معرفی نسل دوم کوچکترین کراس‌اور بنز

مرسدس GLA جدید به خیابان آمد

22 آذر 1398 13:28

پس از گذشت شش سال و ثبت آمار فروش بیش از یک میلیون دستگاه، اکنون مرسدس‌بنز GLA آماده است تا در قالب نسل دوم به خریداران معرفی شود و موفقیت‌های نسل قبل خود را ادامه دهد.

مدل پایه این خودرو 221 اسب بخار قدرت داشته و می توان آن را به صورت تک یا دو دیفرانسیل سفارش داد.اولین تفاوت نسل جدید مرسدس‌بنز GLA در ابعاد ظاهری آن مربوط به طول خودرو است که 1.5 سانتی‌متر کوتاه‌تر شده اما فاصله محورها 2.7 سانتی‌متر افزایش یافته که نویدبخش فضای بیشتر در کابین برای شانه و پای سرنشینان خواهد بود.

همچنین ارتفاع نسل جدید 10.4 سانتی‌متر بلندتر از قبل شده و به 1.61 متر رسیده است. بدین ترتیب می‌توان درک کرد که نسل جدید اکنون بیش از قبل ظاهری شبیه به یک خودروی شاسی‌بلند پیدا کرده است. صندلی‌های عقب به نسبت 40:20:40 قابل جمع‌آوری بوده و پشت سری‌ها نیز کاملاً قابل جمع‌آوری خواهند بود تا به فضای بار افزوده شود.

نسخه پایه مرسدس‌بنز GLA عرضه شده در بازار ایالات متحده مدل دیفرانسیل جلو 250 است که به پیشرانه 2 لیتری توربوشارژر بنزین‌سوز مجهز شده، پیشرانه‌ای که 221 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده‌ هشت سرعته دوکلاچه اتوماتیک به محور جلو ارسال می‌کند.

این نسخه از مرسدس‌بنز GLA قادر است ظرف 8.6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر برساعت دست یافته و تا 209 کیلومتر برساعت سرعت بگیرد. با پرداخت کمی مبلغ بیشتر، می‌توان GLA 250 4Matic را سفارش داد که نسخه دو دیفرانسیل همین مدل خواهد بود.

MERCEDES BENZ GLA35

اگر طالب نسخه‌ای قدرتمندتر از این خودرو باشید می‌توانید مدل AMG GLA 35 را سفارش دهید که به پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو به قدرت 302 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 400 نیوتن‌متر، جعبه‌دنده هشت سرعته دوکلاچه اتوماتیک و سیستم 4Matic مجهز شده است. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل برابر با 5 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز 250 کیلومتر برساعت خواهد بود.

نکته مهم درباره نسل جدید مرسدس‌بنز GLA این است که علاوه بر افزایش ارتفاع، چند قابلیت بیراهه‌نوردی نیز به این خودرو افزوده شده که از عزم راسخ مرسدس‌بنز برای معرفی شخصیت جدیدی از این مدل به مشتریان خبر می‌دهد. قابلیت فرود از تپه، نمایش تصاویر انیمیشن مسیر روی نمایشگر و حتی سیستم نورپردازی ویژه برای حالت رانندگی آفرودی از مهمترین ویژگی‌های مربوط به این قابلیت هستند.

مرسدس‌بنز برای مشتریان اروپایی یک نسخه دیگر به نام GLA 200 را نیز تدارک دیده که به پیشرانه 1.33 لیتری مجهز شده است. این پیشرانه حاصل همکاری مشترک میان این شرکت با رنو بوده و 161 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. قرار است یک نسخه دیزل و همچنین یک مدل پلاگین هیبرید همچون آن‌چه در A250e و B250e شاهد بوده‌ایم، نیز از این خودرو ارائه شود.

AMG GLA 45 و 45S نیز که به ترتیب پیشرانه‌ای به قدرت 382 و 416 اسب‌بخار و 480 و 500 نیوتن‌متر گشتاور در سینه دارند، نیز عرضه خواهند شد.

یک قابلیت جدید به نام «حالت کارواش» به نسل جدید مرسدس‌بنز GLA اضافه شده که پیش از این در شاسی‌بلند بزرگ ساخت مرسدس یعنی GLS شاهد آن بوده‌ایم. در این حالت که هنگام ورود به کارواش‌های اتوماتیک فعال می‌شود، آینه‌های جانبی جمع شده و شیشه‌ها و سانروف بسته خواهند شد. همچنین سنسور باران برف پاک‌کن‌ها از کار افتاده و سیستم تهویه نیز به حالت گردش هوای داخلی درخواهد آمد. در صورتی‌که خودرو مجهز به دوربین 360 درجه باشد، نمای جلوی خودرو در نمایشگر نشان داده خواهد شد تا راننده در هنگام حرکت در کارواش بتواند مسیر صحیح را انتخاب نماید.

نسل جدید مرسدس‌بنز GLA بهار سال 2020 میلادی در اروپا و تابستان نیز به مشتریان اهل ایالات متحده عرضه خواهد شد.

اولین تصاویر جاسوسی از GLA جدید

هرچند که بدنه این خودرو با پوشش‌های استتاری مخفی شده ولی واضح است که چهره نسل جدید، زیباتر از نسخه قبلی خواهد بود. البته برخلاف بسیاری از خودروها که در نسل جدید خود ابعاد بزرگتری پیدا می‌کنند، قرار نیست جثه GLA نسبت به قبل رشد کرده و این خودرو به رده بالاتری وارد شود زیرا مرسدس از مدتها پیش وعده عرضه مدلی بزرگتر از این خودرو با نام مرسدس GLB را داده است.

علاوه بر این، با توجه به تصاویر متوجه می‌شویم که تغییرات اعمال شده روی این خودرو چیزی بیش از تغییر شکل چراغ‌های جلو و رینگ‌ها بوده بلکه ارتفاع کف خودرو از سطح زمین نیز کمی بیشتر شده و به لطف ارتفاع بیشتر سقف، سرنشینان نیز فضای بیشتری در اختیار دارند. در حقیقت از این خودرو انتظار نداریم که همچون مدل آینده مرسدس (یعنی GLB) نقش کراس‌اوری 7 نفره را ایفا کند اما نمی‌توان کتمان کرد که افزایش ابعاد نسل جدید GLA حتی به میزان بسیار کم نیز بر افزایش فضای کابین تاثیرگذار خواهد بود.

چراغ‌های جلو و عقب نسل جدید GLA زیر پوشش ضخیم پوشش‌های استتاری قرار گرفته و نمی‌توان فرم نهایی آن‌ها را تشخیص داد. احتمالا نسل جدید GLA از ساختار کلی مشابه با A کلاس و GLB کلاس بهره برده و مانند آن‌ها دیفرانسیل جلوست. قوای محرکه نیز احتمالا از همان پیشرانه چهارسیلندر 2 لیتری توربوشارژ تامین می‌شود که به جعبه دنده 8 سرعته اتومات متصل بوده و 221 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. سیستم انتقال قدرت به چهارچرخ به صورت آپشن روی این خودرو قابل سفارش است.

البته می‌توان انتظار داشت که خریداران ساکن کشورهای اروپایی قادر به انتخاب پیشرانه های 1.3 لیتری توربوشارژ برای مدل پایه و نسخه ساخت AMG با قدرت 416 اسب بخار نیز باشند که پیشرانه دوم، در زمانی دیرتر قابل سفارش خواهد شد.

پیش از این شنیده شده بود که نسل جدید مرسدس GLA اواخر سال 2019 در نمایشگاه خودرو فرانکفورت و به عنوان مدل 2020 عرضه خواهد شد اما با توجه به پوشش‌های استتاری ضخیمی که روی نمونه تحت آزمایش کشیده شده، بعید نیست که در زمانی دورتر از تاریخ ذکر شده و مثلا در اوایل سال 2020 شاهد معرفی این خودرو باشیم. باید صبر کنیم و ببینیم که مرسدس تا چه اندازه به وعده‌هایش عمل می‌کند!

دیدگاه کاربران