ایران خودرو در هشتمین سال عرضه رانا، نسخه جدید این خودرو را با نام «رانا پلاس» معرفی کرد؛ خودرویی که هرچند در زمستان 98 برای اولین‌بار رونمایی شد اما از پاییز 99 بدست مشتریان رسید. رانا پلاس با اینکه فیس‌لیفت رانا محسوب می‌شود اما بهتر است آنرا نسخه ارتقایافته رانا بدانیم چراکه هم استاندارد آلایندگی موتورش بهتر شده، هم به امکانات بیشتری مجهز شده و هم اینکه، چندین تغییر ظاهری را تجربه کرده است. به‌عنوان مثال گرافیک چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده و به دی‌لایت نئونی مجهز شده‌اند. همچنین قاب آینه‌ها تغییر کرده و حالا راهنمای LED هم دارند. همرنگ‌شدن دستگیره‌ها و زه‌جانبی با رنگ بدنه، طرح جدید جلوپنجره و تغییر قالپاق‌ها از دیگر ویژگی‌های جدید رانا پلاس هستند. اما در کابین رانا پلاس، حجم تغییرات بسیار بیشتر است؛ اولین چیزی که در کابین جلب توجه می‌کند، استفاده از همان فرمانی است که قبلا در پژو 207 سری جدید دیده بودیم. این فرمان جدید، که دکمه‌های کنترلی (برای سیستم صوتی و کروز کنترل) روی آن وجود دارد، در قسمت پایینی دارای روکش نقره‌ای رنگی است تا حس اسپرت بیشتری به راننده القا شود. طرح جدید رودری‌ها، صندلی‌های جدید (مشابه 207) با روکش جدید، صفحه کیلومتر جدید، دسته راهنما و دسته برف پاک کن جدید (مشابه 206) و همچنین رادیوپخش جدید (بدون سی دی پلیر) با بلوتوث ازجمله تغییرات مهم در کابین خودروست. در قسمت فنی، ارتقا آلایندگی موتور به استاندارد یورو5، تنها حرف جدید رانا پلاس است ولی با این حال، ایران خودرو چند تغییر مختصر دیگر را هم انجام داده مانند بهبود مقاومت فن رادیاتور، عایق جدید کاپوت برای کاهش صدا و بهبود ایربگ‌های جلو.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • ترمز قدرتمند
    • فراوانی قطعات یدکی
    • تجهیزاتی بیشتر از رانا LX
    • اضافه شدن کروز کنترل
    • ارتقا استاندارد آلایندگی به یورو 5
  • نقاط ضعف
    • کیفیت ساخت
    • عایق بندی کابین
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1399 تا 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر TU5 یورو5
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 105 اسب‌بخار
  • گشتاور 142 نیوتن‌متر
  • شتاب 12 ثانیه
  • سرعت 189 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه سدان کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول - فیس لیفت
  • طول 4292 میلی‌متر
  • عرض 1684 میلی‌متر
  • ارتفاع 1453 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2445 میلی‌متر
  • وزن 1134 کیلوگرم
  • حجم باک 50 لیتر
  • چرخ جلو 185/65R14
  • چرخ عقب 185/65R14
  • سایر ویژگی‌ها رینگ فولادی
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی
  • سایر ویژگی‌ها

89 دیدگاه

VahidReza(13 روز پیش)

من نمی‌فهمم چرا فرمون این ماشینو برقی نمیکنن؟ آخه دارین رو دنا میزارید رو این نمیزارید. بعد هی میگید رانا پلاس پیشرفته تر از قبل کجا پیشرفته شده آخه

مرتضی هستم! (11 روز پیش)

رانا پلاس 6 دنده با فرمون برقی عرضه میشه. اما متاسفانه 5 دنده هاش ندارن

sajjad1212 (9 روز پیش)

فرمون برقی کنن باعث میشه قدرت موتورم بیشتر بشه تنها فرقش با رانا معمولی کروز زه بغلاشه اسمشم‌گذاشتن پلاس

HadiXrma (4 روز پیش)

اصلا معلوم نیست ایران خودرو با خودش و مشتری ها چند چنده! از طرفی مجوز افزایش قیمت رانا پلاس رو گرفته و قیمت رو چندین ماهه که بالا برده! اما دریغ از نصب آپشن های حداقلی قرن بیست یکی! رینک فولادی! بدون مالتی مدیای تصویری، فاقد فرمان برقی! خب اینا رو که با قیمت کمتر از رانا پلاس رو دنا پلاس سوار کردی! اگه ازشون جویا بشید میگن چون دنا مجوز افزایش قیمت نگرفته! خب اگه نگرفته براحتی میتونستی آپشن مذکور رو ازش کم کنی هیشکی هم نمیتونس بگه بالا چشت ابروئه اما همچنان داری طبق روال دنا تولید میکنی اما رانا رو با آپشن های قرون وسطی ای میدی دست ملت!

Mfd(22 روز پیش)

سلام دوستان، بعد کلی ثبت نام بالاخره اسمم واسه رانا پلاس در اومد. خودم خیلی باهاش حال نمیکنم و تمایل رو 207 یا 206 بود ولی اگر تو قرعه کشی ها نبود یه ماشین دیگه رو انتخاب میکردم. حالااحتمال داره 1 سال نگه دارم بعد بفروشمش. یه ویدئو بررسی دیدم که می‌گفت 10 تا 15 آمپر باطریش ضعیف تر شده. این موضوع درسته؟ و اینکه میشه روش باطری قویتری انداخت؟ سیستم برق ماشین جواب میده یا نه. ممنون میشم اگه کسی داره نظر بده و اینکه چطور ماشینیه

HadiXrma (4 روز پیش)

خیر اصلا درست نیست کارخونه بر حسب نیاز کل تجهیزات فابریکی باطری میبنده روش نه کمتر نه بیشتر، حالا بعدش بستگی به خودتون داره برای افزایش آکپر باطری مثلا اگه قراره روی خودرو سیستم صوتی سنگین نصب کنید مثلا باید باطری هم عوض بشه یا سیستم های نورپردازی پر مصرف و...

Farhadzf(34 روز پیش)

سلام من خودم راناپلاس دارم واقعا ازش راضیم ماشین خیلی خوبیه اما زه رو دربش شکسته هیچ کجا پیدا نکردم نه تهران نه قم نه اصفهان نه مشهد من نمیدونم وقتی ماشین درست میکنن چرا قطعاتش رو تولید نمیکنن

Mahdinzm (33 روز پیش)

سلام واقعا ماشین خوبیه ؟ نسخه پلاسش رو فقط نگرانیم ماشینی نباشه که در به در تو تعمیر گاه باشه

Shayn (27 روز پیش)

انشالله که نیست آخه موتورش که جدید نیست.

HadiXrma (4 روز پیش)

مهم نیست شما میتونید زه فابریک LX بخرید ببرین نقاش کاملا رنگ آمیزی کنن تحویلتون بدن. همچنین بنده تو تهران سراغ دارم که میفروشن. فعلا ماشین جدید هست یکم باید بگذره تا لوازم یدکی بیشتر بشه. من اوایل معرفی رانا سال 91 رانا EL خریدم اون زمون هیچیش گیر نمیومد اما الان واسه EL و LX تا دلتون بخواد لوازم بنجل و اعلا ریخته... پلاس هم یکم بگذره میاد لوازمش

Seyf(13 روز پیش)

کاش سیستم تهویه اش دستی نبود

Taraatila93(59 روز پیش)

سلام دوستان لطفا مرا راهنمایی کنید رانا پلاس بگیرم یا برلیانس h 220 از نظر ظاهری برلیانس زیباتر از راناست لطفا نظرات خود را بگوئید متشکرم

omid1375 (28 روز پیش)

سلام کسی هست رانا پلاس برنده شده باشه و بتونه بگه چند روزه تحویل گرفته

fhhh(55 روز پیش)

سلام در طراحی چنان فرقی نداره با رانا lxجزء فرمونش . نرم بودنم یکی بعد ۳۰گرونتر از رانای lxمیفروشن بعد بعضی ها هم هستن با اشتیاق فراوانی ماشین رو میخرند آخه چه تغیری در این ماشین با مدل معمولیش هست یه کروزکنترل و فرمان برقی ۳۰ملیون تومن می ارزه ؟؟

Ehsanabedi13841384 (53 روز پیش)

بله اخه واقعا بخاطر چند اپشنی که در جهان پیش پا افتاده س ۳۰ میلیون تومان گرون تر!

Ali2006 (39 روز پیش)

دوست عزیز همون آپشنارو بیرون قیمت کنید خودتون متوجه میشید ، به اضافه اینکه تو دوزی و کیفیت داشبرد و ... هم تغییر کرده . فرمونش ۴/۵۰۰ میلیون ت چراغا ۵ میلیون آیینه ها جفتی ۱/۱۰۰ م همینارو بندازی رو رانای معمولی با نصب ایناش ۱۵ در میاد تازه بدون کروز کنترل و صندلی ۲۰۷ و تریم داخلی

Ali2006(39 روز پیش)

یک ماهه رانا پلاسو تحویل گرفتم ، واقعا خودم فک نمیکردم انقدر ماشین خوبی باشه ، فرمون جدیدش با کروز کنترل و بلوتوث ... عالیه ، عینا مثل ۲۰۷ ، جنس و کیفیت داشبورد بهتر از راناهای قبلی و خوشگله ،چراغای خوشگلو پشت امپر خوبی داره ، ابعاد و اندازه مثل ۲۰۶ صندوق داره ولی به نظرم ۲۰۶ قیافه و داشبوردش واقعا تکراری شده خودم ۱۲ سال ۲۰۶ داشتم و خسته شدم ، علت اختلاف قیمتش با ۲۰۶ اینه که مردم دنبال آرمو لوگو پژو هستن و مثلا نمیخوان رو ماشینشون ارم ایران خودرو باشه و این واقعا خنده داره . علت گرونی رانا پلاس نسبت به معمولی هم که میگن مگه چی داره که ۳۰ میلیون فرقشه باید بگم اگه بخوای همین فرمون و چراغا و آیینه بغلو بندازی رو رانای معمولی با ۱۰ ۱۱ تومن بخرییشون ( فرمون ۴/۵۰۰ ، چراغا ۴ تاش ۵ ت ، آیینه ها جفتی ۱/۵۰۰ ) حالا کروز کنترلو فیبر کربن داشبوردو پارچه رو درب ها و صندلی های ۲۰۷ ایش بماند ، ۳۰ تومن اختلاف اگه منطقی نباشه ۲۳ تومن دیگه حداقلشه ، نکته اخرم اینکه علت ارزونیش تو بازار ازاد بخاطر اینه که همه رانا پلاسا سنداشون تو رهنه و خیلیا قرعه کشی برنده شدن اما پول تکمیل وجه رو ندارن در نیجه با کمترین سود ممکن میخوان بفروشن که برنده شدنشون الکی نبوده باشه. در اخر اضافه کنم که لطفا اول سوار بشید تست کنید ببینید بعد نظر بدین که مردمو گمراه نکنید ، اینکه رانای معمولی رو تست کردینو راجع به پلاس حرف میزنید دور از انصافه ، حرف و شایعه باد هواست ، سوار بشید تا به حرف من برسید که تو این رنج قیمت ماشین عالی هستش

Moein9(182 روز پیش)

کاش حداقل یه مانیتور اضافه میکردند الان این چه فرقی با رانای lxداره ۳۰ الی ۴۰ میلیون هم که گرونتره

KianoSHGH55 (178 روز پیش)

خوب اینجوری بخوای حساب کنی دنا با دنا پلاس معمولی فرقش چیه الان که دیگ سانروف هم نمیزارن براش

BabakCrus (171 روز پیش)

سلام و درود، فرق چندانی ندارن درسته، ولی صندلی ها و فرمان 207 رو گذاشتن روش، یخورده کیفیت داشبورد بهتره، گراقیک چراغا و جلو پنجره اسپرتتره، همین و بس، اما دوست عزیز شما باید اینو بدونین واژه پلاس در ایران به نوعی فقط مجوز گرونتر فروختن رو به خودروساز میده همین، انتظار تغییر چشم گیری در آپشنها و فنی نباید داشته باشین، خودروسازهای ما متاسفانه واژه پلاس رو عمدتا تغییر کاسه چراغ و گرافیک چراغها برداشت میکنن و 30 تا 50 درصد گرونتر از مدل معمولی میفروشن، ولی همین تغییر خیلی جزئی و همینطور این مجوز افزایش قیمت نسبت به مدل عادی باعث میشه که در بازار آزاد (که اصلا آزاد نیست) هم اختلاف قیمت فاحش بوجود بیاد، رخ رانا پلاس و پشت آمپر و تا حدی داشبوردش (بخاطر طرح فیبر کربن) بهتر از رانا LX هست و قابل قبول تره ولی باز هم حرف شما تا حدودی درسته فرق آنچنانی نداره و این فرقها هم به این اختلاف قیمت نمی ارزه، اما تو ایران چه چیزی بابت پولی که میپردازیم میارزه؟؟، مانا باشید

Tr (77 روز پیش)

جناب رانا پلاس بسیار نرم تر از رانا lxهست و اصلا قابل مقایسه نیستن و موتور جدید رو نصب هست

BabakCrus (74 روز پیش)

سلام و درود، دوست عزیز tr، خدمتتون عرض کنم که هیچ تفاوتی در هندلینگ ندارن هیچ فرقی در سواری و نرمی هم ندارن مدل lx با پلاس، موتور هم همون موتوره فعلا تازه ایرانیزه شده که بعد از 20 هزارتا صداش تغییر کرده، شاید این مدلی که دست منه اینجوریه، ولی بنده بیشتر از 21 ساله که ماشین بازی میکنم و صرفا جهت اطلاع دوستان نظراتمو به اشتراک میزارم، از فرشته تا خانی آباد اسم بابک کروز رو همه ماشین بازا و اکثر نمایشگاهیا و مکانیکای خوب میشناسن و به شما خواهند گفت کمتر کسی تو ایران اندازه بنده پول خرج ماشین بازی میکنه، دوست من، بنده دیوونه ماشینم هر ماشینی ، برامم فرق نمیکنه که چینیه یا ایرانی یا آلمانی، هر ماشینی که برم تو نخشو باید تست کنم، وسواس و دقت عجیبی هم دارم تو هندلینگ و شتاب و سر و صدا گرفتن از ماشینا، برای بنده تایید یا تکذیب شما یا دوستان دیگه مهم نیست، چون نظرمو بدون جانب داری میگم و بدون تعارف، خود من تو این سالها فقط دو ماشین رو نگه داشتم یکی حضرت و یکی هوندای همسرم، چون فقط این دوماشین بعد کیلومترها کارکرد هنور همون کیفیت روز اول رو ارائه میدن، ولی همینها هم ضعفها و بدی های خودشونو دارن و تو پیجهای مختص از بدی هاشون هم گفتم، هرماشینی خوبی ها و بدی های خودشو داره،تا الان هم به همه هم پیشنهاد دادم و میدم که قبل خرید، تو رنج قیمتی یا کلاس مورد نظر، رقبا رو سوار شن و بعد تصمیم به خرید بگیرن، شاید نظرشون رو اونای دیگه تامین کنه، نظر شما رو پلاس بیشتر از lx تامین کرده، خیلی هم خوبه ولی این که شما میگید نرم تره پلاس از lx واقعا برای من عجیبه، اتفاقا دوست دیگه ای هم میگفت خیلی بهتره پلاس و چون من تجربه lx داشتم رفتم و یه پلاس رنت کردم و الان حدود 35 هزارتا رفتم باهاش، همون اول که باید شمع هر دو مدل عوض شه، لنت هم عوض شه، صدای هین رانندگی بعد 20 هزارتا تغییر محسوسی کرد نسبت به lx،البته lx های قدیم که کلی مشکل داشتن رو عرض نمیکنم، هنوز هم مشکل حرارت زیاد موتور و جا گذاری سیستم سیم کشی مثل lx هستش موتور هم همون موتور ولی با قطعات بیشتر ایرانی هست، فعلا هیچ فرقی بین سواری 206 اس دی 207 اس دی و رانا lx و پلاس نیست، فقط کمی جلوبندی رانا ها بهتر از پژو ها هستش و کمی نرم تر هستن ، سیستم سیمکشیش رو ایران خودرو ادعا میکرد که بهتر کرده ولی در همون حد ادعاست و مثل همیشه از جنس زده تا بیشتر سود کنه، فقط وقتی با موتور جدید tu5 پلاس عرضه بشه و سقف پانورامیک و همینطور موتورهای جدیدی که ایپکو درحال ساخت و تسته روش نصب بشه شاید شاید ایران خودرو فکری برای تغییری یا بهبودی در جلو بندی یا عقب بندی این خودرو بکنه ولی در کل تفاوت چندانی با پژوها ندارن، صرفا کمی نرم تر هستن دقت کنین کمی، و تفاوتی هم بین کیفیت رانندگی ندارن با هم بین دو مدل x و پلاس، از سابقه ایران خودرو هم میشه نتیجه گرفت که حتی اگر موتور توربو هم روی رانا ها یا 207 ها نصب کنه، تغییر در جلو بندی و عقب بندی و زیر بندی رو شاهد نخواهیم بود، بنده متوجه هستم که هر کسی عرق خاصی به داشته های خودش و انتخابهاش داره ولی این عرق نباید موجب تعصب بی چون و چرا بشه، امید وارم مفید بوده باشه، مانا باشید

rezayari007 (62 روز پیش)

دوست عزیز شما ک یدونه لندکروز و یدونه هوندا داری ' و همه تهران و نمایشگاها شما رو میشناسن ' تو پیج رانا پلاس چیکار میکنی 😂😂 رفتی رانا پلاسم تست کنی

BabakCrus (42 روز پیش)

سلام و درود دوست عزیز rezayari007، دوستانی که بنده رو میشناسن از قدیم میدونن که به بیماری تست ماشین دچارم و برام از ژیان ماهاری تا مازراتی کواتروپورته هم فرقی نداره، هر خودرویی که بره تو مخم برای تستش اقدام میکنم و درگیر برند و سازنده و اینجور چیزها هم نیستم، بخاطر این علاقه و تجربه بنده در طی حدود این 21 سال که به بیماری ماشین بازی دچار شدم، با جراید و خبر گذاری های خودوریی بسیاری همکاری کرده و میکنم، در اصل تست رانا lx در اوایل تولید این خودرو از طرف همین جراید به بنده محول شده بود و نه بطور شخصی که بخوام حتما تجربش کنم ولی در مورد رانا پلاس تومخیه عجیبی داشتم که باید برطرف میکردم و البته باز هم اون جراید به بنده پیشنهاد تست داده بودند ولی خودم هم دوست داشتم که تفاوتش رو ببینم، امیدورام که شکلکهای خنده شما از روی شادی و خوشحالی بوده باشه (که حتما همینطوره) و نه از سر تمسخر و تشکیک، چون نیازی به لایک و دیسلایک شما عزیزان نداشته و ندارم و از گفتن نظرهام در سایت خوب باما و سایتهای مشابه، نه سود و نه ضرری به بنده نمیرسه و صرفا به دلیل عشق به ماشین و عشق به هموطنانم هست که در جهت آگاهی دادن اقدام به نوشتن نظر و صرف وقت و انرژی میکنم تا شاید دوستانی که قصد انتخاب خودرو دارن با دیدن نظرهایی همچون نظرهای بنده با دید بازتر و وسیع تری اقدام به خرید کنن، درکل در باما اگر ببینم که نظری در مورد خودرویی که خودم تست کردم یا داشتم نیست و یا نظرها توسط عزیزان دلال و غرض ورز قبضه شده، در راستای انتقال تجربه ی کم خودم و روشنگری معایب و مزایای اون خودرو اقدام میکنم و همواره گفتم که هر خودرویی که بدنبال خرید هستید، حتی اگر صد در صد مطئنید به خریدش رو حداقل یک بار خودتون سوار شید و تست کنید و بعد اقدام به خرید کنید شاید چیزی یا موردی تو اون ماشین باشه که قبل از خرید اگر بدونید دیگه دنبال خریدش نباشید یا بالعکس اگر بدونید مسرتر بشید در خرید اون خودرو، امیدوارم مفید بوده باشه، مانا باشید.

HadiXrma(43 روز پیش)

بنده اسمم در اومده برای رانا پلاس، و قصد دارم پس از تحویل رانا SLX 405 مدل 93 کنونی که دارم رو رد کنم بره و با اختلاف اندکی سوار رانا پلاس صفر بشم، علت اینم که رانا رو انتخاب کردم بر میگرده به سال 91 و 92 که یه رانای EL داشتم که اون زمونا تازه وارد خط تولید شده بود و خیلی ها نمیشناختن اما بنده انتخاب کردم و سوای فضای کم کابینش مثل 207 و 206 بشدت از هندلینگ و نرمی و کم صدا بودن این خودرو راضی بودم، امیدوارم که طبق گفته اکثریت حداقل کیفیت و متریال رانا پلاس مثل سابق رضایت بخش باشه. مدتها بود با اس ال ایکس 405 و پارس LX سر کله میزدم و انگار سوار فرغون بودم بس که سر و صدای بسیار زیادی به مابین منتقل میشد و سواری رو واسه آدم زهر میکرد و متریال و آپشن های حداقلی رو هم نداشت! کاش حداقل تو سری های جدید رانا شاهد متریال و کم صدا بودن و نرمی بهتر و برتری نسبت به این اس ال یکس و پارس شاهد باشم. چهره و رخ رانا رو هم بنده شخصا به خودروی عهد بوق پارس، 206 و 207 قورباغه ای و ترجیه میدم. فقط یکم نیاز هست خرج کنیم تا ناانصافی های ایران خودرو رو برطرف کنیم مثل رینگ آلومینیومی خفن و با کیفیت و یه سیستم مولتی مدیا با دو جفت کامپوننت و یه ساب زیر صندلی و یک آمپلی فایر و تمام...!

Sina77777(57 روز پیش)

سلام. تمامی مدل های رانا پلاس دارای کروز کنترل هستند یا خیر؟!

مرتضی هستم! (56 روز پیش)

سیناجان ارادت. پلاس 5 دنده و پلاس 6 دنده هردو کروز دارن

fhhh (55 روز پیش)

همه ی مدل های پلاس کروز دارند

Show More