بررسی تحولات مهم تاریخچه لامبورگینی

بررسی تحولات مهم تاریخچه لامبورگینی

امروزه بی‌شک لامبورگینی یکی از برترین و پرآوازه‌ترین برندهای جهان خودرو است که محصولات سریع و زیبایش بیش از پنج دهه است که علاقمندان و ثروتمندان را به خود درگیر کرده. تاریخ لامبورگینی اما همواره پر از خوشی و موفقیت نبوده و این برند ایتالیایی، از همان ابتدای تاسیس در سال 1963 با مشکلات و فراز و نشیب‌های متعددی دست و پنجه نرم کرده تا به اینجا رسیده است. «باما» باشید تا نگاهی گذرا به مهم‌ترین رخدادهای این برند در نزدیک به شش دهه حضورش در دنیای خودرو داشته باشیم.

  • 1948

    کارخانه لامبورگینی برای تولید تراکتور در بولونیا تاسیس می‌شود.

  • 1962

    پس از برخورد سرد و متکبرانه انزو فراری نسبت به انتقاد فروچیو لامبورگینی در مورد کلاچ فراری 250، فروچیو تصمیم می‌گیرد خودرویی بهتر از فراری بسازد. مهندسین اخراج شده از فراری همانند جیوتو بیتزارینی به همراه پائولو استانزانی و جیان پائولو دالارا، شاسی و پیشرانه مشهور V12 لامبورگینی را طراحی می‌کنند.

  • 1963

    اولین محصول لامبورگینی یعنی کانسپت 350GTV در نمایشگاه تورین معرفی می‌شود. طراحی آن کار فرانکو اسکالیونه است و از پیشرانه 3.5 لیتری V12 بهره می‌برد.

  • 1964

    نمونه بهبود یافته طرح اول با نام 350GT معرفی می‌شود. این مدل تا 1966 و در تیراژ نهایی 120 دستگاه عرضه شد.

  • 1965

    مدل استثنائی 3500 GTZ با طراحی زاگاتو معرفی شد.

  • 1966

    400GT با پیشرانه 4 لیتری و دو صندلی کوچک در عقب عرضه شد. میورای افسانه‌ای نیز با طراحی برتونه و پیشرانه 12 سیلندر در وسط، در نمایشگاه ژنو 1966 به روی صحنه می‌رود.

  • 1967

    کانسپت Marzal با طراحی برتونه رونمایی شد.

  • 1968

    اسپادای 4 نفره براساس کانسپت مارزال به نمایش درآمد. تا سال 1978 تعداد 1217 دستگاه از آن تولید شد. علاوه‌براین جانشین 400GT با ظاهری جدید و نام Islero معرفی و در کنار میورا S راهی خط تولید شد.

  • 1970

    در نمایشگاه خودروی ژنو 1970، مدل جدید Jarama (یاراما) معرفی شد. تا سال 1976 تعداد 328 دستگاه از آن تولید شد.

  • 1971

    لامبورگینی کانسپت کونتاش را با ظاهری استثنائی به نمایشگاه ژنو آورد. همچنین نسخه‌ای جدید از میورا با کد SV راهی خط تولید شد.

  • 1972

    فروچیو لامبورگینی مجبور به فروش شرکت خود به دو شریک سوئیسی می‌شود.

  • 1973

    اولین مدل لامبورگینی مجهز به پیشرانه غیر 12 سیلندر یعنی Urraco با قلب V8 معرفی می‌شود. تا سال 1979 تعداد 791 دستگاه از این بچه لامبو روانه خیابان‌ها شد.

  • 1974

    پس از تولید 764 دستگاه، میورا بالاخره از خط تولید خارج شد تا کونتاش جانشین آن شود. به جای پیشرانه 5 لیتری، فعلاً یک نسخه 4 لیتری V12 نیروبخش کونتاش است.

  • 1976

    مدل Silhouette با سقف تارگا به عنوان جانشین اوراکو معرفی شد.

  • 1977

    پروژه چیتا برای ساخت یک خودرو نظامی با همکاری کرایسلر آغاز می‌شود.

  • 1978

    مدل جدید کونتاش با کد LP400S عرضه شد. لامبورگینی در این سال‌ها عملاً ورشکسته می‌شود و تا 1984 با مشکلات مالی شدید دست و پنجه نرم می‌کند.

  • 1980

    در حالی که بسیاری کار لامبورگینی را تمام شده می‌دانستند، برتونه با نمایش کانسپت Athon در نمایشگاه ژنو، به همگان اثبات می‌کند که این برند هنوز زنده است.

  • 1981

    نمونه بهبود یافته مدل ناموفق سیلوئت یعنی Jalpa معرفی و تا سال 1988 تعداد 410 دستگاه از آن فروخته می‌شود. پروتوتایپ یک SUV با کد LM001 نیز به نمایش درمی‌آید.

  • 1982

    در کنار عرضه کونتاش LP500، لامبورگینی با کانسپت‌های LMA002 و مارکوپولو با طراحی ایتالدیزاین سعی در تقویت خود دارد.

  • 1984

    برادران میمران که سوئیسی هستند، لامبورگینی را خریداری می‌کنند.

  • 1985

    نمونه بهبود یافته کونتاش با 4 سوپاپ در هر سیلندر با نام LP5000 QV عرضه شد. این کونتاش 455 اسب‌بخار قدرت دارد.

  • 1986

    فرزند مستقیم خودرو نظامی چیتا با نام LM002 معرفی می‌شود. از این شاسی بلند V12 تعداد تا سال 1993 تعداد 328 دستگاه تولید شد.

  • 1988

    کرایسلر سهام لامبورگینی را خریداری می‌کند. کانسپت Genesis توسط برتونه معرفی و آخرین سری کونتاش با پسوند 25th Anniversary معرفی می‌شود. طراحی این نسخه کار هیوراچیو پاگانی است.

  • 1989

    پیشرانه V12 لامبورگینی در خودروی فرمول یک لوتوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این همکاری تا سال 1993 ادامه پیدا کرد.

  • 1990

    بالاخره پس از عرضه 1980 دستگاه، جانشین کونتاش یعنی دیابلو با طراحی مارچلو گاندینی معرفی شد. این مدل از پیشرانه 5.7 لیتری 492 اسب‌بخاری بهره می‌گرفت.

  • 1992

    کانسپت دیابلو رودستر عرضه و این گونه بعدها با تغییراتی راهی خط تولید شد.

  • 1993

    گونه‌های دو دیفرانسیل VT و تولید محدود SE30 دیابلو عرضه شدند.

  • 1994

    کرایسلر لامبورگینی را به یک کنسرسیوم مالزیایی-اندونزیایی می‌فروشد.

  • 1995

    کانسپت Cala توسط ایتال‌دیزاین مجهز به پیشرانه V10 جهت جایگزینی با مدل Jalpa معرفی شد. علاوه‌براین لامبورگینی دیابلو SV را با پیشرانه قوی‌تر و وزن کمتر به بازار عرضه کرد.

  • 1996

    سهامداران لامبورگینی تغییر کردند. علاوه‌براین در کنار معرفی کانسپت Raptor طراحی شده توسط زاگاتو، نمونه مسابقه‌ای دیابلو با پسوند SVR وارد پیست‌های مسابقه شد.

  • 1998

    نسخه فیس‌لیفت دیابلو با چراغ‌های به عاریه گرفته شده از نیسان 300ZX عرضه شد. آئودی سهام لامبورگینی را خریداری کرد و این خودروساز رسماً به امپراطوری فولکس‌واگن پیوست.

  • 2000

    پروژه جانشین دیابلو یعنی کانتو متوقف شد. با این حال لامبورگینی با عرضه دیابلو 6.0 مجهز به پیشرانه 6 لیتری سبد محصولاتش را به روز نگه داشت.

  • 2001

    مورسیه‌لگو به عنوان جانشین دیابلو معرفی می‌شود. 2884 دستگاه دیابلو در طول 12 سال تولید روانه بازار شد.

  • 2003

    بالاخره بچه لامبوی جدید یعنی گالاردو با پیشرانه 5 لیتری V10 عرضه شد. این مدل تا سال 2014 در خط تولید حضور داشت و با تیراژ نهایی 13992 دستگاه موفق‌ترین مدل تاریخ شرکت لقب گرفت.

  • 2005

    کانسپت S با طراحی ساختارشکن بر پایه مدل گالاردو شکل گرفت.

  • 2006

    سال شلوغ لامبورگینی. گالاردو اسپایدر، نمونه بهبود یافته مورسیه‌لگو با کد LP640، نسخه مسابقه‌ای مورسیه‌لگو R-GT وکانسپت میورا معرفی شدند.

  • 2007

    گالاردو سوپرلجرا با وزن کمتر و قدرت بیشتر در کنار نمونه مسابقه‌ای GT3 برای حضور در مسابقات FIA رونمایی شد. مدل Reventon یکی از شاهکارهای لامبورگینی با ظاهری استثنائی در نمایشگاه فرانکفورت معرفی و در تیراژی محدود روانه خط تولید می‌شود.

  • 2008

    گالاردو سوپرلجرا با وزن کمتر و قدرت بیشتر در کنار نمونه مسابقه‌ای GT3 برای حضور در مسابقات FIA رونمایی شد. مدل Reventon یکی از شاهکارهای لامبورگینی با ظاهری استثنائی در نمایشگاه فرانکفورت معرفی و در تیراژی محدود روانه خط تولید می‌شود.

  • 2009

    نمونه سبک‌سازی شده مورسیه‌لگو یعنی LP670-SV عرضه شد.

  • 2010

    مدل فوق سبک Sesto Elemento با بدنه و شاسی تماماً فیبرکربنی و ظاهری عجیب تمام توجهات را به خود جلب کرد. تنها 20 دستگاه از این خودرو تولید شد.

  • 2011

    پس از عرضه 4099 دستگاه، مورسیه‌لگو از خط تولید کنار رفت تا اونتادور جانشین آن شود. بالاخره پیشرانه V12 کاملاً جدیدی در یک محصول لامبورگینی مورد استفاده قرار گرفت.

  • 2012

    کانسپت Urus رونمایی می‌شود. بسیاری امید دارند تا این خودرو راهی خط تولید شود.

  • 2013

    معرفی اونتادور رودستر همزمان شد با جشن 50 سالگی لامبورگینی. به همین مناسبت، برنامه‌های متعددی ترتیب داده شد، از جمله معرفی کانسپت فضایی Egoista.

  • 2014

    جانشین گالاردو یعنی هوراکان راهی خط تولید و همانند پدرش به پیشرانه 5 لیتری و 10 سیلندر مجهز شد. علاوه‌براین کانسپتAesterion  به عنوان اولین لامبورگینی هیبریدی به نمایش در‌آمد.

  • 2015

    گونه سریع و فوق سبک LP750-4 SV مدل اونتادور عرضه شد.

  • 2016

    اونتادور S و هواراکان اسپایدر معرفی شدند.

  • 2017

    هوراکان پرفورمانته و کانسپت Terzo Millennio به نمایش در‌آمدند. خبر رسید شاسی‌بلندی جدید در راه است.

  • 2018

    Urus به عنوان شاسی بلند جدید لامبورگینی رونمایی شد. این مدل ضمن بهره‌مندی از پلتفرمی مشابه با آئودی Q7 به پیشرانه‌ای 8 سیلندر مجهز است.

  • 2019

    لامبورگینی SC18 بر پایه اونتادور ساخته شد و به لطف بهره‌گیری از پیشرانه اونتادور SVJ کوپه به شتاب صفر تا صد 2.8 ثانیه رسید.

نویسنده : حامد معتمدی
منبع: باما