سربازهای کهنه‌کار چینی در بازار کراس‌اورهای اقتصادی

مقایسه ام ‌وی ‌ام X33S و لیفان X60

19 تیر 1398 16:14

وقتی حرف از موفقیت در بازار کراس‌اورهای کشور به میان کشیده می‌شود، نام چینی‌ها به روشنی می‌درخشد. عرضه انبوه محصولات در کنار شرایط فروش متنوع فروش و البته قیمت‌هایی که مشتریان محصولات گران‌قیمت کره‌ای و ژاپنی را تحریک می‌کند، اقبال این محصولات را تضمین کرده است. در میان این رقابت تنگاتنگ شرکت‌های هم‌وطن، به نظر می‌رسد که صدر جدول از آن ام ‌وی ‌ام X33S و لیفان X60 باشد. دو کراس‌اور قدیمی و کهنه‌کار بازار ایران که حق انتخاب را برای هر مشتری سخت می‌کنند. از یک سو مدیران‌ خودرو را می‌بینیم که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین عرضه‌کنندگان محصولات چینی، نمونه‌ای بهینه‌شده از کراس‌اور چری را با برند خود (MVM) راهی میدان کرده است. از سوی دیگر نیز گروه بزرگ کرمان موتور را شاهد هستیم که با کوله‌باری از تجربه همکاری با کره‌ای‌ها چندی است با جک و لیفان مشتریان پر و پا قرصی را جذب خود کرده است. این دو خودرو بعد از یک رقابت سخت با نامدارانی مثل جک S5 و چانگان CS35 به مرحله نهایی راه یافته‌اند. جایی که حالا باید بهترین‌های خود را برای مشتری سخت‌گیر ایرانی که با موجی از برندهای مختلف چینی روبه‌رو شده، ارائه بدهد.

مقایسه طراحی ام ‌وی ‌ام X33S با لیفان X60

ام ‌وی ‌ام X33S

مقایسه طراحی ام ‌وی ‌ام X33S با لیفان X60

مدیران خودرو و چری راه طولانی را با X33S برای رسیدن به این موفقیت طی کرده‌اند. نسخه اولیه این خودرو سال 89 راهی بازار ایران شد. خودرویی با طراحی ضعیف و کیفیت بحث‌برانگیز که بسیاری را دل‌آزرده کرد. ویرایش بعدی ام ‌وی ‌ام X33 سال 93 وارد میدان شد که البته از نظر زبان بصری پیشرفتی قابل ملاحظه داشت. دو سال بعد مدیران خودرو X33S را به‌عنوان سومین مدل از این خانواده معرفی کرد.

باید اعتراف کرد که این خودرو در قیاس با لیفان X60 چهره‌ای مدرن‌تر و البته جوان‌پسندانه دارد. به خصوص تعبیه نوار LED روشنایی روز و مه‌شکن‌هایی که درون یک فریم استیل قرار گرفته‌اند. ام‌ وی ‌ام X33S ریزه‌کاری‌های قابل قبولی را در بخش سپر و جلوپنجره به نمایش گذاشته است.

کابین ام وی ام X33S

شاید چهره بیرونی این خودرو برتری شکننده‌ای را مقابل حریف به نمایش گذاشته باشد ولی حقیقتاً کابینش برگ برنده آن است. این همان قسمتی است که اغلب چینی‌ها در آن چیره‌دست هستند. چیدمان کنسول مرکزی این کراس‌اور جلوه‌ای منطقی را از بالا تا پایین به نمایش گذاشته است. دریچه‌های تهویه مطبوع با زاویه‌ای مایل به سمت راننده آرایشی دوست‌داشتنی پیدا کرده‌اند. نمایشگر لمسی و در زیر آن دکمه‌های کنترل تهویه مطبوع چیدمان منطقی را به وجود آورده‌اند. رنگ‌آمیزی متفاوت برخی از قسمت‌های کابین اشاره مستقیمی به حس و حال اسپرت‌گرایی آن دارد.

لیفان X60

طراحی لیفان X60 و ام وی ام X33S

این خودرو نه فقط در بازار ایران بلکه در بین خود چینی‌ها نیز خودروی پرفروشی بوده است. این خودرو مطابق با سلیقه خاص بازار چین طراحی شده بود؛ یعنی بهره‌گیری از چراغ‌های بزرگ در جلو و عقب و البته جلوپنجره‌ای اغراق‌شده. شاید این فرم طراحی هنوز هم باب میل برخی از خریداران باشد ولی به لحاظ اصول مدرنیته نمی‌توان نمره بالایی به لیفان X60 اعطا کرد.

این خودرو از سال 91 که وارد بازار ایران شد تا امروز با کمترین تغییرات ممکن به مشتری عرضه شده است. البته جلوپنجره بزرگ این خودرو از دید بسیاری از مشتریانش نشانه‌ای از ابهت و وقار است. ام‌ وی‌ ام X33S اگرچه در نمای جلویی سنگ تمام گذاشته ولی در قسمت عقب با دستپاچگی فقط اقدام به تزریق جزئیات محدودی کرده بود. این در حالی است که روی چراغ‌های عقب لیفان X60 با اینکه تغییرات خاصی را طی این سال‌ها نمی‌بینیم، شاهد یک نظم و هندسه دوست‌داشتنی هستیم. به‌ویژه وقتی اگزوزهای دوبل آن را زیر مه‌شکن‌های عقب می‌بینیم.

کابین لیفان X60

کابین لیفان X60 نیز بهانه‌ای برای ایرادگیری ندارد. چیدمان زیبای کنسول مرکزی با آرایش ساعت دیجیتال، دریچه تهویه مطبوع، نمایشگر لمسی و دکمه‌های اصلی سیستم صوتی ساختمانی طبقه طبقه و اصولی را به وجود آورده است. می‌توان ادعا کرد که شاید رنگ‌بندی جذاب ام وی ام X33S جلوه خاص آن باشد ولی استفاده گسترده از چرم (مصنوعی) در سرتاسر کابین لیفان X60 برگ برند این خودروی چینی خواهد بود.

  • انتخاب باخبر: ام‌وی‌ام X33S

مقایسه عملکرد فنی ام ‌وی ‌ام X33S با لیفان X60

ام ‌وی ‌ام X33S

بی‌انصافی نکنید. ام‌ وی ‌ام نمی‌تواند خودروی برنده این رقابت نباشد. برای اغلب ما مهم این است که این خودرو با حجم موتور بیشتر، قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند؛ اما با اینکه شتاب بهتری دارد ولی در بحث سرعت نهایی نتوانسته از لیفان پیشی بگیرد. پیشرانه ام ‌وی ‌ام X33S علیرغم حجم و قدرت بیشتر در نهایت مصرف کمتر سوخت را در برابر رقیب ثبت کرده است. علاوه‌براین در سرعت‌های بالا عملکرد بهتری در قسمت فرمان‌پذیری دارد. دلیل اصلی این برتری وجود تایر 17 اینچی خودرو در مقابل نمونه 16 اینچی لیفان X60 است.

پیشرانه ام وی ام X33S

شاید اگر برتری عددی قوای محرکه این خودرو نبود، هرگز آن را به عنوان پیشتاز بخش فنی انتخاب نمی‌کردیم. چراکه هیچ سنخیت بین دور موتورهای پیشرانه و ضرایب جعبه‌دنده دیده نمی‌شود. شاید خروجی 140 اسب‌بخار از یک پیشرانه 2 لیتری چندان فاجعه نباشد ولی تعبیه این پیشرانه روی بدنه 1.4 تنی حاصل تفکر مهندسی نیست. شاید عملکرد جعبه‌دنده CVT آن در مسیر مستقیم و با حداقل سرنشینان قابل توجه باشد ولی به دلیل تک دیفرانسیل بودن و افت گشتاور در دور موتور پایین، معضل همیشگی سربالایی و زوزه پیشرانه بروز می‌کند. از آنجایی که این خودرو فاقد سیستم پایداری الکترونیکی ESP است، در صورت تیزفرمانی کنترل نیروهای جانبی وارد به خودرو سخت است.

لیفان X60

پیشرانه لیفان X60

تردید نکنید که فضای داخلی این خودرو به مراتب دلبازتر از رقیب است. لیفان با توجه به ابعاد بزرگ‌ترش، وزن کمتری فراهم کرده تا در نهایت عملکرد سیستم تعلیقش بهتر از آب دربیاید. این درست مطابق با نظر اغلب مالکان است که سواری با X60 را پایدارتر و کم سر و صداتر ارزیابی کرده‌اند. شاید باورکردنی نباشد ولی از نظر تئوری پیشرانه لیفان از ام ‌وی ‌ام پربازده است. چراکه این خودرو به بازده 70 اسب‌بخار بر تن رسیده ولی X33S به رقم 69.5 اسب‌بخار بر تن رسیده است. این را هم در نظر بگیرید که وزن لیفان کمتر است.

  • انتخاب باخبر: ام ‌وی ‌ام X33S

مقایسه تکنولوژی و ایمنی ام ‌وی ‌ام X33S با لیفان X60

ام ‌وی ‌ام X33S

اگرچه X33S در این بخش توانسته مقام اول را به دست بیاورد ولی هنوز با اختلاف نسبت به دیگر محصولات مشابه چری مانند تیگو 5 و تیگو 7 از نظر تجهیزات پایین‌تر است. یکی از مزیت‌های ملموس این خودرو در این میدان وجود کروز کنترل است که لذت رانندگی با جعبه‌دنده CVT آن را تکمیل می‌کند.

جعبه دنده ام وی ام X33S

رونمایی از ویرایش S این خودرو با تعبیه دو حالت جدید رانندگی (Eco و Sport) روی آن همراه بود. شاید عجیب نباشد که لیفان گرم‌کن فرمان نداشته باشد، ولی عجیب اینجاست که ام ‌وی ‌ام نیز روی این خودرو چنین چیزی را تعبیه نکرده است.

با توجه به اینکه اغلب شاسی‌بلندها و کراس‌اورهای چینی در زمینه ترمزگیری مشکل دارند، وجود سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) الزامی به نظر می‌رسد که البته هر دو خودرو به آن مجهز هستند. تصور اینکه این دو خودرو سنسور عقب نداشته باشند با توجه به دید نامناسب عقب آن‌ها، دردناک بود. البته هنوز هم نمی‌توانیم با نصب نشدن سنسور جلو کنار بیاییم.

مانیتور ام وی ام X33S

برای اغلب مشتریان ام ‌وی ‌ام X33S‌ نمایشگر لمسی 8 اینچی آن به عنوان رابط کاربری و یا همان سیستم اطلاعات و سرگرمی، جذابیت خاصی دارد. این لذت را نمی‌توان روی نمایشگر 6 اینچی لیفان X60 تجربه کرد. در ضمن X33S از سیستم مسیریاب به صورت استاندارد پشتیبانی می‌کند ولی این قابلیت روی لیفان به صورت یک آپشن هزینه‌ای تعبیه شده است. از دیگر برتری‌های این خودرو می‌توان به حضور Day Light (نور روشنایی روز) روی آن اشاره کرد. بد نیست بدانید نمونه چینی این خودرو سال 2011 در تست تصادف موسسه ANCAP استرالیا شرکت کرد و تنها موفق به اخذ 2 ستاره شد.

لیفان X60

اینطور هم نیست که X60 در برابر حریف خود چیزی در چنته نداشته باشد. این خودرو با قابلیت تنظیم 2 حالته موقعیت فرمان وارد بازی شده. چیزی که در ام ‌وی ‌ام X33S دیده نمی‌شود. هر دو خودرو با فرمانی که روی آن دکمه‌های کنترل سیستم صوتی تعبیه شده، به فروش می‌رسند.

فرمان لیفان X60

یکی از ایرادات اصلی هر دو خودرو عدم سیستم حساس به سرعت روی هیدرولیک آن است که در سرعت‌های بالا هم‌چنان نرمی فرمان حس می‌شود. درباره ایمنی هیچ ‌یک از این خودروها نمی‌توان با اطمینان اظهارنظر کرد. چراکه هیچ آمار مستند و مستدلی در این زمینه وجود ندارد. اگر هم جسته و گریخته اطلاعاتی منتشر شده باشد مربوط به نمونه‌های ساخت چین است. به عنوان مثال کسب 4 ستاره از نمونه چینی موسسه NCAP گواهی بر همین مدعاست. با این حال عدم وجود سیستم‌هایی مانند کمربندی ایمنی پیش‌کشنده و ایربگ‌های تکمیلی (غیر از 2 ایربگ جلو استاندارد) ایمنی آن‌ها را بحث‌برانگیز می‌کند.

سیستم صوتی لیفان X60

از همان ابتدای دهه 90 شمسی که لیفان X60 وارد بازار شد، سیستم صوتی آن زبانزد بود. سیستمی که حالا بهتر هم شده و با 6 اسپیکر و قابلیت پخش DVD در مقابل سیستم صوتی سنتی 4 بانده ام‌ وی ‌ام کاملاً برتری دارد. شاید ام ‌وی ‌ام دی‌لایت داشته باشد ولی این خودرو مجهز به اتولایت است که به صورت خودکار اقدام به روشن و خاموش کردن چراغ‌ها می‌کند. منصفانه بخواهیم نظر بدهیم، مقام دومی چندان برازنده لیفان X60 نیست ولی البته برای اول شدن هم جای دفاعی نگذاشته است.

  • انتخاب باخبر: ام‌ وی ‌ام X33

مقایسه وضعیت بازار ام ‌وی ‌ام X33S با لیفان X60

ام ‌وی ‌ام X33S

تصور قالب بر این است که اگر خودرویی توانست به فروش بالایی دست پیدا کند، پس قطعاً خودروی خوب و یا به عبارتی خودروی موفقی است. این داستان برای X33S هم صدق می‌کند. خودرویی که شرکت متبوعش از هزار و یک روش فروش برای جذب مشتری استفاده می‌کند. با این حال هرچه باشد آمار فروش این خودرو نشان می‌دهد که محبوبیت X33S چندان پایین نیست ولو به لطف انواع روش پیش‌فروش، قسطی و یا مشارکت در ساخت. البته این خودرو هنوز برای رسیدن به رکورد X22 فاصله دارد.

ام وی ام X33S

در نظر داشته باشید که قیمت این خودرو در بازار چیزی حدود 235 میلیون تومان (در زمان نگارش این مطلب) است. این یعنی هنوز از هایما S7 و جک S5 ارزان‌تر و به مراتب از دانگ‌فنگ H30 کراس گران‌تر است. می‌توان مدعی شد که ام ‌وی ‌ام X33S بازار دست دوم معقولی دارد. حداقل مثل اغلب دیگر چینی‌ها بعد از چند ماهی کار کردن از چشم مشتریان نمی‌افتد.

یکی از دلایل انتخاب X33S به‌عنوان برنده بخش بازار، آن بود که در دوران اوج تنش خودروسازی، این خودرو اگرچه نه‌چندان راحت، ولی کم و بیش به دست مشتریانش می‌رسید. علاوه‌براین تفاوت قابل چشم‌پوشی قیمت کارخانه بازار این خودرو نشان می‌دهد که عرضه آن در بازار مناسب بوده و جایی برای واسطه‌گری باقی نمانده است.

لیفان X60

توقف خط تولید این خودرو در تیر ماه سال گذشته ضربه سختی را به آینده بازار این خودرو وارد کرد. در واقع کرمان موتور دیگر نتوانست X60 را به مدار برگرداند و این خودرو از کوران رقابت دور افتاد. لیفان یک تجربه بد را نیز از سر گذرانده بود. این خودرو در ابتدا با جعبه‌دنده دستی وارد بازار شد و خیلی راحت قافیه را به مدل‌های مشابهی که از جعبه‌دنده اتوماتیک بهره می‌بردند، واگذار کرد.

لیفان X60

تأخیر طولانی کرمانی‌ها برای عرضه مدل اتوماتیک دید مشتریان نسبت به آن را تخریب کرد و باز هم لیفان X60 یک ضربه دیگر خورد؛ اما می‌توان برتری این خودرو را در مراکز گسترده‌تر خدمات پس از فروش آن برشمرد. البته مشاهدات میدانی از بازار نشان می‌دهد این خودرو نیز درگیر چالش تلخ قطعات یدکی تقلبی در بازار شده است؛ اما شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان گفت مالکان این لیفان از تهیه لوازم موردنظر خود ناتوان هستند.

لیفان نیز بازار دست‌دوم قابل قبولی دارد. این روزها در اغلب سایت‌های معتبر خرید و فروش انواع مدل‌های 91 تا 98 آن به صورت دستی و اتوماتیک عرضه شده و معاملات خوبی پای آن انجام می‌شود.

  • انتخاب باخبر: ام ‌وی‌ ام X33S

نظر نهایی

در این مقایسه تلاش شده تا حداکثر اصول بی‌طرفی و عدم جانبداری رعایت شود. اگرچه همانطور که بارها یادآور شده‌ایم، تمامی سلایق و علایق محترم شمرده می‌شوند و به طور حتم مبتنی بر نظراتی هستند که باعث فروش بالای هر دو خودرو شده‌اند. با این حال بر اساس معیارهای مستند به این نتیجه رسیدیم که ام‌ وی ‌ام X33S از هر نظر بر حریف برتری دارد. البته این به معنای ضعف یا وجود مشکل حاد در کراس‌اور لیفان نیست. انتخاب کراس‌اور مدیران خودرو حداقل بر حسب آمار و ارقام کاغذی معقول و منطقی به نظر می‌رسد.

مقایسه ام ‌وی ‌ام X33S و لیفان X60

نیازی به اشاره مجدد نیست که X33S در کلیه موارد مربوط به مقایسه طراحی، فنی و آپشنی برتری داشته است؛ اما اجازه بدهید از یک نکته مهم پرده‌برداری کنیم؛ تجربه میدانی نشان داده خرید محصول از شرکتی که اعتبار و تجربه بیشتر دارد، همواره اطمینان بیشتری را فراهم می‌کند. حاشیه نرویم، منظور ما دقیقاً خدمات پس از فروش و قطعات یدکی است. کرمان موتور شرکتی است که در کارنامه‌اش نام‌های بزرگی مثل دوو سیلو، دوو ماتیز، هیوندای ورنا، هیوندای آوانته و فولکس‌واگن گل دیده می‌شود. از سوی دیگر کرمانی‌ها علاوه بر لیفان با جک نیز همکاری می‌کنند که این برند نیز یکی از نام‌های سرشناس بازار چین است. اگر در آیتم‌های مقایسه‌ای امروز ما بخشی با عنوان کیفیت ساخت و مونتاژ وجود داشت قطعاً لیفان X60 می‌توانست در آن مقام‌آور باشد.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
مهیار31 1398/8/14
من هر دو را داشتم... سه سال ایکس 33 و یک سال ایکس 60... در کل ایکس 33 ماشین بهترینه. از نظر فنی... اما ایکس 60 جادارتر و خانواده ها شاید از ایکس 60 راضی تر باشن... و ایکس 60 نرم تر و بی تکون تره... اما یکم ضعیفه تو سر بالایی واقعا کم میاره... شاید هم ماشین من مشکل صفحه داشته...
پاسخ
0
1
1
saeedz 1398/7/15
سعید از زاهدان من x33sرو دوسال وشش ماه دارم خودروریی واقعا عالی می باشد وخیلی ازخرید آن راضی هستم وازاین بابت خوشحالم وپیشنهاد میکنم که اگر تمایلی به خرید آن دارید ، خیال تان راحت باشه
پاسخ
0
2
2
Amerian 1398/5/13
سلام من x33sرو ۲ سال است دارم واقعا ازش راضی هستم ...موقع خریدن با کسانی مشورت کردم که این خودرو رو داشتن ...نه کسانی که ماشین چینی سوار نشده بودن و انتقاد میکردند..درهر صورت اگر کسی میخواد این ماشین رو خرید کنه خیالش راحت باشه..ماشین خیلی خوبیه
پاسخ
1
1
1
Solmaz_mn 1398/11/8
سلام در مورد مصرف سوخت x33s چطوره؟ مصرف سوخت بالایی داره؟
0
0