آغاز عصر جدید برای خودروساز ژاپنی

برقی آینده‌نگر هوندا رو شد

9 اسفند 1397 12:31

هوندا استراتژی جدید خود را در زمینه خودروهای برقی با معرفی E Prototype نشان داد. یک هاچ ‌بک برقی زیبا که ژاپنی‌ها اصرار دارند آن را خودرویی اسپرت تلقی کنند.

گفته می‌شود باتری‌های 25 کیلووات ساعتی این خودرو با یک بار شارژ می‌توانند پیمایشی حدود 200 کیلومتر داشته باشند.این ماجرا از سال 2017 آغاز شده بود. زمانی که هوندا نقشه راه خودروهای برقی خود به اسم Electric Vision را در نمایشگاه ژنو با رونمایی از چند کانسپت آغاز کرد. برنامه‌ای فشرده که قرار بود از سال 2025 برای بازار اروپا استارت بخورد. به نظر می‌رسد اولین فرزند این خانواده خیلی زود از راه رسیده است.

نسخه آزمایشی موسوم به E Prototype که چند روز دیگر در نمایشگاه ژنو رونمایی می‌شود، به طور حتم نقطه عطف EV های این شرکت خواهد بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که ژاپنی‌ها قصد دارند تولید آن را تا پایان سال 2019 آغاز کنند.

خودروی برقی هوندا را می‌توان لباس واقعیت برای رویایی دانست که دو سال پیش با کانسپت Urban EV رونمایی شده بود. شباهت معناداری بین این دو خودرو مشاهده می‌شود. به‌ویژه در زوایای جانبی و البته چراغ‌های جلو. خودروی برقی اوربان چیزی حدود 10 سانتی‌متر از هاچ‌ بک معروف شرکت یعنی Fit‌ کوچک‌تر بود.

طراحی تلفیقی سنتی-مدرن این خودرو در کنار یک نمایش 8 اینچی، جلوه‌ای منحصر به فرد به آن بخشیده است. گفته می‌شود باتری‌های 25 کیلووات ساعتی این خودرو با یک بار شارژ می‌توانند پیمایشی حدود 200 کیلومتر داشته باشند. در صورت استفاده از فناوری شارژ سریع می‌توان 80 درصد ظرفیت باتری را در 30 دقیقه تکمیل کرد.

کابین هوندا e پروتوتایپ

هوندا می‌گوید نسخه نهایی تولیدی 98 درصد شبیه به چیزی است که قرار است به صورت آزمایشی در ژنو به نمایش دربیاید. این خودروی ساده با تجهیزات جذابی روانه بازار می‌شود؛ مانند دوبین به جای آینه‌های جانبی. چیزی که در برقی‌های مطرح بازار مثل آئودی E-Tron‌ و تسلا Model X دیده بودیم.

خودروهای برقی اتفاق جدیدی برای هوندا به حساب نمی‌آید. این شرکت طی دهه‌ها آزمون و خطا، محصولات متنوعی در این حوزه را معرفی کرده است؛ اما حقیقت آن است که تنها تعداد محدودی موفق به رسیدن به مرحله تولید شدند. هوندا چند صد دستگاه از خودروهای برقی را تا اواخر دهه 90 تولید کرد. پس از آن طی سال‌های 2012 تا 2014 توانست حدود هزار دستگاه مدل فیت برقی را نیز به فروش برساند.

دیدگاه کاربران