ظاهری جنگجو اما باطنی صلح‌طلب

تست و بررسی تویوتا C-HR هیبریدی

1 تیر 1398 16:53

تویوتا سال‌هاست که به عنوان یک خودروساز معطوف به عملکرد و دوام شناخته می‌شود و در بسیاری از بازارهای جهان نیز درست به دلیل تمرکز بر همین ویژگی‌ها، موفق به کسب محبوبیت روزافزون و ثبت فروش‌های نجومی شده است؛ اما حالا چند سالی است که این غول خودروسازی تصمیم گرفته علاوه‌بر پایبندی به اصول قبلی نگاه ویژه‌ای هم به بحث طراحی داشته باشد و خودروهای جوان‌پسند و جذاب را هم در سبد محصولاتش قرار دهد.

تویوتا C-HR بر خلاف بازار ایران، در بازار جهانی چندان گران‌قیمت نیست. از نظر امکانات رفاهی دست پر وارد میدان شده و کمبود چندانی نسبت به رقبای خود ندارد اما شتاب متوسط آن با ظاهر اسپرتش همخوانی ندارد.ماحصل این رویکرد، خلق خودروهای جالب توجهی نظیر تویوتا GT86، نسل جدید سوپرا، بازنگری در طراحی ظاهری RAV4 و البته تولید کراس‌اور کاملاً متفاوتی بنه ام C-HR بوده است؛ امروز قصد داریم در مورد یکی از همین محصولات جذاب، یعنی C-HRصحبت کنیم و بیشتر با این خودرو زیبا آشنا شویم.

طراحی منحصربه‌فرد تویوتا C-HR

اگر شکل و شمایل جعبه‌ای کلاسیک خودروهای جان‌سخت تویوتا را در ذهن داشته باشید، احتمالاً از دیدن نشان این شرکت بر روی خودرویی عجیب‌وغریب با طراحی فضایی و آیرودینامیک تعجب خواهید کرد؛ اما تویوتا C-HR منطبق بر سلیقه جمعی مشتریان جوان‌پسند طراحی شده و دقیقاً همان چیزیست که ذهن افرادی با سن کمتر از 30 سال از یک خودرو به روز انتظار دارند. البته که ارتفاع نسبتاً بالای این خودرو از سطح زمین نیز، نشانی از توجه مدیران تویوتا بر فروش خوب خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند است که این روزها در حال از مدار خارج کردن خودروهای سدان و کوپه هستند.

بنابراین در مجموع می‌توان تویوتا C-HR را یک کراس اوور با طراحی بدنه کوپه مانند با خط و خطوط آیرودینامیک و مناسب خانواده های جوان و کم جمعیت توصیف کرد که انصافاً از این جهت نیز بسیار موفق بوده است. به خصوص اگر قرار باشد تا ظاهر این مدل را با اولین خودرو حاضر در این کلاس (نیسان جوک) مقایسه کنیم، در خواهیم یافت که مهندسان طراحی صنعتی تویوتا، چه کار بزرگی را در خلق محصولی متفاوت و در عین حال جذاب انجام داده اند و از این حیث به وضوح نسبت به رقبای خود پیشتاز هستند.

فضای داخلی تویوتا C-HR هیبریدی

تویوتا C-HR بر خلاف بازار ایران، در بازار جهانی چندان گران‌قیمت نیست و در محدوده خودروهای به صرفه و اقتصادی جای می‌گیرد. از همین رو در کابین این خودرو نباید انتظار ترکیب چرم و چوب را داشته باشید اما اکثر قطعات از پلاستیک با کیفیت شکل گرفته‌اند و ظاهری زیبا و هماهنگ با خط و خطوط کلی داشبورد و کابین را شکل می‌دهند.

تست و بررسی تویوتا C-HR هیبریدی

خطوط و طراحی کلی کابین نیز به خوبی انجام شده و هماهنگی قابل توجهی با ظاهر خودرو دارد، هرچند می‌توان گفت نسبت به طراحی بیرونی خودرو، معمولی‌تر است؛ اما این تعریف و تمجید ما فقط برای سرنشینان جلو صدق می‌کند، چرا که سرنشینان عقب عملاً با کمبود نور و فضا مواجه‌اند و با توجه به کوچک بودن پنجره‌های عقب و شیب زیاد سقف، سواری چندان راحت و لذت‌بخشی را تجربه نمی‌کنند. به عقیده برخی افراد، این نکته می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف بارز برای خریداران تویوتا C-HR مطرح باشد، اما تویوتا معتقد است که مشتریان هدف این خودرو (خانواده‌های جوان 2 یا 3 نفره) چندان به روشنایی و بزرگی فضای عقب اهمیتی نمی‌دهند و برای خانواده‌های پر جمعیت‌تر و افرادی که اهل مسافرت‌های متعدد برون‌شهری هستند هم محصولات بزرگتری نظیر تویوتا RAV4 در نظر گرفته شده است.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی تویوتا C-HR هیبریدی

از نظر امکانات رفاهی تویوتا C-HR دست پر وارد میدان شده و کمبود چندانی نسبت به رقبای خود ندارد. با توجه به طراحی خاص نمای عقب، آینه وسط چندان کاربردی نیست و وجود دوربین دنده عقب و سنسورهای پارک ضروری به نظر می‌رسند. همچنین امکاناتی نظیر سیستم اتوپارک، کروز کنترل هوشمند، صندلی‌های جلو برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، باز و بسته شدن برقی در صندوق، آینه فوتوکرومیک، چراغ‌ها و برف پاک‌کن هوشمند، نمایشگر فشار باد تایرها، گرمن صندلی‌ها و فرمان برقی و مواردی از این دست تنها بخشی از فهرست بلند بالای تجهیزات رفاهی نسخه‌های فول تویوتا C-HR را تشکیل می‌دهند؛ اما شاید مهمترین کمبود این مدل را باید عدم وجود سانروف دانست که برای برخی از مشتریان می‌تواند حائز اهمیت باشد.

کابین تویوتا C-HR هیبریدی

از نقطه نظر ایمنی هم وضعیت تویوتا C-HR عالی است و وجود آپشن‌هایی نظیر هفت کیسه هوا و انواع و اقسام سیستم‌های کمکی رانندگی از قبیل کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، رادار حفظ خط حرکت، رادار نقطه کور، سیستم کمکی پیشگیری از تصادف، ترمزهای مجهز به ABS و EBD به همراه سیستم‌های ترمز کمکی و اضطراری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرازیری و... در کنار 5 ستاره ایمنی که از موسسه Euro-NCAP دریافت شده، جای گله و شکایتی باقی نمی‌گذارد.

مشخصات فنی تویوتا C-HR هیبریدی

تویوتا C-HR از نظر فنی، شباهت زیادی به نسل جدید تویوتا پریوس دارد و بر پایه همان پلتفرم شکل گرفته است. در کنار مدل 1.2 لیتری توربو که موضوع این مقاله نیست، نسخه هیبریدی با پیشرانه 1.8 لیتری و جعبه‌دنده CVT، انطباق کاملی با تویوتا پریوس دارد و درست مانند سبزترین محصول تویوتا، از فنربندی مک‌فرسون برای چرخ‌های جلو و جناغی دوبل برای محور عقب بهره می‌گیرد.

دکمه کنترلی بر روی فرمان تویوتا C-HR

قدرت 122 اسب‌بخاری پیشرانه بنزینی در کنار گشتاور 142 نیوتن‌متری باعث می‌شود که در نگاه اول، عملکرد خودرو چندان جذاب نباشد اما به واسطه وجود یک موتور برقی در حد فاصل پیشرانه بنزینی و جعبه‌دنده CVT، امکان دست‌یابی به سرعت یکصد کیلومتر برساعت در زمانی کمتر از 12 ثانیه (11 ثانیه بهصورت رسمی) وجود دارد و این درحالیست که مصرف سوخت ترکیبی خودرو تنها 3.9 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده که رقمی شگفت‌آور برای یک کراس‌اور است. حداکثر سرعت 170 کیلومتر برساعت از دیگر ویژگی‌های تویوتا C-HR هیبریدی است که خیلی محدود به نظر می‌رسد؛ هرچند که دست‌یابی به سرعت‌های غیر مجاز در شرایط فعلی ترافیکی و دوربین‌های ثبت سرعت شاید به اندازه گذشته در نظر مشتریان مهم جلوه نکند. از این رو شاید مهم‌ترین نقطه ضعف تویوتا C-HR هیبریدی، به غیر از مسئله شتاب متوسط که با ظاهر اسپرت خودرو همخوانی چندانی ندارد، موضوع عدم ارائه نسخه دو دیفرانسیل باشد. در واقع در صورت تمایل به خرید یک خودرو چهارچرخ محرک، ناچارید تا به سراغ نسخه بنزینی توربو بروید که نه تنها شتاب کمتری از این مدل دارد بلکه طبیعتاً از نظر مصرف سوخت نیز نمی‌تواند در حد و اندازه های مدل هیبریدی، کم‌مصرف ظاهر شود.

تجربه رانندگی با تویوتا C-HR هیبریدی

یکی از نکاتی که در خصوص خودروهای کراس‌اور مطرح می‌شود، لذت اندک رانندگی با این خودروها در مقایسه با انواع سدان است. این مسئله اساساً از مرکز ثقل بالاتر خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند و فنربندی سخت‌تر آن‌ها ناشی می‌شود که باعث کاهش رفاه سرنشینان و عملکرد ضعیف‌تر این خودروها در گذر از پیچ‌ها می‌شود. البته خودروسازان طی سالیان اخیر تلاش زیادی را به کار بسته‌اند تا از شدت این تفاوت بکاهند و با استفاده از سیستم‌های کمکی الکترونیکی و بهبود مهندسی شاسی و تعلیق فاصله میان سواری کراس‌اورها با سدان‌ها را کاهش دهند؛ اما با این حال باز هم می‌توان گفت که در زمینه لذت رانندگی، برتری از آن خودروهای سدان (البته با تکنولوژی مشابه) است و تویوتا C-HR هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در واقع اگر قرار باشد تا کیفیت سواری این خودرو را با تویوتا پریوس مقایسه کنیم به وضوح می‌بینیم که برنده میدان تویوتا پریوس خواهد بود اما در قیاس با سایر کرا‌س‌اورها شرایط C-HR مناسب ارزیابی شد.

پیشرانه تویوتا C-HR هیبریدی

فارغ از مسائل گفته شده، شتاب نسبتاً اندک خودرو باعث می‌شود که رانندگی با تویوتا C-HR هیبریدی اساساً از هرگونه جذابیت و هیجان خالی باشد، هرچند که در نسخه هیبریدی شتاب‌گیری به بدی نمونه توربو نیست اما باز هم انتظاراتی که با دیدن ظاهر اسپرت خودرو در ذهنمان ایجاد کرده بودیم را برآورده نمی‌کند؛ در واقع اگر بدنبال داشتن یک کراس‌اور کوچک و سریع هستید نیسان جوک توربو با تمامی کمبودهایش می‌تواند لذت بیشتری از فشردن پدال گاز را به شما هدیه دهد. البته باید تاکید کرد که به دلیل ارتفاع زیاد، تسلط راننده به محیط پیرامونی خودرو بسیار خوب است و این نکته می تواند در رانندگی درون شهری حائز اهمیت باشد. در شرایط رانندگی تمام برقی نیز که برای مسافت کوتاهی (11 کیلومتر) قابل تجربه کردن است، با خاموش بودن پیشرانه بنزینی، صدای حرکت چرخ‌ها و اصطکاک قطعات متحرک به وضوح شنیده می‌شود که تجربه‌ای کاملاً متفاوت با خودروهای بنزینی معمولی است. همچنین به دلیل وجود سیستم بازیابی انرژی جنبشی احساس دریافتی راننده از واکنش پدال ترمز کمی عجیب و غیرمعمول است که شاید برای بعضی افراد نیاز به عادت کردن و به اصطلاح قلق‌گیری احساس شود.

تجربه رانندگی با تویوتا C-HR هیبریدی

بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که تویوتا C-HR هیریدی به دلیل ویژگی‌های فنی، مصرف سوخت عالی و ابعاد خاصش، در فضای شهری کاملاً کاربردی و مناسب است اما برخلاف ظاهر جذاب و اسپرت خود، نمی‌تواند شور و هیجان چندانی را به راننده و سرنشینان منتقل نماید. در واقع تویوتا به ما یاد می‌دهد که به هیچ عنوان نباید از روی ظاهر، قضاوت کرد؛ مثلاً خودرویی با ظاهر پیرمردی و طراحی کابین کسل‌کننده مثل آریون، آنچنان سواری هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی به من ارزانی داشت که تا مدت‌ها خاطره خوش آن را از یاد نخواهم برد اما امروز فرزند جوان تویوتا با این ظاهر جسور و تهاجمی رفتاری آرام و صلح‌طلب از خود نشان داد. هرچند باید اعتراف کنیم که به غیر این مسئله و بحث کمبود فضا در صندلی عقب، ایراد چندانی بر این خودرو وارد نیست و می‌توان با تکیه بر نقاط قوتی مثل آپشن‌های رنگارنگ و طراحی منحصربه‌فرد و از همه مهمتر کیفیت مثال‌زدنی برند تویوتا، از داشتن C-HR لذت برد.

راند نهایی با تویوتا C-HR هیبریدی

تویوتا C-HR در ابتدای عرضه قرار بود با قیمتی در محدوده 200 الی 250 میلیون تومان راهی بازار شود، اما حالا این خودرو با قیمتی در محدوده 700 تا 750 میلیون تومان در نمایشگاه‌ها دیده می‌شود که البته بهایی گزاف برای یک کراس‌اور جمع‌وجور با چنین مشخصاتی به نظر می‌رسد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های تویوتا C-HR هیبریدی

تعداد اندک این خودرو در ایران در کنار پیچیدگی سیستم هیبریدی و پیشرانه منحصربه‌فرد و تعداد کم نسخه توربو، باعث شده است که انتخاب تویوتا C-HR در شرایط فعلی کمی ریسک داشته باشد؛ به خصوص وقتی که بتوان با صرف چنین بودجه‌ای، خودروهای شناخته شده‌تری نظیر تویوتا کمری (هر چند از کلاس دیگری است)، نسل گذشته تویوتا RAV4 و یا کراس‌اورهای دو دیفرانسل کیا و هیوندای را خریداری کرد که شاید از برخی جهات به اندازه C-HR جذاب نباشند اما در مجموع خودروهای کاربردی‌تر و کم‌حاشیه‌تری (حداقل در بازار ایران) به نظر می‌رسند.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Mh89 1400/6/10
خیلی نرمه و خیلی باکیفیت و آپشن دار و طراحی بسیار بسیار زیبا ولی گران قیمت
پاسخ
0
0
0
1136sepehr 1398/9/3
طراحیش خیلی زشت و شلوغه مخصوصا از نمای پشت
پاسخ
0
5
0