مردی برای تمام فصول

تست و بررسی هیوندای النترا 2018

8 تیر 1398 19:33

شاید خیلی از شما تصور کنید که اولین نسل از هیوندای النترا در سال 2014 میلادی به کشورمان راه یافته؛ اما جالب است بدانید که حضور اجداد این سدان محبوب کره‌ای در ایران به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد؛ در واقع نسل‌های اول و دوم هیوندای النترا در دهه نود میلادی به تعداد محدودی به سرزمینمان وارد شدند؛ جدای از آن نسل سوم این محصول با نام دیگرش یعنی آوانته، سال‌ها میهمان سالن مونتاژ کرمان‌موتور بود و جالب‌تر اینکه حتی تعداد انگشت‌شماری از نسل چهارم این محصول نیز در غالب خودروهای سفارتی در کشورمان روئیت شده‌اند.

نسل ششم هیوندای النترا به معنای واقعی کلمه یک سدان کامل است؛ هم زیبا و جذاب طراحی شده و هم خوش‌ساخت و باکیفیت است؛ در عین حال توانایی‌های حرکتی مطلوبی دارد و آرامش را به راننده و سرنشینان هدیه می‌دهد.حضور پر رنگ هیوندای النترا در ایران به همان نسل پنجم معروف، مربوط می‌شود؛ خودرویی که به دلیل طراحی مدرن و آپشن‌های مناسب، خیلی زود در قلب مشتریان ایرانی جا باز کرد و به نوعی نام النترا را سر زبان‌ها انداخت. اما امروز قصد داریم یک قدم به جلو برداریم و در مورد نسل ششم این فرزند خاندان هیوندای صحبت کنیم؛ محصولی که هم از نظر ظاهری و هم باطنی پیشرفت محسوسی نسبت به پدرش داشته اما به دلیل همزمانی با تحریم‌های ظالمانه و در نتیجه اشکال در واردات قطعات و نوسانات شدید ارزی، هرگز نتوانست موفقیت مدل قبلی را در کشومان تجربه کند. لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید، تا در کنار هم نگاهی نزدیک‌تر به این جوان خوش تیپ کره‌ای داشته باشیم و با ویژگی‌هایش بیشتر آشنا شویم.

طراحی ظاهری هیوندای النترا 2018

درست است که زیبایی تا حد زیادی به سلیقه فردی مربوط می‌شود، اما می‌توان با معیار قرار دادن سلیقه اکثریت و دقت به اصول کلی هارمونی، متوجه شد که یک خودرو تا چه سطح توانسته به عنصر گران‌بهای زیبایی دست پیدا کند؛ در مورد نسل ششم النترا باید اعتراف کرد که هیوندای کارش را به بهترین شکل انجام داده و موفق شده با استفاده از خطوط زیبا و هماهنگ و حجم‌دهی منطقی به بدنه، خودرویی کم‌نقص را طراحی کند. البته نسل قبلی هیوندای النترا هم چهره جذابی داشت اما با چراغ‌های بسیار کشیده و خطوط اغراق‌آمیز بدنه‌اش، بیش از اندازه آینده‌نگرانه طراحی شده بود و در نتیجه تمامی سلایق را با خود همراه نمی‌کرد؛ اما در نسل ششم این قضیه بر طرف شده و اینک با خودرویی عامه‌پسند طرف هستیم.

طراحی زیبای هیوندای النترا 2018

ویژگی دیگری که در مورد هیوندای النترا جدید دوست دارم این است که ظاهرش در عین حال که تهاجمی و اسپرت به نظر می‌رسد، هم‌زمان متین و باوقار هم هست؛ در واقع جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های خشن، باب میل جوانان ساخته شده‌اند و حس جسارت و هیجان را به آن‌ها منتقل می‌کنند اما در عین حال میانسالان هم می‌توانند از خطوط پخته و کلاسیک بدنه لذت ببرند؛ خلاصه مطلب این‌که به نظر من این زیباترین النترایی است که تا به حال ساخته شده و با توجه به رقبای حاضر در بازار داخل می‌توان این خودرو را به عنوان یکی از خوش‌قیافه‌ترین سدان‌های این رده مطرح کرد.

طراحی داخلی هیوندای النترا

با ورود به داخل کابین اولین چیزی که توجهات را به خود جلب می‌کند بهبود وضعیت کیفی و آپشن‌های پرشمار این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی است؛ البته در مورد طراحی اوضاع به خوبی قسمت بیرونی پیش نرفته و ظاهرنسبتاً ساده داشبورد که خیلی هم شبیه به سوناتا ساخته شده، آنقدر که باید و شاید خلاقانه به نظر نمی‌رسد. به عنوان مثال دریچه‌های تهویه جلوه جذابی ندارند و خطوط کلی هم از سادگی مفرط رنج می‌برند؛ البته شاید بگویید داریم سخت‌گیری می‌کنیم اما در هر صورت مقصر خود هیوندای النترا است که با ظاهر کم‌نقصش توقعمان را بالا برده و حالا قادر نیست انتظاراتی که خود در ما ایجاد کرده را در فضای داخلی به خوبی بخش بیرونی برآورده نماید.

کابین هیوندای النترا 2018

البته ناگفته نماند که اینجا نکات مثبت هم کم نیستند؛ مثلاً همین سادگی خطوط و قطعات که از آن انتقاد کردیم، در واقع با هدف بهبود هر چه بیشتر ارگونومی به این صورت درآمده‌اند و مسلماً این قضیه به افزایش ایمنی و راحتی سرنشینان منجر خواهد شد؛ نکته‌ای که انصافاً قابل تحسین است و نشان از پختگی محصولات جدید هیوندای دارد. ضمناً کیفیت بالای متریال استفاده شده و مونتاژ کم‌نقص قطعات، در کنار آپشن‌های پر شمار خودرو باعث شده‌اند که علیرغم سادگی کلی، باز هم حالت لوکس خودرو خیلی برهم نخورد و داخل هیوندای النترا حس خوبی داشته باشیم.

فضای کافی سرنشینان ردیف عقب در هیوندای النترا

در بحث فضاسازی هم باید گفت که روی صندلی‌های جلویی وضعیت عالی است و در قسمت عقب هم به لطف فاصله میان محورهای مناسب، جای پای کافی در اختیار سرنشینان قرار دارد؛ البته عرض صندلی عقب اکثریت خودروهای این کلاس، برای 3 سرنشین بزرگسال اندکی محدودیت ایجاد می‌کند اما برای 2 فرد بالغ و یک کودک عالی است. ضمناً با گشودن در صندوق با محفظه‌ای جادار روبه‌رو شدیم که برای این رده، مناسب ارزیابی شد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی هیوندای النترا

النترا ابتدا به صورت وارداتی و پس از آن مونتاژ داخل به بازار کشورمان عرضه شد که خوشبختانه هر دو مدل از امکانات مناسبی برخوردار هستند. از جمله آپشن‌های جذاب هیوندای النترا می‌توان به مواردی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف برقی، قابلیت انتخاب نوع رانندگی DMS، آینه‌های تاشونده اتوماتیک، گرمکن فرمان، روکش‌های چرمی صندلی‌ها و فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه یکپارچه IMS، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، در صندوق عقب هوشمند، کروز کنترل، سنسورهای کمکی پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، نمایشگر مرکزی، چراغ‌های هوشمند به همراه سیستم مشایعت، کیلومترشمار سوپرویژن و نمایشگر TFT پشت آمپر، بلوتوث و در بخش ایمنی مواردی از قبیل کیسه هوا برای راننده و سرنشینان کناری به همراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای (به علاوه ایربگ زانو برای نسخه وارداتی)، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم تشخیص و هشدار نقاط کور و هشدار فشار باد تایرها و... اشاره کرد که امکانات بسیار خوبی محسوب می‌شوند.

سانروف هیوندای النترا از آپشن‌های محبوب

ضمناً همان‌طور که اشاره شد کرمان‌موتور هم که زمانی نسل سوم هیوندای النترا (همان آوانته) را با حداقل امکانات به بازار عرضه می‌کرد، این بار خساست را کنار گذاشته و به غیر از حذف گزینه‌های محدودی مثل ایربگ زانو، اکثرآپشن‌ها را برای نماینده‌اش حفظ نموده است.

در خصوص ایمنی جدای از امکانات مناسبی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، خبرهای خوب دیگری هم برایتان داریم؛ مثلاً النترا موفق شده از تست‌های سخت‌گیرانه مؤسسه‌ بیمه برای ایمنی بزرگراه‌‌های آمریکا یا همان IIHS سربلند بیرون آید و مورد دیگر این‌که با توجه به افزایش استحکام بدنه و شاسی، شاهد بهبود ایمنی این نسل در قیاس با مدل قبلی هستیم.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت هیوندای النترا

پیشرانه 2 لیتری هیوندای النترا 2018

نسل قبلی هیوندای النترا تنها با پیشرانه 1.8 لیتری تنفس‌طبیعی در کشورمان عرضه شد و این قضیه محصول محبوب هیوندای را در مقابل برادر و رقیب دیرینه‌اش کیا سراتو مقداری سرافکنده کرده بود. اما مدل جدید از یک پیشرانه 2 لیتری قدرتمند بهره می‌برد که با 152 اسب‌بخار قدرت و 195 نیوتن‌متر گشتاور جای نگرانی خاصی باقی نخواهد گذاشت.

جعبه‌دنده هم از نوع 6 سرعته اتوماتیک است که بازه متنوعی از ضرائب را در اختیار راننده قرار می‌دهد تا خودرو در حالت استاندارد (ارتفاع در سطح دریا، بنزین با اکتان مناسب و..) قادر به ثبت شتاب صفر تا صد 9.6 ثانیه و حداکثر سرعت 202 کیلومتر برساعت باشد. در مورد مصرف سوخت هم باید گفت که هیوندای النترا وضعیت قابل قبولی دارد و با نوش جان کردن 7.5 لیتر در صد کیلومتر در شرایط رانندگی ترکیبی، خودور چندان شکمویی به نظر نمی‌رسد. هر چند حضور خودروهای هیبریدی در سال‌های اخیر باعث شده که دیگر هیچ خودروی معمولی را لایق واژه کم‌مصرف ندانیم!

تجربه رانندگی با هیوندای النترا 2018

خوب فکر می‌کنم صحبت از ظاهر و اطلاعات کاتالوگی کافی باشد و بهتر است که هر چه زودتر دکمه استارت را فشار دهیم؛ در همان آغاز حرکت دید به اطراف قابل قبول و ارگونومی مطلوب کابین، نظرم را جلب کردند؛ عایق‌بندی کلی اتاق هم مناسب است و در هنگام رانندگی عادی، صدای چندانی از پیشرانه و محیط به گوش نمی‌رسد.

تست و بررسی هیوندای النترا 2018

کیفیت سواری هیوندای النترا نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد و به غیر از تکان‌های تقریباً عادی که در برخورد با دست‌اندازهای تند و تیز به کابین منتقل می‌شوند در سایر مواقع با تنش خاصی مواجه نیستیم. برای درک بهتر مطلب می‌توان گفت که کیفیت سواری النترا از مزدا 3 و حتی کیا سراتو مقداری بهتر است اما همچنان در جایگاهی پایین‌تر از تویوتا کرولا قرار می‌گیرد؛ نکته مثبت دیگر این‌که سواری نسبتاً خوب النترا، روی فرمان‌پذیری تاثیر منفی نگذاشته و خودرو با کمترین حرکات عرضی و الاکلنگی و یا کم‌فرمانی معمول در سدان‌های دیفرانسیل جلو از پیچ‌ها عبور می‌کند؛ ضمناً هوش بالای سیستم کنترل پایداری، در کنار مرکز ثقل نسبتاً پایین و ابعاد مناسب چرخ‌ها باعث شده که نگران در رفتن قسمت انتهایی خودرو هم نباشیم.

با تعاریف ما خیلی توقعتان را بالا نبرید! چراکه فرمان‌پذیری هیوندای النترا هنوز هم در شرایط ایده‌آلی مانند آنچه در میتسوبیشی لنسر شاهدش بودیم قرار ندارد و فرمان برقی خودرو هم اطلاعات چندان دقیقی از جاده به دستان راننده منتقل نمی‌کند؛ اما در هر صورت باید اعتراف کرد که فرمان‌پذیری هیوندای النترا برای یک سدان خانوادگی کاملاً مناسب است. در واقع می‌توان گفت که هیوندای موفق شده در خصوص هیوندای النترا توازن مناسبی میان پایداری و کیفیت سواری ایجاد نماید و تعلیق مک‌فرسون جلو و CTBA عقب خودرو، به خوبی از پس انجام وظایف خود بر می‌آیند. صندلی‌ها نیز با این‌که در ابتدا اندکی سفت به نظر می‌رسند اما به دلیل طراحی مناسبشان ضمن در بر گیرندگی کافی بدن، از خستگی زود هنگام سرنشینان جلوگیری می‌کنند.

تجربه رانندگی با هیوندای النترا 2018

اما از هر آنچه بگذریم سخن شتاب خوش‌تر است! به خصوص که این نسل از هیوندای النترا با پیشرانه‌ای حجیم‌تر از مدل قبلی در کشورمان عرضه شده و حالا می‌توان روی توانایی‌های حرکتی این محصول حساب بیشتری باز کرد. در همان آغاز حرکت واکنش به پدال گاز مناسب ارزیابی شد و خودرو با شتاب مناسبی از جا کنده شد؛ جعبه‌دنده هم از هوش کافی برخوردار است و چه از نظر نرمی، و چه دقت در تعویض‌ها به هیچ عنوان شما را ناامید نخواهد ساخت. ضمناً وجود گشتاور کافی در کنار ضرایب مناسب جعبه‌دنده باعث شده که شتاب ثانویه و کشش خودرو کاملاً مناسب باشد و در هنگام سبقت‌گیری در سربالایی‌های جاده‌ای، اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم؛ البته من هنوز هم کیا سراتو را حداقل در شتاب اولیه اندکی چالاک‌تر می‌دانم اما اینجا دیگر از آن اختلاف معناداری که میان هیوندای النترا 1.8 نسل قبل با کیا سراتو 2 لیتری وجود داشت خبری یافت نمی‌شود.

ترمزهای 4 چرخ دیسکی خودرو هم از قدرت کافی برخوردارند و به موقع به فرمان ایست راننده واکنش نشان می‌دهند.

پس به طور خلاصه می‌توان گفت که هیوندای النترا یک سواری راحت و ایمن و تا حدی لذت‌بخش را برایمان تدارک دیده است؛ شاید تنها نگرانی از بابت ارتفاع کم خودرو باشد که گاه به برخورد پایین سپرها به جدول و گاه تماس کف خودرو با زمین منجر می‌شود؛ البته این مورد آخری فقط در هنگام مواجهه با با دست‌اندازها و رمپ‌های غیرمعمول وطنی(!) رخ خواهد داد.

راند نهایی با هیوندای النترا

نمای عقب و طراحی زیبای چراغ ها در هیوندای النترا 2018

نسل ششم هیوندای النترا به معنای واقعی کلمه یک سدان کامل است؛ هم زیبا و جذاب طراحی شده و هم خوش‌ساخت و باکیفیت است؛ در عین حال که توانایی‌های حرکتی مطلوبی دارد ایمن و راحت نیز هست؛ از نظر امکانات هم وضعیتش خوب است و با کابین جادار و ساکت خود، آرامش را به راننده و سرنشینان هدیه می‌دهد. البته ممکن است بگویید داشبورد جذابی ندارد، شتابش به MG6 نمی‌رسد، فرمان‌پذیری آن در حد میتسوبیشی لنسر نیست و از نظر نرمی هم به خوبی تویوتا کرولا ظاهر نشده؛ اما وقتی تمامی پارامترها را در کنار هم قرار دهیم و معدل کلی نمرات یک سدان خانوادگی را برآورد کنیم، کمتر رقیبی در بازار ما توان رقابت با النترا را خواهد داشت؛ حتی برادر ناتنی‌اش کیا سراتو نیز علیرغم داشتن بسیاری ویژگی‌های مشابه، به دلیل ظاهر قدیمی‌تر ممکن است توجهات کمتری را به خود جلب کند.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های هیوندای النترا 2018

پس تا اینجا همه چیز برای خرید هیوندای النترا مهیا است؛ همه چیز به غیر از قیمت! البته در بازاری که مدل تاریخ گذشته مزدا3 هنوز با قیمت‌های سنگین 400 میلیونی به مشتریان فروخته می‌شود نمی‌توان توقع داشت که خودرو نسبتاً به روزی همچون النترا با قیمت منطقی به دست مشتریان برسد؛ اما در هر صورت این فرزند هیوندای پس از نوسانات ارزی، همچون قیمت سایر خودروها بسیار بالا رفته که خیلی‌ها را از خریدش پشیمان می‌کند؛ به غیر از این، به دلیل توقف عرضه و تیراژ محدود النتراهای ارائه شده، مقداری نگرانی بابت کمبود قطعات یدکی هم در ذهن مشتریان نقش بسته است.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران