اهدای آخرین فولکس قورباغه‌ای به موزه

خروج آخرین دستگاه بیتل از خط تولید

22 تیر 1398 11:22

جیمز مِی، یکی از مجری­‌های مجموعه تلویزیونی انگلیسی «گرَند تور»، در مورد فولکس واگن بیتل که ما در ایران به آن لقب «فولکس قورباغه‌­ای» داده‌ایم، گفته است: «مهم­ترین خودروی ساخته شده در کل تاریخ، فولکس‌ واگن بیتل است.» این خودرو که در سال 1938 معرفی شده، بیش از هشتاد سال قدمت دارد. اما در نهایت هر شروعی یک پایان نیز دارد و این بار نوبت به پایان عمر این خودروی نمادین و دوست‌داشتنی رسیده است. فولکس‌ واگن به صورت رسمی توقف تولید بیتل را اعلام کرد.

آخرین دستگاه از بیتل که در مکزیک به تولید رسیده است، در موزه فولکس واگن در این کشور واقع در شهر «پوئِبلا» (Puebla) نگهداری خواهد شد.یکی از نکات جالب درباره بیتل این است که این خودروی مشهور در طول هشتاد و یک سال فقط سه نسل داشته است. تولید نسل اول بیتل تا سال 2003 ادامه داشت و فولکس واگن در این مدت تعداد 21.5 میلیون دستگاه بیتل در کل جهان به فروش رساند. این خودروساز آلمانی نسل دوم این خودرو که در سال 1998 معرفی شد را نیو بیتل (New Beetle) نام‌گذاری کرد، چرا که در زمان معرفی آن، تولید نسل اول بیتل هنوز در مکزیک ادامه داشت. سبک طراحی نیو بیتل را می‌­توان تلفیقی از مدرن و کلاسیک دانست. فولکس واگن بین سال­‌های 1998 تا 2010، تعداد 1.2 میلیون دستگاه از نیو بیتل به فروش رساند. نسل سوم این خودرو در سال 2011 معرفی شد که می‌­توان آن را از نظر طراحی نسبت به نسل دوم زیباتر دانست. از تغییرات شاخص در ظاهر نسل سوم در مقایسه با نسل دوم بیتل، می­‌توان به خط سقف اشاره کرد که در نسل سوم بیش­تر شبیه به خودروهای کوپه است، در صورتی که خط سقف در نیو بیتل کاملاً منحنی بوده است.

آخرین نسخه از فولکس واگن بیتل

سبک طراحی جدید بیتل در ابتدا نظر بسیاری را به خود جلب کرد و این خودرو آمار فروش خوبی داشت، اما افزایش تقاضا برای خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند، فروش بیتل را تحت تاثیر قرار داد. در سال 2018، فولکس واگن در ایالات متحده توانست فقط 14,411 دستگاه بیتل به فروش برساند. از سال 2011 که بیتل از نسل دوم وارد نسل سوم شده تا به امروز، آمار فروش ذکر شده کم­ترین رقم در این کشور به شمار می‌­رود.

آخرین دستگاه از بیتل که در مکزیک به تولید رسیده است، در موزه فولکس واگن در این کشور واقع در شهر «پوئِبلا» (Puebla) نگهداری خواهد شد. این خودروساز آلمانی تصمیم دارد یک شاسی‌بلند جدید که مطابق با سلیقه مشتریان بازار آمریکای شمالی خواهد بود را جایگزین این خودروی نمادین کند. این شاسی‌بلند جدید از نظر ابعاد کوچک­تر از فولکس واگن تیگوان خواهد بود.

بدون شک توقف تولید این خودروی نمادین یکی از غم‌انگیزترین اتفاقات در صنعت خودرو محسوب می­‌شود.

مترجم : بهنام اصغریان

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران
نیما ع 1398/4/22
کاش میدادن ایران یه ۱۰۰ سال تولید میکرد
پاسخ
0
0
0