از فراری تا فورد در خدمت ماموران قانون

برترین خودروهای ناوگان پلیس در طول تاریخ

27 آذر 1397 15:56
  • از فراری تا فورد در خدمت ماموران قانون

    از فراری تا فورد در خدمت ماموران قانون

    کشورهای مختلف در طول تاریخ خودروهای مختلفی را به عنوان خودروی مجری قانون برگزیده‌اند. معمولاً سعی می‌شود تا خودروی پلیس، راحت، کم‌دردسر و در عین حال بادوام و کم‌استهلاک باشد تا برای مدتی طولانی بدون مشکلی خاص بتواند خدمت کند. با این حال در این بین گاهی هم خودروهایی در کسوت مجری قانون ظاهر شده‌اند که در اصل محصولی جذاب و دوست داشتنی بودند. همین انتخاب در کنار جذابیت بصری ذاتی خودروهای پلیس، سبب شده تا در طولانی مدت به اسطوره بدل شوند. «باما» باشید تا ده مورد از برترین خودروهای پلیس تاریخ را بررسی کنیم.

  • دوج کورونت 440

    دوج کورونت 440

    در بین خودروهای پلیس آمریکا، شاید برای ما فورد کراون ویکتوریا و شورولت کاپریس از همه شناخته شده‌تر باشند. با این حال شاید قلدرترین و محبوب‌ترین خودروی پلیس تاریخ آمریکا، دوج کورونت 44 باشد. این سدان قدرتمند با پیشرانه حجیم‌ خود، در فیلم‌های دهه هفتادی متعددی ظاهر شده است.

  • فورد موستانگ LX Highway Patrol

    فورد موستانگ LX Highway Patrol

    خودروهای عضلانی متعددی مثل شورولت کامارو، دوج چارجر و شورولت کوروت در هیبت خودروی پلیس ظاهر شده‌اند. در این بین اما شاید هیچ کدام به اندازه نسل سوم موستانگ شهرت پیدا نکردند. نمونه 8 سیلندر این نسل از موستانگ از اواسط دهه هشتاد تا اوایل دهه نود در خدمت پلیس تگزاس بود.

  • سیتروئن ترکسیون آوان

    سیتروئن ترکسیون آوان

    فرانسه پس از جنگ جهانی دوم پر بود از جرایم سازمان یافته مافیایی که توسط باندهایی مشهور رهبری می‌شد. نقطه اشتراک همه این باندها، استفاده از سیتروئن ترکسیون آوان بود. برای همین، پلیس فرانسه نیز در پاسخ، تصمیم گرفت تا از این خودروهای سریع و خوش دست استفاده کند و نهایتاً تعقیب و گریزها برابر شد.

  • جگوار S تایپ

    جگوار S تایپ

    نسل اول S تایپ که در دهه شصت معرفی شد، مورد استفاده مجرمین و مامورین قانون بود. پلیس لندن در سال‌های 1967 و 1968، 83 دستگاه مشکی رنگ S تایپ خریداری کرد که در آن زمان برترین خودروی پلیس محسوب می‌شدند. بعدها نمونه‌های سفید نیز به این ناوگان اضافه شدند. حضور این خودرو در سریال‌های کلاسیک به شهرت آن افزود.

  • ب ام و 501

    ب ام و 501

    در دهه پنجاه میلادی، پلیس در حال احیا آلمان غربی ناوگانی از مدرن‌ترین سدان لوکس ب ام و یعنی 501 را به خدمت خود درآورد. بیشتر نمونه‌ها، مجهز به پیشرانه 2.6 لیتری هشت سیلندر بودند. حضور این خودرو در مجموعه‌های تلویزیونی آلمانی، سبب شد تا به بخشی جدایی ناپذیر از دهه‌های 50 و 60 آلمان بدل شود.

  • پورشه 912

    پورشه 912

    پلیس هلند در دهه شصت تعدادی پورشه 356 را به ناوگان خود افزود. پس از موفقیت این مدل در کسوت خودرو پلیس بود که جانشین آن یعنی مدل 912 نیز به عنوان خودروی بعدی انتخاب شد. فرمان‌پذیری مدل 912 تا حدودی از برادر بزرگترش یعنی 911 بهتر بود. همین امر سبب شد تا علاوه‌بر پلیس هلند، ناوگان آلمان و بلژیک نیز به این خودرو مجهز شود.

  • مینی کوپر S

    مینی کوپر S

    در بریتانیا، مینی کوپر S جایگزین آستین‌های قدیمی شد. این خودرو در عین قیمت پایین و هزینه نگهداری اندک، عملکرد و فرمان‌پذیری بسیار خوبی داشت و به راحتی از پس خودروهای به مراتب سریع‌تر برمی‌آمد. مابین سال‌های 1966 تا 1971، تعداد زیادی از این مینی‌ها به خدمت پلیس درآمدند.

  • فراری 250 GTE

    فراری 250 GTE

    پلیس رم در دهه شصت میلادی، نیاز مبرمی به یک خودرو پلیس سریع برای مقابله با مافیا داشت. همین امر سبب شد تا در نهایت در طی توافقی با انزو فراری، دو دستگاه 250 GTE به خدمت پلیس این شهر دربیایند. این غول سریع السیر 12 سیلندر 240 اسب‌بخاری، در آن زمان سریع‌ترین خودرو پلیس جهان بود.

  • رنجرور کلاسیک

    رنجرور کلاسیک

    رنجرور برای اولین بار در سال 1970 با تغییراتی جزئی وارد ناوگان پلیس شد. موفقیت رنجرور به عنوان اولین خودرو شهری دو دیفرانسیل پلیس بریتانیا، سبب شد تا در بین پلیس کشورهای دیگر نیز استفاده از این خودرو رایج شود. اولین سری رنجرور چهار در پلیس نیز تحویل ناوگان بحرینی شد.

  • آلفارومئو جولیا سوپر

    آلفارومئو جولیا سوپر

    برای بسیاری شاید دیدن این سدان جعبه‌ای ایتالیایی در لیست ما عجیب باشد. با این حال جولیا سوپر به لطف تمهیدات آلفارومئو، خودرویی سریع با فرمان‌پذیری عالی بود. جولیا سوپر علاوه بر حضور موفق در پلیس ایتالیا، در سریال‌ها و فیلم‌های متعددی نیز درخششی خیره‌کننده داشت و لقب پلنگ را از آن خود کرد.

دیدگاه کاربران