اولین فرزند خانواده ID‌ متولد شد

فولکس‌واگن ID.3، خودروی برقی مردمی

19 شهریور 1398 20:15

شرکت فولکس‌واگن چندین دهه پیش و با معرفی رسمی مدل بیتل در سال 1938، تحول بزرگی در صنعت خودرو رقم زد. اکنون به نظر می‌رسد این شرکت دوباره در حال رقم زدن نقطه عطف مهم دیگری در تاریخ خودروسازی جهان باشد چراکه قصد دارد اولین خودروی کاملاً برقی تولید انبوه خود را ارائه و فصل جدیدی در حمل و نقل بدون آلایندگی را شروع کند.

ویژگی مهمی که می‌تواند در موفقیت مدل ID.3 بسیار تاثیرگذار باشد، قیمت آن است. فولکس‌واگن وعده داده در بازار آلمان و برای نسخه پایه، آن را زیر 30 هزار یورو اعلام نماید.فولکس‌واگن ID.3 در قالب یک هاچ‌بک پنج در و براساس پلتفرم ماژولار MEB ساخته شده، ساختاری که قرار است در سال‌های آینده برای ساخت مدل‌های برقی دیگری استفاده شود. نکته قابل توجه در مورد این خودرو قابلیت پیمایش تا شعاع حداکثر 550 کیلومتری است که البته بسته به باتری انتخاب شده، می‌تواند تغییر کند.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید این مدل از ماه نوامبر سال جاری آغاز می‌شود و البته فولکس‌واگن با کمال خوشنودی اعلام کرده که بیش از سی هزار دستگاه از آن پیش فروش شده‌اند. البته اعلام شده که فعلاً برنامه‌ای برای عرضه این خودرو در بازار آمریکای شمالی وجود ندارد ولی می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده این اتفاق نیز رخ دهد.

ساختار پلتفرم فولکس‌واگن ID.3 به گونه‌ای طراحی شده که باتری تخت آن در زیر خودرو و تجهیزات مربوط به ذخیره نیرو و سیستم فرمان در قسمت جلو قرار دارد درحالی‌که موتور برقی و جعبه‌دنده تک سرعته این خودرو نیز در محور عقب نصب شده است. فولکس‌واگن ID.3 در حدود 1720 کیلوگرم وزن دارد و ضریب درگ آن نیز 0.267 اندازه‌گیری شده است.

کابین فولکس‌واگن ID.3

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، خریداران برای انتخاب باتری فولکس‌واگن ID.3 سه گزینه مختلف خواهند داشت که مستقیماً بر میزان شعاع حرکتی خودرو تاثیرگذار است. مدل پایه به باتری با ظرفیت 45 کیلووات ساعت مجهز شده که با یکبار شارژ باتری و براساس استاندارد WLTP، شعاع حرکتی 330 کیلومتر را برای آن فراهم می‌سازد. علاوه‌براین دو گزینه 58 و 77 کیلووات ساعت نیز قابل انتخاب هستند که به ترتیب امکان حرکت تا شعاع 420 و 550 کیلومتر مسافت را به این خودرو هدیه خواهند داد.

در صورت استفاده از شارژر سریع 100 کیلوواتی می‌توان ظرف 30 دقیقه انرژی موردنیاز باتری برای پیمودن 290 کیلومتر مسافت را تامین کرد.

فولکس‌واگن ID.3

هنگامی که صحبت از عملکرد فنی به میان آید، فولکس‌واگن وعده داده که ID.3 به لطف پیشرانه نصب شده روی محور عقب که 204 اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور 310 نیوتن‌متر در اختیار آن می‌گذارد، خریداران خود را ناامید نخواهد کرد. البته باید توجه داشت که فعلاً هیچگونه عددی مربوط به شتابگیری این مدل منتشر نشده اما طبق اعلام فولکس‌واگن، حداکثر سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی روی رقم 160 کیلومتر برساعت محدود شده است.

در هنگام شروع عرضه، فولکس‌واگن تنها نسخه 1ST edition از ID.3 را ارائه خواهد کرد که حتی در نسخه پایه با تجهیزاتی چون سیستم رهیاب ماهواره‌ای، صندلی‌های جلو و فرمان مجهز به گرمکن و رینگ‌های 18 اینچی عرضه می‌شود. فولکس‌واگن مدعی شده که تجهیزات این خودرو می‌تواند به راحتی با خودروهای مجهز سگمنت کامپکت در بازار اروپا رقابت نماید.

فولکس‌واگن ID.3

در تیپ کامل تجهیزاتی چون دوربین پارک، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، ورود و روشن کردن بدون کلید، شیشه‌های تیره، چراغ‌های LED جلو با آرایش ماتریکس نیز اضافه می‌شوند. در بالاترین نسخه نیز شاهد نصب هداپ دیسپلی، سیستم صوتی Beats، سقف پانورامیک و رینگ‌های 20 اینچی خواهیم بود.

ویژگی مهمی که می‌تواند در موفقیت مدل ID.3 بسیار تاثیرگذار باشد، قیمت آن است که فولکس‌واگن وعده داده در بازار آلمان و برای نسخه پایه، آن را زیر 30 هزار یورو (تقریباً 33,300 دلار) اعلام نماید.

عدم عرضه ID.3 به بازار ایالات متحده بدین معنی نیست که مشتریان آمریکایی از خرید مدلهای برقی فولکس‌واگن محروم خواهند ماند چراکه قرار است کراس‌اور کاملاً برقی I.D.Crozz که پس از این مدل معرفی خواهد شد، قدم به خاک آمریکا نیز بگذارد.

دیدگاه کاربران
خانم ملیحه ماندنی 1398/3/18
باسلام بهترین مدل وبهترین دیدگاه نسبت به خودروواقعاشرکت ماشین سازی بابت خودرودیگرنمیشه صحبتی کردودرآخربهترین هستی
پاسخ
0
0
0