9 ترفند برای شستشوی قلب ماشین

راهنمای تمیز کردن موتور خودرو

31 فروردین 1398 14:00

تا همین چند سال پیش، تمیزکاری پیشرانه خودرو اقدامی لوکس و خاص به حساب می‌آمد. افرادی که به موتور خودرویشان می‌رسیدند و آن را می‌شستند اغلب به افرادی وسواسی و مبادی آداب شناخته می‌شدند. اما این روزها با پیشرفت فناوری، مکانیک‌های کارآزموده و علم‌ آموخته به این نتیجه رسیده‌اند که هرچقدر محفظه پیشرانه (بلوک موتور، پوسته موتور و متعلقات مرتبط) تمیز باشد، کارایی آن نیز افزایش می‌یابد.

عملاً پیشرانه‌هایی که با لایه‌ای از روغن پوشانده‌ شده‌اند، دمای درونی بالاتری نسبت به موتورهای تمیزتر دارند. از سویی دیگر گرد و خاکی که در محفظه پیشرانه جای خوش می‌کنند، به راحتی می‌توانند موجب پوسیدگی چفت و بست‌ها شوند. چاره کار ساده است، موتورشویی. با این حال نحوه تمیز کردن پیشرانه خودرو تابع‌ قوانین و ترفندهایی است که می‌بایست با آن‌ آشنا باشید.

چگونه موتور خودرو را تمیز کنیم؟

«باخبر» باشید که پیش از هر اقدامی می‌بایست از بایدها و نبایدهای خودرویتان که احیاناً از سوی شرکت عرضه‌کننده ابلاغ شده، مطلع باشید. در صورت نیاز، برای تمیز کردن داخل پیشرانه خودرو باید از کارشناسان نمایندگی مربوطه کمک بگیرید. در ادامه با ترفندهای تمیز کردن موتور خودرو آشنا شوید.

1- گردگیری کنید

شستشوی موتور ماشین

پیش از هر کاری، باید پیشرانه خودرو را از آلودگی‌های فیزیکی مثل گرد و خاک، پاک کنید. گاهی اوقات به طرزی عجیب شاخه و برگ درختان را درون محفظه زیر کاپوت مشاهده خواهید کرد. در خودروهای قدیمی‌تر، گاهی محفظه پیشرانه محلی برای اختفای جانوران مختلف است.

در نظر داشته باشید در این مرحله خبری از آب نیست. با یک قلم‌مو متوسط کار را شروع کنید و هرجا که دست می‌رسد و به چشمتان می‌آید را تر و تمیز کنید.

2- وقت دِمونتاژ است

هیچ راننده عاقلی وقتی قطب مثبت و منفی باتری متصل است، روی آن آب نمی‌ریزد! اتصال کوتاه در چشم به هم زدنی موجب آتش‌سوزی می‌شود. در بهترین حالت، شوک ولتاژ، ECU‌ خودرو را از کار می‌اندازد.

برخی سرباتری را جدا می‌کنند و برخی دیگر روی باتری محافظ لاستیکی قرار می‌دهند. شما بهترین کار را انجام دهید و باتری را به کلی از مدار خارج کنید.

3- اتصالات الکتریکی را بپوشانید

حتی اگر اغلب قسمت‌های الکتریکی موتور خودرو با قاب پلاستیکی پوشانده شده است، باز هم شما وسواس به خرج دهید. نگاه دوباره‌ای به جعبه فیوز بیاندازید. اتصالات قاب ECU‌ را باز هم چک کنید.

4- پاک‌کننده معتبر را از یاد نبرید

ترفندهای تمیز کردن موتور خودرو

موتورشویی اقدام ساده‌ای است. ولی نه به این معنا که پیشرانه خودرو را قربانی بی‌توجهی‌تان کنید. حالا همه‌چیز آماده اصلی‌ترین قسمت پروژه است. هرگز از مخلوط گازوئیل و کف استفاده نکنید. این روش به کلی منسوخ است. گازوئیل در برخی از قسمت‌های بیرونی پیشرانه نفوذ می‌کند و بعد از عملیات شستشو و روشن کردن موتور، احتمال شعله‌ور شدن دارد.

در همین راستا کف‌های مخصوصی در بازار است که می‌توان از آن بهره گرفت. فارغ از این‌ها، اسپری‌های گریس‌ پاک‌کن ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش هستند. اما یادتان باشد هرگز نباید قسمت‌های رنگ‌شده را اسپری کنید.

5- کمی صبر کنید

وقتی با آرامش و دقت تمام قطعات زنگ زده، پوسته پوسته، روغن‌زده و کثیف را با گریس پاک‌کن و یا هر مایع دیگری آغشته کردید، می‌بایست چیزی حدود 5 دقیقه تامل کرد. واکنش گریس پاک‌کن در این مدت زمان تکمیل می‌شود. در واقع انباشت کثیفی‌ها در این زمان است که مانند یک سیل روان می‌شود و اغلب آن‌ها از زیر خودرو می‌چکد.

اگر پیشرانه خودرو بیش از حد کثیف است، این عملیات را یک بار دیگر تکرار کنید. توصیه مهم اینجاست که در این مرحله نباید خودرو را روشن کنید.

6- وقت حمام است

در این مرحله است که باید مانند مادری که کودکش را به حمام برده، با یک برس فلزی، ماهوت پاک‌کن و یا قلم‌مو مایع تمیزکننده را به خورد پوسته و بلوک موتور ببرید. تمام قسمت‌های بیرونی و قابل مشاهده را برس بکشید. از اینکه کثیفی‌ها روی هم کشیده می‌شوند، ناراحت نباشید. در این قسمت مراقب بازگشت دندانه‌های برس که آغشته به مایع تمیز‌کننده است باشید.

7- آب بکشید

به آرامی هرچه تمام‌تر از فشار معمولی آب شیلنگ استفاده کنید. قرار نیست چیز پرفشاری اتصلات و چفت و بست‌ها را از بین ببرد.

چگونه موتور را بشوییم

حتی از انگشتانتان برای افزایش  شدت آب خروجی استفاده نکنید. این مورد زیاد پیش می‌آید که یک قسمت از موتور به دلیل روغن‌ریزی زیاد، هنوز کثیف مانده باشد. در این موقع باید سه مرحله به عقب برگردید. یادتان که نرفته؟ پاک‌کننده،‌ صبر و برس‌کاری.

8- محفظه باتری را آماده کنید

کم‌کم به انتهای عملیات نزدیک می‌شوید. پیش از قرار دادن باتری در سر جای خود، محل قرارگیری آن را تمیز کنید تا همان اندک مایعات باقی‌مانده نیز موجب خردگی نشود. با یک برس سفت‌تر آند و کاتد (ترمینال اصلی) باتری را تمیز کنید تا اثرات ناشی از سولفاته احتمالی نیز از بین برود. باتری را سر جای خود بگذارید.

9- موتور شما آماده است

همه‌چیز را یک بار دیگر با چشم مرور کنید. عجله نکنید. شاید یک اشتباه کوچک به قیمت از دست رفتن موتور شود.

حالا استارت بزنید. در حالی که هنوز کاپوت بالاست، از پشت فرمان بیرون بیایید و به محفظه پیشرانه بنگرید. دقت کنید تا اثری از بخار، دود و یا بوی نامتعارف نباشد. موتور را خاموش کنید. همین بررسی چشمی را یک بار دیگر انجام دهید. در صورتی که همه‌چیز طبق برنامه پیش رفت، دیگر خیالتان راحت. موتورتان مثل روز اول شده است.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
Alitavakoli 1398/2/28
من هر هفته قسمت موتور ماشین رو با شوینده نانو مخصوص موتور تمیز میکنم خیلی راحت و هیچ ضرری هم برا هیچ قطعه ای نداشته
پاسخ
0
0
0
کلاسیک 1398/2/21
بنظر من بهترین کار اینه با یه کهنه نرم بطور هفتگی اقدام به تمیزکاری کنید وهیچ موقع اجازه رسوب مواد روغنی وگردو خاکو ندید
پاسخ
0
0
0
@محمد علی 1398/2/13
کارواش ها میگن بخار شویی موتور مضرات و خطرات شستشو با آب رو نداره. کسی در این زمینه اطلاعاتی داره؟
پاسخ
0
0
0
بهادر 1398/2/3
برای موتور شوئی نکته اساسی این است که موتور کاملا سرد باشد و از آب ریختن روی بدنه داغ موتور پرهیز نماییم زیرا اکثر قطعات جانبی متصل به بدنه فلزی موتور از کامپوزیتها ساخته شده اند که ضریب انبساطی متقاوتی دارند پس هرگز موتور داغ و گرم را شستشو ننماییم و نکته مهمتر انکه تا 48 ساعت بعد از موتور شوئی از استارت زدن آن خودداری نماییم تا تمام رطوبت خشک شود پس برای ایمن شستن موتور 72 ساعت زمان لازم داریم 24 ساعت قبل از اغاز شستشو و 48 ساعت بعد از آن و بهتر است در فصول گرم سال این کار را انجام دهیم
پاسخ
0
0
1