طراحی منحصربه‌فرد برای خودروی ایمنی مسابقات

معرفی نسخه جدید ب ام و i8 در مسابقات فرمول E

23 اردیبهشت 1398 12:15

شرکت ب ام و خودروی ویژه‌ای معرفی کرده که قرار است از آن به عنوان خودروی ایمنی مسابقات فرمول E استفاده شود. از ب ام و i8 رودستر سخن می‌گوییم، خودرویی شبیه به سفینه‌های فضایی که قرار است در رویداد خودرویی Monaco E-Prix چشم‌ها را خیره کند.

مهندسان و طراحان ب ام و برای ساخت این خودرو دست به اکتشاف مرزهای جدیدی در دنیای طراحی زده و در نهایت موفق به ساخت خودرویی منحصربه‌فرد شده‌اند. همان‌طور که اشاره شد، این خودروی ایمنی صرفاً برای استفاده در پیست مسابقه و البته براساس همزاد کوپه خود طراحی و ساخته شده که پیش از این به عنوان خودروی ایمنی مورد استفاده قرار گرفته است. مهمترین و جالب توجه‌ترین ویژگی ظاهری این خودرو را می‌توان در دو نقطه جستجو کرد: اول شیشه جلوی کوتاه شده آن و دوم باله عقب بسیار بزرگ خودرو. اما برای یافتن بزرگترین نقطه تمایز این خودرو با سایر انواع مشابه نیازی به جستجوی زیاد نیست چراکه این i8 رنگارنگ اولین خودروی ایمنی در جهان است که به صورت روباز طراحی شده و کابین آن کاملاً در معرض دید بینندگان قرار گرفته است.

اگر بخواهیم این خودرو را با i8 استاندارد مقایسه کنیم، ابتدا باید به کاهش 15 میلیمتری ارتفاع کلی آن اشاره کرد. رول بارهای تقویتی که تحت استاندارد فدراسیون جهانی اتومبیلرانی ساخته شده‌اند، ورودی هوای جدید سپر جلو و البته چراغ‌های ایمنی که روی باله عقب بزرگ خودرو نصب شده و وجودش در هر خودروی ایمنی پیست بسیار حیاتی است. از دیگر امکانات و تجهیزات این خودرو می‌توان به سامانه ارتباطی و گیرنده GPS و دوربین دید عقب اشاره کرد.

ب ام و i8‌ روداستر خودروی ایمنی مسابقات فرمول E فصل 2019

می‌دانیم که پیشرانه پلاگین هیبرید ب ام و i8 در حالت استاندارد از ترکیب پیشرانه بنزین‌سوز سه سیلندر 1.5 لیتری به قدرت 228 اسب‌بخار و موتور برقی با توان 141 اسب‌بخار شکل گرفته که جمعاً قدرتی برابر با 368 اسب‌بخار در اختیار این کوپه هیبرید قرار می‌دهند. اما نکته اینجاست که هنوز خبری درباره تغییرات فنی احتمالی انجام شده در i8 رودستر موردبحث منتشر نشده است.

دکتر Robert Irlinger که سرپرستی بخش خودروهای سری i شرکت ب ام و را بر عهده دارد، اعلام کرده که مهندسان و طراحان ب ام و برای ساخت این خودرو دست به اکتشاف مرزهای جدیدی در دنیای طراحی زده و در نهایت موفق به ساخت خودرویی منحصربه‌فرد شده‌اند. به اعتقاد وی، کار مهندسان این شرکت حاصل خلاقیت‌های آن‌ها بوده که در نهایت به ساخت نسخه‌ای کاملاً جدید از مدل i8 منجر شده است.

دیدگاه کاربران