آخرین خبرها از سدان K132 ایران خودرو

تیر 99 | همزمان با شروع پیش فروش مشارکتی ایران خودرو که محصول جدید K132 نیز یکی از آنها بود، حرف‌های زیادی درباره زمان دقیق تحویل این خودرو، شنیدیم.

ماجرا از این قرار است که طبق بخشنامه فروش مشارکتی ایران خودرو در تیرماه 99، در فروش مشارکتی K132، زمان تحویل K132 دنده‌ای «تیر الی اسفند 1400» و زمان تحویل K132 اتومات نیز «مهر 1400 الی تیر 1401» اعلام شده. به همین دلیل نیز برخی‌ها تصور کردند که تحویل این خودروی جدید از تابستان سال 1400 شروع می‌شود. اما چنین نیست!

طبق گفته‌های مدیرعامل ایران خودرو، پیش فروش K132 و همچنین فروش فوق العاده ایران خودرو که بزودی اعلام و رسانه‌ای می‌شود، مشتریان می‌توانند برای خریداری این خودرو با موعد تحویل زمستان 99 اقدام کنند. بنابراین تولید و تحویل K132 ایران خودرو در سال 99 کاملا قطعی است.

سدان جدید ایران خودرو که فعلا با کد K132 آنرا می شناسیم، قرار است از شهریورماه 99 تولید آزمایشی آن شروع شده و در زمستان 99 نیز بدست مشتریانش برسد. اما این محصول جدید ایران خودرو با چه قیمتی و چه مشخصاتی بدست مشتریان می رسد؟

همان پژو 301 است؟

قطعا نه ولی بی ارتباط هم نیست! حتما به یاد دارید که ایران خودرو درصدد تولید پژو 301 در ایران بود و می خواست با کمک قطعه سازان داخلی، پژو 301 را با کمترین وابستگی به‌ شرکای خارجی، در ایران تولید کند.

در ابتدای سال 98، میزان داخلی سازی پژو 301 از مرز 60% گذشت و حتی معاون تحقیقات و مهندسی ایران خودرو قول داد که تا پایان سال 98، این داخلی سازی به 80% هم می رسد. حتی در اواخر تیرماه 98 نیز ایران خودرو تولید آزمایشی پژو 301 را آغاز کرد و گفت که تولید انبوه آنرا در سال 99 شروع می کند.

در چنین شرایطی که هم منتظر شنیدن خبرهای بیشتری درباره پژو 301 بودیم، ناگهان ایران خودرو غافلگیرمان کرد و سدان جدید K132 را به بازی آورد! سدان K132 به همراه ساپیا شاهین، کراس اور جدید سایپا و همچنین دنا پلاس توربو اتومات، برای اولین بار در 30 بهمن 98 و در حاشیه جلسه هیئت دولت، بصورت خصوصی برای رئیس جمهور روحانی و اعضای کابینه، به نمایش درآمد.

بنابراین واضح است که سدان K132، باید ارتباطی با پژو 301 داشته باشد! حتی برخی می گویند که K132 شاید نسخه ایرانیزه شده پژو 301 است؛ یعنی با همان پلتفرم اما با چهره ای متفاوت تر.

البته معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو، با این حرف ها مخالف است! آقای پورمجیب گفته که باید منتظر رونمایی نسخه نهایی سدان K132 باشیم تا ببینیم که این محصول جدید، هیچ شباهت ظاهری با پژو 301 ندارد. همچنین بنابه گفته های آقای پورمجیب، علاوه بر ظاهر بیرونی و داخلی متفاوت، نسخه نهایی K132 در فاصله محوری، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و ... تفاوت هایی با پژو 301 دارد.

پلتفرم ایرانی دارد؟

بله ولی با کمی اغراق! همانطور که در ابتدای متن گفتیم، از یک طرف می‌دانیم که ایران خودرو بزودی می‌خواهد یک سدان، یک کراس اور و یک هاچ بک جدید بسازد. از طرف دیگر هم می‌دانیم که فرانسوی‌ها قبلا با پلتفرم معروف PF1 پژوسیتروئن، هم سدان پژو 301، هم کراس اور پژو 2008 و هم هاچ بک پژو 208 (نسل اول) را ساخته اند. 

بنابراین بدیهی است که ایران خودرو مجبور به استفاده از پلتفرم PF1 پژوسیتروئن برای محصولات آینده‌اش است. البته این پلتفرم، اندکی بومی سازی شده و به همین دلیل، آنرا پلتفرم IKP1 ایران خودرو نامیده اند. متاسفانه هنوز نمی دانیم که آیا ارتباطی میان این پلتفرم جدید ایران خودرو و پلتفرم SP سایپا وجود دارد یا خیر.

مشخصات فنی K132

سدان K132 در در فاز اول، با موتور EC5 و همچنین گیربکس دستی BE4 ارتقایافته تولید می شود. در فاز دوم، گیربکس اتومات جدید DAE که ابتدا روی رانا پلاس جدید قرار می‌گیرد، روی K132 نیز نصب خواهد شد.

مشخصات فنی سدان K132 ایران خودرو
کد موتور EC5 یورو5
حجم موتور 1.6 لیتر
قدرت 110 اسب بخار
گشتاور 150 نیوتن متر
گیربکس 5 دنده دستی BE4 6 دنده اتومات DAE
مصرف ترکیبی 6.7 لیتر 7.1 لیتر
وزن 1150 کیلوگرم 1190 کیلوگرم
حجم باک 50 لیتر

اما برای فاز سوم، ایران خودرو می خواهد از موتور TC7 پلاس به همراه گیربکس 6 سرعته اتومات DAE برای پروژه K132 استفاده کند؛ یعنی همان موتور و گیربکسی که ابتدا روی دنا پلاس توربو اتومات، نصب می‌شود. فعلا مشخصات فنی این نسخه از K132 منتشر نشده است.

آپشن‌های K132 ایران خودرو

سدان جدید K132 ایران خودرو، ابتدا با موتور EC5 و با دو گیربکس دستی و اتومات فروخته می‌شود که تفاوت تجهیزات این دو مدل را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

  EC5 دنده ای EC5 اتومات
سنسور دنده عقب
سنسور باد تایر
ایزوفیکس
کروز کنترل
تهویه دیجیتال
مانیتور 7 اینچی لمسی
بلوتوث
دکم کنترلی روی فرمان
صندلی تاشوعقب
فرمان برقی
تنظیم برقی آینه
دی لایت
چراغ بدرقه
مه شکن جلو/عقب
شیشه برقی جلو/عقب
رینگ 15 اینچ فولادی 16 اینچ آلومینیومی
تریم داخلی مشکی مشکی
روکش صندلی پارچه چرم و پارچه
صندلی راننده 6 حالته دستی 4 حالته برقی + 2 حالته دستی
صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی 2 حالته برقی + 2 حالته دستی
دوربین عقب -
سانروف -
آینه راهنمادار -
آینه تاشو -
سنسور باران -
سنسور نور (اتولایت) -
ورود بدون کلید -
استارت دکمه ای -
ایربگ جانبی -

البته فراموش نکنید که نسخه توربوشارژ K132 به آپشن‌های گران‌تری مثل کنترل پایداری و ... نیز مجهز می‌شود.

قیمت سدان K132 ایران خودرو

طبق برنامه زمان بندی ایران خودرو، تولید این محصول جدید در بهمن ماه 99 و احتمالا در ایام دهه فجر، آغاز خواهد شد. ظرفیت تولید آن نیز 4 دستگاه در ساعت است که البته در سال 1400 به 30 دستگاه در ساعت خواهد رسید.

حدس زدن قیمت خودرویی که حداقل یکسال تا آمدنش فاصله داریم، هرچند کار درستی نیست اما اجازه دهید تلاش‌مان را انجام دهیم! سدان K132 ایران خودرو، به لحاظ ارزش، یک پله بالاتر از دنا پلاس است و از آنجایی که باید با سایپا شاهین نیز رقابت جدی داشته باشد، پس احتمالا کف قیمتی آن در سال 1400 حدود 200 تا 300 میلیون تومان خواهد بود.

»» قیمت روز محصولات ایران خودرو

»» آخرین شرایط فروش ایران خودرو

»» خرید فروش محصولات ایران خودرو

همزمان با شروع اولین پیش فروش ایران خودرو برای سدان جدید K132 در تیرماه 99، قیمت تقریبی این محصول جدید نیز مشخص شده است. طبق بخشنامه فروش ایران خودرو، مبلغ پیش پرداخت برای K132 با گیربکس دستی حدود 120 میلیون تومان است که یعنی قیمت تمام شده آن چیزی حدود 240 میلیون تومان خواهد بود. همچنین مبلغ پیش پرداخت برای K132 با گیربکس اتومات نیز معادل 150 میلیون تومان اعلام شده که یعنی قیمت نهایی‌اش چیزی حدود 300 میلیون تومان برای سال 1400 خواهد بود. البته مجددا یادآوری کنیم که این قیمت‌های تقریبی و بصورت علی الحساب بوده و ممکن است قیمت نهایی K132 ایران خودرو، کمتر یا بیشتر از این اعداد باشد

نویسنده :