تعریفی تازه از خودرو ایرانی

تست و بررسی تارا دنده ای V1 ایران خودرو

23 مهر 1400 18:00

امروز یا می‌کُشیم یا کشته می‌شویم. همیشه خدا همین‌طور بوده. صحبت کردن درباره خودروهای پرحاشیه، جنگیدن با موافقان جان‌برکف و مخالفان سرسخت است. تارا ایران خودرو، یکی از همین‌هاست. یک ایل دوست و دشمن دارد. بیایید برای یک بار هم که شده، تفنگ و شمشیر را پایین بگذارید و تارا را آن‌طور که هست ببینیم، نه آن‌طور که دلمان می‌خواهد.

واقعیت این است که تارا، تعریف صریح یک «خودروی جدید» از صنعت خودروسازی ما را به تصویر می‌کشد.تارا قبل از آمدنش هم جنجالی شده بود. از آن ماجراهای روز رونمایی و روشن نشدن ماشین گرفته تا سوختن چراغ عقب؛ اما اینها از نظر فنی و کارشناسی دلیلی موجهی برای بد بودنش نیست. یادمان نرود که این خودرو درست در اوج سنگین‌ترین تحریم‌ها ساخته شده است. خودرویی که باید آن را در حدواندازه و ظرفیت صنعت خودروی کشور ارزیابی کرد. امروز نه می‌خواهیم این محصول را با خودروی دیگری مقایسه کنیم و نه اساساً برنامه‌ای با عنوان راهنمای خرید داریم. بی‌حاشیه رفتیم تستش کردیم و برگشتیم. همین.

تارا ایران خودرو از کجا آمد؟

در تیرماه سال 1394 بعد از 20 ماه مذاکره، سرانجام ایران و 6 کشور بزرگ دنیا بر سر برنامه‌ای هسته‌ای به توافقی جامع رسیدند. چیزی که از آن به اسم برجام یاد می‌شود. این توافق یک اتفاق شگرف در عرصه سیاست خارجی، روابط بین‌المللی و حتی اقتصاد ایران به وجود آورد. چراکه به مجرد اجرای آن، کلیه تحریم‌های اروپا و آمریکا لغو شد. هم‌زمان با برجام بود که موج عقد قراردادهای خارجی سرازیر شد. از همکاری در حوزه نفت و پتروشیمی گرفته تا همکاری در حوزه لوازم خانگی. طبیعی است که در این میان سر خودرویی‌ها هم بی‌کلاه نماند و دوباره سراغ همان شرکای قبلی یعنی فرانسوی‌ها (پژو و رنو و سیتروئن) رفتند. رنو بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی صنعت خودروی ایران را انجام داد. سایپا بعد از سال‌ها دوباره به شریک دیرینه‌اش سیتروئن رسید و ایران‌خودرویی‌ها هم بار دیگر با پژو سر میز مذاکره نشستند. خلاصه که قرار شد پژو با دستان پر به ایران برگردد. عرضه پژو 2008 مونتاژی، پژو 508 وارداتی و پژو 301 وارداتی نتیجه همین گفتگوها بود.

همه‌چیز داشت خوب پیش می‌رفت که ناگهان در میانه‌های اردیبهشت سال 1397 آمریکا از برجام خارج شد و همه‌چیز به هم ریخت. ترس از تحریم و از دست رفتن منافع، کاری کرد که نه فقط پژو بلکه بسیاری از شرکت‌های اروپایی ساز خداحافظی کوک کردند. در این میان بر و بچه‌های خودرویی زرنگی کردند و یکسری تعهدات را از پژو برای روز مبادا گرفتند. ایران خودرو پژو را مجبور کرده بود که حق امتیاز پلتفرم سدان 301 را واگذار کند؛ اما از آنجایی که طرف ایرانی نمی‌توانست محصولی جدید با لوگوی پژو تولید کند ناچار سراغ پروسه «روز مبادا» ماجرا رفت.

تحریم‌های جدید، به مثابه جنگ بود. یک جنگ واقعی. ترامپ نمی‌خواست ایران را ضعیف بلکه می‌خواست ایران را فلج کند. در چنین اتمسفری بود که کار توسعه و تحقیق روی پلتفرم پژویی‌ها که به اسم PF1 شناخته می‌شد، استارت خورد. اگرچه آبی‌های جاده مخصوص خیلی اصرار دارند که اینطوری نیست، ولی پلتفرم داخلی IKP1 با کمی تغییر همان پلتفرم فرانسوی‌ها بود. اولین خودرویی که روی این پلتفرم ساخته شد با کد K132 آمد؛ اما بعدها نامش به تارا تغییر پیدا کرد. این خودرو در بهمن 1398 رونمایی، یک سال بعد تولید و نهایتا در ابتدای 1400 راهی بازار شد.

بررسی طراحی ظاهری تارا دنده ای

اینکه کلاً خودروسازان ما عادت دارند محصولاتشان را خیلی خارق‌العاده نشان بدهند شکی نیست. ولی خداوکیلی اینکه نمای جلویی تارا از چهره یوز ایرانی الهام گرفته شده و در بخش عقب هم طرح‌های اسلیمی تئاتر شهر و برج میلاد اجرا شده، کمی زیاده‌روی است. 

طراحی تارا نکات مثبتی هم دارد. یک اینکه تارا تمام تلاش خود را کرده تا شبیه پژو 301 نباشد. این خودرو بعد از سال‌ها وابسته بودن به پلتفرم پژو 405 سرانجام حال و هوای تازه‌ای را در خانواده بزرگ محصولات ایران‌خودرو ایجاد کرده که تأثیر آن را می‌توان روی نزدیک‌تر شدن چرخ‌های جلو و عقب به سپرهای جلو و عقب مشاهده کرد. این یعنی کشیده شدن به سبک خودروهایی که فاصله‌محوری بزرگ‌تری دارند.

نمای جلویی این خودرو واقعاً حرف برای گفتن دارد. چراغ‌های کشیده و جلوپنجره میله‌ای چیزی بود که سال‌ها در بین خودروهای تولید داخل ندیده بودیم. محل قرارگیری مه‌شکن‌ها هم عالی است. تارا نشان داده که دیگر دست از سیاست محافظه‌کاری برداشته است.

در نمای پشتی هم که معلوم است با چه تحولی روبرو شده‌ایم. چراغ‌هایی یک‌پارچه و سرتاسری که نمونه‌اش را روی هیوندای آزرای جدید و البته دوج چارجر هم دیده بودیم. محل قرارگیری و فونت انگلیسی اسم TARA هم جالب توجه است. خدا را شکر تا این لحظه ایران‌خودرو تصمیمی برای چسباندن فونت فانتزی فارسی تارا روی بدنه آن نگرفته است.

بررسی کابین تارا دنده ای

این منطق سیال در داخل کابین هم لمس می‌شود. اول از همه غربیلک فرمان را می‌بینیم که حتی به چشم هم خوش‌دشت می‌آید. در پشت فرمان آمپرهای مکانیکی و یک نمایشگر دیجیتال سفری را می‌بینیم. آرایش دکمه‌های تهویه مطبوع روی داشبورد سادگی معقولی دارد. استفاده به‌جا از قالب‌های فیبر کربن هم ایده خوبی است.

با این همه طراحی تارا محل برخی از انتقادات هم هست. گفتیم که این خودرو سعی داشته از پژو 301 فاصله بگیرد ولی خُب یک جاهایی از دستش در رفته است. مثل گوشه‌های بیرونی چراغ‌ها، آینه‌ها و قالب سقف. فریم کروم‌رنگ جلو پنجره هم چنین حسی را منتقل می‌کنند که این دو خودرو ژن مشترکی دارند. شاید نمای جلویی این خودرو برنده باشد ولی کل ساختار عقب روی هم نمره خوبی نمی‌گیرد. انگار همه‌چیز زیادی بالا کشیده شده است. خودروسازان داخلی با توجه به وضعیت جاده‌های کشور، اغلب سیستم تعلیق محصولاتشان را کمی بالاتر در نظر می‌گیرند ولی روی تارا این داستان شبیه ماشین‌های شوتی شده است

داخل کابین هم چندتا نکته داریم. در قسمت پشت آمپر هم مثل دنا پلاس که برچسب آبی روی کیلومتر دارد، اینجا برچسب طوسی می‌بینیم. طراح محترم آمده حدفاصل بین دسته‌دنده و دکمه‌های تهویه مطبوع را خالی نگذارد و یک جالیوانی درنظر گرفته که البته آنقدر کوچک شده که بیشتر شبیه نمکدان است تا لیوان.

قبول داریم که شرکت‌های خودروساز کشور نمی‌توانند محصولاتی بالاتر از سطح قیمت رقابتی تولید کنند ولی چرا هنوز در این خودرو که لقب پرچم‌دار را یدک می‌کشد این همه بی‌نظمی دیده می‌شود؟ چرا باید محل قرارگیری دریچه تهویه کج باشد؟ بعد چرا دکمه فلاشر و قفل مرکزی آنقدر دور باشد؟ پنل نمایشگر در اوج بی‌سلیقگی سر جای خودش گنجانده شده است. والا کمی دقت هم بد نبود.

بررسی امکانات رفاهی و ایمنی تارا دنده ای

تا این لحظه فقط یک تیپ از تارا راهی میدان شده که البته نشان می‌دهد چندان هم بی دست‌وپا نیست. خودروی دنده دستی که کروز کنترل، کنترل پایداری و کنترل ایستایی در سربالایی دارد را نباید کم تلقی کنیم. سنسور فشار باد لاستیک و سیستم توزیع نیروی ترمز چیزهایی هستند که خیلی تازگی ندارند. ترمزهای 4 چرخ «فعلاً» دیسکی هستند. منظور از فعلاً این است که پژو 206 هم ترمز دیسکی داشت ولی «بعداً» فهمیدند که چیز خیلی به دردبخوری هم نبوده و پس حذفش کردند.

خیلی بهتر می‌شد اگر خودرویی با این همه حاشیه و بحث می‌توانست چراغی جدیدتر از هالوژن برای خودش دست و پا کند. البته اینکه می‌شود چراغ‌ها را به صورت برقی تنظیم کرد خودش خیلی است. خبر بهتر آنکه این خودرو چراغ بدرقه و چراغ خوش‌آمدگویی هم دارد. فرمان برقی بزرگ‌ترین نعمت برای چنین محصولی به حساب می‌آید. نه نمایشگر 7 اینچی‌اش چنگی به دل می‌زند و نه سیستم صوتی 4 بانده‌اش. ولی بی‌انصافی نکنیم سیستم اطلاعات و سرگرمی آن نویگیشن هم دارد.

هرچقدر هم که بخواهیم از آپشن‌های تارا دفاع کنیم ولی با دست خالی نمی‌شود کاری کرد. این خودرو حداقل در قیاس با قیمتی که دارد تجهیزات درخوری ارائه نمی‌دهد. از نظر ایمنی می‌گویند این خودرو «اگر» در تست تصادف یورو NCAP شرکت کند قابلیت کسب 3 ستاره را دارد. این ادعا از آنجایی مطرح می‌شود که در این خودرو از ورق فولادی با ساختار دو فاز (کربن و میکروآلیاژ پایین) استفاده شده است. قابلیت این نوع فولاد انعطاف بیشتر و مقاومت بالاتر است. اگر مدام گفته می‌شود که این خودرو از برادرناتنی‌اش فرانسوی‌اش الهام گرفته شده باید بدانید که خود پژو 301 هم همچین آش دهان‌سوزی در بحث آپشن نبوده و نیست.

بررسی مشخصات فنی تارا دنده ای

به قول معروف، تارا خودروی شریفی است. اینکه می‌تواند از قلب 1.6 لیتری تنفس طبیعی‌اش 113 اسب‌بخار نیرو و 144 نیوتن‌متر گشتاور بیرون بکشد، راضی‌کننده است. این همان پیشرانه TU5P یا TU5 پلاس ایران‌خودرو است که نسخه ایرانی‌شده موتور EC5 پژو به حساب می‌آید. درباره این قوای محرکه باید بدانید که بلوک EC5 پیشرانه رسمی پژو 301 است. می‌دانید که موتور TU5 معادل 105 اسب‌بخار نیرو و 142 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

تارا روی کاغذ صفر تا صد را در 11.5 ثانیه می‌پیماید و سرعت نهایی‌اش هم چیزی حدود 190 کیلومتر در ساعت است. اعداد و ارقامی که کاملاً مناسب یک خودروی شهری با طول 4.5 متر و حدود 1.1 تن وزن است. جعبه‌دنده تارا 5 سرعته دستی است ولی گفته می‌شود در آینده نسخه 6 سرعته دستی هم رویش نصب خواهد شد. احتمالاً این همان چیزی است که روی دنا پلاس توربو دستی هم دیده‌ایم. این را هم بگوییم و تمام که وقتی مصرف خودرویی 7.1 لیتر باشد باید هم برایش یک باک 50 لیتری در نظر گرفته شود.

تجربه رانندگی با تارا دنده ای

حال و هوای رانندگی با دنا شبیه به سمند، شبیه به پارس، شبیه به سورن پلاس و همگی شبیه به پژو 405 هستند. چون پلتفرم‌شان یکی است؛ اما در این خودرو حال و هوای رانندگی با آنچه اغلب مردم ایران تجربه کرده‌اند، فرق دارد. این تفاوت را می‌شود از ارتفاع سقف و فاصله بین صندلی جلو و عقب هم فهمید.

خودروهای سری جدید پژو بیشتر از آنکه روی هندلینگ تمرکز کرده باشند، روی پایداری قفل کرده‌اند. تارا را هم باید با کمی ارفاق در این گروه قرار داد. با این تفاوت که صدای موتورش قشنگ به گوش ایرانی‌ها آشناست. همان چیزی که در پژو پارس TU5 و اکثر اعضای خانواده 206 شنیده بودیم. همان کات‌آف کردن در دور موتور 4500 و همان جهش بی‌مورد در دور موتور 3500.

ولی در کل با اینکه موتور تارا نسبت به گیربکس جدیدتر است ولی شیمی خوبی با هم دارند. اگر تجربه رانندگی با رنو ساندرو دستی (گیربکس JHQ) و یا حتی شاهین (گیربکس 5F18) را داشته باشید متوجه می‌شوید که دنده‌های تارا (گیربکس BE4) کمی سفت‌تر جا می‌روند ولی از نظر ضریب کوتاه‌تر هستند. شتابش از آنچه کارخانه اعلام کرده بود به مراتب بالاتر بود ولی نه آنقدر که توی ذوق بزند. دیگر لقی دسته‌دنده در این مدل‌ها برایمان عادی شده است. آن‌طور که ما فهمیدیم تارا تاب و توان کمی فشار بیش از حد را هم دارد.

آن سیستم کنترل پایداری‌اش واقعاً در سر پیچ‌ها به کمکتان می‌آید. سواری بی‌نقص و ایده‌آلی ندارد ولی تردید نکنید که تفاوت را نسبت به سایر مدل‌های ایران‌خودرویی احساس می‌کنید. ترمزهای مطمئن و فرمانی دقیق و تمیزی که در سرعت‌های بالا کمی سفت‌تر می‌شوند، خوراک رانندگی با چاشنی فلفلی است. البته هنوز اتصالات سیستم تعلیقش به‌گونه‌ای هست که نتوانید به راحتی روی آن در مسیرهای ناهموار برای مانور سنگین حساب باز کنید. بیش از آنکه عرض این خودرو برای سرنشین عقب جذاب باشد، فاصله محوری‌اش است که جذابیت دارد.

حالا که داریم در حالت ایستاده درباره تارا صحبت می‌کنیم بگذارید چندتا نکته‌ای که از نزدیک دیدیم را هم برایتان بگوییم. کار با منوی نمایشگر راحت نیست. سیستم‌عاملش لَگ و کندی دارد. درعوض صندلی‌اش با اینکه دستی تنظیم می‌شود ولی خوب پک و پهلویتان را پر می‌کند. در تارا چیز شگفت‌آوری پیدا نمی‌کنید غیر از صندوقش. همه می‌دانیم که دنا به صندوق 500 لیتری‌اش معروف است ولی آنچه اینجا می‌بینیم صندوقی 640 لیتری است. تازه باید در نظر بگیریم که دنا در سگمنت D است و تارا در سگمنت C

اینکه تارا به قیمتش می‌ارزد، نمی‌ارزد، گران است و اینها را بگذاریم برای بچه‌های بازار ولی واقعیت این است که این محصول تعریف صریح یک «خودروی جدید» از صنعت خودروسازی ما را به تصویر می‌کشد.

*عکاس: عرفان اسلام پناه


شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مقاله ثبت نام فروش فوق العاده ایران خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
nozar 1401/1/16
تارا ازسایرخودروهای موجود.درهردو سازنده ،سایپا وایرانخودرو بهتره.
پاسخ
0
0
2
nozar 1401/1/16
چرا خودرو به این خوبی اینقدرعیب وایراد روش میزارید،؟من هم سمندهم پژو پارس هم ۲۰۶ داشتم.هیچکدام براحتی اینخودرو باامکاناتی که داره نبودن.وراحت نبوده.
پاسخ
0
2
1
fjvjnhkk 1401/1/14
عالی عالی قال پاقش رو رینگ کنن( در نسخه ی دنده ای) عالی تر میشه
پاسخ
0
1
2
Hossien 1400/9/16
یک پروژکتور سیار!!...
پاسخ
0
1
0
Heidari110 1400/8/29
مازودترازچین وکره صنعت خودروسازی داشتیم. ولی اینکه آنها پیشرفت‌های زیادی کردند وما افتخارمیکنیم سوارخودروهای کره ای وچینی شویم نشان میده که ما واقعا دیگه ظرفیت وتوان بیشتری دراین صنعت نداریم وبیخود وقتمان را بعد از گذشت پنجاه سال تلف میکنیم و بقول معروف زور زیادی میزنیم. بهتره برویم و انرژی وامکاناتمان را روی زمینه های دیگه صرف کنیم. و درواقع بضاعت ما همینه. هر کسی را بهر کاری ساختند.
پاسخ
0
0
3