کراس اور چینی وارد خط تولید می‌شود؟

حواشی حضور لندویند در ایران

26 اسفند 1397 12:24

در روزهایی که هنوز بعد از حدود 2 سال خودروهای وارداتی مانده در گمرک تعیین تکلیف نشده‌اند و در ایامی که شرکت‌های خودروساز با مشکلات تامین و تولید قطعات به دلیل قطع همکاری شرکای خارجی روبه‌رو هستند، خبر می‌رسد که یک برند چینی به اسم Landwind در ایران حضور یافته است.

طبق دستورالعمل‌های مونتاژ خودرو در ایران، شرکت تولیدکننده مجاز است تعدادی از محصولات شرکت مادر را برای مهندسی معکوس و مباحث مربوط به استاندارد وارد کشور کند ولی به صورت موقت و بدون اجازه شماره‌گذاری. همه‌چیز از انتشار چند تصویر آغاز شد. تصاویری که نشان می‌داد یک شاسی‌بلند زیبا که البته از نظر طراحی تقلید عمیقی از رنجرور Evoque کرده بود، روبه‌روی یکی از نمایشگاه‌های خودرو در تهران پارک شده است. ماجرا از آنجا رنگ و بوی عجیب‌تر به خود گرفت که مشخص شد این خودرو در وب‌سایت‌های خرید و فروش اینترنتی نیز با قیمتی حدود 170 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اما نکته اینجاست که خودرویی که در این سایت‌ها به فروش می‌رسد با آنچه در تصاویر می‌بینیم، فرق دارد. حتی به طرزی باورنکردنی سال ساخت آن را 98 اعلام کرده‌اند.

از تصاویر منتشر شده می‌شد فهمید که این مدل X7‌ است. نسخه‌ای که باب میلی چینی‌ها کپی‌کاری شده است. همین شیطنت ماجرای دادگاه بین جگوار-لندرور و جیانلینگ (مالک برند لیندویند) را در سال 2014 را شکل داده بود. البته از آنجایی که چینی‌ها به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیستند، صدای انگلیسی‌ها به جایی نرسید. درست مانند پروژه دعوای جنرال‌موتورز (مالک وقت دوو) درباره کپی‌کاری چری‌ QQ از روی دوو Matiz. لندویند X7 ابتدا با یک پیشرانه 2 لیتری که از سوی میتسوبیشی تامین می‌شد، به بازار آمد. پیشرانه‌ای با 187 اسب‌بخار قدرت. از سال 2017 به بعد قوای محرکه این شاسی‌بلند با نمونه 1.5 لیتری فورد راهی بازار شد که 160 اسب‌بخار قدرت فراهم می‌کرد.

لندویند X7

ماهیت حضور این خودرو در خیابان‌های ایران نباید چندان پیچیده باشد. لندویند به طور حتم در لیست واردات نبوده است. چراکه آمار ثبت‌سفارش اثری از آن را نشان نمی‌دهد. نام این شرکت در لیست شرکت‌های مورد تایید سازمان اصناف هم حضور ندارد. پیش‌بینی می‌شود این خودرو به صورت گذرموقت راهی ایران شده است.

بعد از بررسی‌ها اطلاعات بیشتری از پشت پرده این خودرو به دست آمد. حالا نام شرکتی گم‌نام به اسم «بازرگانی موحد» به گوش می‌رسد. رابطه‌ای معنادار بین این مجموعه و شهر خودرو برقرار است. شهر خودرویی که خود پیش‌تر متولی عرض برند خودروهای کوپا در بازار ایران بود. اگرچه برخی رسانه‌ها با قطعیت اعلام کرده‌اند که لندویند مهمان جدید بازار ایران است ولی هنوز هیچ سند معتبری برای این ادعا وجود ندارد. البته پیش‌تر در اخبار آمده بود که شهر خودرویی‌ها با شرکت قدیمی سناباد خودرو برای همکاری در پروژه ساخت خودرو به توافق رسیده‌اند. این ماجرا می‌تواند منشا اخبار مربوط به تولید لندویند در ایران باشد.

کابین لندویند X7

طبق دستورالعمل‌های مونتاژ خودرو در ایران، شرکت تولیدکننده مجاز است تعدادی از محصولات شرکت مادر را برای مهندسی معکوس و مباحث مربوط به استاندارد وارد کشور کند ولی به صورت موقت و بدون اجازه شماره‌گذاری.

«باخبر» در راستای رسالت خبری خود به کلیه هم‌وطنان یادآوری می‌کند که تا پیش از مشخص شدن جزئیات فعالیت این شرکت از هرگونه پرداخت خودداری کنند.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران