کانسپتی چندمنظوره و خودران

اسکانیا NXT، سربازی در شهرهای آینده

25 خرداد 1398 14:54

این روزها رقابتی پرحرارت میان شرکت‌های مختلف برای ساخت وسایل نقلیه برقی و خودران به راه افتاده که البته این رقابت تنها به شرکت‌های خودروسازی محدود نمی‌شود چراکه سازندگان کامیون و اتوبوس نیز به میدان آمده‌اند تا قدرتنمایی کنند.

این وسیله می‌تواند در ابتدا و انتهای ساعت کاری برای جابه‌جایی کارمندان استفاده شود درحالی‌که در طی روز به حمل بار پرداخته و در طول شب به عنوان وسیله حمل زباله انجام وظیفه کند.اکنون شرکت اسکانیا که عضوی از گروه فولکس‌واگن بوده از کانسپت خود برای حمل‌ونقل شهری آینده رونمایی کرده است. این کانسپت که NXT نامیده شده، وسیله‌ای خودران و برقی بوده که برای استفاده در سیستم حمل‌ونقل عمومی با کاربری انعطاف‌پذیر طراحی شده است.

اسکانیا اعتقاد دارد که این نوع وسایل نقلیه باید قابلیت استفاده در کاربری‌های مختلف را داشته باشند. به عنوان مثال این وسیله می‌تواند در ابتدا و انتهای ساعت کاری برای جابه‌جایی کارمندان استفاده شود درحالی‌که در طی روز به حمل بار پرداخته و در طول شب به عنوان وسیله حمل زباله انجام وظیفه کند.

کانسپت اسکانیا NXT نیز دقیقاً با همین هدف و تحت سیستم مدولار طراحی شده تا در کاربری‌های مختلف امکان استفاده داشته باشد. نکته جالب‌تر کانسپت NXT این است که می‌توان بدنه مدولار آن را به بدنه یک اتوبوس و کامیون حمل بار یا زباله متصل کرد تا ظرفیت حمل وسایل مذکور افزایش یابد.

کانسپت اسکانیا NXT

این اتوبوس 8 متر طول و کمتر از 8 تن وزن داشته که این امر به لطف استفاده از بدنه یکپارچه کامپوزیت حاصل شده است. باتری‌های استوانه‌ای در کف بدنه جاسازی شده که همین امر به تقسیم بهتر وزن و البته افزایش فضای داخلی اتوبوس یاری رسانده است. باتری‌های کانسپت خودران NXT با یک‌بار شارژ می‌توانند این وسیله را تا شعاع 245 کیلومتری به حرکت دربیاورند.

مدیر شرکت اسکانیا آقای Henrik Henriksson معتقد است که کانسپت NXT به منظور نمایش وسایل نقلیه عمومی آینده و فناوری‌های مورداستفاده در آن‌ها ساخته شده است. ایشان در ادامه سخنان خود اضافه کرده که NXT برای استفاده در سال 2030 طراحی شده و تا آن زمان چندین فناوری نوآورانه برای نصب در آن توسعه خواهد یافت. به گفته وی هدف اصلی اسکانیا از ساخت چنین وسیله‌ای، کاهش ترافیک شهرها و حمل اقتصادی و به صرفه افراد و اشیا بوده است.

آقای Henriksson در ادامه اظهار داشته که شرکت اسکانیا از تغییر سامانه حمل‌ونقل شهرها ناتوان بوده اما می‌تواند با ساخت وسیله‌ای متفاوت چون NXT در این سامانه تاثیرگذار باشد.

دیدگاه کاربران