سال 1395 و در جریان نمایشگاه خودرو تهران بود که برای نخستین‌بار با برند UAZ در کشورمان آشنا شدیم. اما نه در آن تاریخ بلکه از سال 1400 بود که شرکت «سروش دیزل مبنا» عرضه این شاسی‌بلند روسی را آغاز کرد. پاتریوت که با نام یواز 3163 هم شناخته می‌شود، در سال 2005 متولد شد و یوآز در سال 2013 نیز نسل دومش را بعنوان مدل 2014 معرفی کرد. از سال 2014 تا به امروز نیز یوآز، یکبار در 2016 و بار دیگر در 2018 به‌روزرسانی‌های مختصری روی پاتریوت انجام داد که بیشتر مربوط به تجهیزات خودرو و بهبودهای فنی آن می‌شد اما ظاهر کلی خودرو را دست نخورده باقی گذاشت. پاتریوت در سگمنت خودروهای سایز متوسط جای دارد و از آنجایی که شاسی آن از نوع مستقل (Body-on-Frame) است، باید آنرا یک SUV واقعی توصیف کنیم؛ نه یک CUV. یواز پاتریوت یک ویژگی بسیار خوب دارد و یک ویژگی بسیار بد. نکته خوبش اینجاست که آفرودر واقعی است و می‌تواند در مسیرهای آبی به عمق 50 سانتیمتر، بدون هیچ مشکلی حرکت کند. ضمن اینکه روس‌ها، سیستم محرکه 4WD کارآمدی روی آن گذاشته‌اند که بر حسب شرایط مختلف، می‌توان میزان و نحوه انتقال نیرو بین محورها را در 4 حالت مختلف، تنظیم کرد که عبارتند از: محور عقب محرک سبک (2H)، چهارچرخ محرک سبک (4H)، چهارچرخ محرک سنگین (4L) و چهارچرخ محرک سنگین به همراه قفل دیفرانسیل (+4L). اما پاتریوت، نکته بسیار بدی هم دارد؛ این خودروی روسی هیچ آپشنی در اختیارتان قرار نمی‌دهد و اگر گرمکن فرمان و گرمکن صندلی‌های جلو نداشت، به لحاظ نداشتن امکانات و تجهیزات رفاهی، راحت می‌توانستیم آنرا با محصولات تولید داخلی مقایسه کنیم!

ادامه...
  • رانندگی و عملکرد فنی
  • طراحی ظاهری
  • کابین و امکانات
  • ارزش در مقابل قیمت
  • کیفیت
  • نقاط قوت
    • قابلیت آفرود
    • فضای جادار کابین
    • قابلیت حمل بار تا 525 کیلوگرم
  • نقاط ضعف
    • تعداد ایربگ‌ها
    • ترمز عقب کاسه‌ای
    • خدمات پس از فروش
    • کمبود تجهیزات رفاهی
    • گیربکس دستی (نسبت به قیمت)
    • نداشتن سانروف (نسبت به رقبا)
قیمت
وضعیت در بازار ایران
  • مدل‌های موجود 1400
مشخصات فنی
  • محور محرک دو دیفرانسیل پارت تایم 3 حالته با قفل الکترونیکی محور عقب
  • گیربکس 5 دنده دستی
  • پیشرانه 4 سیلندر (ZMZ409051)
  • حجم موتور 2.7 لیتر
عملکرد فنی
  • قدرت 150 اسب‌بخار
  • گشتاور 235 نیوتن‌متر
  • شتاب -
  • سرعت 150 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی 11.5 لیتر در صد کیلومتر
ابعاد و اندازه ها
  • نوع بدنه شاسی بلند متوسط
  • نوع شاسی مستقل
  • نسل (کد اتاق) نسل دوم - فیس لیفت
  • طول 4785 میلی‌متر
  • عرض 1900 میلی‌متر
  • ارتفاع 1910 میلی‌متر
  • فاصله محوری 2760 میلی‌متر
  • وزن 2125 کیلوگرم
  • حجم باک 68 لیتر
  • چرخ جلو 235/75R16
  • چرخ عقب 235/75R16
  • سایر ویژگی‌ها
سیستم‌‌ کمکی راننده
  • کروز کنترل
  • کروز کنترل هوشمند
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • ضد واژگونی
  • اتو پارک
  • حالت رانندگی 1 حالته (آفرود)
  • سایر ویژگی‌ها

17 دیدگاه

Hossein4K(5 روز پیش)

ماشین جان سخت و محکمی هست مدل طراحیش قدیمیه مثل خودرو های jeep طرح کلاسیک داره ! تو افرود فقط اسب بخار مهم نیست ( راننده تایر زاویه های خروج و ورود هم مهمه ) پاتریوت زاویه های خوبی داره و به نظر من عملکرد گیربکس دستی تو افرود بهتره ( فقط افرود ) ولی ای کاش 6 دنده بود !!!! انتخاب بر می گرده به خریدار چون می تونه ماشین چینی با اپشن زیاد و تک دفرانسیل و بی کیفیت و زیبا تر بخرن یا پاتریوت با ظاهری قدیمی و دو دفرانسیل و کم اپشن و با کیفیت بهتر و جان سخت کدوم می خرین ؟‌چرا ؟؟

احسان دشتستانی(11 روز پیش)

میشه از جمله مناسب آفرود هست استفاده کرد . ولی به هیچ وجه عالی نیست

i3233(83 روز پیش)

فکر نکنم خودروی جالبی باشه

NN2 (18 روز پیش)

کاملا موافقم

سیاوش اسدی(30 روز پیش)

واقعا جای تعجب داره که خودرو بی کیفیت، باطراحی بسیار قدیمی و مشخصات فنی بسیار ضعیف برای یک خودرو شاسی بلند در کشور تولید شده، اگر از نزدیک خودرو رو ببینید پر از ایرادات مونتاژی وحشتناکه، احساس می کنید خودرو در یک کارگاه تولید شده، مشخصات فنی به حدی افتضاحه که سازنده از بیان شتاب خودرو امتناع کرده، قدرت و گشتاور خودرو با یک دنای توربو تقریبا برابره در حالیکه وزن خودرو دو برابره. اگر از نزدیک خودرو رو ببینید به راحتی متوجه عرض کم و ارتفاع بالای خودرو خواهید شد و این طراحی کاملا مستعد چپ شدن خودرو هست و چنین خودروهایی برای آفرود مناسب نیستند. دوستان دارن فقط میگن خیلی خودرو مستحکمیه و اصلا به طراحی افتضاح داخلی و خارجی و توان پایین موتور، شتاب فوق العاده افتضاح خودرو توجهی ندارن، با این طرز فکر پیشنهاد می کنم یه تراکتور تمیز بخرید، مستحکم تر از این هست و قطعا طراحی استاندارد و تامین قطعات آن بهتر است. از لحاظ شتاب و قدرت موتور هم قطعا وضعیت بهتری از این شاهکار روسی دارد.

King88 (21 روز پیش)

دوست عزیز! این ماشین ک رقیب ۲۰۰۸ نیست ک شما میکوبیش! شما غیر از ۲۰۰۸ ماشین دیگه‌ای هم دارید ک رقیب یوآز باشه؟

seyedhesam1388(41 روز پیش)

جالیوانی جلوش عین جالیوانی بسترن بی سی هست

Bhhehh(82 روز پیش)

چی هست این؟؟؟برای چه شرکتیه؟؟؟بعد برای یک ماشین افرود اسب بخار ۱۵۰ کافیه؟

A123409 (78 روز پیش)

این خودرو یک خودرو روسی هستش و توسط شرکت سروش دیزل به بازار عرضه میشه

VahidReza (55 روز پیش)

تو آفرود گیربکس و دیفرانسیل مهمه اسب بخار هم مهم هست ولی نه اونقدر

Mahan84 (43 روز پیش)

گشتاورش بالاست

Soroush334(75 روز پیش)

این یک خودرو روسی هست که بینهایت با استقامت می باشد و در کشور روسیه تولید شده .مث ماشینهای کاماز ماز و بیشتر خودروهای روسی واسه ارتش این کشور تولید شده .این خودرو بهترین ماشین واسه آفرود هست .پاتروا با اون عظمتش 130 اسب بخار و 170 گشتاور هست .فقط،یکم فیمتش گرونه .البته با این قیمت ساوانا فوتون هم میتونید بخرید.و خیلی قدرتمند واسه آفرود هست .هم شاسی مستقل و هم موتور توربو آلمانی .همون موتوری که روی بورگوارد بی ایکس 7 گذاشتند

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (67 روز پیش)

دوست عزیز میخواهی این ماشین که قطعا ماشین خوبی هست رو ببری بالا دیگه تو سر پاترول نزن چون من 21 سال پاترول سوار میشم 6 سیلندر که /140 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه/290 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه گشتاوردش هست/35.38 اسب بخار بر لیتر/ دارد و استاندارد هم هست ماشینم

kh ramin(78 روز پیش)

این ماشین مرگ نداره تو باکش از همین الکل هایی که دستتون دارید بریزید پاتونم میبوسه. ماشین با اصالت نه مثل چینی ها یه روز تصمیم میگیرن یه مدل ماشین تولید کنن فردا نه قطعاتش پیدا میشه نه هیچی.

Amirreza1362 (68 روز پیش)

باهاتون تو تمام بخشا موافقم بجز اصالت ، به نظر من اصالت میشه سوابق درخشان یک برند از تاسیس تا الان که یواز نه خودروهای خاصی ساخته، نه معروفه ، نه افتخار خاصی داره و راستش فرق چندانی با همون چینیایی که میگین حداقل روی کاغذ تاکید میکنم روی کاغذ نداره

Amirreza1362(68 روز پیش)

من سوارش نشدم ولی چیزی که رو کاغذ هست میگه : یه آفرود روسی و بدون آپشن ، توی محدوده قیمتی ویتارا ، راستش از چینیا که بگذریم چون آفرود نیستن از سوزوکی نمیشه گذشت ، سوزوکی واقعا از این بهتره و راستش این برند معروفیم نیست که بگیم اصالت و فلان

Mobinjafari(80 روز پیش)

خودرو خیلی خوبی برای افرود هستش و قیمت جهانیش از تعدادی از کراس اور های چینی مثل اس دبلیو ام کمتره اما سیاست های وارد کننده ایرانیش جالب نیست و قیمت بالایی براش گذاشته ، در حالی که نسخه اتوماتیکش رو هم مونتاژ نکرده

Show More