سبقت از چینی‌ها در شرایط خاص

مقایسه دنا پلاس و برلیانس H330

21 خرداد 1398 17:46

حضور برلیانس در بازار خودرو ایران را می‌توان یک اتفاق خوش‌یمن تلقی کرد. 6 محصول این شرکت یعنی H220 ،H230 ،H320 ،H330 ،V5 و برلیانس کراس هرکدام توانستند هم مشتریان را به هیجان بیاورند و هم اینکه باعث جنب‌وجوش در میان رقبا شدند. در این میان اقبال بزرگ‌ترین سدان خانواده یعنی H330 از همه بیشتر بود. خودرویی با طراحی معقول، آپشن‌های مناسب و البته قیمتی که تا پیش از این تنش‌های فزاینده، مقرون به صرفه به حساب می‌آمد. برلیانس H330 می‌توانست یکه‌تاز کلاس خود باشد اگر مقابلش دنا پلاس را نمی‌دید. خودرویی کهنه‌کار که چندی است به لطف چهره تغییریافته خود سبک جدیدی از سدان‌های خانوادگی را باب کرد. مشکلات اخیر بازار خودرو عرضه این دو محصول را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. هم ایران‌خودرو و هم سایپا در دوره‌ای به دلیل نقص در تامین برخی از قطعات مهم این خودروها با کاهش تیراژ مواجه شده بودند. این در حالی است که از پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا) خبرهای خوبی از خط تولید برلیانس به گوش نمی‌رسد.

طراحی بدنه و کابین

برلیانس H330

مقایسه دنا پلاس با برلیانس H330 دنده‌ای

زبان طراحی در برلیانس H330 متعلق به سال 2013 است. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که چینی‌ها چند سال پیش از آن به چنین طرحی رسیده‌اند. با این حال آنچه در این خودرو می‌بینیم دلسردکننده نیست. البته این نکته را هموار لحاظ کرده‌ایم که اظهارنظر درباره طراحی یک خودرو کاملاً سلیقه‌ای است. اما در مقام مقایسه‌ برلیانس H330 فوق کمی قدیمی‌تر از دنا پلاس به نظر می‌‌آید. این خودروی چینی منطق قابل قبولی را در طراحی چراغ‌ها و هماهنگی آن‌ها با جلوپنجره به نمایش گذاشته است. این توانایی را باید مدیون شریک اروپایی‌شان ب‌ام‌و تلقی کرد. برجستگی روی کاپوت H330 ضمن رعایت اصول خانوادگی، برای جوان‌ترها نیز حس و حال خوبی را به همراه آورده است. شاید چراغ‌های عقب ساده به نظر بیایند ولی برای یک خودروی چینی که سابقه طراحی‌های اغراق‌آمیز دارد، یک مزیت است.

کابین برلیانس H330

داخل کابین عناصر روی داشبور با الگویی معمولی به حال خود رها شده‌اند. فاصله میان ادوات سیستم صوتی و دکمه‌های تهویه مطبوع به طرزی بی‌معنا زیاد است. تنها نشانگرهای پشت‌آمپر هستند که کمی فضا را رنگ و لعاب داده‌اند. برگ برنده برلیانس H330 محل قرارگیری دسته‌دنده‌اش است که با فرمی اریب، قصد تقلید از نمونه‌های اروپایی را داشته است. تولیدکننده این خودرو به منظور رعایت حداکثری مسایل اقتصادی از هرگونه المان لوکس‌گرایانه حتی نوار ساده کروم مصنوعی نیز پرهیز کرده است. (نمایشگر کابین توسط مالک نصب شده و از تجهیزات استاندارد برلیانس نیست.)

دنا پلاس

دنا پلاس دنده‌ای در برابر برلیانس H330 دو سدان اقتصادی

انتخاب این سدان ایران‌خودرو به‌عنوان برنده کارزار طراحی الزاماً به معنی بی‌عیب و نقص بودنش نیست. همانطور که گفته شد ماهیت این مطلب مقایسه‌ای است. دنا پلاس را می‌توان یکی از معدود فیس‌لیفت‌های واقعی صنعت خودرو ایران تلقی کرد. پدیده‌ای که پیش‌تر تنها با تغییر چراغ‌ها معنا پیدا می‌کرد. این خودرو در قیاس با دیگر اعضای خانواده سمند، یک سر و گردن بالاتر است. چراکه برای اولین‌بار زوایای متفاوت روی بدنه جلوه معناداری به آن بخشیده است. باید اعتراف کرد که عمده موفقیت ظاهری دنا پلاس مربوط به چراغ‌های آن است که حقیقتاً نمره خوبی می‌گیرد. نوار نئون ابرومانند بالای چراغ در کنار چینش دیودهای LED زیر آن نمایشی چشم‌گیر را برای یک خودروی ایرانی به ارمغان آورده است. از این نکته غافل نشویم که در چراغ‌های عقب نیز شاهد تغییراتی اساسی بوده‌ایم. لامپ‌های بریده بریده نه‌تنها حالت اسپرت‌گونه آن را تقویت می‌کند بلکه در تلاش هستند تا خود را با کاسه چراغ‌های جلوی هماهنگ‌تر کنند.

کابین دنا پلاس

داخل کابین دنا پالاس نمایشگر بزرگ لمسی‌اش است که اول از همه جلب توجه می‌کند. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع با آرایش قابل قبول درست در میانه کنسول قرار گرفته‌اند. به طرزی شوکه‌کننده عقربه‌های پشت آمپر این خودرو بر بستری بسیار مصنوعی و مبتدیانه تعبیه شده‌اند. اگرچه شرکت تلاش داشته تا با تغییر محل قرارگیری گِیج‌های بنزین و دمای آب، کمی این نقص را پوشش دهد. دسته‌دنده دنا پلاس در قیاس با برلیانس H330‌ هیچ شانسی برای بهتر دیدن شدن ندارد در مقابل این خودرو از نقطه ضعف حریف چینی استفاده کرده و با استفاده مختصر از المان‌های چوب و کروم کمی حالت تشریفاتی به خود گرفته است. (نمایشگرهای ردیف عقب توسط مالک نصب شده و از تجهیزات استاندارد دنا پلاس نیست.)

  • انتخاب باخبر در بخش طراحی: دنا پلاس

عملکرد فنی

برلیانس H330

سایپا در زمان مناسبی به داد خانواده برلیانس‌ها رسید و به درستی توانست پیشرانه سنتی آن را با نمونه تازه‌نفس تعویض کند. همین اقدام باعث شد تا این خودرو ناگهان از زیر فشار رقبا خلاص شود و خود را به رده بالا برساند. شاید مهم‌ترین بخش این تغییر و تحول فنی این باشد که بعد از تغییر ساختار قوای محرکه، جعبه‌دنده نیز دستخوش تغییر شد. این اتفاق در صنعت خودروی ایران تقریباً بی‌سابقه است. چراکه شرکت‌های خودروسازی بی‌توجه به تفاوت‌ پیشرانه‌ها از چند مدل محدود جعبه‌دنده برای سبد بزرگی از محصولات استفاده می‌کنند.

پیشرانه برلیانس H330

پیشرانه 1.65 لیتری برلیانس H330 به راحتی می‌تواند 114 اسب‌بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. از نظر خروجی و حجم، هر دو خودرو با کمترین اختلاف در یک سطح قرار می‌گیرند. برلیانس به دلیل بهره‌گیری از فناوری به‌روزتر، مصرف پایین‌تری نسبت به دنا پلاس دارد. اگرچه رقیب ایرانی باب میل مشتریان داخلی از باک حجیم‌تری بهره می‌برد. شتاب برلیانس H330 در قیاس با تمام خودروهای دنده‌ای بازار ایران اوضاع بهتری دارد. اما شاید نتواند مقابل تندر 90 پیروز میدان باشد. رانندگی با برلیانس آرام‌تر و نرم‌تر است. سر و صدای کمتری وارد اتاق می‌شود و نویز پیشرانه نیز قابل قبول است. البته تیزفرمانی این خودرو می‌تواند برای رانندگان آماتور کمی آزاردهنده باشد.

دنا پلاس

آنچه در فیس‌لیفت دنا ایران‌خودرو شاهد هستیم، اتفاق تازه‌ای نیست. این پکیج قوای محرکه‌ را پیش‌تر روی نسخه استاندارد و البته سمند EF7 هم دیده بودیم. با این حال وزن بیشتر دنا پلاس که به دلیل حضور تجهیزات بیشتر است، کار را خراب کرده. این خودروی 113 اسب‌بخاری هنوز هم با مشکل سر و صدای جعبه‌دنده روبه‌رو است؛ ضعف بزرگ شرکت‌های داخلی که پیش‌تر گفتیم مشکلی عمومی است. دنا پلاس به دلیل سیلندرهای بزرگ‌تر و قطورتر می‌تواند در دور موتورهای بالا، کار بیشتری از سوپاپ‌ها بکشد و به همین دلیل است که در سرعت نهایی یک سر و گردن از حریف پیشی می‌گیرد.

پیشرانه دنا پلاس

شرکت‌های داخلی به دلیل رعایت مسایل اقتصادی چون دستشان از مهندسی روز کوتاه است، اغلب با تغییراتی در ECU دور موتور را در دنده‌های ابتدایی پایین نگه می‌دارند. این امر در دنا پلاس هم مشهود است. به طوری که دنده یک و دو خیلی سریع‌تر از انتظار پر می‌شوند.

دنا پلاس مانند سمند از صندوق حجیم و جاداری برخوردار است. فضای سرنشیان جلو و عقب به خوبی تدارک دیده شده ولی معضل بزرگ آن فرسودگی سریع دیسک‌های ترمز به دلیل وزن بالای آن است. دنا پلاس از تایرهای پهن‌تری نسبت به سمند استفاده می‌کند ولی فاق تایر در قیاس با رقیب چینی کمی کمتر است.

  • انتخاب باخبر: برلیانس H330

تکنولوژی و ایمنی

برلیانس H330

درمورد ایمنی دو خودرو طبیعتاً به دلیل عدم وجود نتایج تست تصادف، اطلاعات کافی در دست نیست. تنها چیزی که مسلم است، وجود 2 ایربگ استاندارد برای هر دو خودرو بوده که مبانی اولیه ایمنی را تعریف کرده است. ذکر این نکته الزامی است که تعبیه ایربگ جانبی برای دنا پلاس در صورت درخواست مشتری ممکن است. اما این دنا پلاس بوده که با فراهم آوردن امکانات بیشتر، خود را از برلیانس H330 جدا کرده است. با این حال برلیانس هم چندان دست و پا بسته نیست. فرمان برقی این خودرو در قیاس با نسخه سنتی و هیدرولیکی دنا پلاس کارایی معقول‌تری دارد.

فضای ردیف عقب کابین برلیانس H330

عرضه‌کننده برلیانس سعی داشته آپشن‌ها و تجهیزات بیشتر را برای مشتریان مدل اتوماتیک کنار بگذارد تا اختلاف قیمت بیشتر آن توجیهپذیر باشد. به همین دلیل است که در این خودرو حتی دریچه تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب نیز دیده نمی‌شود. در واقع برلیانس H330 خودرویی است که قصد داشته تا در بازار سدان‌های خانوادگی خود را با قیمتی مقرون به صرفه معروف کند. به همین دلیل از حداقل تجهیزات بهره برده است. حتی سیستم صوتی آن نه تنها در قیاس با دنا پلاس بلکه در مقابل سایر رقبا نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند.

یکی از معدود مزایای برلیانس فوق نسبت به دنا پلاس قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب است. به هر حال آنچه در این خودرو می‌بینیم سال‌ها پیش با حضور تندر 90 هم دیده بودیم. این تکنیکی است برای فروشنده که مشتری را یا ترغیب به خرید مدل اتوماتیک کند و یا آن را به سمت مدل فول کلاس‌ پایین‌تر یعنی H320 اتوماتیک بکشاند.

دنا پلاس

اگر مشتریان ایران‌خودرو نمی‌توانستند تفاوت چندانی بین سمند و سورن مشاهده کنند این بار به طور حتم می‌توانند بین دنا استاندارد و دنا پلاس تمایز قایل شوند. این خودرو به‌عنوان یک سدان دنده دستی امکاناتی بیش از انتظار دارد. حضور کروز کنترل که اغلب در مدل‌های اتوماتیک شاهدش هستیم یک نمونه از آن‌ها است. فرمان دنا پلاس مملو از دکمه‌های کنترلی است، چیزی که برتری محض آن را نسبت به رقیب نشان می‌دهد.

دکمه‌های روی فرمان دنا پلاس

شاید عجیب باشد ولی این خودرو مجهز به کمربندی ایمنی پیش‌کشنده با فناوری محدودکننده هم هست. سیستم صوتی 6 بانده آن با قابلیت اتصال تلفن همراه یکی از مزایای لوکس خودروهای امروز به حساب می‌آید. تردیدی نیست که در قسمت سیستم اطلاعات و سرگرمی، نمایشگر دنا پلاس برتری تمام قد خود را در مقابل حریف نشان داده است. یکی از مزایای این خودرو مسیریاب آن است که البته گهگاه با اعتراض کاربران به دلیل وجود نقایص فنی روبه‌رو می‌شود. دنا پلاس دوربین دید عقب دارد که برای خودرویی در این حد و اندازه عالی است. سیستم صوتی آن علاوه بر پخش فرمت‌های رایج صوتی قابلیت پشتیبانی از MP4 و DVD را نیز دارد.

بی انصافی است اگر اشاره‌ای به صندلی‌های باکیفیت و نرم این خودرو نکنیم. صندلی‌هایی با روکش مخمل که رفاه مناسبی را برای راننده در سفرهای طولانی فراهم می‌کند. آینه‌های جانبی این خودرو علاوه بر کنترل به صورت برقی قابلیت تاشو برقی دارند. دست آخر برگ برند دنا پلاس را باید سانروف آن قلمداد کرد که برای مشتریان ایرانی یک مزیت مهم است.

  • انتخاب باخبر: دنا پلاس

وضعیت بازار

برلیانس H330

سایپا پیش از آغاز تحریم‌ها به لطف شرایط متنوع فروش، خانواده برلیانس‌ها را به وفور در بازار عرضه می‌کرد. اما بعد از آغاز تحریم و البته مشکلات داخلی صنعت خودرو این برند در کنار بسیاری دیگر از شرکت‌ها دچار تزلزل شد و حتی کار تا جایی پیش رفت که تولید این محصول نیز با اما و اگرهایی مواجه شد.

طراحی برلیانس H330

در بازار خودروهای دست‌دوم ایران بنا به هزاران دلیل، رویکرد به خودروهای چینی علیرغم موفقیت نسخه‌های صفر کیلومترشان، چندان دوستانه نیست. در بازار خودروهای صفر کیلومتر هم اختلاف قیمت بالای بین کارخانه و بازار این خودرو کمی ثبات آن را زیر سوال برده است. شاید برای برلیانس H330اتوماتیک مشتریان فراوان‌تری وجود داشته باشد ولی نسخه دستی آن در مقابل خودروهای محبوبی مانند پژو پارس و تندر 90 که البته قیمت پایین‌تری هم دارد چندان شانسی برای بقا ندارد، خصوصاً حالا که تولیدش هم به نزدیکی صفر رسیده و پارس‌خودرو شرایط تعویض آن را با سایر محصولات اعلام کرده است. از سوی دیگر بازار لوازم مصرفی برلیانس بی‌اندازه پرتلاطم است. بسیاری از قطعات یدکی این خودرو به صورت تقلبی عرضه می‌شود که می‌بایست در هنگام خرید به این نکته توجه داشت.

دنا پلاس

محصولات خودروسازان بزرگ داخلی فارغ از تمام انتقادهایی که به آن‌ها می‌شود با یک مزیت بزرگ روبه‌رو هستند؛ گستردگی قطعات و خدمات پس از فروش. همین مسئله غیرفنی به قدری می‌تواند در خرید مهم باشد که مشتریان در بازار فعلی از بسیاری از نقایص فنی چشم‌پوشی می‌کنند.

طراحی دنا پلاس

در مورد موفقیت خودرو دنا پلاس در بازار داخل، حرف و حدیث بسیاری است. دنا پلاس از نظر ترکیب امکانات و قیمت، تقریباً رقیبی ندارد. به این معنی که خودرویی با چنین تجهیزاتی پیدا نمی‌کنید که چنین قیمتی هم داشته باشد. ولی نکته اینجاست که دنا پلاس هنوز یک سدان دنده دستی است (البته ایران‌خودرو پیش‌فروش دنا پلاس اتوماتیک را شروع کرده است)، به همین خاطر شاید خیلی‌ها مایل باشند با 10 میلیون کمتر سراغ پژو پارس اتوماتیک که البته امکانات پایین‌تری هم دارد، بروند. با این حال می‌دانیم که اوضاع این خودرو در بازار دست دوم به مراتب بهتر از برلیانس است و این را باید یکی از مزایای اقتصادی خرید دنا پلاس بدانیم.

  • انتخاب باخبر: دنا پلاس

نظر نهایی

اینکه قرار است کدام یک از این خودروها به عنوان گزینه نهایی خرید معرفی شود، تابعی است از نیازها، سلایق و علایق مشتریان. همانطور که به تشریح عنوان کردیم، تفاوت این دو خودرو منجر به تفاوت مشتریان آن‌ها شده است. برلیانس H330 خودرویی است که از نظر کیفیت ساخت نمره بالایی می‌گیرد و به دلیل هم‌خوانی خوب پیشرانه و جعبه‌دنده کارایی معقولی در خیابان دارد. برلیانس H330 از نظر زبان خودرویی، بازیکن برتر میدان است. اما اگر رویکرد را از حوزه فنی به حوزه رفاه برگردانیم شاید دیگر نتوان او را به بازی راه داد. در مقابل دنا پلاس خودرویی است که فناوری چندین و چند ساله ایران‌خودرو بهره می‌برد. رانندگی با آن برای ایرانی‌ها تازگی ندارد و مانند تمام فرزندان خانواده سمند، اتاقی پر سر و صدا دارد. بعید است رانندگان حرفه‌ای بتوانند پشت فرمان آن احساس خوبی داشته باشند. در مقابل زیبایی فریبنده‌ و آپشن‌های رنگارنگ آن می‌تواند بازوی قدرتمند در خریدش باشد.

تقابل دنا پلاس و برلیانس H330  و بررسی ارزش خرید  آنها در بازار

وجه تمایز این دو خودرو ارتباط مستقیمی با خواسته‌های مشتری دارد. این یعنی اگر کسی بخواهد چشم و گوش بسته یکی از آن‌ها را حسب شرایط اقتصادی خریداری کند یا از بی‌آپشنی یکی دلزده می‌شود و یا از قدیمی بودن دیگری. با تمام این حرف‌ها کاهش قابل توجه تولید برلیانس، به دنا پلاس در این رقابت برتری می‌دهد.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
1986mehdi 1401/6/8
سلام دوستان من حدود چهار سال نیم برلیانس 330 اتومات داشتم. از لحاظ موتور و گیربکس و جلوبندی ماشین بی آزار و بسیار خوبی هست.قدرت موتورش در مقایسه با دنای توربو یه مقدار کمتره ولی خدایی از لحاظ کیفیت خیلی از دنا سرتره.اصلا ماشینی نیست که اذیت کنه. صندلی های برلیانس از دنا بهتر و راحت تره و عمر ابر صندلی ها از دنا بیشتره برلیانس بعد از این مدت هیچ صدای اضافه ای نداشت و مثل روز اول کابین بی صدا بود هیچ هزینه ی خاصی برای من توی این 4 سال و نیم نداشت حتی جلوبندی ماشین خرابی نداشت. بزرگترین ایرادی که میشد گرفت ارتفاع پایین ماشین و رانندگی خشک اون بود همچنین نسبت به موتور کوچیکی که داشت مصرف بنزینش زیاد بود که بر میگرده به کیفیت افتضاح بنزین ایران. در کل من خیلی خیلی راضی بودم از ماشین و 4 ماه پیش به دلیل خرید هایما ماشین رو فروختم در زمان فروش کارکرد ماشین 72هزار کیلومتر بود. مدل ماشین آذر ماه 1396بود توی این مدت 4 حلقه لاستیک خارجی خریدم دو بار لنت های عقب و 3 بار لنت های جلو رو تعویض کردم. یک بار روغن گیربکس رو تعویض کردم یک بار دو تا میله های موجگیر هر دو سمت رو تعویض کردم. روغن موتور و فیلتر ها و .. رو هم به صورت دوره ای و هر 4500 کیلومتر تعویض میکردم.
پاسخ
0
0
0
ManiGR 1400/10/15
به نظرتون برلیانس بهتره یا دنا پلاس؟ چون دنا پلاس توربو هست میگم
پاسخ
0
0
0
Ali11228 1399/11/12
دنا خیلی بهتره تا برلیانس
پاسخ
0
7
2
Amirshams 1399/10/19
من هر دو ماشین رو داشتم ولی دناپلاس رو زود فروختم ،فضای خیلی کم سرنشینان جلو و عقب،سرو صدای اضافی،و آب دادن از سانروف بزرگترین عیب این ماشین بود،واین که وقتی داخل ماشین میشینی برای اولین بار انگار سوار سمند میشی یا پژو،وای برلیانس یکم حرفه ای تره هنوزم دارمش و راضی هستم،راستی این مقایسه بین برلیانس دنده ای بوده با دناپلاس،برلیانس اتومات آپشناش خیلی زیادتره
پاسخ
0
1
9
Aliahmadi 1399/8/25
صددرصد برلیانس از همه ی اون گزینه ها سرتره مخصوصا کراسش یکی از ویژگیهاش داشتن زنجیر تایمه اما دنا تسمه تایم داره ک اگه پاره بشه موتور داغون مبشه و در کل زنجیر تایم ابدیه اما تسمه تایم هر ۵۰هزار باید تعویض بشه
پاسخ
1
4
9
sabaa 1400/2/20
حتی اسباب بازی چینی هم مشکل داره حتی تو ظروف هم چینی ها خرابن چون دوتا اپشن متفاوت داره دلیل بر خوبی نیس دنا پلاس واقعا قوی و محکمه و امنیت داره
5
4