10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

ترفندی برای دیده شدن در دنیایی زیبایی‌ها

1از11
ترفندی برای دیده شدن در دنیایی زیبایی‌ها

زیبایی امری سلیقه­‌ای بوده و چیزی که از نظر شما زیبا است، ممکن است از دیدگاه شخصی دیگر زشت باشد. البته عکس همین موضوع هم صادق است. این مسئله در دنیای موتورسیکلت­‌ها هم وجود داشته و علاقه­‌مندان به موتورسیکلت، هر کدام در مورد ظاهر آن سلیقه مخصوص به خود را دارند. با وجود موارد ذکر شده، تعداد بسیار کمی از موتورسیکلت­‌ها هستند که تقریباً همه علاقه­‌مندان به موتورسیکلت آن­‌ها را از نظر ظاهری زشت می­‌دانند. «باما» همراه باشید تا با 10 مدل از زشت­‌ترین موتورسیکلت­‌های اخیر بیشتر آشنا شوید.

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

1 - ب‌ام‌و K1

1از11
1 - ب‌ام‌و K1

اگر در طراحی یک موتورسیکلت توجه ویژه­‌ای به مسئله آیرودینامیک شده باشد، لزوماً نتیجه موتورسیکلتی زیبا نخواهد بود. ب‌ام‌و K1 که مدلی مربوط به اواخر دهه 80 میلادی بوده و از نوع «فول فِرد» (Full-Faired) است، این موضوع را به خوبی نمایش می­‌دهد. به لطف وجود مواردی همچون چراغ جلوی جعبه‌­ای شکل با طرحی ناخوشایند و یکی از زشت­‌ترین گل­گیرهای موجود در میان تمامی موتورسیکلت­‌های دنیا، ب‌ام­‌و K1 موفق شده در لیست ما جایگاه ویژه‌­ای کسب کند!

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

2 - کِی‌تی‌اِم 690

1از11
2 - کِی‌تی‌اِم 690

معمولاً به ندرت پیش می‌­آید که فقط یکی از اجزای موتورسیکلت، کل طراحی آن را زیر سوال برده و آن را تبدیل به مدلی زشت کند. این دقیقاً همان مشکلی است که مدل 690 از برند اتریشی «کِی‌­تی­‌اِم» (KTM) با آن دست و پنجه نرم می‌کند. در مجموع می­‌توان گفت مدل 690 از کی­‌تی­‌ام طرحی ساده و آفرودی داشته که قابل­‌قبول به نظر می­‌رسد، اما اگر به قسمت جلوی این موتورسیکلت نگاه کنید، با یکی از زشت­ترین و زننده‌­ترین دماغه­‌های موجود در میان تمامی موتورسیکلت­‌ها روبه­‌رو خواهید شد. اگر کمی دقت کنید، متوجه می­‌شوید که اگزوز با طرح کلی 690 هم­خوانی نداشته و قسمت پایین باک هم چندان جالب نبوده و با بخش­های دیگر هماهنگ نیست. با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده، کی­‌تی­‌ام 690 هم به این لیست راه پیدا می‌­کند.

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

3 - هوندا DN-01

1از11
3 - هوندا DN-01

هوندا DN-01 که از سال 2008 تا 2010 میلادی به تولید رسید، از همان ابتدا مدلی کاملاً شکست‌­خورده به حساب می­‌آمد. با نگاه اول کاملاً مشخص است که هوندا تصمیم داشته موتورسیکلتی آینده‌­نگرانه از نوع «کروزِر» (Cruiser) طراحی کند که بسیار خوابیده بوده و ارتفاع کمی داشته باشد، اما متاسفانه DN-01 مدلی موفق نبوده است. با کمی دقت متوجه شباهت میان یکی از موجودات در بخش اول سریال انیمیشنی آمریکایی به نام «عشق، مرگ و ربات‌ها» و این موتورسیکلت ژاپنی زشت خواهید شد! در مجموع می­‌توان گفت به غیر از «سوئینگ آرم» (Swing Arm) یک طرفه و رینگ­‌ها، قسمت جذاب دیگری در این موتورسیکلت به چشم نمی­‌خورد که بتواند زشتی بخش‌­های دیگر آن را جبران کند.

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

4 - بیول RR1000 بَتِل‌توئین

1از11
4 - بیول RR1000 بَتِل‌توئین

برند آمریکایی «بیول» (Buell) که زیرمجموعه هارلی-دیویدسن بوده و در سال 2009 میلادی به فعالیتش خاتمه داد، با مدل RR1000 «بَتِل‌­توئین» (Battletwin) در این لیست حضوری پررنگ دارد. در طراحی این موتورسیکلت هم همانند ب‌­ام­‌و K1، توجه ویژه‌­ای به مسئله آیرودینامیک شده که نتیجه آن یکی از زشت‌­ترین موتورسیکلت­‌های معاصر شده است. درست است که به نظر می­‌رسد این موتورسیکلت آمریکایی آیرودینامیک بسیار خوبی دارد، اما قطعاً از نظر زیبایی ظاهری حرف زیادی برای گفتن ندارد. مواردی همچون فرورفتگی­‌ها و چین و چروک‌های نامتقارن و ناهماهنگ روی بدنه و گل­گیری که از نظر زشتی رقیبی برای گل­گیر ب‌­ام­‌و K1 محسوب می­‌شود، سبب شده‌­اند که با نگاه کردن به بیول RR1000 بتل‌­توئین حس ناخوشایندی در شما ایجاد شود.

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

5 - ب‌ام‌و R1200ST

1از11
5 - ب‌ام‌و R1200ST

ب‌ام­‌و در سرتاسر دنیا طرفداران سرسخت خودش را دارد که به خودروها و موتورسیکلت­‌های آن علاقه خاصی نشان می‌­دهند. اما حتی اگر شما از طرفداران دوآتشه ب‌­ام­‌و باشید، باز هم نمی­‌توانید زشت بودن طرح مدل R1200ST را انکار کنید. با وجود این که اکثر قسمت­‌های این موتورسیکلت آلمانی از نظر طراحی قابل­‌قبول به نظر می­‌رسد، اما متاسفانه همانند کی­‌تی­‌ام 690، طرح زشت قسمت جلو بخش­‌های دیگر را هم تحت شعاع قرار داده است. صفحه ضدباد بزرگ در قسمت جلو در کنار چراغی عمودی با شکل و شمایلی عجیب، سبب شده ب‌ام­‌و R1200ST از نمای روبه­‌رو یکی از زشت­‌ترین موتورسیکلت­‌ها باشد. به این ترتیب، این موتورسیکلت آلمانی هم به این لیست راه پیدا کرده است.

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

6 - اپریلیا موتو 6.5

1از11
6 - اپریلیا موتو 6.5

موتورسیکلت ایتالیایی اپریلیا موتو 6.5 که توسط فیلیپ اِستارک، طراح مشهور فرانسوی طراحی شده، قطعاً سبکی نو در طراحی موتورسیکلت به حساب می‌آید. اما با این وجود، ظاهر موتو 6.5 مورد پسند بسیاری از علاقه­‌مندان به موتورسیکلت قرار نگرفته است. سبک طراحی فریم و اگزوز ایده‌­ای ناب و جالب به نظر می­‌رسد، اما در عمل چندان خوب از آب درنیامده است. علاوه‌براین، سبک طراحی صندلی و امتداد آن در قسمت عقب موتو 6.5 هم در زشت بودن این موتورسیکلت ایتالیایی تاثیر کمی نداشته است.

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

7 - اِم‌وی آگوستا F4Z

1از11
7 - اِم‌وی آگوستا F4Z

شرکت مستقل ایتالیایی «زاگاتو» که در شهر میلان واقع شده، تولیدکننده بدنه وسایل نقلیه است. زاگاتو مدل­‌هایی خاص و جذاب از خودروسازانی همچون استون‌مارتین و مازراتی را انتخاب کرده و آن­‌ها را بیش از پیش جذاب و هیجان‌­انگیز می­‌کند. با این حساب، زمانی که مطلع شدیم زاگاتو مشغول کار بر روی نسخه‌ای ویژه بر پایه مدل F4 از تولیدکننده ایتالیایی موتورسیکلت به نام «اِم­‌وی آگوستا» است، بسیار هیجان­‌زده شدیم. باید بدانید که مدل F4 از ام‌­وی آگوستا، توسط ماسیمو تامبورینی، طراح افسانه‌­ای ایتالیایی طراحی شده است.

متاسفانه زمانی که ام­‌وی آگوستا F4Z رونمایی شد، نتیجه آن‌طور که انتظار می‌رفت نبود. همانند بسیاری از موتورسیکلت­‌های موجود در این لیست، ام­‌وی آگوستا F4Z هم از طراحی ضعیف در قسمت جلو رنج می­‌برد، موضوعی که صفحه ضدبادِ عجیب و غیرعادی باعث تشدید آن هم شده است. علاوه‌براین، قسمت انتهایی با روکش تمام چرم، اصلاً با سبک طراحی نیمه جلویی این موتورسیکلت ایتالیایی هماهنگی ندارد. ام­‌وی آگوستا F4Z اولین موتورسیکلت محسوب می­‌شود که توسط زاگاتو طراحی شده است. با توجه به نتیجه کار، می‌توان گفت بهتر است زاگاتو بیش­تر روی طراحی خودرو تمرکز کند تا موتورسیکلت.

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

8 - مربیدلی V8

1از11
8 - مربیدلی V8

به نظر می­‌رسد این مورد به توضیح خاصی نیاز نداشته باشد، چرا که تصویر گویای همه چیز است. درست است که ایده یک موتورسیکلت با موتور هشت سیلندر جالب به نظر می­‌رسد، اما متاسفانه بدنه مدل V8 از مربیدلی (Morbidelli) طرحی بسیار زشت دارد. حتی مربیدلی هم از ضعف­‌های طراحی مدل V8 کاملاً آگاه بود، چرا که این موتورسیکلت چندین بار بازطراحی شد، اما نتایج آن­‌ها نسخه­‌هایی بهبودیافته و مدرن­‌تر از موتورسیکلتی بسیار زشت بود. البته ناگفته نماند که مربیدلی قیمتی 90,000 پوندی برای مدل 1998 از V8 اعلام کرد که آن را تبدیل به گران­قیمت­‌ترین موتورسیکلتِ تولید انبوه جهان کرده بود. قطعاً این موضوع هم یکی از نقاط ضعف مربیدلی V8 محسوب می­‌شود.

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

9 - یوهامر J1

1از11
9 - یوهامر J1

«یوهامر» (Johammer) مدل J1 موتورسیکلتی تمام ­برقی بوده و توسط یک شرکت اتریشی ساخته شده است. یوهامر J1 که توسط دو نفر به نام­‌های لئونی لانیچک و جین-ماری لانیچک طراحی شده را قطعاً می­‌توان یکی از زشت­‌ترین و زننده‌­ترین موتورسیکلت­‌های تاریخ دانست. علاوه‌براین که یوهامر J1 فوق­‌العاده زشت است، به سختی می­‌توان جلو و عقب آن را از هم تشخیص داد. البته این موضوع از قابل ­تحمل­‌ترین مشکلات طراحی این موتورسیکلت برقی اتریشی به حساب می‌­آید. با کمی دقت متوجه می­‌شوید که سبک کلی طراحی یوهامر J1 چندان هم بی­‌شباهت به پینه‌­دوز نیست!

1از11

10 مدل از زشت‌ترین موتورسیکلت‌های معاصر

10 - بیموتا مَنترا

1از11
10 - بیموتا مَنترا

«بیموتا مَنترا» (Bimota Mantra) آخرین موردی است که موفق شده به عنوان یکی از زشت­‌ترین موتورسیکلت­‌های معاصر به لیست ما راه پیدا کند. اما نکته عجیب و گیج­‌کننده در مورد مدل منترا این است که این موتورسیکلت توسط شرکت بیموتا طراحی شده، شرکتی ایتالیایی که معمولاً موتورسیکلت­‌هایی زیبا و جذاب تولید می‌­کند. بایموتا منترا چه در قسمت جلو و چه در قسمت عقب، از نظر طراحی حرفی برای گفتن ندارد. در مجموع در هیچ کدام از قسمت‌­های بیموتا منترا زیبایی و جذابیتی به چشم نمی‌­خورد و همین موضوع سبب شده بسیاری این موتورسیکلت ایتالیایی را یکی از زشت­‌ترین موتورسیکلت‌­های تولید شده در تاریخ بدانند.

1از11

مترجم : بهنام اصغریان
منبع: rideapart.com