-
1983
هیوندای استلار به عنوان جد مستقیم و برادر سوناتا روانه بازار شد. این سدان متوسط از پلتفرم فورد تانوس و متعلقات فنی میتسوبیشی بهره میبرد.
-
1985
نسل اول سوناتا (Y1) معرفی شد. سوناتا برپایه پلتفرم استلار شکل گرفت و از پیشرانههای بهتر میتسوبیشی بهره برد. در حقیقت هیوندای تلاش کرد تا سوناتا را به عنوان نمونه لوکستر استلار مطرح کند.
-
1988
نسل دوم سوناتا (Y2) براساس پلتفرم میتسوبیشی گالانت عرضه شد. هدف اصلی هیوندای از عرضه سریع نسل دوم، افزایش فعالیت در بازار آمریکا بود. بازهم پیشرانههای میتسوبیشی نیروبخش سوناتا بودند، البته طراحی آن نیز به مراتب مدرنتر از نسل اول بود.
-
1992
نمونه فیسلیفت نسل دوم سوناتا با ظاهری هماهنگ با زبان طراحی جدید هیوندای معرفی شد.
-
1993
نسل سوم سوناتا (Y3) با یک پلتفرم تماماً جدید و طراحی شده توسط خود هیوندای معرفی شد. این نسل از پیشرانههای 4 و 6 سیلندر طراحی شده توسط هیوندای بهره میبرد. تعدادی از این نسل به بازار ایران نیز راه یافت.
-
1996
مدل فیسلیفت نسل سوم سوناتا معرفی شد.
-
1998
نسل چهارم سوناتا (EF) براساس پلتفرمی جدید روانه بازار شد. این پلتفرم جدید با کیا اپتیما و نسل اول سانتافه یکسان بود. نسل چهارم موفقیت بسیار زیادی برای هیوندای کسب کرد.
-
2001
فیسلیفتی اساسی، ظاهر سوناتا دستخوش تغییراتی عمده شد و نتیجه آن سوناتا ظاهری شکیلتر و به مراتب بهتر بود.
-
2005
نسل پنجم (NF) سوناتا انقلابیتر از همیشه معرفی شد. آپشنهای متعدد در کنار طراحی روان و دلنشین، سوناتا را بیش از پیش مطرح کرد. این نسل برای اولین بار در خاک ایالات متحده آمریکا نیز تولید شذ. بازگشت دوباره سوناتا به ایران نیز همزمان با عرضه این نسل صورت گرفت.
-
2008
فیسلیفتی جزئی، ظاهر سوناتای پنجم را دگرگون میکند. اضافه شدن زههای کرومی و برخی المانها، چهرهای مجللتر و در عین حال محافظهکارانه به سوناتا میبخشد.
-
2010
نسل نوی سوناتا با کد YF روانه بازار شد. طراحی این نسل الهام گرفته از کوپههای چهاردری است که در بازار انقلابی بزرگ ایجاد کردهاند. زبان طراحی جدید هیوندای در چند سال آینده نیز در سایر محصولات این خودروساز تکرار شد.
-
2012
برای اولین مرتبه سوناتای هیبریدی معرفی شد. این خودرو از نظر ظاهری تفاوتهایی با نمونه عادی دارد که مهمترین آن بهرهگیری از یک موتور الکتریکی در کنار پیشرانه بنزینی بود. در پی هیبریدی کردن سوناتا، مصرف سوخت به مراتب کاهش یافت و در محدوده 6 لیتر در 100 کیلومتر قرار گرفت.
-
2015
سوناتای جدید با کد LF و ظاهری محتاطانهتر از قبل به بازار آمد. در این نسل هیوندای سعی کرد امکانات رفاهی بیشتری را به صورت استاندارد ارائه کند. همزمان به عرضه این نسل، تعداد کل سوناتاهای فروش رفته در جهان از مرز 7.5 میلیون دستگاه عبور کرد.
-
2017
فیسلیفتی جذاب برای سوناتا ارائه شد که ظاهر آن را به محصولات اسپرتی همانند ولوستر شبیه و از محصولاتی همانند آزرا دور کرد.
-
2019
نسل هشتم سوناتا با کد DN8 انقلابیتر از همیشه معرفی میشود. پیشرانههای متنوع در کنار جعبهدنده 8 سرعته اتوماتیک برای این خودرو قابل سفارش است. نسخه N Line از سدان محبوب کرهای با خروجی 275 اسببخار، قویترین نسخه شرکتی هیوندای سوناتا تا به امروز است.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما