خواستنی؛ اما نه با این قیمت!

تست و بررسی ام ‌وی ‌ام 110S

11 تیر 1398 16:33

وقتی اولین نسل از ام وی ام 110 قدم به کشورمان گذاشت، خیلی‌ها به دلیل خاطره خوشی که از دوو داشتند به این کپی چینی ماتیز، اعتماد کردند و در نتیجه محصول گمنام MVM موفق شد علیرغم دیدگاه منفی که روی خودروهای چینی وجود داشت، به فروش قابل قبولی دست پیدا کند؛ البته گذر زمان مشخص کرد که این خودرو از نظر کیفیت، ایمنی و ماندگاری به هیچ عنوان در حد و اندازه های فرزند خوشنام دوو نبوده اما با توجه به محدودیت‌های بازار داخلی و وجود رقبای ضعیفی همچون پراید، ام وی ام 110 توانست به بقای خود ادامه دهد و نظر طرفداران خودروهای شهری و به خصوص خانم‌ها را به خود جلب نماید.

ام وی ام 110S یک مینی جمع‌وجور است که با طراحی مدرن، قدرت مانور عالی در شهر، مصرف سوخت مناسب و استهلاک پایین، می‌تواند به عنوان خودرویی شهری از پس وظایف خود برآید.اما داستان این کوچولوی ناامن و نه چندان با کیفیت به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ در واقع از آنجایی که تمام خودروسازان جهان (البته به غیر از یک کشور!) همواره در حال پیشرفت هستند، ام وی ام هم در سال‌های اخیر گام‌های بلندی به جلو برداشته و در این بین، دستی هم بر سر و روی عضو کوچک خانواده‌اش کشیده است. حالا ام وی ام مدعی است که 110 جدید که آن‌را با پسوند S می‌شناسیم نسبت به گذشته نه فقط در ظاهر، بلکه در موارد فنی، کیفی و ایمنی هم پیشرفت مناسبی را تجربه کرده است؛ همین قضیه ما را کنجکاو کرد که امروز به سراغش بیاییم تا ببینیم ادعای خودروساز چینی تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؛ پس لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار شما نگاهی نزدیک‌تر به این خودرو شهری بیاندازیم تا بتوانیم در پایان قضاوت عادلانه‌تری در موردش داشته باشیم.

طراحی ظاهری ام ‌وی ‌ام 110S

ام وی ام 110S با هیچ معیار و سلیقه‌ای خودرو پر جذبه و خوش‌تیپی به حساب نمی‌آید؛ اما این قضیه باعث نمی‌شود که ظاهرش را زشت یا بدترکیب بدانیم؛ در واقع مهندسان شرکت ایتالیایی تورینو که وظیفه طراحی 110S را به عهده داشته‌اند سعی کردند تا با چهره‌پردازی خندان و چاشنی خنگ‌بازی‌های دوست‌داشتنی، 110S را به دنیای بامزه‌ها وارد کنند؛ دنیایی که در آن شخصیت‌هایی مثل روآن اتکینسون (همان مستربین خودمان) ، وودی آلن و الیور هاردی زندگی می‌کنند و در آنجا خودروهایی مثل مینی ماینر، فولکس‌واگن بیتل و سیتروئن C1 مشغول دلبری از طرفداران خود هستند. اما حالا این‌که 110S تا چه اندازه به این هدف نزدیک شده، سوالی است که شما باید به آن پاسخ دهید.

چهره خندان ام وی ام 110S

در همان نگاه اول متوجه می‌شویم که چهره این خودرو خالی از هرگونه خشونت و جسارت است و برعکس، سعی دارد حس صمیمیت و سادگی را به مخاطب القا کند؛ در واقع صورت ام وی ام 110S ترکیبی مهربان و دوست داشتنی دارد که با چشمانی متعجب و لبخندی دائمی بر لب، حالتی صلح‌طلب و دوستانه را بروز می‌دهد؛ در قسمت کناری هم خطوط جانبی در کنار شیشه‌های بزرگ و محل قرارگیری غیر متعادرف دستگیره در عقب، فرمی جذاب و فانتزی را پیش چشممان قرار داده‌اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که محل قرارگیری دستگیره در عقب با این هدف صورت گرفته که شیشه جانبی نمایانگر حرف Q و به نوعی یادآور نام QQ باشد. (چراکه اسم دیگر ام وی ام 110، چری QQ است). البته بماند که این قضیه روی ارگونومی این بخش تاثیر منفی گذاشته و حالا باز کردن در عقب اندکی با دشواری همراه شده است.

در قسمت انتهایی وجود چراغ‌های عمودی در کنار شیشه ای بزرگ که همزمان نقش صندوق عقب را هم ایفا می‌کند، و سپری که همچون قسمت دماغه لبخندی بر لب دارد، حس روبه‌رو شدن با به یک مینی مدرن را به بیننده منتقل می‌کند که قابل مقایسه با چهره مضحک 110 های قدیمی نیست.

طراحی متفاوت ام وی ام 110S

البته با تمامی این تعاریف باز هم طرفداران این سبک طراحی به جامعه خاص و کوچکی محدود می‌شوند؛ مثلاً پسران جوانی که دیدگاه هنری‌تری به جهان دارند و یا خانم‌هایی که از دیدن رنگ‌های شاد و ترکیب بانمک این خودرو به وجد می‌آیند جزئی از این اجتماع نه چندان بزرگ خواهند بود. به هر حال از دیدگاه کلی 110S خودروی زیبایی نیست، اما با تکیه بر نکات اشاره شده و رعایت نسبی اصول هارمونی، می‌تواند نظر برخی را به خود جلب نماید و با استفاده از اِلمان‌های مد روز، خودش را به عنوان خودرویی مدرن‌تر نسبت به رقبای پا به سن گذاشته بازار داخلی مطرح نماید. به خصوص که در تیپ اسپرت با توجه به دو رنگ بودن بدنه، این قضیه بیشتر به چشم می‌آید. همچنین بد نیست اشاره کنیم که طراحان 110S موفق شده اند ضمن ارائه خودرویی بر پایه متدهای جدید، بر ظاهر مدل قدیمی این محصول هم پایبند باشند تا به نوعی اصالت خودرو رعایت شود؛ هر چند به کار بردن واژه اصالت برای خودرویی که اصل و اساس خلقتش از یک کپی‌برداری غیرقانونی شکل گرفته، بیشتر به یک شوخی شبیه است!

طراحی داخلی ام ‌وی ‌ام 110S

در داخل کابین هم با فضایی ساده و در عین حال بامزه روبه‌رو هستیم که در ساختارش از اشکال مدور بسیاری استفاده شده و همین قضیه سبک طراحی داخل و بیرون خودرو را باهم هماهنگ کرده است. البته جنس نه چندان مناسب پلاستیک‌های استفاده شده در کنار کمبودهای عجیبی مثل عدم وجود در داشبورد و سادگی بیش از حد برخی قسمت‌ها از جمله سیستم پخش صوتی و طراحی تودری‌ها کمی توی ذوق می‌زنند؛ در واقع این مسائل باعث شده‌اند حس مدرنی که با دیدن پشت آمپر دیجیتالی و شکل و شمایل متفاوت کنسول مرکزی به ما دست داده بود تا حدودی خنثی شود و احساس کنیم که با خودرویی ارزان‌قیمت روبه‌رو شده‌ایم.

کابین ام وی ام 110 جدید

در خصوص جادار بودن کابین باید بگوییم اوضاع روی صندلی‌های جلو مناسب است و در قسمت عقب هم با در نظر گرفتن توقعی که از این کلاس می‌رود، می‌توان از فضای ارائه شده ابراز رضایت کرد؛ البته مشخص است که ام وی ام 110S برای استفاده‌های خانوادگی خودروی ایده‌آلی نیست، اما کابینش نسبت به آنچه که از بیرون به نظر می‌رسد، جادارتر است و به عنوان مثال در برابر 206 جای پای بهتری در اختیار سرنشینان پشتی قرار می‌دهد. البته ناگفته نماند که برای رسیدن به این جای پای کافی، صندوق عقب را فدا کرده‌اند و در نتیجه با گشودن در صندوق، با محفظه‌ای بسیار کوچک و ناکارآمد مواجه شدیم.

امکانات رفاهی و ایمنی ام ‌وی ‌ام 110S

ام‌وی‌ام 110S از نظر سطح امکانات به دو دسته luxury و Comfortable تقسیم می‌شود. در نمونه فول یا همان luxury گزینه‌های متوسطی مثل کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، نمایشگر مصرف سوخت لحظه‌ای، صفحه کیلومتر دیجیتالی، مه‌شکن‌های جلو و عقب (که مه‌شکن‌های جلو نقش چراغ‌های روشنایی در روز را هم بازی می‌کنند)، رینگ‌های آلومینیومی، گرم‌کن و برف پاک‌کن شیشه عقب یافت می‌شوند.

امکانات و آپشن های ام وی ام 110S

اما نکته عجیب اینجاست که در نمونه کم‌آپشن یا Comfortable، برخی از امکانات مهم و حیاتی خودرو در کنار آپشن‌های متفرقه حذف شده‌اند! در واقع برداشتن رینگ‌های آلومینیومی و سنسورهای پارک در کنار جایگزین کردن آینه‌های برقی با نمونه‌ای که تنظیمات بسیار ابتدایی و قدیمی دارد برای خودرویی با قیمت ارزان‌تر تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد اما در این میان حذف گرم‌کن و برف پاک‌کن شیشه عقب که جزء امکانات ایمنی محسوب می‌شوند بسیار عجیب و ناراحت‌کننده است. راستش را بخواهید من یکی که باور نمی‌کنم مهندسین یک مجموعه متوجه نباشند که برف پاک‌کن عقب برای یک خودرو هاچ‌بک، یک آپشن تزئینی نیست و جزء واجبات است؛ چراکه شیشه عقب خودروی فاقد صندوق، بنا به یک سری دلایل آیرودینامیکی، زودتر از خودروهای دیگر کثیف می‌شود. در مورد عدم وجود گرم‌کن شیشه عقب هم بهتر است که اصلاً بحث را باز نکنیم چرا که پاک کردن بخار شیشه توسط لُنگ(!) سالهاست که حتی در پیکان هم منسوخ شده است!

راستی ناگفته نماند که طبق ادعای ام وی ام و گزارشات ارائه شده، بسیاری از قسمت‌های بدنه 110S نسبت به 110 های قدیمی تقویت شده‌اند و در نتیجه امنیت کلی خودرو نسبت به افتضاحی که در نسل قبل شاهدش بودیم پیشرفت داشته است.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت ام ‌وی ‌ام 110S

پیشرانه 3 سیلندر ام وی ام 110S

اگر به خاطر داشته باشید ام وی ام 110 های قدیمی در ابتدا با پیشرانه 3 سیلندر عرضه شدند؛ پیشرانه‌ای 0.8 لیتری با حدود 52 اسب‌بخار قدرت و 70 نیوتن‌متر گشتاور که حتی در غالب خودروی صرفاً شهری هم گزینه ضعیفی محسوب می‌شد؛ این نقطه ضعف باعث شد که پس از مدتی شاهد حضور مدل 4 سیلندر 1.1 لیتری باشیم که با 68 اسب‌بخار قدرت و 90 نیوتن‌متر گشتاور قدرت و کشش مناسب‌تری ارائه می‌کرد؛ اما حالا و با پیشرفت تکنولوژی، ام وی ام موفق شده برای فرزند جدیدش پیشرانه‌ای 3 سیلندر با حجمی کمتر از نمونه‌های 4 سیلندر ارائه کند که علیرغم حجم کمتر (998 سی سی)، قدرتی مشابه با آن مدل (68 اسب‌بخار) و گشتاوری اندکی بیشتر (93 نیوتن‌متر) در اختیار قرار می‌دهد. ضمناً این پیشرانه 12 سوپاپ به یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی کوپل شده و نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

با توجه به وزن نه چندان زیاد خودرو (936 کیلوگرم) و نظر به کاربری تمام شهری ام وی ام 110S، می‌توان امیدوار بود که در هنگام رانندگی با مشکل بزرگی مواجه نشویم؛ اگر موافق باشید در بخش بعدی به صورت عملی این قضیه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس همچنان «باما» همراه باشید.

تجربه رانندگی با ام ‌وی ‌ام 110S

پشت فرمان موقعیت قرارگیری راننده مناسب است و با توجه به ابعاد جمع‌وجور بدنه، کنترل خودرو ساده به نظر می‌رسد؛ هرچند با تمامی این صحبت‌ها باز هم شاهد محدودیت دید در سمت راست و پشت سر هستیم که البته خیلی هم آزاردهنده نیست. اما بهترین نکته ام وی ام 110S، بحث راحتی استفاده از ادواتش است؛ در واقع از غربیلک فرمان گرفته تا مجموعه پدال‌ها و اهرم تعویض دنده، همه و همه با نرمی مثال‌زدنی به انجام وظیفه می‌پردازند و این قضیه رانندگی را حتی برای ظریف‌ترین خانم‌ها نیز ساده کرده است. در واقع برخلاف امثال تیبا، شما برای رانندگی با 110S نیاز به صرف زور اضافه ندارید و همه چیز به آسانی به حرکت در می‌آید؛ صندلی‌ها هم نرم و نسبتاً راحت هستند و این قضیه در کنار کیفیت سواری قابل قبول، آرامش مناسبی را به سرنشینان هدیه داده است. نکته مثبت دیگر در شعاع گردش عالی فرمان نهفته شده که دور زدن در تنگ‌ترین کوچه پس کوچه‌های شهر را هم آسان می‌کند.

تست و بررسی ام وی ام 110S

حال نگاهی هم به توانایی‌های حرکتی خودرو داشته باشیم؛ در این خصوص باید گفت که ام وی ام 110Sدر شروع حرکت عملکرد قابل قبولی دارد و تا سرعت حدود 80 کیلومتر برساعت به راحتی شتاب می‌گیرد؛ اما با رسیدن به دنده 3 با افت محسوسی در شتاب و کشش مواجه شدیم که یک بار دیگر شهری بودن این خودرو را به ما اثبات کرد؛ البته از خودرویی 3 سیلندر با حجم پیشرانه کمتر از یک لیتر توقع بیشتری هم نداشتیم و از شتاب صفر تا صد حدوداً 16 ثانیه‌ای این خودرو، اصلاً تعجب نکردیم؛ در واقع توانایی‌های پیشرانه 110S برای ترددهای شهر کافی است و حتی در هنگام روشن بودن کولر هم شما را با کمبود خاصی مواجه نخواهد کرد. ترمزها نیز که در جلو از نوع دیسکی و عقب کاسه‌ای و مجهز به ABS و EBD هستند عملکرد متوسطی ارائه می‌کنند که البته این قضیه با تونایی‌های حرکتی محدود خودرو همخوانی نسبی دارد.

در خصوص مصرف سوخت هر چند رسیدن به عدد اعلامی 4.2 لیتر در 100 کیلومتر برای رانندگی ترکیبی خیلی رویایی به نظر می‌رسد اما در هر صورت اشتهای ام وی ام 110S در قیاس با امثال پراید، تیبا 2 یا پژو 206 بسیار کمتر است و خلاصه مطلب این‌که با شنیدن شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت، استرس کمتری به مالکش وارد می‌کند!

تجربه سواری با ام وی ام 110 جدید

پس تا اینجای کار می‌توان گفت که با خودرویی کارآمد روبه‌رو هستیم؛ اما باید در نظر داشت که اکثر نکات مثبت 110S به کاربری‌های شهری محدود می‌شوند و اگر به دنبال خودرویی چند منظوره برای استفاده در شهر و جاده یا شتاب‌گیری و شیطنت‌های خیابانی باشید، اوضاع شکل کاملاً متفاوتی به خود خواهد گرفت. به عنوان مثال صندوق عقب ام وی ام 110S حتی برای خرید میوه و سبزیجات روزانه هم به زور کارتان را راه می‌اندازد، چه برسد به سفرهای خانوادگی! همچنین سبکی بیش از حد فرمان در کنار تعلیق نسبتاً نرم و وزن سبک خودرو باعث شده‌اند که 110S از نظر فرمان‌پذیری در پیچ و خم جاده‌ها وضعیت نامناسبی داشته باشد و با کمی افزایش سرعت حس ترس را به راننده و سرنشینان منتقل کند؛ حال بماند که شتاب ثانویه نه چندان مناسب این محصول هم به درد سفرهای برون شهری نمی‌خورد و ام وی ام 110S با لذت رانندگی بسیار پایین، قادر نیست نظر ماشین‌بازهای عاشق شتاب و سرعت را به خود جلب نماید؛ ضمن این‌که با توجه به فاصله زیاد دنده‌ها از هم، برای حفظ شتاب در سربالایی‌های طولانی مجبور به بالا نگاه داشتن مداوم دور موتور هستیم که این قضیه صدای زیادی را به گوش سرنشینان تحمیل می‌نماید.

راند نهایی با ام ‌وی ‌ام 110S

طراح چراغ‌های ام وی ام 110S

ام وی ام 110S یک مینی جمع‌وجور است که با طراحی مدرن، قدرت مانور عالی در شهر، مصرف سوخت مناسب و استهلاک پایین، می‌تواند به عنوان خودرویی شهری به خوبی از پس وظایف خود برآید؛ در واقع اگر به دنبال خودرویی دم دستی هستید که در کنار خودروی خانوادگی اصلی خود از آن استفاده کنید و یا تمامی استفاده شما از خودرو به داخل شهر محدود می‌شود، 110S می‌تواند به راحتی پاسخگوی نیازهایتان باشد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های ام وی ام 110S

اما مشکل اینجاست که با توجه به گرانی‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، اکثریت ترجیح می‌دهند که با این مبلغ خودرویی چند منظوره بخرند که کاربردهای بیشتر و دردسرهای کمتری داشته باشد. به عنوان مثال گزینه‌ای همچون تیبا (یا تیبا2) با این‌که از نظر کیفیت، ایمنی، مصرف سوخت و استهلاک و بسیاری موارد دیگر در سطح پایین‌تری از 110S قرار می‌گیرد اما با قیمت ارزان‌تر، صندوق عقب جادارتر، قدرت پیشرانه و فرمان‌پذیری برتر، دسترسی راحت‌تر به قطعات یدکی و بازار دست دوم پر رونق‌تر، گزینه کم ریسک‌تری به نظر می‌رسد و در نتیجه شاید از منظر اقتصادی، بسیاری افراد انتخاب این محصول را منطقی‌تر از برگزیدن ام‌وی‌ام 110S بدانند. منطقی که چندان هم نمی‌توان به آن خرده گرفت، چرا که با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی بین ایران و چین، تامین قطعات خودروهای کم‌تیراژ چینی در بلندمدت کمی مبهم به نظر می‌رسد.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
KingRBM 1402/6/23
دلیل اینکه ما ایرانی ها این مدل ماشین ها رو قبول نداریم اینه که از خودرو انتظارات اضافه داریم! انتظار داریم ماشینی که می‌خریم هم برای استفاده شهری کم مصرف باشه و فرمونش تیز باشه ، هم برای مسافرت پنج نفر آدم و کلی لوازم بار کنیم و چندهزار کیلومتر نصف ایران بچرخیم ،هم اینکه اگه رفتیم بیرون شهر امکانات آفرود داشته باشه و از کوه و جنگل و رودخانه رد بشه!! برای همین نمی‌تونیم قبول کنیم که کلاسی وجود داره که فقط برای مصرف شهریه و نهایتا باهاش بری سر کار و برگردی و خریدهای روزانه انجام بدید!!!
پاسخ
0
0
0
Shahram@59 1398/5/3
سلام.من حدود یکساله که از خودرو مدل 95 110sدارم استفاده میکنم من روی کارکرد 4 80 00 خریدم .توی یکسال شده 77777 هزار کیلومتر شده خداروشکر بر خلاف ماشین های داخلی فقط روغن ریختم و یکبار لاستیک تعویض کردم .تا اینجا گوش شیطون کر یک ریال هم خرجش نکردم. کارم پیمانکاری و همش توی شهر و جاده و حتی جاده های خاکی در حال استفاده از ماشینم هستم.حتی 5 نفره باهاش مسافرت هم رفتم اونم چندین بار .صندوق عقبش با کوچیکیش وسایل 5 نفر رو توی خودش جا داده .ماشالا ماشالا آخ نگفته توی کف و سربالایی عین موشک اونم با تعادل بالا چه توی پیچ ها عین پیچ های جاده طارم شهر زنجان و حتی سربالایی ها و پیچ های گردنه حیران اردبیل رو باهاش سواری کردم .خودم عشق سرعتم با این که انواع برند ماشین ها وارادتی و داخلی رو داشتم اما این 110sفسقلی با جاداری و راحتی و سرعتش در قبال مصرف بنزین کم هر انچه از یه اتوموبیل رو میخواستم رو بهم داده اینا باعث شده سر تر از خودرو های داخلی در حد خودش مثلا پراید.تیبا و چندتا دیگه حتی 206 بدون. چرا که یه 206مدل 96 صفرش رو خریده بودم که از همون صفری گیربکسش تا الان مورد داره . و توصیه میکنم به همه عزیزان و دوستان به حرفه‌ای بقیه گوش ندن تا نشینی پشت رولش و مسافت طولانی باهاش رانندگی نکنی اونم بدون کمر درد متوجه حرفهای من نمیشید. توصیه میکنم حتما یه خودرو 110s فرقی نداره مدل لاکچری یا کامفورت داشته باشین چه بعنوان خودرو اول یا دوم .ارادتمند همه دوستان
پاسخ
0
0
2
رضا 1398/4/12
این سبک خودرو مانند سبک اسکوتر در موتور سیکلت است. وکلاس خودش را دارد. همینطور که هیچ وقت یک هوندا ۱۲۵ را با یک وسپا یا ویگو مقایسه نمیکنند، قیا س این ماشین با تیبا یا ۲۰۶ درست نیست.دوما این ماشینیه که به روزه و در بازارهای جهانی حضور داره ،در حالی که ماشینهای داخلی همه مربوط یکی دو دهه قبل هستند..
پاسخ
1
2
3
ALI0069 1401/1/27
احسنت
0
1