معرفی نسل دوم با 185 چراغ روی داشبورد!

رولزرویس گوست 2021

13 شهریور 1399 12:00

به عنوان موفق‌ترین محصول رولزرویس در تاریخ طولانی این شرکت، گوست جایگاه ویژه‌ای در این شرکت داشته ولی شاید به دلیل موفقیت‌های نسل گذشته بوده که طراحان رولزرویس علیرغم نوسازی تمام بخش‌های خودرو، فرم چهره آن را تا حد زیادی شبیه به مدل فعلی طراحی کرده‌اند.

نسل جدید گوست، برخلاف گذشته، دیگر از پلتفرم BMW بهره نمی‌بردشاید تنها قطعات مشترک میان نسل جدید گوست با مدل قبلی را بتوان در چترهای موجود درون درها و مجسمه نصب شده روی کاپوت دانست.

درحالیکه ساختار نسل قبلی گوست تاحد زیادی با ب‌ام‌و سری 7 جدید مشترک بود، گوست 2021 بر روی سازه انحصاری رولزرویس ساخته شده که پیش از این برای ساخت مدل‌های فانتوم و کولینان هم مورد استفاده قرار گرفته است.

فرم کلی رولزرویس گوست 2021 از زبان طراحی رولزرویس در سالهای اخیر پیروی کرده که از خطوط ساده و مستقیم تشکیل شده و مثل همیشه جلوپنجره و مجسمه روی نوک کاپوت، نقش مهمی در نمای جلو خودرو بازی می‌کنند.

ورودی هوای یک تکه در سپر جلو که تا گوشه‌ها امتداد یافته، طراحی جدید چراغ‌های جلو با فرمی شبیه به نسل جدید فانتوم، چراغ‌های LED نصب شده در بالای جلوپنجره، طرح زاویه‌دار چراغ‌های عقب و فرم در صندوق که فانتوم و سوئیپتیل را به یاد می‌آورد، جزو موارد قابل ذکر در طراحی گوست 2021 هستند وگرنه سایر بخش‌های بدنه، با نسل فعلی تفاوت چندانی ندارد.

رولزرویس اعلام کرده ابعاد شیشه‌های جانبی خودرو در جلو و عقب یکسان بوده ولی با نگاهی به ابعاد باریک‌تر ستون C و شیشه‌های دودی عقب می‌توان دریافت از نظر رولزرویس سرنشینان عقب همیشه در اولویت هستند.

تفاوت‌های میان نسل جدید گوست با مدل فعلی در فضای کابین به حداقل می‌رسد چراکه همچنان شاهد طراحی مربع شکل و مینیمال در این بخش هستیم که به مراتب ساده‌تر از کابین فانتوم یا کالینان بوده. هرچند که تریم چوبی مدل فانتوم اکنون به گوست اضافه شده و طراحی صندلی‌ها و زیردستی نیز مدرن‌تر از فانتوم به نظر می‌رسد.

همچنین نمایشگر مرکزی به سیستم اطلاعات سرگرمی انحصاری رولزوریس مجهز شده که درعین شباهت ساختاری زیادی با سیستم iDrive ب‌ام‌و، گرافیک متفاوتی با آن دارد. سنت همیشگی رولزرویس در گوست 2021 نیز رعایت شده و نشان دهنده‌های آنالوگ همچنان در داشبورد این خودرو نصب شده است.

نکته جالب در این مدل را باید نصب قطعه‌ای با روکش لاکی از چوب پیانو مشکی بر روی داشبورد دانست که تنها نیم میلیمتر ضخامت داشته ولی درون آن با 850 چراغ LED تزئین شده تا آسمان پرستاره را بر روی داشبورد گوست تداعی نماید.

غیر از بسته شدن درهای خودرو به صورت برقی، اکنون باز شدن درهای گوست نیز با نیروی برقی انجام شده و برای عمل نمودن آن ابتدا باید دستگیره را کشید و سپس نگه داشت تا سیستم فعال شود. هرچند این آپشن جدید می‌تواند بسیار جالب باشد اما عملکرد آن در هنگام مواجه شدن با بدنه خودروی جانبی، نامعلوم است.

رولزرویس گوست 2021 نیروی محرکه خود را از پیشرانه 12 سیلندر 6.8 لیتری تنفس طبیعی دریافت می‌کند که 563 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و این سدان 2.5 تنی را ظرف تنها 4.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر برساعت می‌رساند.

جعبه دنده گوست 2021 هشت سرعته خودکار بوده و با سامانه چهارچرخ متحرک همراه شده. ضمن اینکه مصرف سوخت آن نیز برابر با 16.7 لیتر بر صد کیلومتر در چرخه ترکیبی شهر و بزرگراه اعلام شده است.

غیر از شاسی اختصاصی، گوست 2021 در سیستم تعلیق نیز به سامانه جدیدی مجهز شده که به لطف فناوری بکار گرفته شده در آن، سواری راحت‌تر و پایداری بیشتری را به ارمغان آورده است.

بخش بالایی کمک فنرها امکان تنظیم خودکار در موقعیت مناسب را داشته درحالیکه تمام اجزای سیستم تعلیق، فرمان‌های لازم را از سامانه‌ای هوشمند دریافت می‌کند که شرایط هرکدام از چرخ‌های خودرو در مسیر را پایش می‌کند. تعلیق محور عقب به صورت پنج کاناله طراحی شده و قابلیت فرمان پذیری دارد ضمن اینکه سیستم انتقال قدرت به محورها نیز با مکان یاب ماهواره‌ای هماهنگ شده است.

دیدگاه کاربران