نخستین اطلاعات فنی منتشر شد

چری تیگو 8 مدل 2018

11 آبان 1398 14:01

بالاخره نخستین مشخصات غیررسمی چری تیگو 8 بازار ایران منتشر شد. البته از آنجایی که هنوز مدیران خودرو، این مشخصات را تایید نکرده، نمی توان آنها را قطعی دانست.

طبق کاتالوگ روبرو، چری تیگو 8 قرار است با پیشرانه 2 لیتری توربو در کشورمان مونتاژ شود در حالیکه تا قبل از این، حدس می زدیم که چری میخواهد از قلب تیگو 7 برای تیگو 8 استفاده کند. ولی ظاهرا شرایط خاص بازار ایران، موجب شده تا چری، پیشرانه قدرتمندتری را در دل تیگو 8 قرار دهد. 

قدرت تولید پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ تیگو 8 به حدود 170 اسب بخار و حداکثر گشتاورش نیز به حدود 250 نیوتن متر میرسد. جالب است که جعبه دنده CVT تیگو 8 همان جعبه دنده ای است که قبلا هم برای چری آریزو 6 استفاده شده و می‌تواند در حالت تیپ ترونیک (مجازی!)، 9 دنده را در اختیار راننده قرار دهد.

با توجه به تجهیزات درج شده در این کاتالوگ، ظاهرا همان آپشن‌های تیگو 7 تیپ IE، در تیگو 8 نیز وجود دارد ولی با این تفاوت که تیگو 8 هفت نفره است ولی تیگو 7 پنج نفره! همچنان باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر این چینی گران قیمت در روزهای آینده باشیم.

پرچمدار چری در انتظار بازار ایران

اگر نیم نگاهی به سابقه حضور برندهای چینی در بازار کشورمان داشته باشید، احتمالا شما هم به این نتیجه می‌رسید که هیچ شرکتی به اندازه مدیران خودرو، نتوانسته باعث و بانی حضور پررنگ چینی‌ها در کشورمان باشد.

اواسط سال 97 بود که این شرکت کراس اور جدیدی به ایران آورد؛ خودرویی که در واقع فیس لیفت چری تیگو4 است اما در آینده‌ای نزدیک می‌خواهد با نام جدید ام وی ام X55 در کشورمان عرضه شود. اواخر زمستان 97 نیز مدیران خودرو دوباره دست به کار شد و چری آریزو6 را رونمایی کرد و خیلی زود نیز اولین سری آنرا به بازار فرستاد.

در همان روزها دوباره نام چری بر سر زبان‌ها افتاد اما این بار به بهانه رونمایی تیگو7 نیوفیس که البته با نام تیپ IE شناخته می‌شود. تیگو7 جدید هم کابینی متفاوت‌تر از تیگو7 سابق داشته و هم اینکه چندین مورد به آپشن‌هایش اضافه شده است. حالا مدیران خودرو به اوج روزهای شلوغ کاری‌اش رسیده چراکه می‌خواهد ریسک بزرگی انجام دهد: آوردن پرچمدار چری به ایران آن هم با قیمت نیم میلیاردی!

طراحی چری تیگو 8

چری تیگو 8 پیش از آن‌که چندی پیش در نمایشگاه شانگهای 2019 رونمایی شود، یک سال قبل در نمایشگاه پکن 2018 هم رونمایی شده بود. در واقع آنچه در سال 2019 از آن پرده‌برداری شده، نمونه بهینه‌سازی شده و نهایی این خودروست. خودرویی که مدعی است می‌تواند پرچم‌دار محصولات چری در دنیا باشد.

قابل تصور نیست شرکت خودروسازی که روزی به دلیل کپی‌کاری مدل QQ از روی دوو ماتیز، درگیر جریان حقوقی با جنرال‌موتورز آمریکا (مالک وقت دوو) شده بود، حالا به چنان جایگاهی برسد که محصولاتی این‌چنین زیبا تولید کند. در واقع روند انقلابی طراحی چری با عرضه نسخه فیس‌لیفت Tiggo 3‌ آغاز شد، با Tiggo 5 پخته شد، با Tiggo 7 به اوج رسید و درنهایت با نسخه هشتم این خانواده به کمال رسید.

چری تیگو 8 شاسی بلند 7 نفره چینی

با این حال نمی‌توان زبان بصری این خودرو را بی‌نظیر و بدون ایراد تلقی کرد. چینی‌ها هنوز هم در بحث فواصل بین اجزای بدنه مشکل دارند. حجم گلگیرها و نمای کناری به‌ویژه فرم ستون‌های اول و دوم بسیار مبتدی است. دست آخر هم اغراق زیاد از حدی را در طراحی چراغ‌های عقب شاهد هستیم. البته طراحی ساده رینگ‌ها نیز یکی از نقاط منفی تیگو 8 به حساب می‌آید.

فضای داخلی این خودرو به مراتب نسبت به نمای بیرونی آن مدرن‌تر و پخته‌تر است. نمایشگر دیجیتال پشت فرمان در کنار نمایشگر اصلی اطلاعات و سرگرمی جلوه‌ای حرفه‌ای به آن بخشیده است. بی‌سلیقگی در تعبیه دریچه تهویه متبوع درست در کنار این نمایشگر نظم در طراحی داخلی آن را بر هم زده است. گفته می‌شود سایز نمایشگر اصلی این خودرو 8 اینچ است. در حالی که تیگو 5 جدید نمایشگر 10 اینچی دارد.

اولین هفت نفره چری

پیش‌بینی سختی نیست اگر بگوییم تیگو 8 نسبت به تیگو 7 یک سر و گردن بزرگ‌تر است. چری این خودرو را یک شاسی‌بلند 7 نفره نامیده است. خودرویی با سه ردیف صندلی که فضای داخلی آن به وضوح از دیگر تولیدات تیگو بزرگ‌تر خواهد بود.

پیشرانه 1.5 لیتری چری تیگو 8 مجهز به توربوشارژر

در بازار چین، تیگو 8 در ابتدا با پیشرانه 1.5 لیتری مجهز به توربوشارژر تولید شد؛ پیشرانه‌ای با 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور که در واقع همان قوای محرکه آریزو 5 توربو بود. فلسفه مدیران چینی را به‌خوبی می‌توان در انتخاب یک نوع پیشرانه در چند مدل مختلف با ابعاد و اوزان مختلف مشاهده کرد.

این خروجی از طریق یک جعبه‌دنده 7 سرعته به صورت FWD به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا باز هم مشتریان چری را از سواری با یک شاسی‌بلند AWD‌ محروم کند.

سایر ویژگی‌های تیگو 8

چری می‌گوید این خودرو را در چهار تریم مختلف به اسم فشن، الیت، لاکچری و نوبل تولید خواهد کرد. هم‌چنین چینی‌ها این خودرو را با شش رنگ‌بندی مختلف شامل سفید مرواریدی، مشکی اُبسیدین، خاکستری تیتانیوم، طلایی صحرا، آبی راین و بنفش پروونس عرضه می‌کنند؛ اما شاید یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های این خودرو، سیستم Autopilot (رانندگی خودکار) نوع L2 (سطح 2) است.

کابین مجهز چری تیگو 8 با امکانات متنوع

خودروهای خودران سطح دوم می‌توانند سرعت تنظیم شده را حفظ کرده، آن را برای عدم برخورد با سایر خودروها و یا وسایل نقلیه متحرک کاهش دهند و در یک لاین ثابت حرکت کنند. با این حال در شرایط بحرانی راننده می‌بایست کنترل خودرو را در دست گرفته و مانع از بروز حوادث شود. در روز رونمایی تیگو 8 مدیران شرکت ادعا کردند تا سال آینده نسخه L3‌ آن که تمرکز بیشتری بر رانندگی بدون دخالت راننده دارد، عرضه خواهد شد.

گمانه‌زنی‌ها برای حضور چری تیگو 8 در ایران

پیش‌بینی می‌شود که مدیران خودرو، از چهار تیپ تیگو 8 در بازار چین، احتمالا اقدام به مونتاژ حداقل 2 تیپ آن کند. قرار است این خودرو با قیمت حدودی 99 تا 143 هزار یوان (معادل 14.700 تا 21.300 دلار) در بازارهای خارجی عرضه شود؛ اما از آنجایی که سیاست تولید خودرو در ایران با کاهش تعرفه روبه‌روست و با توجه به قیمت تیگو7 در این روزها، می‌توان پیش‌بینی کرد که تیگو 8 چیزی حدود 450 تا 550 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.

در صورت آمدن چری تیگو 8 به ایران، این خودرو باید با رقبایی مانند ریگان کوپا، هن تنگ X7، بیسو T5، جک S7، بی وای دی S7 و حتی ام جی RX5 روبرو شود.

دیدگاه کاربران
mobonews 1400/2/17
یه سری تا به حال یبار هم سوار ماشین چینی نشدند یا باهاش رانندگی نکردند و همش دارن ازش ایراد میگیرن هم نویسنده هم نظر دهنده ها بعضی ها که کلا از خودرو سازی هیچی نمیفهمن حالا اینا که هیچ طرف بورگوارد رو میگه چینی
پاسخ
1
2
0
ir 1400/3/19
بقول شما بورگوارد چینی نیست ؟ آمریکاییه ؟ البته چین ماشین خوب هم داره که به ایرانی جماعت نمیده
0
0
Habib1357 1399/7/4
بله
پاسخ
0
2
0
Habib1357 1399/7/4
قیمت ۲۰۰۸ ،۳۵۰ میلیونه اون دورانی که ۳ جفت ۱۰۰ تومن بود خدا بیامرزه
پاسخ
0
0
0
R091854796 1399/6/5
به نظر شما قیمتش چقدر مثلا قیمتش 1 میلیارده؟؟؟
پاسخ
0
1
2
امیرمهدی مرعشی 1399/2/14
چری شرکتی فوق العاده خوبیه که ماشین هایی عالی میزنه از هر لحاظ حساب کنی عالین به هیچ وجه موتور ضعیفی ندارند تیگو ۸ هم ۱۷۰ اسب بخار قدرت موتور داره که برای قیمت حدودی ۵۰۰ ملیون عالیه الان النترا صفر ۶۰۰ ملیونه که موتور حدودا ۱۵۰ اسب بخاره داره
پاسخ
0
0
3