شرکت رامک خودرو در تابستان 97 برای نخستین‌بار خبر داد با همکاری «نورا موتور پارس» که کارخانه آن در ساوه قرار دارد، می‌خواهد محصولات سانگ یانگ را در ایران مونتاژ کند و تیوولی را هم بعنوان نخستین محصول مونتاژی‌اش معرفی کرد. تیوولی مونتاژی قرار بود در بهار 98 به بازار بیاید اما بدلیل تحریم‌ها، آمدن تیوولی مونتاژی حدود 1.5 سال طول کشید تا اینکه در نیمه دوم سال 99 بالاخره بدست مشتریانش رسید. رامک خودرو، تیوولی مونتاژی را در دو نسخه متفاوت، به بازار کشورمان فرستاده است. سری اول آن که دقیقا مشابه تیوولی آرمور است، در ایران به «فیس 2018» معروف شده اما سری دوم تیوولی مونتاژی، بعنوان «فیس 2020» یا تیپ «سولار» شهرت پیدا کرده است. تیوولی سولار در واقع دومین فیس‌لیفتی بود که سانگ‌یانگ برای تیوولی، معرفی کرد. تیوولی سولار که از زمستان 99 بدست مشتریان ایرانی رسید، ابتدا در مدل 2019 در بازار آسیا عرضه شده بود و سپس با اندکی تغییرات ظاهری، بعنوان مدل 2020 در اختیار اروپایی‌ها هم قرار گرفت. در تیوولی سولار، چراغ‌ها و دی‌لایت‌ها تغییر کرده، جلوپنجره باریک تیوولی و سپر آن هم مجددا طراحی شده. مه‌شکن‌های دایره‌ای و خطوط روی درب موتور هم جدید هستند. در نمای عقبی فیس 2020، نیز متوجه تغییر گرافیک چراغ عقب و اضافه‌شدن سه نوار نئونی به درون آن می‌شویم. همچنین برآمدگی صندوق عقب و طراحی مجدد دیفیوزر سپر عقب، از تغییرات دیگر تیپ سولار هستند. اما مهم‌ترین قسمت تیوولی سولار احتمالا در نمای داخلی خودروست؛ کابینی که ویژگی‌های جدیدش را می‌توان در 4 نکته خلاصه کرد.اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در کابین تیوولی سولار خودنمایی می‌کند، طراحی جدید داشبورد است. اگر به دریچه‌های تهویه دقت کنید، متوجه طراحی مجدد آنها می‌شوید. همچنین آن باکس کوچکی که در بالای محفظه داشبورد تیوولی آرمور بود، در تیوولی سولار دیگر وجود ندارد. دومین نکته در کابین سولار، مانیتور جدید و بزرگش است؛ درحالیکه تیوولی آرمور دارای مانیتور 7 اینچی بود، ولی تیوولی سولار به مانیتور 9 اینچی مجهز است. مانیتوری که قابلیت پشتیبانی اندروید و زبان فارسی را هم دارد. سومین نکته مهم در کابین تیوولی سولار، سردنده جدیدش است. البته این نکته، برای مالکان تیوولی مونتاژ سری اول (فیس 2018)، چیز جدیدی نیست چراکه آنها هم دقیقا همین سردنده را در خودروی‌شان دیده بودند. چهارمین و آخرین نکته مهم در کابین تیوولی سولار را باید صفحه کیلومتر جدیدش دانست. تیوولی‌های وارداتی و حتی تیوولی سری اول مونتاژی (فیس 2018)، همگی دو گیج استوانه‌ای شکل، در صفحه کیلومترشان داشتند. اما در تیپ سولار، دیگر خبری از این گیج‌های استوانه‌ای نیست و حالا با جلوآمپری با صفحه مسطح روبرو هستیم. مجددا باید یادآوری کنیم که تیوولی مونتاژی همه آپشن‌های تیوولی وارداتی را دارد. اما رامک خودرو در نسخه مونتاژی، یک آپشن به لیست امکانات استاندارد تیوولی اضافه کرده که چیزی نیست جز «کنترل سرعت در سراشیبی» یا بقول بازاری‌ها «شیب‌سنج». البته این آپشن، خوشبختانه هم در تیوولی مونتاژ سری اول (فیس 2018) و هم در تیوولی مونتاژ سری دوم (فیس 2020) وجود دارد.

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • بازار دست‌دوم
    • کابینی جادارتر از کپچر
    • سردنده جدید (نسبت به تیوولی وارداتی)
    • اضافه‌شدن شیب سنج (نسبت به تیوولی وارداتی)
  • نقاط ضعف
    • فرمان‌پذیری
    • تهویه دستی (دیجیتال)
    • عملکرد فنی در مقایسه با رقبای توربو
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1399 تا 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دیفرانسیل جلو
  • گیربکس 6 دنده اتومات با شیفت لاک
  • پیشرانه 4 سیلندر
  • حجم موتور 1.6 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 128 اسب‌بخار
  • گشتاور 160 نیوتن‌متر
  • شتاب 12.5 ثانیه
  • سرعت 175 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 7.2 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه شاسی بلند کوچک
  • نوع شاسی یکپارچه
  • نسل (کد اتاق) نسل اول - فیس لیفت
  • طول 4202 میلی‌متر
  • عرض 1798 میلی‌متر
  • ارتفاع 1600 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2600 میلی‌متر
  • وزن 1300 کیلوگرم
  • حجم باک 47 لیتر
  • چرخ جلو 215/45R18
  • چرخ عقب 215/45R18
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی 3 حالته (اکو - وینتر - پاور)
  • سایر ویژگی‌ها

3 دیدگاه

Amra(71 روز پیش)

به نظر شما بین تیوولی و پژو ۲۰۰۸ کدام رو بخرم از نظر موتور خودرو ۲۰۰۸ ولی آپشن تیوولی من یک h30 کراس نیز دارم ولی از رمپ جون میکنه تا بالا بره میخوام ببینم تیوولی هم همین عیب رو داره یانه با تشکر از باما

King88 (19 روز پیش)

درود برای اچ۳۰ پیشنهاد دارم ریمپ کن و هدرز و کیت مکش یا فیلتر هوا اسپرت بنداز خیلی بهتر میشه

Camery(67 روز پیش)

سلام ببین تیولی تو سربالایی کم میاره صندوق عقبش کمه به نظرم به داستر هم نگاه بنداز اپشن کم ولی مطمئن