-
1969
914
پورشه با معرفی مدل 911، در حقیقت محصولاتش را نیم کلاس بالاتر برد و همین سبب شد تا جای خالی محصولی ارزانتر در میان تولیداتش احساس شود. در همان زمان فولکس واگن نیز مشغول ساخت جانشینی برای نسل دوم مدل کارمن گیا بود. پورشه با فولکس واگن همکاری کرد تا در نهایت محصول نهایی با کد 914 و با نام هر دو برند در سال 1969 عرضه شود. مدلهای 4 سیلندر 914 توسط فولکس واگن و در کارخانه کارمن ساخته میشدند و نمونه شش سیلندر توسط پورشه. نزدیک به 119 هزار دستگاه از این خودرو تا سال 1976 تولید شد که فقط 3332 دستگاه شش سیلندر بودند.
-
1976
924/944
در اوایل دهه هفتاد، آئودی مشغول ساخت یک خودرو اسپرت موتور جلو بود و برای این کار از پورشه کمک گرفت. در این راه اما هزینهها سرسامآور شدند و آئودی تصمیم به رها کردن پروژه گرفت. در این میان پورشه تصمیم گرفت تا همین پروژه نیمهکاره را جانشین مدل 914 کند. بنابراین جانشین مدل موتور وسط 914، یک موتور جلوی کلاسیک شد. با این حال عملکرد نسبتاً ضعیف پیشرانه 4 سیلندر این خودرو سبب شد تا در ابتدای راه، نیاز به عرضه مدلی سریعتر با پیشرانه توربو احساس شود و این گونه مدل توربو راهی بازار شد. پس از آن هم مدل Carrera GT برپایه نمونه مسابقهای 924 معرفی شد. در سال 1982 مدل بهبود یافته این سری با کد 944 عرضه شد که تا 1991 در خط تولید ماند.
-
1992
968
آخرین نسل از پورشههای ارزان چهار سیلندر موتور جلو، سری 968 بود که به عنوان جانشین 944 راهی بازار شد. این خودرو در حقیقت نمونه شدیداً تغییر یافته 944 بود که به لطف وضعیت اقتصادی نه چندان پایدار پورشه و کاهش شدید فروش محصولات این برند، برای مدتی کوتاه عرضه شد. دماغه 968 ظاهری مشابه مدل 959 و سری 993 مدل 911 داشت و مکانیزم باز شدن چراغهای آن، در حقیقت مشابه مدل 928 بود. از نظر بسیاری مدل 968 خودرویی استثنایی و شایسته نام و برند پورشه بود و به نحوی برترین گونه سری اسپرت موتور جلو 4 سیلندر محسوب میشود. خصوصاً مدل Clubsport که در سال 1993 معرفی شد و به نحوی گونه سبکسازی شده و سریعتری بود با هندلینگی فوقالعاده.
-
1996
باکستر 986/987/981
پس از کش و قوسهای زیاد و مشکلات اقتصادی، پورشه موفق شد در سال 1996 یک محصول ارزانتر از 911 را به بازار بازگرداند. این بار اما پورشه به فلسفه یک اسپرت موتور وسط رجوع کرده بود و پیشرانه 6 سیلندر باکستر دقیقاً پشت سر راننده قرار گرفته بود. طراحی نمونه مفهومی باکستر که در سال 1993 معرفی شد، با الهام از مدل تاریخی 550 اسپایدر انجام شده بود و استقبال بسیار زیاد مردم، سبب شد تا بیشتر المانهای اصلی این کانسپت در نمونه تولیدی نیز حفظ شود. ضعف عملکرد فنی باکستر (ترکیب باکسر برای پیشرانه تخت و رودستر برای فرم بدنه)، سبب شد تا مدل S در میانه راه عرضه شود. نسل دوم باکستر در سال 2004 عرضه شد تا موفقیتهای این مدل ادامه داشته باشد. کیمن نیز به عنوان نمونه کوپه این مدل، در 2005 راهی میدان شد. موفقیت این دو در کنار هم سبب شد تا نسل سوم این کلاس در سال 2012 معرفی شود و تا 2016 عرضه شود.
-
2016
718 باکستر/کایمن
نسل 982 باکستر با نامی جدید در سال 2016 معرفی شد. در این نسل پورشه برای بزرگداشت مدل مسابقهای 718، این کد را به اول نام باکستر و کایمن اضافه کرد تا در نهایت این دو نام به نحوی به پسوند مشخصکننده نوع اتاق مدل 718 بدل شوند. علاوهبراین، پورشه پس از سه نسل مدل باکستر، دوباره به استفاده از پیشرانه 4 سیلندر برای مدل ارزانقیمتش روی آورد و پیشرانههای 2 و 2.5 لیتری توربو را برای 718 عرضه کرد. بنابراین میتوان مدل 718 را ادامهدهنده راهی دانست که در سال 1969 با عرضه 914 آغاز شد و در میانه راه با عرضه مدلهای موتور جلو و سپس مدل 6 سیلندر، نیمه کاره مانده بود.
مترجم : نیما حدادی
منبع : باما