سدان لوکس برقی با قابلیت پیمایش 770 کیلومتر

معرفی مرسدس‌بنز EQS مدل 2022

27 فروردین 1400 11:13

9 سال پس از معرفی تسلا مدل S، مرسدس‌بنز هم با معرفی EQS به بازار خودروهای برقی لوکس وارد شده است. با معرفی مدل EQS به عنوان پرچمدار خودروهای برقی ساخت مرسدس‌بنز، می‌توان آینده محصولات خودروساز آلمانی را از همین حالا مشاهده کرد.

طراحی بدنه مرسدس‌بنز EQS

چهره EQS با سایر محصولات فعلی مرسدس‌بنز فرق دارد و قرار است به سرمشقی برای سایر اعضای خانواده محصولات برقی خودروساز آلمانی تبدیل شود. ارتفاع کم کاپوت، فرم شیشه جلو، شیشه­‌های جانبی بدون فریم و سقف محدب از مهمترین ویژگی­‌های ظاهری این مدل است.

طراحی نمای عقب مرسدس بنز EQS

سه جزء کوچک LED در چراغ‌های جلوی این خودرو به سایر محصولات مرسدس‌بنز شباهت دارد درحالی‌که نوار LED متصل کننده چراغ‌های جلو و فرم چراغ‌های عقب، کاملاً منحصر به این مدل است. بد نیست بدانید مخزن مایع شیشه­‌شور در گلگیر جلو نصب شده چراکه امکان بازشدن کاپوت این خودرو فقط در نمایندگی­‌های مرسدس‌بنز فراهم خواهد بود.

استفاده از شیشه­‌های لمینیت شده، رینگ‌های 19،20 یا 21 اینچی و دستگیره جمع­‌شونده درها از دیگر ویژگی­‌های بدنه مرسدس‌بنز EQS به شمار می‌­آید.

ضریب درگ بدنه مرسدس‌بنز EQS هم برابر با تنها 0.2 بوده که نخستین مورد در یک مدل تولید انبوه بشمار می­‌آید. این ویژگی عامل بسیار مهمی در کاهش مصرف انرژی، افزایش شعاع حرکتی و کاهش سروصدای کابین این خودرو خواهد بود.

طراحی نمای کنار مرسدس بنز EQS

طراحی کابین و امکانات مرسدس‌بنز EQS

به نظر می­‌رسد مهندسان شاغل در مرکز طراحی این شرکت در شهر اشتوتگارت، برای شکل دادن به فضای کابین EQS از آزادی عمل کامل برخودار بوده‌­اند که به خلق محیطی کاملاً تازه برای تجربیات جدید راننده و سرنشینان منجر شده است. با توجه به طراحی بدنه و اجزای کابین همچون داشبورد، به راحتی می­‌توان درک نمود که فضای داخلی مرسدس‌بنز EQS بسیار جادار است و با انبوهی از مواد با کیفیت نظیر چرم، جیر میکروفایبر و چوب احاطه شده است.

فضای کابین مرسدس بنز EQS

پیش از داخل شدن راننده و سرنشین به EQS، سیستم هوشمند خود را برای ورود آن‌ها آماده می‌­کند. پس از وارد شدن کاربران به فضای داخلی، خودرو به آن‌ها خوشامد می­‌گوید.

بدون اغراق می‌­توان ادعا کرد که اولین عامل جالب توجه در کابین این خودرو، صفحه نمایش غول‌­پیکر مرکزی با نام هایپراسکرین است که از همنشینی سه نمایشگر در زیر یک صفحه شیشه­‌ای ضدخش تشکیل شده.  این سه نمایشگر شامل پشت آمپر دیجیتال 12.3 اینچی، نمایشگر لمسی مرکزی 17.7 اینچی و نمایشگر 12.3 اینچی مخصوص سرنشین است.

مسیریاب همراه با واقعیت مجازی با نمایش جهات مسیر در صفحه مرکزی داشبورد، راننده را هدایت می­‌کند. نمایشگر هداپ AR نیز اطلاعات مربوط به مسیر را در شیشه جلو نمایش می­‌دهد.

داشبورد مرسدس بنز EQS با هایپراسکرین

سامانه‌­ای در این خودرو حضور دارد که چشمان راننده را ردیابی کرده و در صورت توجه بیش از حد به نمایشگر، آن را غیرفعال می­‌کند. البته سرنشین برای کنترل تنظیمات مختلف خودرو و حتی کار با سامانه مسیریاب از طریق نمایشگر مقابل خود، آزادی کامل دارد. مرسدس‌بنز EQS به مرور زمان، قابلیت تشخیص علایق راننده و موارد مورد علاقه او را دارد و پس از مدتی به صورت خودکار اقدام به انجام این موارد می­‌کند.

توجه به این نکته الزامی است که این نمایشگر غول‌­آسا به صورت استاندارد قابل نصب نبوده و برای دریافت آن باید مبلغ اضافی پرداخت کرد هرچند که در هردو مدل شاهد حذف تونل انتقال قدرت خواهیم بود. تریم پایه از مرسدس EQS به نمایشگر 12.8 اینچی لمسی و صفحه پشت آمپر دیجیتال 12.3 اینچی مجهز می­‌شود.

صندلی های ردیف عقب مرسدس بنز EQS

با خواباندن زیرآرنجی صندلی عقب، تبلت متصل به MBUX نمایان می­‌شود که با دو نمایشگر 12.3 اینچی مخصوص سرنشینان عقب در ارتباط است.

سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX این خودرو با تکیه بر CPU هشت هسته‌­ای، رم 24 گیگ و رم با قدرت انتقال 46.4 گیگابایت بر ثانیه کار می‌­کند. گذشته از نمایشگر بسیار بزرگ، مرسدس اعلام کرده که EQS قادر است با چهار حس از حواس پنجگانه انشان شامل بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه ارتباط برقرار نماید.

در زمینه بویایی می­‌توان به فیلتر HEPA اشاره کرد که توانایی بالایی در تصفیه هوای کابین و نابود کردن ویروس و باکتری خواهد داشت و جزئیات عملکرد خود را از طریق نمایشگر مرکزی به اطلاع راننده می­‌رساند. در زمینه حس لامسه نیز باید به حساسیت نمایشگرهای این خودرو اشاره کرد که از لرزش برای تصدیق ارتباط با کاربر استفاده می­‌کنند.

نورپردازی داخلی در کنسول میانی و پوشش داخلی درها و البته افکت لیزری داخل پشت آمپر، زیبایی کابین مرسدس‌بنز EQS را دوچندان می­‌کند.

نورپردازی کابین مرسدس بنز EQS

گذشته از سیستم صوتی برمستر به همراه 15 بلندگو، دو بلندگوی داخلی دیگر هم در این خودرو نصب شده که صدای مصنوعی و قابل تغییر پیشرانه برحسب حالت رانندگی، از آن‌ها به گوش می­‌رسد. غیر از این، امکان پخش صدای طبیعت در سه حالت دریا، جنگل و باران تابستانی وجود دارد تا سرنشینان مرسدس‌بنز EQS احساس آرامش کنند.

کروزکنترل تطبیق‌­پذیر، دستیار فرمان با تعویض خودکار خطوط، ترمز اضطراری خودکار و افزایش 7 سانتی‌متری بدنه در صورت تشخیص برخورد قطعی از ناحیه جانبی، بخشی از سامانه­‌های ایمنی پیش‌­بینی شده برای این خودرو است.

با فعال نمودن حالت Power Nap در هنگام شارژ شدن باتری خودرو، زاویه صندلی تغییر می‌کند، پنجره‌ها و سایه‌بان سقف بسته شده و موسیقی ملایمی پخش می­‌شود تا راننده استراحت کند.

مشخصات فنی مرسدس‌بنز EQS

این خودرو براساس پلتفرم جدید EVA مخصوص خودروهای برقی و با طراحی ماژولار تولید شده است، که قابلیت تغییر در فاصله محوری و ظرفیت مجموعه باتری را دارد و در آینده برای ساخت مدل‌های EQE و نسخه شاسی­‌بلند از EQS نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نقشه فنی مرسدس بنز EQS

مرسدس‌بنز EQS در دو تریم عرضه خواهد شد که البته هردو به باتری لیتیوم-یون 108.7 کیلووات ساعت مجهز شده‌­اند. مدل پایه یعنی EQS 450+ با یک موتور الکتریکی روی محور عقب همراه شده که 329 اسب‌بخار قدرت و 550 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار این خودرو قرار می­‌دهد.

مدل EQS 580 4MATIC به دو موتور روی هریک از محورها مجهز شده که 516 اسب‌بخار قدرت و 828 نیوتن‌متر گشتاور را به تمام چر‌خ‌ها ارسال می‌کند و این خودرو را ظرف 4.1 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌­رساند.

مرسدس همچنین عرضه نسخه قدرتمند از EQS را وعده داده ولی فعلاً از انتشار مشخصات آن خودداری نموده است.

پلتفرم مرسدس بنز EQS

مرسدس EQS 580 4MATIC به مبدل گشتاور هوشمند هم مجهز شده که 10 هزار بار در دقیقه میزان گشتاور حاصل از پیشرانه را پایش و به صورت هوشمند و بسته به نیاز میان محورهای جلو و عقب تقسیم می­‌کند. در سیستم پیشرانه برقی EQS از دو سیم پیچ استفاده شده که باعث انتقال بهتر گشتاور در سرعت‌های مختلف خواهد شد.

پیش­‌بینی سسیستم خنک‌کننده برای موتور الکتریکی، نصب هفتصد CPU برای کنترل عملکردهای مختلف و امکان بازیابی نیروی حاصل از ترمز در حالت‌های گوناگون رانندگی از دیگر نوآوری­‌های فنی EQS بشمار می‌­آید.

باتری‌ها و میزان پیمایش مرسدس‌بنز EQS

مرسدس‌بنز دو مجموعه باتری به ظرفیت 107.8 یا 90 کیلووات ساعت را برای EQS پیشنهاد داده که قادر به تامین انرژی برای پیمودن مسافت به ترتیب 770 و 640 کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) خواهند بود. شعاع حرکتی 770 کیلومتری این خودرو از تمام رقبا بیشتر ارزیابی می­‌شود.

تست آیرودینامیک مرسدس بنز EQS

علاوه بر ابعاد بزرگ باتری، ضریب آیرودینامیک 0.2 سدان برقی مرسدس را نیز باید در این امر دخیل دانست، عددی که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌­شود.

این باتری­‌های لیتیوم-یون به سامانه مدیریت دما هم مجهز شده که مایع خنک‌کننده را در کنار فریم آلومینیومی محفظه باتری به حرکت درمی‌­آورد و یا در هنگام لزوم به کمک هیتر نصب شده در مجموعه، دما را افزایش خواهد داد تا سرمای محیط باعث اختلال در عملکرد باتری نشود. بد نیست بدانید این مجموعه را می­‌توان حتی قبل از شروع به راندن خودرو نیز فعال کرد. مرسدس‌بنز مجموعه باتری این خودرو را به مدت 10 سال یا 250 هزار کیلومتر گارانتی کرده است.

مرسدس‌بنز EQS در اروپا با شارژر 3 فاز 22 کیلووات عرضه خواهد شد درحالی‌که قادر است به جریان شارژ سریع 200 کیلووات نیز متصل شود. براساس اعلام شرکت سازنده، با اتصال باتری این خودرو به جریان برق ظرف 15 دقیقه، انرژی موردنیاز برای پیمودن 300 کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) فراهم خواهد شد.

شارژ سدان برقی لوکس مرسدس بنز EQS

برای رساندن شارژ باتری EQS از 10 به 80 درصد با اتصال به جریان شارژ سریع 110 کیلووات DC، به تنها 35 دقیقه زمان نیاز است. البته این رقم برای شارژ کامل با اتصال به شارژر خانگی به 11 ساعت افزایش می‌­یابد. مرسدس درنظر دارد زیرساخت لازم برای ایستگاه شارژ محصولات خود را قبل از ورود EQS به بازار توسعه دهد.

یکی از مهمترین قابلیت­‌های EQS را باید به هماهنگی میان مسیریاب و سامانه Electric Intelligence مربوط دانست که با آگاهی از میزان شارژ باقیمانده مجموعه باتری، بهترین مسیر را پیشنهاد می­‌کند که می­‌تواند شامل نزدیک­ترین ایستگاه شارژ هم باشد.

برنامه تولید و عرضه مرسدس‌بنز EQS

مرسدس قصد دارد مدل EQS را در کنار S کلاس و می‌باخ S کلاس در Factory 56 در زیندلفینگن تولید کند و از ماه آگوست در اروپا عرضه نماید.

مرسدس‌بنز EQS با مدل 2022 و از اواخر سال جاری به ایالات متحده وارد خواهد شد. درباره قیمت این مدل فعلا مطلبی اعلام نشده ولی می‌­توان رقمی نزدیک به قیمت مرسدس‌بنز  S کلاس را انتظار داشت. این خودرو باید با لوسید ایر تورینگ، تسلا مدل S، پورشه تایکان و آئودی ای-ترون GT به رقابت بپردازد که برخی از آن‌ها در نسخه ارزان­‌تر نیز قابل خریداری هستند، اما EQS به قابلیت­‌هایی مجهز شده که نمی‌توان نادیده گرفت.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران
RezaMolayi 1401/3/22
من حتما حتما یکیشو میخرم .انشالله همه بتونن بخرن واستفاده کنن .بی‌نظیره این خودرو 😍😍😍😘😘😘😘🤩🤩🤩🤩❤️❤️❤️❤️
پاسخ
0
0
0
رفیعی 1398/8/18
سلام. دوستان یک راهنمایی میخوام در مورد یک منبع قیمت بنز
پاسخ
0
0
0
علی سنا 1398/5/27
عالی هنوز کسی نمیتونه ایرادی بگیره. انشالله من یکیشو میخرم.
پاسخ
0
0
0