-
1948
آغاز با تراکتور
کارخانه لامبورگینی برای تولید تراکتور در بولونیا تاسیس میشود.
-
1962
خودروسازی برای رقابت با فراری
پس از برخورد سرد و متکبرانه انزو فراری نسبت به انتقاد فروچیو لامبورگینی در مورد کلاچ فراری 250، فروچیو تصمیم میگیرد خودرویی بهتر از فراری بسازد. مهندسین اخراج شده از فراری همانند جیوتو بیتزارینی به همراه پائولو استانزانی و جیان پائولو دالارا، شاسی و پیشرانه مشهور V12 لامبورگینی را طراحی میکنند.
-
1963
کانسپت 350GTV
اولین محصول لامبورگینی یعنی کانسپت 350GTV در نمایشگاه تورین معرفی میشود. طراحی آن کار فرانکو اسکالیونه است و از پیشرانه 3.5 لیتری V12 بهره میبرد.
-
1964
اولین خودروی تولیدی
نمونه بهبود یافته طرح اول با نام 350GT معرفی میشود. این مدل تا 1966 و در تیراژ نهایی 120 دستگاه عرضه شد.
-
1965
اولین همکاری با زاگاتو
مدل استثنایی 3500 GTZ با طراحی زاگاتو معرفی شد.
-
1966
تولد میورا
400GT با پیشرانه 4 لیتری و دو صندلی کوچک در عقب عرضه شد. لامبورگینی میورا نیز با طراحی برتونه و پیشرانه 12 سیلندر در وسط، در نمایشگاه ژنو 1966 به روی صحنه میرود.
-
1967
کانسپت فضایی
کانسپت Marzal با طراحی برتونه رونمایی شد.
-
1968
لامبورگینی چهار در
اسپادای 4 نفره براساس کانسپت مارزال به نمایش درآمد. تا سال 1978 تعداد 1217 دستگاه از آن تولید شد. علاوهبراین جانشین 400GT با ظاهری جدید و نام Islero معرفی و در کنار میورا S راهی خط تولید شد.
-
1970
لامبورگینی یامارا
در نمایشگاه خودروی ژنو 1970، مدل جدید Jarama (یاراما) معرفی شد. تا سال 1976 تعداد 328 دستگاه از آن تولید شد.
-
1971
تولد کونتاش
لامبورگینی کانسپت کونتاش را با ظاهری استثنایی به نمایشگاه ژنو آورد. همچنین نسخهای جدید از میورا با کد SV راهی خط تولید شد.
-
1972
بحران مالی لامبورگینی
فروچیو لامبورگینی مجبور به فروش شرکت خود به دو شریک سوئیسی میشود.
-
1973
اولین لامبو بدون پیشرانه 12 سیلندر
اولین مدل لامبورگینی مجهز به پیشرانه غیر 12 سیلندر یعنی Urraco با قلب V8 معرفی میشود. تا سال 1979 تعداد 791 دستگاه از این بچه لامبو روانه خیابانها شد.
-
1974
خداحافظی با میورا
پس از تولید 764 دستگاه، میورا بالاخره از خط تولید خارج شد تا کونتاش جانشین آن شود. به جای پیشرانه 5 لیتری، فعلاً یک نسخه 4 لیتری V12 نیروبخش کونتاش است.
-
1976
لامبو با سقف تارگا
مدل Silhouette با سقف تارگا به عنوان جانشین اوراکو معرفی شد.
-
1977
ورود به بازار خودروهای نظامی
پروژه چیتا برای ساخت یک خودرو نظامی با همکاری کرایسلر آغاز میشود.
-
1978
تشدید بحران مالی
مدل جدید کونتاش با کد LP400S عرضه شد. لامبورگینی در این سالها عملاً ورشکسته میشود و تا 1984 با مشکلات مالی شدید دست و پنجه نرم میکند.
-
1980
تولدی دوباره
در حالی که بسیاری کار لامبورگینی را تمام شده میدانستند، برتونه با نمایش کانسپت Athon در نمایشگاه ژنو، به همگان اثبات میکند که این برند هنوز زنده است.
-
1981
لامبورگینی جالپا
نمونه بهبود یافته مدل ناموفق سیلوئت یعنی Jalpa معرفی و تا سال 1988 تعداد 410 دستگاه از آن فروخته میشود. پروتوتایپ یک SUV با کد LM001 نیز به نمایش درمیآید.
-
1982
ایدههای جدید، برای مشتریان جدید
در کنار عرضه کونتاش LP500، لامبورگینی با کانسپتهای LMA002 و مارکوپولو با طراحی ایتالدیزاین سعی در تقویت خود دارد.
-
1984
مالکین سوئیسی
برادران میمران که سوئیسی هستند، لامبورگینی را خریداری میکنند.
-
1985
ارتقا کونتاش
نمونه بهبود یافته کونتاش با 4 سوپاپ در هر سیلندر با نام LP5000 QV عرضه شد. این کونتاش 455 اسببخار قدرت دارد.
-
1986
آفرود با لامبورگنی
فرزند مستقیم خودرو نظامی چیتا با نام LM002 معرفی میشود. از این شاسی بلند V12 تعداد تا سال 1993 تعداد 328 دستگاه تولید شد.
-
1988
سایه آمریکاییها بر لامبو
کرایسلر سهام لامبورگینی را خریداری میکند. کانسپت Genesis توسط برتونه معرفی و آخرین سری کونتاش با پسوند 25th Anniversary معرفی میشود. طراحی این نسخه کار هیوراچیو پاگانی است.
-
1989
تجربه در فرمول یک
پیشرانه V12 لامبورگینی در خودروی فرمول یک لوتوس مورد استفاده قرار میگیرد. این همکاری تا سال 1993 ادامه پیدا کرد.
-
1990
دیابلو، جانشین کونتاش
بالاخره پس از عرضه 1980 دستگاه، جانشین کونتاش یعنی لامبورگینی دیابلو با طراحی مارچلو گاندینی معرفی شد. این مدل از پیشرانه 5.7 لیتری 492 اسببخاری بهره میگرفت.
-
1992
دیابلو رودستر
کانسپت دیابلو رودستر عرضه و این گونه بعدها با تغییراتی راهی خط تولید شد.
-
1993
تقویت دیابلو
گونههای دو دیفرانسیل VT و تولید محدود SE30 دیابلو عرضه شدند.
-
1994
از آمریکا به آسیا
کرایسلر لامبورگینی را به یک کنسرسیوم مالزیایی-اندونزیایی میفروشد.
-
1995
لامبورگینی کالا
کانسپت Cala توسط ایتالدیزاین مجهز به پیشرانه V10 جهت جایگزینی با مدل Jalpa معرفی شد. علاوهبراین لامبورگینی دیابلو SV را با پیشرانه قویتر و وزن کمتر به بازار عرضه کرد.
-
1996
دیابلو در پیست
سهامداران لامبورگینی تغییر کردند. علاوهبراین در کنار معرفی کانسپت Raptor طراحی شده توسط زاگاتو، نمونه مسابقهای دیابلو با پسوند SVR وارد پیستهای مسابقه شد.
-
1998
لامبورگینی و فولکسواگن
نسخه فیسلیفت دیابلو با چراغهای به عاریه گرفته شده از نیسان 300ZX عرضه شد. آئودی سهام لامبورگینی را خریداری کرد و این خودروساز رسماً به امپراطوری فولکسواگن پیوست.
-
2000
لامبورگینی دیابلو منتظر جانشین
پروژه جانشین دیابلو یعنی کانتو متوقف شد. با این حال لامبورگینی با عرضه دیابلو 6.0 مجهز به پیشرانه 6 لیتری سبد محصولاتش را به روز نگه داشت.
-
2001
ورود مورسیهلگو
مورسیهلگو به عنوان جانشین دیابلو معرفی میشود. 2884 دستگاه دیابلو در طول 12 سال تولید روانه بازار شد.
-
2003
لامبورگینی گالاردو
بالاخره بچه لامبوی جدید یعنی گالاردو با پیشرانه 5 لیتری V10 عرضه شد. این مدل تا سال 2014 در خط تولید حضور داشت و با تیراژ نهایی 13992 دستگاه موفقترین مدل تاریخ شرکت لقب گرفت.
-
2005
گالاردو، جذابتر از همیشه
کانسپت S با طراحی ساختارشکن بر پایه مدل گالاردو شکل گرفت.
-
2006
محصولات متنوع با بهبود اوضاع
سال شلوغ لامبورگینی. گالاردو اسپایدر، نمونه بهبود یافته مورسیهلگو با کد LP640، نسخه مسابقهای مورسیهلگو R-GT وکانسپت میورا معرفی شدند.
-
2007
لامبورگینی رونتون
گالاردو سوپرلجرا با وزن کمتر و قدرت بیشتر در کنار نمونه مسابقهای GT3 برای حضور در مسابقات FIA رونمایی شد. مدل Reventon یکی از شاهکارهای لامبورگینی با ظاهری استثنائی در نمایشگاه فرانکفورت معرفی و در تیراژی محدود روانه خط تولید میشود.
-
2009
رژیم برای مورسیهلگو
نمونه سبکسازی شده مورسیهلگو یعنی LP670-SV عرضه شد.
-
2010
لامبورگینی سستو المنتو
مدل فوق سبک Sesto Elemento با بدنه و شاسی تماماً فیبرکربنی و ظاهری عجیب تمام توجهات را به خود جلب کرد. تنها 20 دستگاه از این خودرو تولید شد.
-
2011
لامبورگینی اونتادور
پس از عرضه 4099 دستگاه، مورسیهلگو از خط تولید کنار رفت تا لامبورگینی اونتادور جانشین آن شود. بالاخره پیشرانه V12 کاملاً جدیدی در یک محصول لامبورگینی مورد استفاده قرار گرفت.
-
2012
زمزمه برای تولید شاسیبلند
کانسپت Urus رونمایی میشود. بسیاری امید دارند تا این خودرو راهی خط تولید شود.
-
2013
هدیهای ویژه برای 50 سالگی
معرفی اونتادور رودستر همزمان شد با جشن 50 سالگی لامبورگینی. به همین مناسبت، برنامههای متعددی ترتیب داده شد، از جمله معرفی کانسپت فضایی Egoista.
-
2014
لامبورگینی هوراکان
جانشین گالاردو یعنی لامبورگینی هوراکان راهی خط تولید و همانند پدرش به پیشرانه 5 لیتری و 10 سیلندر مجهز شد. علاوهبراین کانسپتAesterion به عنوان اولین لامبورگینی هیبریدی به نمایش درآمد.
-
2015
تقویت اونتادور
گونه سریع و فوق سبک LP750-4 SV مدل اونتادور عرضه شد.
-
2016
افزایش تنوع محصولات
اونتادور S و هواراکان اسپایدر معرفی شدند.
-
2017
گاو فضایی
هوراکان پرفورمانته و کانسپت Terzo Millennio به نمایش درآمدند. خبر رسید شاسیبلندی جدید در راه است.
-
2018
لامبورگینی
اوروس - Urus - به عنوان شاسی بلند جدید لامبورگینی رونمایی شد. لامبورگینی اوروس ضمن بهرهمندی از پلتفرمی مشابه با آئودی Q7 به پیشرانهای 8 سیلندر مجهز است.
-
2019
لامبو SC18
لامبورگینی SC18 بر پایه اونتادور ساخته شد و به لطف بهرهگیری از پیشرانه اونتادور SVJ کوپه به شتاب صفر تا صد 2.8 ثانیه رسید.
نویسنده : حامد معتمدی
منبع : باما