تیغ جراحی زیبایی، بر چهره پیرمرد

تست و بررسی پژو 207 صندوقدار

24 بهمن 1397 18:30

من شخصاً با ظاهر خودروهای قدیمی مشکلی ندارم و حتی گاهی افسوس می‌خورم که چرا مدل‌های جذابی مثل هوندا سیویک و میتسوبیشی گالانت دهه نود میلادی دیگر تولید نمی‌شوند! اما خوشبختانه تعدادی از خودروسازان، این حس نوستالژیک من و امثال من را درک کرده‌اند و در همین راستا برخی از محصولات روز خود را با الگوبرداری از طرح‌های سنتی تولید می‌کنند. خودروهایی مثل فیات 500، فولکس واگن بیتل، تویوتا FJ کروزر و پورشه 911 مثال‌هایی از این دسته خودروها هستند که به شکل شگفت‌انگیزی موفق شده‌اند مدرنیته را با سنت پیوند داده و اتفاقاً مورد استقبال جهانی هم قرار گیرند؛ ولی به نظر می‌رسد که خودروسازان داخلی ما در این خصوص دچار یک سوء تفاهم بزرگ شده‌اند و تصور می‌کنند که شباهت 911 جدید با مدل‌های قدیمی، به معنی یکسان بودن پلتفرم، عملکرد، ایمنی و کارآیی است و شرکت پورشه هر از گاهی فقط نسبت به تعویض سپر و چراغ‌ها اقدام می‌کند! در واقع خودروسازان ما با چنین دیدگاهی پلتفرم‌های تاریخ گذشته را برای سالیان سال تولید و به آن‌ها افتخار می‌کنند!

اما طنز تلخ ماجرا اینجاست که ما حتی با این طرز فکر وحشتناک هم مشکلی نداریم و به شرطی که خودروهای تولیدی امروزمان با همان کیفیت و کارایی متعلق به چند دهه قبل بدستمان برسند خیلی هم خوشحال می‌شویم! اتفاقی که متاسفانه دراکثر موارد نمی‌افتد و مدل‌های جدیدتر معمولاً با افت کیفیت و عملکرد مواجه می‌شوند.

با این مقدمه امروز به سراغ دست‌پخت جدید ایران خودرو، یعنی پژو 207 صندوقدار آمده‌ایم، تا ببینیم آیا پروسه جوان‌سازی که اخیراً روی این خودروی سالخورده صورت گرفته توانسته 206 را به خودرویی امروزی تبدیل کند یا این بار هم با یک عقبگرد روبه‌رو خواهیم شد. لطفا امروز هم همراه «باما» باشید تا در کنار شما پاسخ این سوال را پیدا کنیم.

طراحی ظاهری پژو 207 صندوقدار

شکی نیست که 206 هاچ‌ بک، یکی از زیباترین مدل‌های تولیدی پژو بوده و همچنان بعد از گذشت این همه سال، جذابیت‌هایش را حفظ کرده است؛ اما راز ماندگاری این محصول، در تناسب اندام و هارمونی کم‌نظیر خطوطش بود و حالا با اضافه شدن یک صندوق عقب بی‌ربط و چراغ‌های برجسته، این تناسب اندام تا حدودی برهم خورده است. البته با این وجود نکات مثبتی هم در ظاهر میهمان امروزمان دیده می‌شوند. به عنوان مثال با توجه به تعداد بسیار زیاد 206 در خیابان‌های کشور، همین سپرهای جدید و چراغ‌های برجسته 207 می‌توانند با ارضاء حس تنوع‌طلبی، نظرات بیشتری به خود جلب کنند؛ به خصوص که 207 با استفاده از برخی اِلمان‌های امروزی مثل چراغ‌های روشنایی در روز و نئون، کور سویی از مدرنیته را هم به بیننده ارائه می‌کند؛ در این بین نصب یک بال روی صندوق عقب نیز توانسته حالت پیرمردی انتهای 206 صندوقدار را تا حدودی اصلاح کند و مقداری از حس جوانی از دست رفته را به این تن خسته بازگرداند؛ فقط نمی‌دانم چرا با اضافه شدن این قطعه، فکری به حال تغییر جای چراغ سوم ترمز نشده و این چراغ تقریباً در پشت بالچه مخفی شده است؛ گویا مهندسین ایران خودرو، حوصله انتقال چراغ سوم ترمز به روی بال یا سقف را نداشته‌اند! پس به طور خلاصه می‌توان گفت که 207 صندوقدار، ظاهر مدرن‌تری نسبت به پدرش یعنی 206 هاچ‌ بک دارد اما از نظر زیبایی و هماهنگی میان اجزاء، پسرفت کرده است.

طراحی داخلی پژو 207 صندوقدار

به‌روزرسانی‌های صورت گرفته در داخل 207 برخلاف ظاهر خودرو، موفقیت‌آمیز بوده و کابین خودرو را زیباتر از قبل کرده است. اضافه شدن نمایشگر مرکزی به داشبورد هم سوای از بحث کاربردهایی که دارد حس و حال مدرن‌تری به کابین بخشیده و طراحی جدید غربیلک و دریچه‌های هوا این حس خوب را تکمیل کرده‌اند.

اما اینجا هم با مشکلاتی روبه‌رو هستیم؛ اولین و بزرگترین مساله بحث همیشگی کمبود فضاست؛ در حقیقت پژو 206 حتی در میان هاچ بک‌های بازار نیز همواره به کمبود یا بهتر است بگوییم نبود جای پا، برای سرنشینان پشتی شهرت داشته و حالا که مهندسین ایران خودرو بدون هیچ‌گونه تغییر در فضای داخلی و فقط با اضافه کردن صندوق عقب تصمیم گرفته‌اند به زور این خودرو را در کلاس سدان‌های خانوادگی جای دهند، وخامت اوضاع بیش از پیش نمایان شده است. در حقیقت در هنگام خرید 207 صندوقدار این سوال مطرح می‌شود که اگر خودروی مجردی میخواهیم، چرا مدل هاچ‌ بکش را نخریم؟ و اگر به دنبال خودروی خانوادگی هستیم پس پاهای فرزندانمان را کجای کابین جای دهیم؟! هرچند اگر خانواده جوان و کم‌جمعیتی داشته باشید می‌توانید با این مساله کنار بیایید و از اینکه 207 شما در سفرها کارآمدتر از نمونه هاچ بک ظاهر می‌شود لذت ببرید. البته این نکته راهم داخل پرانتز بگوییم که صندوق عقب 207 در قیاس با سدان‌هایی نظیر سایپا آریو یا پژو پارس حرف چندانی برای گفتن ندارد اما حداقل در برابر مدل هاچ بک کارآمد ظاهر می‌شود. اما مشکل دیگر کابین 207، کاهشی کیفیت متریال داخلی است که این قضیه هم با چشم و هم با حس لامسه کاملاً قابل درک است. البته هنوز هم کیفیت داخلی 207 از فاجعه‌ای مثل رانا خیلی بهتر است اما نسبت به 206 های قدیمی افت محسوسی را تجربه کرده.

امکانات پژو 207 صندوقدار

زمانی که 206 های تیپ 5 و 6 برای اولین بار به کشورمان عرضه شدند را به خوبی به یاد می‌آورم. در آن دوران امکاناتی مثل ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و مواردی از این دست، آپشن‌های فوق العاده‌ای محسوب می‌شدند و وجود تمامی این‌ها در خودرو نه چندان گران‌قیمتی مثل پژو 206، این محصول را به فول آپشن‌ترین گزینه موجود در رده خودش تبدیل کرده بود. اما حالا دیگر بسیاری از این گزینه‌ها به امکاناتی ساده و ابتدایی تبدیل شده‌اند و در نتیجه 207 صندوقدار جدید با لیست کامل‌تری از آپشن‌ها به استقبالمان آمده تا کمبودی از این حیث احساس نکنیم.

از جمله امکانات این بچه شیر دورگه می‌توان به مواردی نظیر فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با امکان پخش DVD، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم روشنایی تاخیری (چراغ مشایعت)، سنسور و دوربین دنده عقب، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و کروز کنترل اشاره کرد؛ البته همچنان هم کاستی‌هایی در این لیست مشاهده می‌شود اما به نسبت گذشته با خودروی کامل‌تری روبه‌رو هستیم و باید اعتراف کنیم که 207 در این پارامتر نسبت به پدرش پیشرفت مناسبی داشته است.

ایمنی پژو 207 صندوقدار

در خصوص ایمنی حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. اولین نکته این‌که 207 یا 206 پلاس، در باطن همان 206 معمولی است و در نتیجه پیشرفتی که 207 واقعی در بحث ایمنی سرنشینان داشته را نباید به این خودرو ربط دهیم؛ جدای از این‌ها 3 ستاره ایمنی که سازمان Euro-NCAP به امنیت سرنشینان 206 اعطا کرده هم به سال‌های خیلی دور باز می‌گردد و چه بسا 206 با استانداردهای سخت‌گیرانه امروزی حتی توان دریافت 3 ستاره چینی C-NCAP را هم نداشته باشد چه برسد به این‌که بخواهد ستاره‌های اروپایی خود را تکرار کند. حالا در این بین ما کاری نداریم که استفاده از قطعات وطنی و چینی هم ممکن است بر روی امنیت این محصول تاثیر منفی گذاشته باشند. در واقع درست است که 206 همچنان از زانتیا، پارس، پراید، کوییک و بسیاری از خودروهای دیگر که هنوز در خیابان‌های ما تردد می‌کنند ایمن‌تر است اما در مقابل خودروهای روز حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

البته یک نکته هم داخل پرانتز بگوییم و آن این‌که ایمنی عابرین پیاده تا حدود زیادی به طراحی سپر و در محفظه پیشرانه بستگی دارد و چون این قطعات در خودروی امروز ما با نمونه مشابه 207 تعویض شده‌اند می‌توان امیدوار بود که امنیت تصادف با عابرین پیاده در این محصول اندکی بهتر از گذشته شده باشد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت پژو 207 صندوقدار

با گشودن در کاپوت با همان پیشرانه نام آشنای TU5 پژو 206 روبه‌رو می‌شویم؛ موتوری که زمانی روی تیپ 5 دنده‌ای، کولاکی به راه انداخته بود و رقبای گران‌تر از خود را به مبارزه دعوت می‌کرد. اما حتماً می‌دانید TU5 این روزها به سر حالی گذشته نیست و به دلیل کاهش کیفیت قطعات و پردازشگر ضعیف‌تر با افت عملکرد مواجه شده است. البته با این وجود هنوز هم می‌توانیم از میزان قدرت تولیدی راضی باشیم چراکه علیرغم این پسرفت، TU5 هنوز هم با 105 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور توان رقابت با خودروهای 1.5 و 1.6 لیتری تنفس طبیعی این رنج را دارد و با شتاب رسمی 12.6 ثانیه قادر است نیازهای معمول را به راحتی بر طرف سازد. اما در مورد جعبه‌دنده خبرهای چندان خوبی برایتان نداریم. در واقع جعبه‌دنده 4 سرعته قدیمی 207 به هیچ عنوان خوشنای نیست و حتی در مدل‌های اولیه به اصطلاح فرانسوی هم با تقه‌ها و خرابی‌های گاه و بیگاهش اعصاب راننده را به بازی می‌گرفت. متاسفانه این مشکلات هنوز هم سر جای خود باقی مانده‌اند و احتمال بروز خرابی در این قسمت بالاست.

تجربه رانندگی با پژو 207 صندوقدار

نظر مثبت یا منفی شما در مورد 207 صندوقدار خیلی به این بستگی دارد که قبلاً تجربه سواری با 206 فرانسوی را داشته‌اید یا خیر؛ اگر این تجربه را نداشته باشید به احتمال زیاد از مجموع عمکلرد 207 راضی خواهید بود چرا که این خودرو ارگونومی مطلوبی دارد، کشش و شتابش قابل قبول است و از نظر لذت رانندگی هم در برابر بسیاری از چینی‌ها یا امثال تندر 90 حس بهتری به شما ارزانی می‌دارد. حتی ضعف دید پشت سر در نمونه صندوقدار هم به کمک آپشن‌هایی مثل سنسور و دوربین دنده عقب برطرف شده و درنتیجه مشکل خاصی در این قسمت دیده نمی‌شود.

اما اگر با خاطره خوش 206 های فرانسوی به سراغ این خودرو بروید، قطعاً از افت کیفی متریال داخلی، کاهش شتاب و افزایش صدای پیشرانه خودروی جدیدتان غافلگیرخواهید شد! در واقع محصولات جدید خانواده 206 در این پارامترها با پسرفت نسبتاً شدیدی مواجه شده‌اند و افزایش درصد خرابی قطعات فنی و سیستم‌های برقی نیز این عقبگرد را تکمیل کرده‌اند. با این تفاصیل نباید توقع داشته باشیم که مشکلات ذاتی 206 مثل لگدپرانی جعبه‌دنده و تنگی فضای داخلی (برای سرنشینان عقب) هم مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته باشند و همانطور که انتظار می‌رفت این نقاط ضعف همچنان به قوت خود باقی هستند.

پس 207 صندوقدار نمی‌تواند شما را در تمامی پارامترها راضی نگاه دارد؛ اما اگر بخواهیم روی نکات مثبت خودرو تمرکز کنیم باید بگوییم که وضعیت آپشن‌ها نسبت به گذشته پیشرفت محسوسی داشته و علیرغم تمامی صحبت‌های ما در مورد کاهش شتاب و کشش، هنوز هم وضعیت کلی خودرو قابل قبول است و برای رانندگی عادی و در قیاس با رقبای این رنج به راحتی کارتان را راه می‌اندازد. ضمناً همانطور که احتمالاً می‌دانید 207 (و 206) صندوقدار در مقایسه با نمونه هاچ‌بک عرضه شده در کشور از سیستم تعلیق پیشرفته‌تری در چرخ‌های عقب بهره می‌برد که این قضیه به کیفیت سواری بهتر و فرمان‌پذیری برتر این خودرو منجر شده است. در واقع پایداری 206 و 207 صندوقدار نه تنها از نمونه هاچ بک بلکه از اکثر رقبای این رنج بهتر است و ترکیب این قضیه با ترمزهای مطمئن 4 چرخ دیسکی خودرو، حس اعتماد به نفس کافی را به راننده هدیه می‌کند. البته در این بین نبود سیستم‌های کمکی پایداری نقطه ضعف بزرگی است که در شرایط بحرانی جای خالی‌اش را نشان خواهد داد اما در هر صورت می‌توانیم از عملکرد مجموعه ترمز و پایداری 207 صندوقدار به عنوان یکی از بهترین‌های این رنج یاد کنیم.

ضمناً از معدود بهبودهای فنی پژو 207 صندوقدار نسبت به اسلاف خود می‌توان به افزوده شدن فرمان برقی به جای فرمان کمکی هیدرولیک اشاره کرد که باعث شده راحتی راننده در سرعت‌های پایین بهبود یافته و در سرعت‌های بالا نیز ایمنی بیشتری (با سفت شدن فرمان) تامین شود. همچنین به دلیل حذف پمپ هیدرولیک و تشکیلات مربوطه، قاعدتاً مصرف سوخت پژو 207 نیز اندکی کاهش یافته است.

راند نهایی با پژو 207 صندوقدار

همانطور که در طول بررسی مشاهده کردید 207 صندوقدار در بحث ایمنی و ارگونومی تفاوتی با مدل‌های 20 سال قبل ندارد و حتی در برخی موارد مثل هارمونی طراحی، عملکرد و کیفیت با پسرفت نیز مواجه شده است؛ اما با این حال می‌توانیم با کمی ارفاق این درجا زدن‌ها و عقب‌گردها را با نکات مثبتی مثل پیشرفت طراحی داخلی و بهبود وضعیت آپشن‌ها سر به سر کنیم که تازه در این صورت باز هم میانگین نمرات 207 جدید، بالاتر از خودرویی که نزدیک به دو دهه قبل سوار می‌شدیم نخواهد شد! با این شرایط اگر 207 به عنوان جایگزین مدل قبلی و با همان قیمت به بازار عرضه می‌شد شاید میتوانستیم از این فیس‌لیفت، به عنوان یک گام کوچک رو به جلو یاد کنیم اما حالا و با این قیمت‌گذاری جدید مطمئن نیستم که خرید این خودرو مناسب باشد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های پژو 207 صندوقدار

البته باز هم بسیاری از افراد 207 را به دلیل گستردگی مراکز خدماتی و وفور قطعات یدکی به رقبا ترجیح خواهند داد که این انتخاب اجباری با توجه به محدودیت‌های موجود در بازار ما اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد؛ اما با این وجود پیش از هرگونه پرداختی برای خرید پژو 207 صندوقدار، توصیه میکنیم که نگاهی به بازار پژو 206 های صندوقدار دست دوم داشته باشید که با قیمتی به مراتب کمتر و کیفیتی بالاتر، از بسیاری جهات عملکرد مشابهی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
DEHGHAN 1398/6/12
با سلام هروقت صحبت ا زمدلهای سال 80تا 84گروه پژو 206می افتم فقط تنها خاطره ایی که به ذهنم میرسد ان است که اصالت یک محصول را نباید به جهت افزایش تولید لکه دار کرد خودرویی بود که علی رقم اطاق کوچک ولی با ایمنی بالا راه میرفت استهلاک قطعاتش با میزان استفاده بالا بسیار کمتر ازخودروهای امروزی بود این خودرو شاید در طول سازگاری با چهار فصل کشور ایران از نظر اب وهوایی به مراتب بالاترین استانداردهارا دارا بود و لذت بینظیر به همراه قیمت مناسب وطراحی بینظیرش دران بازه از زمان کمی بالاترازتولیدات ایران خودرو بود ودر اخر انکه نباید کیفیت را فدای کمیت کرد
پاسخ
0
0
0
mahdi258 1398/5/26
با این قیمت گزینه های بهتری هم است من باشم نمی خرم
پاسخ
0
0
0
کمال مصطفی پور 1397/11/26
نویسنده محترم این مطلب، 206 در تست سال2000 موسسه اروپایی یورو ان کپ چهار ستاره ایمنی گرفته نه سه ستاره. لطفا در نوشتن مطلب دقت کنید. متشکرم
پاسخ
0
0
1