زیباتر و گران تر از قبل

نسل دوم هایما S5 رونمایی شد

12 دی 1397 19:45

هایما S5 هم اولین محصولی بود که Haima در سگمنت کراس‌اورهای کامپکت آورد و هم اینکه بعد از هایما S7، دومین کراس‌اور این خانواده بود.

هایما در چهارمین سال زندگی S5 دست به عرضه نسل جدیدش زده؛ نسلی که علیرغم ظاهر جذابش اما از همان پیشرانه سابق بهره می‌برد.هایما S5 در سال 2014 و بلافاصله پس از رونمایی‌اش در نمایشگاه خودرو پکن، راهی بازار چین شد. هایما در چهار سالی که نسل اول S5 را تولید می‌کرد، مدل‌های مختلف S5 را با قیمتی بین 80 تا 120 هزار یوآن می‌فروخت.

این شرکت حتی می‌خواست پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژش را ابتدا روی S5 قرار دهد اما با کاهش فروش S7 دو لیتری، استراتژی‌اش را تغییر داد که دو نتیجه مهم در برداشت:

اول اینکه استفاده از قلب 1.8 لیتری توربو را بهانه‌ای برای عرضه نخستین فیس لیفت هایما S7 کرد. و دوم اینکه حدود هفت ماه بعد از عرضه S5 با پیشرانه 1.6 لیتری، تصمیم گرفت پیشرانه جدید 1.5 لیتری توربو را هم برای این خودرو عرضه کند؛ همان پیشرانه‌ای که حالا ایران خودرو نیز از آن استفاده می‌کند.

هایما S5 یانگ

سال 2017 هایما، کراساور جدیدی به‌نام S5 Young را به بازار چین فرستاد. البته S5 یانگ به جز در پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی‌اش، وجه اشتراکی مهم دیگری با S5 نداشت و به لحاظ ابعاد نیز یانگ، در یک سگمنت پایین‌تر از S5 جای می‌گرفت.

نکته جالب دیگر اینکه هایما، نام ابتدایی این خودرو را S3 گذاشته بود ولی بعدها نامش را به S5 یانگ تغییر داد. اما چرا؟ قیمت گران‌ترین تیپ یانگ تقریبا معادل ارزان‌ترین تیپ S5 است. هایما نیز از همین تفاوت قیمتی، برای نام‌گذاری این خودرو استفاده کرده؛ یعنی پسوند «یانگ» را برای آن مشتریان «جوانی» به‌کار برده که توانایی خریدن هایما S5 را ندارند!

نسل دوم هایما اس 5

نمایشگاه شانگهای 2017 نخستین جایی بود که هایما از نسل دوم S5 پرده برداشت. برای یادآوری باید بگوییم سال 2017 همان سالی است که فروش S5 با کاهش شدیدی مواجه شد و به عدد 63 هزار دستگاه رسید درحالیکه در سال 2016 رکورد فروش S5 معادل 102 هزار دستگاه ثبت شده بود. 

اگر لوگوی هایما را از جلوپنجره بزرگ این خودرو بردارید، تقریبا محال است که به هویتش پی ببرید چراکه هایما با تغییر دادن همه چیز این خودرو، تمام مهارتش را به خرج داده تا محصولی کاملا جدید و با زبان طراحی نو، در معرض دیدتان قرار دهد.

در نسل دوم S5، شاید تنها چیزی که کمترین تغییرات در آن اعمال شده، نمای جانبی این خودروست؛ وگرنه هم نمای جلو و هم عقب، هم چراغ‌ها و هم سپرها و هم تمام کابین S5 کاملا جدید است.

تنها نکته منفی که می‌توان به S5 جدید نسبت داد، محقق نشدن قول هایما به مشتریان این خودروست! در زمان رونمایی S5 جدید، مدیران هایما گفته بودند که پیشرانه استاندارد این خودرو، قلب 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوشارژی (با کد GA12-YF) است که توانایی تولید 148 اسب بخار دارد. البته تا زمان نگارش این مقاله، هایما چنین پیشرانه‌ای برای S5 جدید عرضه نکرده و همچنان آن را با همان دو پیشرانه سابقش، تحویل مشتریان چینی می‌داد. بهبود بسیار جزیی امکانات خودرو نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منفی S5 جدید است.

مشخصات فنی هایما S5 مدل 2019
طول 4418 میلی متر
عرض 1823 میلی متر
ارتفاع 1630 میلی متر
فاصله محوری 2630 میلی متر
سایز رینگ 215/60R17
پیشرانه 1.6 لیتری 1.5 لیتری توربو
جعبه دنده 5 دستی CVT
قدرت 122 اسب بخار 163 اسب بخار
گشتاور 160 نیوتن متر 223 نیوتن متر
مصرف ترکیبی 7.3 لیتر 8 لیتر

چه قیمتی دارد؟

نسل دوم هایما S5 که به عنوان مدل 2019 راهی بازار چین شده، بیش از 10 تیپ مختلف دارد که قیمت‌شان از حدود 70 هزار یوآن شروع شده و تا 110 هزار یوآن نیز بالا می‌رود؛ یعنی معادل تقریبی 10 تا 16 هزار دلار.

با چنین قیمتی، می‌توان چانگان CS35 جدید، چری تیگو4، دامای X5 و هن تنگ X5 را از مهم‌ترین حریفان شرقی S5 جدید دانست. حال باید دید که آیا ایران خودرو در سال‌های آینده‌، تصمیمی برای مونتاژ نسل دوم این خودرو در کشورمان خواهد داشت یا خیر.

دیدگاه کاربران
Shahcar 1397/10/13
با توجه به اینکه این خودرو تغییرات بسیار خوبی در بخش های خارجی و داخلی به لطف طراح ایتالیایی خود ADL پیدا کرده است. به خصوص استفاده از طرح چراغ های دو تکه و همچنی چراغ مه شکن جداگانه یک سبک جدید طراحی در خودرو است که در این خودور به خوبی کار گرفته شده است.طراحی داخلی این خودرو نیز بسیار ارتقا پیدا کرده و شما با یک طراحی نوین غیر قابل مقایسه با طراحی S5 نسل قبل مواجه هستید. عملکرد این خودرو در سرعت و شتاب به لطف استفاده از نسل جدید موتور هایما با سیستم پاشش سوخت GDI نسبت به رقبای خود بسیار ایده آل است به طوریکه در 8.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ثانبه دست پیدا می کند. استفاده از یک مانیتور 10 اینچی روی داشبورد به سبک خودور های بی ام و و صفحه آمپر دیجیتال از تغییرات بسیار خوب فضای داخلی خودرو است که به کارپلی هوشمند نیز متصل شده و در نوع فلگ شیپ به سیستم صدای هوشمند نیز مجهز است. این خوردور علاوه بر دوربین 360 درجه با کیفیت مگاپیکسل به تکنولوژی 3D و سیستم ضبط رانندگی نیز مجهز شده است که به راننده در عبور و مرور در پارکینگ ها و معابر بسیار کمک خواهد کرد. بر اساس نتایج تست درایو رانندگی این خودرو بسیار نرم و راحت بوده و ارتفاع این خودرو از زمین 201 میلیمتر است که براحتی می تواند درخارج از جاده از آن بهره گرفت و به تکنولوژی های پایداری ESP و خروج از خط LDWS مجهز گردیده است. همچنین در این خودرو از تکنولوژی MooFun نیز استفاده شده است که رابط کاربری مناسبی برای کاربران این خودرو از طریق موبایل است و امکانات خوبی در اختیار قرار می دهد. به نظر می رسد عرضه این خودرو در زمان مناسب با سطح امکانات ذکر شده بتواند در کشورمان بازار خوبی برای آن رقم بزند.
پاسخ
0
0
0