صندوق عقب و فلاشر زدن ( ریموت های ساینا و کوییک الان) کلید بازکردن برقی صندوق عقب روی داشبورد نور داشبورد آبی .. اون موقع مد شده بود ( ماشینای دیگه سبز بود) فن موتورش اتومات دو سرعت بود (مث پژو). اون موقع پرایدها فن شون اتوماتیک نبود و اگه ماشین خاموش میشد اونم خاموش میشد. ... نهایتا // هزینه نگهداری این ماشین در مقابل سایر خودروها هیچ است و برای تردد خانوادگی توی شهر و حومه ماشین خوبی است. ماشین من بعد از 12 سال همچنان سرپا است. کولرش در مقابل سمند واقعا چیزی کم نداره (هنوز گاز فابریکش داخلش هست) برخلاف بخاری. حساسیت زیادی به روغن نداره و برخلاف گفته های بی اساس بعضیا بعد از 12 سال و بیش از 250000تا کارکرد اصلا گاز به موتورش آسیبی نزده و همچنان بدون ایراد داره کار میکنه.. تجهیزات برقی ماشین در صورتی که باهاش ور نروید سالیان سال بدون ایراد کار میکنن. (تو سیستم برقی ش دستکاری نکنید) بدنه ش هنوز تقریبا کم صدا است و اعصاب خورد کن نیست/ برخلاف ماشین های جدید که سمفونی صدا هستند.. (البته اگه درست رانندگی و نگهداری ش کنید) اگه دوگانه فابریک خریدید داخل صندوق 2 تا کپسول داره برخلاف دستی ها. و اندازه بارش تقریبا در حد 206 است. من قدم بلند است. اگه صندلی جلو رو عقب ببرید سرنشین پشتی خیلی معذب نمیشود/ البته صندلی های قدیمی کوتاهن و جالب نیستن. جدیدیا بهترن در کل هنوز پس از 12 سال داشتن این ماشین و تعویض چندین اتومبیل ، این خودرو رو راضی نشدم بفروشمش چون واقعا اگه تمیزش رو بخرید کماکان توی این اوضاع وحشتناک گرونی و لوازم و حقوق های ناچیز و مخارج بالا ماشین کم خرجی است و مثل یک سرباز همیشه آماده با کمترین توقعی بهتون خدمت میکنه..

Hfb(74 روز پیش)

اصلا ارزش نظر دادن نداره این ماشین. یک لحظه توجه کنید... فرمون هیدرولیک و جالیوانی اپشن حساب میشه... واقعا چی بگم... مجبوریم اینارو بخریم و با افتخار از فرمون هیدرولیک بگیم... ما از دنیا عقب موندیم. اپشن تو دنیا کروز کنترل ،مانیتور،سانروف،و.... یا حتی سقف پانوراما ،کروز کنترل هوشمند ،گرمکن سردکن صندلی و....

Mohammad7676(269 روز پیش)

به عنوان کسی که ۱۳۲ مدل ۹۷ کف خواب دارم باید بگم که کولر عالی ای داره.راحتی عالی ای داره.شتابی داره که با پارس و ۴۰۵ و ۲۰۶ میشه کل انداخت.بخاریش ضعیفه.فرمون پذیریش عالیه.لاستیک کویرهای فابریکش حرف نداره.ترمزش متوسطه میشه تقویتش کرد.در کل راضی ام استهلاکشم کمه

Hfb (74 روز پیش)

شما بی ام و سری ۷ داشته باشید چی میگید

Porya369(934 روز پیش)

هرچی میخرید صفر نخرید

Saba (806 روز پیش)

صفر هرچیزی خوبه اتاق پراید بعد 7 سال وا می ره و می شه لگن

Esy (443 روز پیش)

اتفاقا پراید اصلا لش نمیشه چون خیلی سبک است اثباتش هم پراید های مدل پایین به وفور هست که سرحال هستن. توشهر بهترین انتخاب است. تو جاده تا 120 خوبه. امنیتش هم با سمند و پژو و... ماشینای ایرانی فرق نداره. تست تصادف همشونو دیدم. موتورش هم واقعا قوی بالقوه است، تا250 اسب میتونی افزایش بدی، سر سیلندر قوی داره، آخه اصلش فورد فستیوا بوده، اصل آمریکا. جدیداش رو ایران دستکاری کرده خراب کرده، بهترین مدلهای پراید 83 تا 88است ودر 87 به اوج خودش میرسه. مصرف بهینه، شتاب نسبتا خوب به نسبت مصرفش، قالب گیری خوب قطعات، صدای کم موتور و..اگرهم آمار تصادفش بالاست طبیعیه، وقتی 80 درصد ماشین کشور پراید باشه خب آمار تصادفشم بالاتره اگر به نسبت تعداد خودرو و آمار تصادفات بسنجی از پراید بالاتر زیاد داریم، بشه یه پراید 87 کم کار تمیز بخری از 206 تیپ 5مدل 99 هم بهتره، اینو خودم داشتم واقعا بهتره. ماشینی واقعا بدون توقع و ادا و اصول. فقط کار میکنه اینو فکر کنم از کره ای ها ارث برده! حالا مثلا پژو سرسیلند مواظب باش! روغنش مواظب باش! باطریش مواظب باش! گپ شروع حرکت! و... واقعا به قیمت از هر ماشین تولید داخل بهتره،

Mjk (209 روز پیش)

در جواب esy : داداش موتور ۱۳۰۰ پراید رو تا 250اسب؟؟؟؟؟!!!! میشه برد بالا چه جوری ؟؟؟؟!!

ssfree (113 روز پیش)

در پاسخ صبا: پراید چون سبکه هیچ وقت لش نمیشه اونی که لش میشه 405 و پرشیاعه . یه مقایسه بکنی میبینی پراید همه چیش نصفه ماشینای دیگه هس بازارش عالیه ابعادش خوبه سگ جونه مثل 405 نیست که بگی اخ الان واشرش از تو کاپوت بزنه بیرون و مثل زانتیا و 206 هیچ وقت به خرج نمیوفته یا اگه بیوفته یک چهارم اونا هست الان پدربزرگه من یه پراید هاچبک مدل 75 داره تا حالا براش هیچ کاری نکرده بماند که باهاش 20 لیتری روغن موتور هم بار میزنه و 1 ماه پیش بعد 12 سال سر کمک فنر رو عوض کرد هنوز کمک فنر رو عوض نکرده طلق چراغ جلو اش شکست هفته پیش 25 تومن طلق چراغ جلو رو تو این گرونی خرید الان طلق چراغ 206 و پرشیا کمتر از 100 تومن هست؟همین پراید من باهاش 160 تا هم رفتم و نه احساس نا امنی کردم و نه هیچی ولی من مخالف اقای esyهستم ایمنی پراید پایینتر از بقیه ماشیناس و تقویتش با تعویض سر سیلندر ریمپ یه توربو هدرز کیت مکش شمع سوزنی و تغییرات دیگه به 200 اسب میرسه

Tycjg(296 روز پیش)

سلام دوستان من میخوام ماشین بخرم بنظرشما پراید ۱۳۲ بخرم بهتره یا ام وی ام ۱۱۰ اس

Tycjg (199 روز پیش)

۱۰۰ درصد ۱۱۰ اس بگیر

ssfree (113 روز پیش)

110 کوچولوعه 132 بهتره

Entezar(815 روز پیش)

سلام، بنده ۹۰ دارم خیلی هم راضی هستم هم ظاهر و هم کارکرد ماشین در بین پرایدهای مشابه خیلی خوبه

Saba (806 روز پیش)

خالی نبند عمو جان چپ راست همه داره از پراید می نالیم مال شما معجزه نوح هست انگار

Saba (806 روز پیش)

ببین درها و قالب درهای پراید شبیه پیکان هست تو زمستان سرما میاد تو و تو تابستان گرما واسه همین راندمان بخاری و کولرش تو سرمای شدید و گرمای شدید صفر هست، پراید قالب بندی بدنش دچار بدبختی های پیکان شده بماند مشگلات وحشتناک ناگفتنیش، جعبه دندشو از 90 دست کاری کردن رو دور موتور 1000 به اوج سرعت هر تعویض دنده می رسه در حالی که باید رو دور موتور 3000 دنده عوض شه، مثلاً تو دور 3000 و سرعت 80 کیلومتر باید ار دنده 3 بری دنده 4، ولی پرایدای 90 به بعد رو دنده سه رو دور 1000 به 80 کیلومتر می رسن واسه رفتن به دنده سبک تر فاجعه ها اینقدر زیاده مجال گفتن نیست، 60 تا 70 استانداردی که اداره استاندارد اجباری کرده در حد جنس ابر صندلی و نوع بلند گوی ضبطت و چند چیز ایباب بازیه که نه به افزایش قدرت موتور ربط داره و نه به افزایش قدرت بدنه هم ربطی نداره

Saba (806 روز پیش)

امید است با این همه ذوق از داشتن پراید بلایی سر خودت یا ماشینت نیاد، آمار کشته شدگان با نقص فنی پراید از آمار کشته شدگان با چاقو و تفنگ در آمار روزانه ایران بالاتره، امید واریم در این جایزه لپ لپ ت که سایپا واست ساخته جان سالم بدر ببری

Tycjg (199 روز پیش)

پراید که کلا بده ولی خب ۱۳۲ نسبت به بقیه میشه گفت بهتره و قیمت بهتری نسبت به ۱۱۱داره

ssfree (113 روز پیش)

دوست عزیز (saba) بنده خدا نخواست 132 رو با لامبورگینی مقایسه کنه فقط گفت از 131 و پراید صبا بهتره.

Mostafatn(546 روز پیش)

من پراید مدل ۹۰ خشک از نمایشگاه خریده بودم واقعا به درد نخور بود انصافا الان که مدل ۹۷ خشک دو ساله دارم واقعا راضی هستم کیفیتش خیلی بالاتر اومده ۲۰۶ ثبت نام کردم ولی دلم نمیاد اینو ردش کنم اصلا ازیتم نکرد

A M(893 روز پیش)

سلام‌ به نظرمن که خوبه واقعا۲۰روزه تحویل میدن وسند به نام میکنن

Sedi (780 روز پیش)

سلام شما تحویل گرفتین؟ میشه شماره تماسشو بدین؟ راستش منم می‌خوام خرید کنم اما اعتماد کردن سخته

محمود.درستکار باشید(1019 روز پیش)

هیدرولیک دارد????

jahangirimosi (1011 روز پیش)

Sl نداره Sx داره بغلشون نوشته. hp+

Show More