اعلام قیمت نهایی برای خریداران

بررسی کیا K5 کوشا خودرو (اپتیما 2023)

2 بهمن 1402 09:30

اعلام قیمت نهایی K5 وارداتی

بهمن 1402: همزمان با صدور دعوتنامه‌های کیا K5 مدل 2023 برای خریداران این محصول وارداتی، شرکت کوشا خودرو نیز قیمت نهایی K5 را معادل 2 میلیاردو 467 میلیون و 321 هزارتومان اعلام کرده است. شماره گذاری این خودرو از ابتدای اسفندماه 1402 آغاز می‌شود.

کاتالوگ کیا K5 منتشر شد

دی 1402: با اضافه‌شدن نام KIA K5 به لیست خودروهای خارجی در سامانه یکپارچه خودرو وارداتی، شرکت کوشا خودرو نیز اطلاعات و مشخصات رسمی این خودرو را برای نخستین‌بار، منتشر کرده است:

کاتالوگ کیا K5 وارداتی (PDF)

رونمایی کیا اپتیما کوشا خودرو

آذر 1402: کوشا خودرو، نماینده فروش و خدمات پس از فروش محصولات کیا در ایران، در روز 28 آذرماه، کیا K5 (نسل جدید اپتیما) را رونمایی کرد.

نسل جدید اپتیما، یک سدان فست‌بک است که طراحی تهاجمی و اسپرت دارد و طول آن به 4.9 متر می‌رسد. این خودرو اکنون در حال گذراندن مراحل پایانی دریافت استاندارد است و قیمت نهایی آن مشخص نشده است.

لازم به ذکر است که به دلیل محدودیت‌های واردات به کشور، کوشا خودرو نسخه فول آپشن اپتیما را وارد نکرده و بنابراین امکاناتی همچون صندلی‌های چرمی، سقف پانوراما، گرم کن و سردکن صندلی و ... در آن وجود ندارد.

کیا اپتیما کوشا خودرو، به موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با 150 اسب‌بخار قدرت و 196 نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است.

بازگشت اپتیما به ایران با نام جدید K5

دی 1401: بیش از 2 دهه از حضور کیا اپتیما در بازار کشورمان می‌گذرد. در این سال‌ها، مشتریان ایرانی با نسل‌ دوم (اتاق MG)، نسل سوم (اتاق TF) و نسل چهارم (JF) این خودروی کره‌ای، آشنا شده‌اند. اما از ابتدای سال 1397 خورشیدی، که ایالات متحده از توافق برجام خارج شد، تحریم‌ها نیز دوباره شروع شد که دو نتیجه بسیار مهم داشت؛ اولا کیا از بازار ایران رفت. دوما واردات خودرو متوقف شد.

خوشبختانه در نیمه دوم سال 1401، واردات خودرو با شرایط جدید، مجددا آغاز شده و فروش اولین سری خودروهای وارداتی به ایران، قرار است تا پایان سال 1401 آغاز شود. خودروهای وارداتی به ایران، در دو گروه قیمتی، شامل خودروهای زیر 10 هزار دلار و خودروهای 10 تا 20 هزار دلار هستند و براساس برنامه‌ریزی وزارت صمت، اولویت واردات با خودروهای 10 هزار دلار است که از آنها با نام «خودرو اقتصادی» یاد می‌شود. ولی بعد از آمدن این گروه از خودروها، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، خودروهای 10 تا 20 هزار دلار نیز بتدریج وارد کشورمان می‌شوند. در میان این خودروها، یک نام بسیار معروف به چشم می‌خورد: کیا اپتیما.

کیا اپتیما از همان روز اول تولدش، در بازار کره جنوبی با نام کیا K5 فروخته می‌شد اما پس از آمدن نسل پنجم اپتیما (اتاق DL3) در سال 2019، کیا تصمیمی انقلابی گرفت و در همه بازارها و در همه کشورهای جهان، این خودرو را با همان نام اصلی خود، یعنی کیا K5 معرفی کرد. کیا K5 با اینکه در سال 2019 معرفی شده اما ورودش به بازار جهانی از مدل 2021 شروع شده است. البته نسخه وارداتی به ایران، که در سال 1402 توسط کوشا خودرو به کشورمان می‌آید، احتمالا از مدل 2023 خواهد بود.


طراحی ظاهری کیا K5

پس از آنکه هیوندای از سدان میان سایز و پرفروش خود یعنی سوناتا رونمایی کرد، کیا نیز از قافله عقب نمانده و نسل جدید اپتیما را با طراحی و نامی متفاوت معرفی کرد.

جلوپنجره خودرو ارتباط عمیق‌تری با چراغ‌های جلو پیدا کرده و نمای جدیدی از زبان طراحی جدید کیا را به نمایش می‌گذارد. ورودی‌های سپر جلو نیز در هماهنگی با فرم جدید کاپوت و چراغ‌های دی‌لایت که طرحی شبیه ضربان قلب دارد، چهره‌ای خشن به کیا K5 بخشیده است. البته طرح چراغ‌های جلو تاحدی یادآور میتسوبیشی گالانت 1999 بوده که البته نقطه ظعف محسوب نمی‌شود.

هرچند شیب سقف کیا K5 حتی نسبت به نمونه قبلی کمی بیشتر شده اما این خودرو همچنان یک سدان بوده و به رده خودروهای لیفت‌بک وارد نشده است. کیا اعلام کرده که این خودرو از پنجره‌های بدون فریم و تجهیزات کرومی نصب شده روی نمای جانبی بهره‌مند شده که البته این قطعات در حاشیه شیشه عقب نیز به چشم می‌خورند.

طرح عقب با چراغ‌های به هم پیوسته و خروجی مصنوعی اگزوز را نمی‌توان به زیبایی نمای جلو دانست هرچند که به واسطه نوار کرومی و طرح شیشه عقب، این بخش نیز در مجموع طرح زیبایی دارد.

طراحی کابین کیا K5

فضای داخلی کیا K5 نیز همچون بدنه آن طراحی اسپرت دارد. مواردی همچون سردنده با طرح جدید که بنابر اعلام کیا از اهرم‌های هواپیما الهام گرفته، نمایشگر اطلاعات سرگرمی، تریم متالیک قطعات و قطعاتی با ظاهر شبیه چوب روی داشبورد حس و حالی متفاوت به فضای داخلی این خودرو اعطا کرده‌اند.

نمایشگر اطلاعات سرگرمی به صورت استاندارد 8 اینچی بوده و از اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند.

کیا K5 بزرگتر از نسخه قبلی بوده و طول، عرض و ارتفاع آن برابر با 4.90، 1.86 و 1.44 متر است که نسبت به نسل قبل در طول و عرض به ترتیب 50 و 25 میلی‌متر افزایش و در ارتفاع 20 میلی‌متر کاهش ابعاد را تجربه می‌کند. با توجه به افزایش 45 میلی‌متری فاصله میان محورها که اکنون به 2.85 متر رسیده، می‌توان انتظار داشت که فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم شده باشد.

کاهش ارتفاع مرکز ثقل، افزایش سختی سازه و سیستم تعلیق بهسازی شده به افزایش کیفیت سواری و کاهش سروصدای ناشی از جاده منجر شده که البته بخشی از این بهبود را باید به افزایش استفاده از فولاد در سازه کیا K5 مربوط دانست. اکنون که صحبت از صدا به میان آمد، بد نیست بدانید K5 به صورت استاندارد به شیشه جلو با عایق آکوستیک مجهز شده است.


بررسی انواع کیا اپتیما

برای آشنایی با نسل‌های مختلف کیا اپتیما و همچنین جهت دیدن مشخصات فنی کیا اپتیما، عکس کیا اپتیما و تست مدل‌های مختلف اپتیما در بازار کشورمان، مقالات زیر را مطالعه کنید:

شرایط فروش کیا K5 وارداتی

آخرین اخبار شرکت کوشا خودرو، شامل شرایط فروش کیا K5، پیش فروش کیا K5 در ایران و نحوه ثبت نام کیا K5 را در مقاله شرایط فروش کوشا خودرو مشاهده کنید.

دیدگاه کاربران
smts1361 1402/10/12
فروش یکپارچه این خودرو به چه صورته؟
پاسخ
0
0
0
Amirmohammad55 1402/5/29
لوگوی کیا حداقل دو ساله عوض شده، عمرا ۲۰۲۳ باشه طبق معمول دروغ تو پاچه مردم ساده لوح
پاسخ
0
1
0
2710mohammad 1400/4/20
آیا امکان سفارش این خودرو به داخل کشور وجود داره؟
پاسخ
0
1
1