هاچ بکی در رویای شاسی بلند شدن

تست و بررسی ام وی ام X22 اتوماتیک

24 فروردین 1398 16:59

وقتی بچه بودم همه چیز سر جای خودش بود و هر شغل و تخصص هم در جایگاه صحیح خود قرار داشت. اما نمیدانم دقیقاً از چه زمانی همه چیز برعکس شد و بدتر از همه این‌ که هاچ بک‌های شهری ناگهان تصمیم گرفتند که شاسی بلند شوند! البته اینجا در مورد کراس اورهای دو دیفرانسیل واقعی، که توانایی‌های قابل قبولی از خود نشان داده‌اند صحبت نمی‌کنیم و روی صحبتمان با هاچ بک کراس‌های شهری است؛ خودروهای ضعیف تک دیفرانسیلی که به غیر از قیمت گران‌تر و تعادل ضعیف‌تر (نسبت به هاچ بک‌های ساده) هنر دیگری ندارند اما به شکل شگفت‌انگیزی مورد استقبال مشتریان در سراسر جهان قرار گرفته‌اند.

اگر زیبایی و آپشن‌های مناسب، اولویت اصلی شما به حساب می‌آیند و به نوعی به ظاهر زندگی خود بیش از باطن اهمیت می‌دهید ام وی ام X22 یک انتخاب عالی برایتان خواهد بود.شاید احساس امنیت و تسلط بهتر ناشی از ارتفاع بیشتر و یا کلاس بالاتر که به لطف شباهت به شاسی بلندهای گران‌قیمت حاصل شده، مشتریان را به سمت خرید این خودروها کشانده؛ اما دلیل هر چه که باشد به هر حال مردم ایران و جهان به این کلاس جدید روی خوش نشان داده‌اند و ما هم امروز با احترام به سلیقه اکثریت، به سراغ یکی از نمایندگان این سگمنت آمده‌ایم؛ محصولی از شرکت ام وی ام با نام X22 که توانسته با تکیه بر جذابیت‌های ظاهری و آپشن‌های مناسب، نظر بسیاری را به خود جلب نماید و در بازار داخلی جایگاه خوبی برای خودش دست و پا کند. لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار شما نگاهی نزدیک‌تر به این کوچولوی قد بلند داشته باشیم.

طراحی ظاهری ام وی ام X22 اتوماتیک

چه کسی می‌تواند تاثیر زیبایی ظاهری در انتخاب‌هایش را انکار کند؟! به قول دوستی که می‌گفت کفش‌دوزک هم نوعی سوسک است اما چون زیباست همه دوستش دارند! خوب شرکت MVM سال‌هاست که به این اصل مهم پی برده و به همین دلیل خودروهای خوش‌قیافه‌ای را روانه بازار کرده است.

طراحی ام وی ام X22

ام وی ام X22 یکی از همین تولیدات زیباست که جذابیت‌هایش با اکثر سلایق جور در می‌آید. به‌خصوص در بخش دماغه که چراغ‌هایی خشن در کنار جلو پنجره و سپری اسپرت توانسته‌اند یک ترکیب شیک و در عین حال تهاجمی را خلق نمایند؛ البته با گذر از این قسمت و رسیدن به بخش کناری، مقداری از جسارت‌های طراحی کاسته می‌شود اما در این زاویه هم خطوط جذابی وجود دارند که در کنار رینگ‌های خوش استایل 16 اینچی، فرم پویا و مناسبی به نیم رخ خودرو بخشیده‌اند؛ نکته جالب دیگر این‌که برخلاف برخی از هاچ بک کراس‌های چینی این رده، X22 به معنای واقعی از زمین فاصله گرفته و به لطف ارتفاع زیادش، بهتر از امثال برلیانس C3 یا دانگ فنگ H30 کراس ظاهر یک کراس اور واقعی را شبیه‌سازی می‌کند.

نمای عقب ام وی ام X22

برخلاف نمای جلو، با رسیدن به قسمت انتهایی با اٌفت خلاقیت شدیدی مواجه شدیم؛ طوری که به نظر رسید در این بخش استعدادهای تیم طراحی ناگهان ته کشیده است! نکته منفی دیگر این‌که شکل و شمایل ساده این قسمت، هماهنگی چندانی با دماغه خودرو ندارد و این قضیه هارمونی کلی بدنه را اندکی خدشه‌دار کرده است. البته با وجود تمامی این‌ها باز هم باید اعتراف کنیم که X22 در کل یکی از زیباترین‌های این رده محسوب می‌شود و با یک چشم و ابرو آمدن می‌تواند دل خیلی‌ها را به دست آورد.

طراحی داخلی ام وی ام X22 اتوماتیک

با ورود به داخل کابین نیز با خطوط جذاب و جوان‌پسندانه‌ای روبه‌رو شدیم که هم از نظر هارمونی و هم ارگونومی، به خوبی با راننده و سرنشینان ارتباط برقرار می‌کند. جدای از این‌ها، استفاده از رنگ‌بندی خلاقانه و قطعات طرح فیبر کربن باعث شده‌اند که حس هیجان بیشتری به فضای داخلی بخشیده شود و اتاق خودرو اسپرت‌تر از قبل به نظر برسد. از دیگر نکات جالب توجه کابین می‌توان به طراحی متفاوت پشت آمپر که در آن دو عقربه اصلی سرعت‌سنج و دور شمار خلاف جهت هم حرکت می‌کنند، اشاره کنیم که البته این مورد به هیچ عنوان با سلیقه من یکی جور در نمی‌آید! ضمناً همان‌طور که حدس می‌زدیم کیفیت پلاستیک‌های استفاده شده هم چندان مناسب نبودند؛ هرچند که این مورد به نوعی یک درد مشترک در میان خودروهای این رنج محسوب می‌شود و در نتیجه نمی‌توان در این خصوص ایراد چندانی به ام وی ام وارد کرد.

کابین ام وی ام X22

در مورد جادار بودن هم باید گفت که اگر ماهیت واقعی این خودرو که چیزی جز یک هاچ بک شهری نیست را قبول کنیم، می‌توانیم از فضای داخلی راضی باشیم و ابعادش را برای استفاده خانواده‌های جوان مناسب بدانیم؛ به خصوص که محفظه صندوق 420 لیتری X22 نسبت به انتظاری که از این سایز بدنه داشتیم فضای مناسبی در اختیارمان قرار داد؛ ضمن این‌که با در نظر گرفتن قابلیت تاشوندگی صندلی‌های عقب می‌توان روی قدرت حمل بار این محصول حساب ویژه‌ای باز کرد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی ام وی ام X22 اتوماتیک

سانروف برقی ام وی ام X22

با توجه به امکانات تکمیلی که اخیراً به نسخه‌های لاکچری و اکسلنت X22 اضافه شده می‌بایست این خودرو را یک محصول پر آپشن البته در رده خودش قلمداد کرد که با داشتن گزینه‌هایی نظیر ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری ESP، کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC، ترمز کمکی EBA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سنسورهای پارک و دوربین دنده عقب، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی ECO و Sport، نمایشگر چند منظوره 8 اینچی لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، چراغ‌های روشنایی در روز، تهویه الکتریکی، سانروف برقی، حسگر فشار باد تایرها TPMS، صندلی‌های چرمی و کروز کنترل قادر است نظر بسیاری را به خود جلب نماید.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت ام وی ام X22 اتوماتیک

پیشرانه 1.5 لیتری ام وی ام X22

خوب تا اینجا که اوضاع بر وفق مراد پیش رفته و X22 موفق شده علیرغم برخی کاستی‌ها، نظرمان را تا حدود زیادی به خود جلب نماید؛ اما اکنون وقت آن رسیده که پرده زیبای ظاهر را کنار بزنیم تا ببینیم در پشت این ظاهر فریبنده، چه چیزی پنهان شده است؛ ابتدا با گشودن محفظه پیشرانه شروع می‌کنیم؛ جایی که یک قلب کوچک 1.5 لیتری تنفس طبیعی خفته و با 105 اسب‌بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور تولیدی، به ما هشدار می‌دهد که نباید خیلی دلمان را برای شتاب‌گیری عالی صابون بزنیم. در واقع این اعداد و ارقام برای یک خودرو 1245 کیلوگرمی اصلاً هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسند و در بهترین حالت عملکرد متوسطی را در پی خواهند داشت.

جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک ام وی ام X22

در مورد جعبه‌دنده هم از طرفی خوشحال شدیم که برخلاف جعبه‌دنده خسته‌کنندهCVT کار شده روی X33، اینجا با مدل AT طرف هستیم که لذت رانندگی بیشتری به ما ارزانی می‌دارد؛ اما از طرف دیگر 4 سرعته بودن جعبه‌دنده مقداری ما را ناامید کرد؛ البته متاسفانه در این رنج قیمتی تمامی رقبای اتوماتیک وضعیت مشابهی دارند و در نتیجه نمی‌شود از تعداد کم دنده‌های X22 به عنوان یک ایراد اساسی یاد کرد اما در هر صورت این نقطه ضعف بر واکنش‌های پدال گاز تاثیر منفی خواهد گذاشت. در قسمت بعدی یعنی تجربه رانندگی بیشتر به این مورد خواهیم پرداخت.

تجربه رانندگی با ام وی ام X22 اتوماتیک

بالاخره خودرو را استارت زده و آزمون اصلی را آغاز می‌کنم. از یک طرف به دلیل چهره اسپرت ظاهری و چیدمان هیجان‌انگیز داخلی حس نشستن پشت فرمان خودرویی چالاک را دارم و از طرف دیگر با توجه به مشخصات فنی روی کاغذ می‌دانم که نباید خیلی در مورد توانایی‌های این خودرو رویاپردازی کنم. در شروع حرکت فرمان نسبتاً نرم و ارگونومی قابل قبول ادوات، توجهم را به خود جلب کرد؛ ارتفاع نسبتاً زیاد خودرو هم باعث شده که بیش از رقبای این رده، حس و حال نشستن داخل داخل یک کراس اور واقعی به انسان دست بدهد و این قضیه در کنار زاویه دید عالی و ابعاد جمع‌وجور خودرو، به حس تسلط مناسبی منجر شده است. ضمن این‌که با توجه به ارتفاع زیاد از کف زمین، برای عبور از دست‌اندازها و پستی‌بلندی‌های موجود، نیازی نیست که نگران گیر کردن کف خودرو باشیم؛ کیفیت سواری هم قابل قبول است و X22 علیرغم کوبش‌های اندک، که آن‌هم برای خودروهای قد بلند تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد، قادر است سرنشینان را راضی نگاه دارد. البته طراحی نه چندان مناسب صندلی‌ها باعث می‌شود که در سفرهای طولانی زودتر از حالت طبیعی دچار خستگی شوید اما با توجه به کاربری شهری X22، این نقطه ضعف معمولاً خودش را نشان نخواهد داد. اما در خصوص عایق‌بندی باید گفت که این خودرو هم مثل برادرش ام وی ام 315، صدای نه چندان گوش‌نواز پیشرانه را به سرنشینان تحمیل می‌کند و این قضیه در دورهای بالا تا حدودی آزاردهنده است.

تجربه رانندگی با ام وی ام X22

حالا که حرف 315 شد بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که که پلتفرم، شاسی، پیشرانه و در واقع تمام اجزای فنی ام وی ام X22 با مدل هاچ بک 315 یکسان است. تنها نکته تفاوت فنی، شاید فنربندی مرتفع‌تر و خشک‌تر X22 نسبت به 315 باشد که البته آن هم به فرمان‌پذیری ضعیف‌تر این خودرو نیز منجر شده است. بنابراین هیچ بی‌راه نیست که بگوییم در خصوص این محصول به راستی با یک هاچ بک مرتفع مواجه هستیم.

خوب اگر موافق باشید کم‌کم به سراغ پدال گاز و بررسی توانایی‌های حرکتی برویم؛ در این مورد باید گفت که ام وی ام X22 خودروی رام و سر به زیری است و در مسیرهای مسطح شما را با مشکل خاصی مواجه نخواهد کرد؛ اما اگر قصد شتاب‌گیری یا خدای نکرده کل‌کل با سایر خودروها را داشته باشید با پاسخ منفی پدال گاز مواجه می‌شوید. در واقع X22 برخلاف ظاهر خشن و پر ادعایی که دارد، خودروی مظلومی است و همواره شما را به صبوری دعوت می‌کند! این قضیه حتی با تغییر حالت رانندگی از اکو به اسپرت هم تفاوت چندانی پیدا نکرد و میل به کندی و آرامش همچنان به قوت خود باقی ماند. در واقع در شرایط اسپرت، فقط شاهد سبک شدن دنده‌ها در دورهای بالاتر بودیم که آن هم تاثیر چندانی در شتاب‌گیری بهتر خودرو نداشت. البته اینجا ممکن است برخی از شما بگویید که ما قصد کل کل کردن با کسی را نداریم و اصلاً قرار نیست که همه مثل آقای نویسنده عشق شتاب داشته باشند! خوب من هم با این صحبت شما موافقم اما داستان اینجاست که X22 (به خصوص در نسخه اتوماتیک) حتی برای یک رانندگی عادی در سربالایی‌های جاده‌ای هم عملکرد ضعیفی دارد و در سبقت‌گیری‌ها ناامیدکننده ظاهر می‌شود؛ به خصوص که در نمونه اتوماتیک با توجه به هدر رفت بیشتر انرژی، وزن سنگین‌تر و فاصله بیشتر میان ضرایب دنده‌ها، شتاب‌گیری حتی از نمونه دنده‌ای ضعیف‌تر شده و حالا به معنای واقعی کلمه با یک خودرو کٌند سر و کار داریم.

نکته منفی دیگر اینکه جعبه‌دنده‌های سبکی مثل نمونه کار شده روی X22 اتوماتیک، فقط برای رانندگی در مسیرهای مسطح (فاقد شیب زیاد) مناسب هستند و در آن شرایط حتی به کاهش مصرف سوخت نیز کمک می‌کنند؛ اما در شهر کوهپایه‌ای همچون تهران، ضرایب سبک جعبه‌دنده می‌تواند دردسر ساز شود؛ چرا که در سربالایی‌ها بعد از تعویض هر دنده با افت دور موتور شدیدی مواجه می‌شویم که ادامه روند شتاب‌گیری را مختل و گاهی خودرو را بلافاصله مجبور به معکوس دادن مجدد می‌کند و در سرازیری هم با برداشتن پا از پدال گاز با ترمز موتور مناسبی مواجه نمی‌شویم و می‌بایست مدام از پدال ترمز (فشار مضاعف بر لنت‌ها) استفاده کنیم. شاید به همین دلیل است که در شهری مثل تهران که مدام با سربالایی و سراشیبی سر و کار داریم، مصرف سوخت X22 از عدد اعلامی کارخانه (6.1 لیتر برای رانندگی ترکیبی) در حدود 30 درصد فراتر رفته و به حوالی عدد 8 لیتر در صد کیلومتر می‌رسد.

تست و بررسی ام وی ام X22

ضمناً X22 جدای از ضعف شتاب و کشش، در آزمون تعادل هم عملکرد مناسبی از خود نشان نداد و به دلیل سادگی سیستم تعلیق، بالا بودن مرکز ثقل و مهندسی ضعیف شاسی با حرکات الاکلنگی و میل به کم‌فرمانی زیادی مواجه شد. البته اصلاحات صورت گرفته در سیستم ترمز و اضافه شدن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در نسخه‌های جدید باعث شده که X22 از نظر ترمز و پایداری شرایط به مراتب بهتری نسبت به گذشته داشته باشد و حالا دیگر بر خلاف نسخه اولیه با سفت شدن گاه و بی‌گاه پدال ترمز در سراشیبی‌های جاده‌ای و یا خارج شدن کنترل قسمت انتهای خودرو در پیچ‌ها مواجه نیستیم و به نوعی می‌توان گفت که اکنون ایمنی دینامیکی X22 برای رانندگی عادی کافی خواهد بود؛ اما به هر حال سیستم ESP هم به تنهایی قادر به معجزه نیست و نمی‌تواند تمامی نقاط ضعف یاد شده را به شکل کامل پوشش دهد، پس بهتر است که برای ماجراجویی با این خودرو، احتیاط را چاشنی کار خود کنید.

راند نهایی با ام وی ام X22 اتوماتیک

طراحی چراغ ام وی ام X22

اگر به دنبال دینامیک بالای رانندگی و توانایی‌های حرکتی مناسب هستید و یا سفرهای طولانی مدت جاده‌ای، جزئی از برنامه هفتگی یا ماهانه شماست، بهتر است که همین الان دور این خودرو را به کلی خط بکشید چراکه X22 در بحث شتاب، کشش و فرمان‌پذیری خودرو بسیار معمولی و از برخی جهات ضعیف به شمار می‌رود و ممکن است شما را ناامید کند؛ در واقع با این دیدگاه گزینه‌های دیگری مثل برلیانس C3 (با پیشرانه 1.65 لیتری) و ساندرو استپ وی یا حتی ساندرو معمولی می‌توانند انتخاب‌های بهتری باشند.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های ام وی ام X22 اتوماتیک

اما اگر زیبایی و آپشن‌های مناسب، اولویت اصلی شما به حساب می‌آیند و به نوعی به ظاهر زندگی خود بیش از باطن اهمیت می‌دهید X22 یک انتخاب عالی برایتان خواهد بود؛ در واقع این خودرو به دلیل قد بلند و طراحی زیبا و برخورداری از آپشن‌های مناسب قادر است خودش را لوکس‌تر از آنچه که واقعاً هست نشان بدهد و برخلاف خودرو درویش‌مسلکی مثل رنو ساندرو استپ‌وی، توجهات زیادی را به خود جلب نماید. همچنین برای افرادی که علاقه‌ای به رانندگی اسپرت یا سفرهای طولانی ندارند و به خودرو فقط به چشم یک وسیله نقلیه درون شهری نگاه می‌کنند، X22 می‌تواند گزینه مناسبی باشد و با ارائه ویژگی‌های مثبت درون شهری مثل امکانات کافی و دید به اطراف خوب شما را راضی نگاه دارد.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Baran1379 1401/2/14
سلام وقت همگی بخیر به نظر عزیزان ، ایکس 22 دنده ای بهتر هست یا 207 پانورما دنده ای؟ هدف من از خرید ماشین هر روز رفتن به سر کار هست و هفته ای یک بار یک مسافرت یک روزه به اطراف شهر (رفت و برگشت 200 کیلومتر) و سالی دو بار مسافرت برون شهری 2000 کیلومتر چند روزه .
پاسخ
0
0
1
ahmadreza78 1400/10/4
ماشین بسیار عالی و خوبیه.حتی تو جاده مدل اتوماتش کم نمیاره
پاسخ
0
0
1
mehrab123 1400/9/13
دوستان من قصد خريد x22 دنده اي دارم. پيشهناد ميكنيدش يا نه اونايي كه تجربه اش رو داشتن
پاسخ
1
0
0
ناشناس 1402/8/28
بخر عالی هست ، شرف داره به ایرانی و کره ای
0
0
morteza1344 1400/5/4
میخوام بگم x22 عالیه عالیه میترسم .خودم میخوام بخرم گرون بشه دیگه نتونم بخرم دامادم لکسوس داره و یه X22 همش با X22 میره سرکار و کارش طوری هست همش میره شهرستانها خیلی خیلی راضیه میگه هم زیباست و کم مصرف به خداوندی خدا اگر پول داشتم اولین گزینه ام بود
پاسخ
0
0
1
Alijon 1400/3/8
موتور ضعیف.سیستم تعلیق خشک.گیربکس ناکجا آبادی.قطعات گران.صندلی داغون.سنگینی۱۲۷۵کیلویی.متریال سفت و پلاستیکی.ضعف شلنگهای رادیاتور و بخاری.قیمت وحشتناک۵۰۰میلیون.
پاسخ
1
4
2
maryiya 1401/1/16
اصلا هم اینجوری نیست من دارم و عالیه فکر کنم ک پولشو نداری میگی پیف پیف
0
1