قطع ارتباط ناسا با خودروی اکتشافی مستقر در مریخ

اولین خودروی مریخی بازنشسته شد

27 بهمن 1397 13:03

آژانس هوایی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که ماموریت خودروی اکتشافی در سطح مریخ دیگر به پایان رسیده چراکه دانشمندان ناسا از تاریخ 10 ژوئن تاکنون موفق به برقراری ارتباط با این وسیله نشده‌اند. در حقیقت پس از وقوع طوفان خاک در سطح سیاره مریخ، موقعیت مکانی این وسیله نامعلوم است.

ارتباط مریخ‌پیمای ناسا به عنوان اولین خودروی فعال در خارج از زمین پس از 15 سال و پیمایش 45 کیلومتر قطع شد. ناسا تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط مجدد با این وسیله به کار بسته است، تا جایی‌که از تابستان گذشته تاکنون بیش از هزار پیام به این وسیله مخابره شده است.

روز سه شنبه گذشته مهندسین ناسا برای آخرین مرتبه تلاش کردند تا با خودروی اکتشافی گمشده ارتباط برقرار کنند.

در نهایت برای کارکنان ناسا مسجل شد که امیدی برای برقراری ارتباط با این وسیله باقی نمانده و این خودروی رباتی که ابعادی مشابه با خودروهای زمین گلف دارد، پس از 15 سال انجام کارهای اکتشافی در سطح مریخ چاره‌ای جزء بازنشسته شدن ندارد.

در ابتدا انتظار می‌رفت که این خودرو تنها به مدت 90 روز در سطح مریخ به انجام ماموریت بپردازد و مسافتی معادل با یک کیلومتر را طی کند ولی جالب است بدانید که این وسیله برای مدت 15 سال به انجام وظیفه پرداخت.

بد نیست بدانید طول یک روز در کره مریخ برابر با یک روز و 37 دقیقه در سطح زمین است. اما این خودرو در عمل بسیار شگفت‌انگیز ظاهر شد چراکه در طول ماموریت خود و پیش از آغاز استراحت ابدی در گوشه‌ای از سیاره سرخ، موفق به پیمودن مسافتی بیش از 45 کیلومتر در سطح مریخ شد.

آقای Jim Bridenstine که مدیریت ناسا را به عهده دارد، معتقد است زمانی که به لطف اکتشافات انجام شده توسط این خودرو در سطح مریخ پای انسان‌ها به سطح این سیاره باز شود، اهمیت ماموریت‌های اکتشافی آن بیشتر مشخص خواهد شد.

خودروی اکتشافی Opportunity rover را می‌توان در میان انواع مشابه، یکی از موفق‌ترین و سرسخت‌ترین‌ها دانست که کمک بسیاری برای افزایش شناخت ناسا از سطح مریخ فراهم کرد. این وسیله بیش از 217 هزار تصویر از مریخ به زمین مخابره کرده که 15 تا از آن‌ها، به صورت رنگی و 360 درجه هستند. از دیگر کارهای مهم آن می‌توان به معرفی سطح 52 گونه مختلف از سنگ‌ها برای انجام آزمایش، کشف هماتیت (ماده‌ای معدنی که قابلیت شکل‌پذیری در آب دارد) و کشف نشانه‌هایی از وجود آب در این سیاره (که به آب خوراکی موجود در سیاره زمین شباهت دارد) اشاره کرد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران