جنتلمنی که پرحاشیه شد

تست و بررسی فولکس ‌واگن پاسات 2018

26 خرداد 1398 16:00

وقتی حرف از جنتلمن می‌شود، آدم یاد خیلی چیزها می‌افتد! در لغتنامه‌ها مقابل این اسم معانی مختلفی ازجمله شخص محترم، باتربیت، اشراف‌زاده، نجیب‌زاده، آدم مؤدب، شرافتمند، ضعیف‌دوست، جوانمرد و اصیل آمده است. دقت کردید؟ در مقابل جنتلمن اشاره‌ای به شیک‌پوشی و تجمل نشده بود. در دنیای خودرو، مدل جنتلمن خاصی نداریم. اگرچه فکر می‌کنیم رولزرویس و بنتلی و می‌باخ جنتلمن هستند ولی گفتیم که بحث، بحثِ ثروت نیست. باید دنبال چیزی بگردیم که علاوه‌بر تمام صفات فوق، حرفه‌ای و اصیل هم باشد.

جگوار و استون‌مارتین گزینه‌های خوبی هستند ولی وقتی تنهایشان بگذاریم ناگهان وحشی می‌شوند و آن روی ماجراجویشان را نشان می‌دهند. مرسدس و ب‌ام‌و در ظاهر جنتلمن به حساب می‌آیند ولی در باطن بیشتر کاسب‌کار و بازاری هستند. بیوک و کادیلاک در روزگاری برای خودشان جنتلمنی بودند ولی آن روزها را خدا بیامرزد. فراری و لامبورگینی همه خواص جنتلمنی را دارند ولی فقط وقتی خاموش هستند. در بین این‌همه گزینه شاید فقط گزینه منطقی که با این صفات هم‌خوانی دارد، یک مدل از فولکس‌واگن است؛ پاسات. دقیقاً همان‌گونه که تشریح شده بود. اشراف‌زاده و نجیب. مؤدب و اصیل. واقعاً عجب جنتلمنی!

فولکس ‌واگن پاسات از کجا آمد؟

در حالی که فولکس با بیتل و گلف دنیا را زیر و رو می‌کرد، در پشت پرده برای خانواده‌های متمول چیز دیگری تدارک می‌دید. این خودرو تاثیر عمیقی بر سایر محصولات پرفروغ دنیا گذاشته بود. مثلاً پلتفرم نسل‌های ابتدایی آئودی A4 از این مدل الهام گرفته شده بود. رنو 16 پدرجد سدان لتتیود فعلی نیز به لطف پاسات توسعه پیدا کرد. این خودرو 47 سال پیش رونمایی شد. همین‌طوری تیتروار هم که بخواهیم به تاریخچه هشت عضو اصلی خانواده آن اشاره کنیم، خودش حکایتی است. پس بیاید یک راست برویم سر اصل مطلب؛ یعنی پاسات موجود در ایران که با کد B8 (فیس‌لیفت 2018) شناخته می‌شود.

طراحی ساده و باوقار فولکس واگن پاسات

پاسات 2018 روی معروف‌ترین پلتفرم گروه فولکس‌واگن یعنی MQB پیاده‌سازی شده است. پلتفرمی که زیرساخت بیش از 30 مدل خودرو از برندهای فولکس، آئودی، اشکودا و سئات بوده است. این نسل برای اولین‌بار سال 2015 رونمایی شد؛ اما حضور این خودرو در ایران برای نخستین‌بار در پاییز سال 96 با مدل 2018 بود.

ماموت‌خودرو چه آرزویی‌هایی که با پاسات و دو مدل گلف و تیگوان نداشت. برنامه واردات کوتاه‌مدت و لینک شدن به مونتاژ، ناگهان تبدیل به واردات فرسایشی و گیر کردن در گمرک و دعوا و شکایت و بزن‌بزن و درنهایت لینک شدن به سیاهی شد. فولکس‌واگن رفت ولی با این حال پاسات حال و روز خوبی در ایران دارد. تعداد کمی از آن وارد شده و روزبه‌روز به ارزش آن افزوده می‌شود. تازه می‌فهمیم آن جماعتی که شب‌ها تا صبح پشت در نمایندگی می‌خوابیدند، چه آینده‌ای را تصور می‌کردند.

طراحی ظاهری فولکس ‌واگن پاسات

ماجرای جنتلمن و اصیل و اشراف‌زاده را که یادتان نرفته؟ چهره پاسات واقعاً چنین حس و حالی را منتقل می‌کند. فولکس‌واگن می‌دانسته که باید چه کار کند و چه کار نکند. شرکت می‌دانست که نباید وارد دنیای لوکس‌های تجملی شود. این وظیفه را به زیرمجموعه سرشناس خود بنتلی سپرده است. از سویی دیگر می‌دانست که دنبال یک سدان لوکس-اسپرت هم نیست چراکه آئودی دیگر فرزندش هم‌چنین چیزهایی تولید می‌کند. فولکس دنبال یک ساختار باوقار و متین بود.

رسیدن به پختگی چهره به شرطی که زیادی لوکس و بیش از حد اسپرت نشود کار سختی بود که فولکس‌واگن پاسات از پسش برآمد. آنچه پیش رو می‌بینیم، یک منطق مدرن است. یک طراح مد که الزاماً خودش یک مدل نیست. او منبع الهامی است برای الگو گرفتن. پاسات شاید زیبایی خاطره‌سازی نداشته باشد ولی گوشه گوشه آن مملو از تجربه خاطره‌انگیز است.

نمای عقب فولکس واگن پاسات با طرحی ساده

تمام این تعاریف پارامتری را یک بار دیگر با دیدنش مرور می‌کنیم. چراغ‌های کشیده آن که تنها در کناره‌ها تند و تیز است و بر بستر نوار LED قرار گرفته، بی‌اندازه پرابهت و فریبنده است. نیازی نیست که جلوپنجره، مفهوم عجیبی را فریاد بزند. این قسمت را می‌توان سرچشمه زوایای روی کل بدنه تلقی کرد. محل قرارگیری مه‌شکن‌ها را حداقل 30 سال است که این‌گونه می‌بینیم ولی هنوز نه تکراری شده و نه خارج از مد روز. لبه جانبی که روی در‌ها و درست از وسط دستگیره‌ها رد شده، بی‌آنکه دچار افت و خیز شود. این اشاره هوشمندانه‌ای است به ذات باکمالات ایشان. فریم کروم دور پنجره‌ها و روی رکاب‌ها کاری کرده که فکر نکنیم این خودرو زیادی اهل آیین درویشی است. در قسمت انتهایی، فولکس کمی به سمت جوان‌ترها گرایش داشته و آن هیکل عصا قورت داده‌اش را شُل کرد و به لطف چراغ‌هایی مانند آئودی، کمی اسپرت‌تر شده است.

طراحی داخلی فولکس ‌واگن پاسات

چگونه درباره کابین پاسات صحبت کنیم که به کسی برنخورد؟ اگر بگوییم به خاطر آن‌همه فضای خالی روی داشبورد و کنسول، کسل‌کننده است که موافقانش می‌گویند مگر آن ساعت لوکس عقربه‌ای یا آن پشت آمپر دیجیتال را نمی‌بینی؟ اگر بگوییم چقدر این دریچه‌های کولرش جالب طراحی شده‌اند، مخالفانش می‌گویند چرا دکمه‌های تهویه مطبوع جایی نزدیک به زیر صندلی‌هایش است؟

کابین فولکس واگن پاسات

بی‌تردید کابین پاسات مدرن است، اما نه برای خودرویی متعلق به سال 2018 (مدل وارداتی به ایران). اگر بخواهیم منصف باشیم، آنچه درون این خودرو می‌بینیم تابعی است از حال و هوای بیرونی آن. قرار است که این خودرو به دور از اغراق باشد. متاسفانه هنوز هم تحت تاثیر چاپلوسی مشمئزکننده چینی‌ها هستیم و دوست داریم 237530 دکمه برای روشن کردن کولر وجود داشته باشد. وقتی فولکس پشت کار باشد یعنی پای بزرگ‌ترین خودروساز اروپا وسط است. می‌دانید بزرگ‌ترین خودروساز اروپا یعنی چی؟ یعنی بزرگ‌تر از مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و. برای رسیدن به این عظمت باید خیلی چیزها را در نظر بگیرید. وقتی از 2015 یعنی زمان رونمایی تا امروز نزدیک به 160 هزار دستگاه از همین خودرو فروخته شده یعنی فولکس می‌فهمیده که مشتری آن هم پیر است هم جوان، هم دختر هم پسر، هم سنتی هست هم آینده‌نگر، هم ماجراجو است هم محافظه‌کار. خیالتان راحت، کابین پاسات خوب است.

امکانات و تجهیزات فولکس‌واگن پاسات

اغلب خودروهای آلمانی، بیش از آنکه به رفاه راننده فکر کنند، به امنیتش توجه دارند. برای همین است که نمی‌توان خیلی از آپشن‌های متعارف روی خودروهای کره‌ای و چینی را روی آن‌ها پیدا کرد. گفته می‌شود ژاپنی‌ها تازه به این فلسفه رسیده‌اند. فلسفه‌ای که می‌گوید خودروی کاملاً ایمن با آپشن معمولی بهتر از خودروی فول‌ آپشن با ایمنی معمولی است.

دوربین دید عقب فولکس واگن پاسات

حالا فکر می‌کنید حتماً فولکس‌واگن پاسات یکی از آن آلمان‌های فقیر است ولی در جریان باشید که این خودرو اتوپارک دارد. از آن واقعی‌ها. جالب اینجا که به طرزی خنده‌دار پاسات سنسور نقاط کور ندارد. هشدار پیشگیری از تصادف عقب این خودرو را با سنسور عقب اشتباه نگیرید. این سیستمی است که برای خروج از پارک محیط اطراف را نسبت به اجسام متحرک و ثابت بررسی می‌کند. اینکه ترمز برقی و توزیع نیروی ترمز دارد که نباید عجیب باشد، مهم این است که مثل شاسی‌بلندهای مدرن اتوهلد دارد.

نمایشگر داخل کابین این خودرو با سایز 9.2 اینچ یکی از بزرگ‌ترین‌ها در نوع خودش است. از ما به شما نصیحت روی سیستم صوتی 8 بانده این آلمانی حساب باز کنید. مثل حرفه‌ای‌ها از نمایشگر روی شیشه HUD آن لذت ببرید. دوربین عقب که سهل است، این خودرو مجهز به دوربین 360 درجه است که به آن Bird's Eye View (نمایش از دید پرنده) می‌گویند. گویی یک دوربین از بالای خودرو دارد همه‌چیز را نشان می‌دهد.

HUD از امکانات کابین فولکس واگن پاسات

اگر می‌گوییم این خودرو می‌داند چگونه مثل یک جنتلمن مؤدب و متواضع باشد دلیل دارد. این خودرو اگرچه ماهیتی باوقار پیدا کرده ولی از نمایشگر دیجیتالی برای پشت آمپر استفاده می‌کند. این یکی را دست به دست کنید تا برسد به مرسدس‌بنز S کلاس؛ صندلی راننده پاسات 12 حالته برقی است. تازه صندلی شاگرد 8 حالته برقی. ماساژور و حتی مموری آینه را هم به لیست اضافه کنید. راستش دیگر فضا برای اشاره به تک‌تک آپشن‌های خاص این خودرو نداریم، بعداً با مراجعه به بخش تجهیزات و امکانات خودتان بفهمید که معنی فول‌آپشن چیست.

مشخصات فنی فولکس ‌واگن پاسات

پیشرانه فولکس پاسات مجهز به توربوشارژر

فولکس‌واگن پاسات چه بخواهد چه نخواهد مدام با رنو تلیسمان مقایسه می‌شود. دو سدان ناب اروپایی که به شدت روی پیشرانه توربوشارژشان حساب باز کرده‌اند. حالا که فرزند رنو چطور توانسته 190 اسب‌بخار قدرت را از پکیج 1.6 لیتری بیرون بکشد واقعاً جای تعجب دارد. چراکه فولکس‌واگن رقیب به زور 180 اسب‌بخار قدرت را از 1.8 لیتر بیرون می‌کشد.

در قسمت جعبه‌دنده نمی‌توان خرده‌ای به هیچ‌یک از خودروها گرفت چراکه هر دو از نمونه 7 سرعته دوکلاچه استفاده می‌کنند. شاید فرانسوی‌ها در زمینه قدرت دست بالا را در اختیار داشته باشند ولی در نهایت برتری‌اشان در قسمت شتاب صفر تا صد با ثبت رکورد 7.7 فقط 0.2 ثانیه است. با این حال باید اعتراف کرد که وقتی تلیسمان روی دور می‌افتد واقعاً بنی‌بشری نمی‌تواند آن را بگیرد چراکه سرعت نهایی‌اش 225 کیلومتر برساعت است و سرعت نهایی پاسات زیر 200 کیلومتر برساعت. البته آلمان‌ها در زمینه مصرف سوخت به مراتب اوضاع بهتری دارند. مصرف این خودرو چیزی در حد و اندازه‌های ام‌وی‌ام 110 است.

ردیف عقب کابین فولکس واگن پاسات

اگر فکر می‌کنید فضای داخلی تلیسمان نسبت به پاسات بازتر و راحت‌تر است، باید به شما بگوییم فولکس‌واگن آن‌قدر روی ایمنی وسواس داشته که تمام ستون‌ها و انحنای سقف را بیش از میزان استاندارد ضخیم گرفته تا سرنشیان آن بالاترین میزان رضایت را داشته باشند. با اینکه مصرف سوخت فولکس‌واگن پاسات کمتر است ولی حجم باک بیشتری هم دارد.

رنو همیشه کمی مایه اسپرت‌گرایی بیشتری داشته است. این را می‌شود از روی تایر‌هایشان هم فهمید. با اینکه هر دو 18 اینچی هستند ولی عرض تلیسمان کمی بیشتر است. از آن طرف خیلی عجیب است ولی پاسات علیرغم ظاهر سنگین و رنگینش پدال شیفتر پشت فرمان دارد. در کل فولکس‌واگن و رنو حداقل روی کاغذ رقابت معقولی و پایاپایی با هم دارند؛ اما در دنیای واقعی کمی اوضاع فرق می‌کند.

تجربه رانندگی با فولکس‌واگن پاسات

مالک فولکس‌واگن پاسات بودن، حس خاصی دارد. انگار این خودرو فقط برای آن است که از خانه به مطب یا کارخانه بروید. برای آن است که فقط برای صبحانه کاری دیپلماتیک آن را از خانه بیرون بیاورید. جاذبه‌ای دارد که شما را خشک می‌کند. جدی و متمرکز. یک‌جوری است که اصلاً نمی‌توانید آن را کنار خیابان پارک کنید. از آن خودروهاست که آدم دلش می‌خواهد یکی در آن را برایش باز کند. درونش راحت نیستید. نه اینکه صندلی یا ارگونومی خوبی نداشته باشد، نه. اتفاقاً یکی از منعطف‌ترین مبلمان‌ خودرویی را داخل پاسات پیدا می‌کنید. منظور این است که ابهتش اجازه نمی‌دهد روی زیرآرنجی لم بدهید و یک دستی برانید. دیگر چطور توضیح بدهیم؟ اوضاع داخل آن اصلاً جوان‌پسندانه نیست. مدام این توهم را داریم که هیتلر روی صندلی عقب نشسته.

تجربه رانندگی با فولکس پاسات

راستی ما اینجا قرار است چه بگوییم؟ اینکه چقدر فولکس‌واگن پاسات آرام و بی‌صداست؟ اینکه چقدر سریع و پرشتاب است؟ چقدر فرمان نرمی دارد؟ چقدر ترمزهایش میخ می‌کند؟ اینکه چقدر خوب است؟ چقدر ماه است؟ واقعاً چیز دیگری از این خودرو توقع دارید؟ اینکه بگوییم در تست میدانی به شدت به زمین چسبید و چرخ‌های داخل پیچ ترمزهایی قوی‌تر از چرخ‌های بیرونی می‌گرفتند، خیلی عجیب است؟ اینکه بگوییم مثل آواکس تمام جنبده‌های اطراف خود را تشخیص می‌دهد، حیرت دارد؟ اینکه بگوییم پدال هوشمند آن می‌فهمد شما راننده ترسویی هستید و نمی‌گذارد الکی معکوس بکشید، گفتن دارد؟

اگر دنبال این چیزها هستید که اساساً انتخاب غلطی داشته‌اید. بله تلیسمان بیشتر به درد شما می‌خورد. فرانسوی اهل های و هویی که دوست دارد از 10 کیلومتری هم معلوم باشد که کیست و چیست. دوست دارد داد بزند که من دارم می‌آیم. نه رفیق، پاسات برای این کارها نیست. اگرچه به وقتش چنان در دور موتور 2500 rpm هشتاد درصد بوست توربوشارژر را وارد مدار می‌کند که پوست صورتتان کش می‌آید، اگرچه به وقتش حرکت بعدی شما و نوع رانندگی‌تان را حدس می‌زند و مانع بیش‌فرمانی می‌شود، اگرچه با خاموش کردن کنترل کشش، آن روی عصبی‌اش را نشان می‌دهد، ولی با این حال خویشتن‌دار است و از اسم و رسم و سنت و فرهنگش محافظت می‌کند.

تست و بررسی فولکس واگن پاسات

رانندگی با فولکس‌واگن پاسات برای افرادی لذت‌بخش است که فلسفه رانندگی را دوست دارند، نه برای افرادی که از رانندگی چشم و چال درآوردن در و همسایه را می‌خواهند. بگذارید خیالتان را راحت کنیم، پاسات همان بوگاتی است که توسط رولزرویس ساخته شده ولی تلیسمان همان مگان است که پژو آن را ساخته!

راند نهایی با فولکس ‌واگن پاسات

درباره فولکس‌واگن پاسات دیگر چیزی نماند که نگوییم. خودش خیلی خوب بلد است که چطور رقبایش را بشورد و بگذارد سر جایشان. به کسی برنخورد ولی فولکس‌واگن پاسات خیلی خودروی پرفروشی نیست. در هیچ‌جای دنیا. البته برنامه‌ای هم ندارد که در صدر جدول فروش باشد، چراکه مشتری خاص می‌طلبد. حالا اینکه در بازار ایران اوضاع همه‌چیز ناگهان ماهیت خود را تغییر می‌دهد که بحث دیگری است. اینکه این خودرو تبدیل به گوشت قربانی بین گمرک و بانک مرکزی شده که تقصیر فولکس نیست. اینکه بخشی از خریدارانش با قرض و قوله آن را خریده‌اند تا سود کنند که تقصیر فولکس نیست. اینکه نماینده آن در کل کشور فقط 5 تعمیرگاه دارد که تقصیر فولکس نیست. این‌ها را گفتیم تا یک بار دیگر و برای هزارمین بار به شما بگوییم که هر خودرویی، تاکید می‌کنیم هر خودرویی که می‌خرید حتی پیش از آن که به طراحی و مشخصات فنی‌اش فکر کنید، به شرایط نگهداری‌اش دقت کنید. به بازارش نگاه کنید و روی وجود قطعات یدکی‌اش زوم کنید.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های فولکس‌واگن پاسات

گارانتی خودروهای وارداتی در ایران چیزی بیش از یک شوخی است. خودروی شما اصلاً فراری F12 Berlinetta، اصلاً پاگانی Zonda، اصلاً هرچه شما بگویید، وقتی نمی‌توانید روغن موتور اصلش را پیدا کنید، وقتی هزارجور لنت ترمز تقلبی برایش پیشنهاد می‌شود، وقتی نمی‌توانید غیر از تهران مشهد با خیال راحت جای دیگری بروید، وقتی پولش را داده‌اید و تحویلش نگرفته‌اید، چه فایده‌ای دارد؟

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
123rt 1401/2/15
پاسات عالی چون خودم دارم و قبلش تالیسمان داشتم سانتافه و ب ام و 528i هم سوار شدم ولی هیچکدوم مثل پاسات نشد
پاسخ
0
0
0
Ebi2018 1399/9/9
دم نویسنده گرم! واقعا حال کردم! آرزوم داشتن خودروی آلمانی هست ولی صد حیف که تو این خراب شده باید کوهی از پول داشته باشی تا بتونی یه ماشین آلمانی سوار بشی! به امید نابودی مطلق ایرانخودرو و سایپا...
پاسخ
0
0
1
Mahdi9749 1398/4/1
عالی بود خسته نباشید
پاسخ
0
0
0
kamyab 1398/4/1
من بیشتر از یک ساله که پاسات دارم خوبیهاش رو که گفتید چند تا از عیبهاش ایناس: جای نگهداری عینک زیر داشبورده و مثل بقیه ماشینا بالای سر نیست محل نگهداری موبایل خیلی کوچیکه و اگه بخواین از اون استفاده کنید باید قید خیلی از گوشی های پرچمدار رو بزنید نگرانی از تصادف می تونه کمی جسارت شما رو در استفاده از ماشینتون در شهر هدف قرار بده اما چند تا از خوبیاش ایناس با اندروید اوتو گوشی رو میشه وصل کرد و ویز رو رو صفحه نمایش داشت صندوق عقب جادار، شتاب خیلی خوب و بی سر و صدایی داخل ماشین خیلی خوبن، پارک اتومات خیلی خوبی داره قطعا قیمت فعلیش برا همه عجیبه
پاسخ
2
0
4
ILIAD 1400/2/26
ببخشید حساسیتش ب بنزین چی؟ چقد هزینه اکتان میکنین هر ماه؟
0
0
امیرحسین حسینی 1398/4/18
احسنت که منصفانه نظر دادید...رو تصمیم من اثر گذاشتید
0
1