کراس‌اوری جذاب و متفاوت با مصرف سوخت اقتصادی

تست و بررسی لکسوس NX هیبریدی

19 خرداد 1398 17:00

در میان انواع و اقسام خودروهای وارد شده به کشور، لکسوس NX را می‌توان خودرویی متفاوت قلمداد کرد. چراکه در شرایط خاص بازار ایران، معمولاً محصولات لکسوس در مقایسه با رقبای آلمانی خود چندان پر فروش ظاهر نمی‌شدند اما NX موفق شد تا این رویه را به نفع خود تغییر دهد و از همین رو خودرویی متفاوت و بسیار موفق در میان کراس‌اورهای وارداتی در سال‌های اخیر به حساب می‌آید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مدل هیبریدی این خودرو جذاب بپردازیم. پس لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید.

طراحی ظاهری لکسوس NX هیبریدی

در فرهنگ طراحان ژاپن از دیرباز تاکنون تمایل به کمی اغراق دیده شده است. این موضوع البته در خصوص خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت نمود چندانی ندارد، چرا که فاکتورهای طراحی و مهندسی با حداقل هزینه، اساساً مانع از شکل‌دهی بدنه‌های عجیب و غریب برای چنین خودروهایی می‌شود؛ اما در خصوص محصولات اسپرت می‌توان گفت که ژاپنی‌ها معمولاً به توسعه طرح‌های فضایی تمایل نشان می‌دهند و محصولات خود را با زبانی متفاوت از خودروهای اروپایی و آمریکایی راهی بازار می‌نمایند. حالا به نظر می‌آید که شاخه لوکس تویوتا یعنی لکسوس (که طبیعتاً با معذوریت های اقتصادی چندانی مواجه نیست) نیز همین رویه را در پیش گرفته و از این رو شاهد توسعه خودروهایی با ظاهری تماشایی و جنجالی توسط این خودروساز هستیم.

لکسوس NX هیبریدی با طراحی جذاب

لکسوس NX یکی از نخستین محصولاتی است که در تعداد انبوه وارد کشورمان شده و از زبان طراحی جدید این شرکت سود می‌برد. جلوپنجره بزرگ و اغراق شده، چراغ‌های جلو و عقب نسبتاً کوچک اما کشیده و مدرن، گلگیرهای عضلانی و خط و خطوط برجسته در نمای جانبی در کنار پیکربندی کلی خودرو که مطابق با الگوی خودروهای اسپرت ترسیم شده، حس و حالی کاملاً متفاوت با سایر محصولات همسان با نشان تویوتا را به بیننده القا می‌کند. برای مثال می‌توان قاطعانه گفت که کارکرد نمای ظاهری لکسوس NX در قیاس با پسر عمویش از برند تویوتا (یعنی RAV4) بسیار متفاوت است و این دو خودرو علیرغم اشتراک فنی گسترده، عملاً دو طیف متفاوت از مشتریان را هدف قرار داده‌اند. البته ناگفته نماند که برخی از افراد اساساً با طراحی اغراق شده نسل جدید خودروهای لکسوس ارتباط چندانی نمی‌گیرند و معتقدند که چنین سبکی از طراحی از اصالت و ماندگاری کافی برخوردار نیست، اما لکسوس که متوجه شده طی دهه‌های قبل، بیشتر توجه مشتریان سالخورده را جذب میکرده، حالا قصد دارد تا با این تغییر رویه، مشتریان جوان‌تری را به خرید محصولات خود ترغیب نماید و ظاهراً در این زمینه نیز موفق بوده است.

فضای داخلی لکسوس NX هیبریدی

کابین لکسوس NX هیبریدی با صندلی‌های اسپرت

لکسوس NX خودرو چندان بزرگی نیست و در زمره کراس‌اورهای کامپکت به حساب می‌آید. البته این تقسیم‌بندی بیش از آن‌که مربوط به بازار ایران باشد، مربوط به بازار آمریکاست، چرا که در بازار آمریکا خودروهایی از نسل هاچ‌بک کراس را اساساً در زمره کراس‌اورها لحاظ نمی‌کنند اما در ایران و اروپا شرایط تا حدی متفاوت است و با احتساب آن دسته از کراس‌اور های غیرکاربردی و ریز نقش، چنین خودروهایی را نیز می‌توان کراس‌اور سایز متوسط نامید. به هرحال فارغ از این مسئله، فضای داخلی لکسوس NX چندان بزرگ نیست ولی برای چهار سرنشین مناسب به نظر می‌رسد، هرچند که با اضافه شدن نفر پنچم، فضا برای سرنشینان عقب کمی تنگ خواهد شد.

صندلی‌های جلو نیز درست متناسب با طراحی ظاهری بدنه، کاملاً اسپرت شکل گرفته‌اند و به بهترین شکل راننده و سرنشین را در بر می‌گیرند اما به همین نسبت شاهد عرض کم تکیه‌گاه برای افراد چهارشانه و درشت اندام هستیم که نسبت به خودروهای رقیب لکسوس می‌تواند یک نقطه منفی تلقی شود.

کابین لکسوس NX هیبریدی

همان‌طور که از برند لکسوس انتظار دارید، کیفیت فضای داخلی فوق‌العاده به نظر می‌رسد و طراحی داشبورد نیز به صورتی انجام شده که می توان آن را تلفیق عامه‌پسندی از اصالت و مدرنیته عنوان کرد. برای مثال فرم دایره‌ای شکل مجموعه پشت آمپر حفظ شده است و در بخش میانی نیز یک ساعت زیبای آنالوگ قرار گرفته که در دنیای سرتاسر دیجیتالی شده امروزی، حس خوشایندی به سرنشینان منتقل می‌کند. ضمناً به لطف وجود نمایشگر در بخش فوقانی داشبورد، اطلاعات کافی نیز به سرنشینان منتقل می‌شود و کمبودی از این حیث وجود ندارد.

امکانات رفاهی و ایمنی لکسوس NX هیبریدی

امکانات و آپشن های لکسوس NX هیبریدی نظیر دوربین 360 درجه

لکسوس NX از نظر تجهیزات بسته به مدل و شرکتی یا غیرشرکتی بودن، امکانات متنوعی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که در مدل‌های اصطلاحاً فول‌آپشن می‌توان به مواردی نظیر ترمزهای مجهز به ABS و EBD به همراه سیستم‌های کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کروز کنترل هوشمند، سیستم پیشگیری از تصادف، سامانه کمکی عدم خروج از خط، سیستم هشدار نقطه کور، ایربگ‌های کامل، ترمزپارک برقی به همراه سیستم اتوهلد، سیستم ورود و استارت بدون کلید، امکان تغییر حالت‌های مختلف رانندگی، صندلی‌های جلو با تنظیمات برقی، صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی به صورت برقی، در صندوق عقب برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن فرمان، تهویه دوگانه اتوماتیک، خروجی تهویه برای سرنشینان عقب، دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، چراغ‌ها و برف پاک‌کن هوشمند، سیستم هدآپ، سقف پانوراما و سانروف برقی، سیستم هشدار فشار باد تایرها، بلوتوث، پد لمسی کنسول میانی، سیستم صوتی حرفه‌ای مارک لوینسون با 14 بلندگو، فرمان برقی، تودوزی چرم و حافظه صندلی راننده و آینه‌ها و.. اشاره کرد.

در خصوص ایمنی هم همان‌طور از لکسوس انتظار می‌رفت اوضاع بر وفق مراد است و لکسوس NX توانسته هر 5 ستاره موسسه Euro-NCAP را بدست آورد.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی لکسوس NX هیبریدی

همانطور که پیشتر گفته شد لکسوس NX از حیث مشخصات فنی، شباهت‌هایی به تویوتا RAV4 دارد و این در حالی است که در نسخه هیبریدی این خودرو، از پیشرانه و سیستم مشابه با تویوتا کمری هیبرید بهره گرفته شده است. بنابراین با یک خودرو نسبتاً لوکس و در عین حال سبز و اقتصادی طرف هستیم که اتفاقاً از دوام و عملکرد مناسبی در جاده‌های درون و برون شهری برخوردار است و با توجه به وجود سیستم دو دیفرانسیل هوشمند می‌توانیم برای مسیرهای خارج جاده‌ای سبک هم روی این خودرو تا حدودی حساب باز کنیم.

تست و بررسی لکسوس NX هیبریدی

پیشرانه 2.5 لیتری تویوتا که از چرخه سوخت اتکینسون استفاده می‌کند قادر است به کمک دو موتور برقی 68 و 143 اسب‌بخاری، مصرف سوخت این کراس‌اور نسبتاً سنگین وزن را در محدوده کمتر از 6 لیتر در یکصد کیلومتر حفظ کند و با قدرت ترکیبی 194 اسب‌بخار، شتاب و کشش کافی را برای لکسوس NX هیبریدی فراهم آورد. از جمله مهمترین ویژگی‌ها در این رابطه می‌توان به شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت در کمتر از 10 ثانیه (9.2 ثانیه به شکل رسمی) اشاره کرد که هرچند عدد شگفت‌انگیزی به حساب نمی‌آید و در مقابل بسیاری از رقبا از جمله آلمانی‌ها و یا برادر توربو همین لکسوس NX هیبریدی ضعیف‌تر ظاهر می‌شود اما کارتان را به راحتی راه خواهد انداخت. بد نیست اشاره کنیم که پیشرانه بنزینی به تنهایی فقط 155 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و استخراج این رقم از حجم 2.5 لیتری پیشرانه، نشان می‌دهد که تمرکز مهندسان تویوتا بیشتر بر روی مسائل اقتصادی و کاهش استهلاک بوده تا سرعت و هیجان.

در مورد کیفیت سواری و فرمان‌پذیری باید گفت که به لطف استفاده از سیستم تعلیق مولتی‌لینک در چرخ‌های عقب، پایداری خودرو خوب است و در عین حال لکسوس NX هیبریدی، سطح بالاتری از کیفیت سواری و نرمی کارکرد سیستم فربندی را در قیاس با رقبای آلمانی خود به نمایش می‌گذارد؛ هرچند ناگفته نماند که در قسمت عقبی گاهی شاهد کوبش‌های کمی هم هستیم اما این مورد چندان آزاردهنده به نظر نمی‌رسد. ضمناً اگر قصد رانندگی اسپرت را داشته باشید، شاید نرمی فنربندی در مقایسه با رقبای هم‌کلاس از سرزمین باواریا (ب‌ام‌و X3 و ب‌ام‌و X4) تا حدی آزاردهنده به نظر برسد، اما واقعیت این است که در شرایط فعلی بازار خودرو ایران و باتوجه به کیفیت و مشخصات راه‌های کشور، کمتر فردی فرصت لازم برای فشار آوردن به خودروی گران‌قیمت خود را پیدا می‌کند و به طور کلی نرمی سواری نسبت به مسائل فرمان‌پذیری و لذت رانندگی از اهمیت بیشتری برای اکثر مشتریان برخوردار است. هرچند از دیدگاه انتقادی نیز می‌توان گفت که کیفیت سواری این خودرو علیرغم قیمت بالاترش چندان مزیتی نسبت به تویوتاRAV4 ندارد.

تجربه رانندگی با لکسوس NX هیبریدی

از سوی دیگر رفتار دینامیکی خودرو به سبب هیبرید بودن تا حدی نسبت به نسخه بنزینی متفاوت است که شامل تفاوت در احساس فشردن پدال ترمز و رانندگی فوق‌العاده بی‌صدا در زمان خاموش بودن پیشرانه بنزینی می‌شود. با این وجود در زمان فشار آوردن به پیشرانه و تخت گاز رفتن، جعبه‌دنده E-CVT علیرغم پیشرفت‌هایی که نسبت به مدل‌های ضریب پیوسته قدیمی داشته، همچنان همان رفتار کلاسیک همیشگی را از خود به نمایش می‌گذارد که این مورد برای علاقه مندان به لذت رانندگی، تا حدی آزاردهنده است. از این رو در مجموع می‌توان گفت که برخلاف ظاهر اسپرت و جوان پسند، لکسوس NX هیبریدی قرابت چندانی با رانندگی جسورانه ندارد و بیشتر متناسب با زندگی آرام و بدون استرس یک خانواده نسبتاً کوچک و دوستدار محیط زیست است.

راند نهایی با لکسوس NX هیبریدی

لکسوس NX هیبریدی یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای موجود در ایران محسوب می‌شود و با توجه به محدودیت‌های امروزی واردات، بعید است که به این زودی‌ها خودرویی در بازار داخل بتواند از این حیث با این ساخته سبز مردمان سرزمین آفتاب تابان رقابت نماید.

نمای عقب لکسوس NX هیبریدی با طراحی جذاب چراغ‌ها

شاید تعجب کنید اما لکسوس NX هیبریدی در ابتدای زمان عرضه با قیمتی کمتر 400 میلیون تومان با اقبال چندانی از سوی مشتریان مواجه نشد و مدل‌های مختلف این خودرو چند ماهی در نمایشگاه‌های تهران پشت ویترین خاک خوردند، چرا که اکثر خریداران انتخاب خودروهای جذاب‌تری نظیر ب‌ام‌و های X3 و X4 را مد نظر قرار می‌دادند؛ اما پس از آنکه واردات خودروهای ب‌ام‌و به ایران به دلیل مونتاژ شدن در خاک آمریکا دچار وقفه شد، رفته رفته لکسوس NX نیز جای پای خود را در بازار محکم کرد و پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، به یک‌باره به یکی از جذاب‌ترین خودروهای بازار تبدیل شد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های لکسوس NX هیبریدی

حالا قیمت مدل های مختلف لکسوس NX هیبریدی به حدود 1.5 میلیارد تومان افزایش یافته که رقم گزافی به نظر می‌رسد. این درحالی است که سرویس‌های تخصصی خودروهای هیبرید نیز تجهیزات ویژه‌ای را می‌طلبد و معمولاً با هزینه بالایی در نمایندگی‌ها انجام می‌شود. از این رو شاید میزان صرفه‌جویی در سوخت نتواند هزینه‌های بالای نگهداری از چنین خودروهایی را توجیه کند. اما در یک روی دیگر سکه، پایین بودن نسبت تراکم پیشرانه بنزینی در کنار عدم وجود توربوشارژر و سابقه فوق‌العاده لکسوس در بحث ماندگاری قطعات باعث شده که نسبت به پایین بودن میزان خرابی‌های این محصول ژاپنی در قیاس با کراس‌اورهای جذاب و صد البته پرهزینه باواریایی امید بیشتری داشته باشیم.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
1136sepehr 1398/9/3
زمانی که ۳۰۰ تومن بود خریدیم،بعد از دو‌ماه اینقد طراحی اغراق امیز و خط و خطوط تیزش تو ذوقمون خورد فروختیمش،در حد قیمتشم نه پرستیژ داره نه فرمانپذیری و لذت رانندگی،فولکس تیگوان انتخاب خیلی خیلی بهتریه
پاسخ
0
3
2
محمد نصراللهی 1398/3/22
وای عشقه عشششق
پاسخ
0
1
0
ss2157 1398/3/21
سرویس تخصصی خودروی هیبریدی ؟؟ بیشتر به نظر میاد توجیهی برای نمایندگی ها باشه تا پول بیشتری از مشتری در سرویس بگیرن
پاسخ
0
0
1
Alireza1979 1398/3/19
آخر مطلبتون انگار که یه جوری خواستین به خواننده این محصول رو غالب کنید وقتی میگین نسبت به باواریاییها کمتر خرابی داره.خوب صد البته رانندگی با لذت بالاتر و اسپرت تر مستلزم استهلاک بالاتر و خرابی زودتر هست،این دلیل نمیشه که بهتر از بقیه رقبا باشه.
پاسخ
0
1
3